Hlavní navigace

Jak zamíchá česká MTV nabídkami kabelových a satelitních operátorů?

9. 11. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Přesně za 20 dní bude spuštěna česká verze mezinárodní hudební stanice MTV. Mutaci pro český a slovenský trh připravuje provozovatel televize Nova, společnost CET 21. Česká MTV by měla v programových nabídkách satelitních a kabelových operátorů nahradit původní evropskou verzi MTV Europe, která vysílá pro ty země, jež nemají vlastní národní mutaci MTV. Jak se s tímto faktem vypořádají satelitní a kabeloví operátoři? Budou v některých případech k dispozici dvě verze MTV, nebo ani jedna?

Značka MTV pronikla náš trh i díky někdejší Československé televizi

MTV své aktivity po Evropě rozbíhala postupně. Nejdřív se v první polovině 90. let objevila britská verze z Londýna, která se vysílala nekódovaně přes satelit do velké části Evropy. Zřejmě tuto verzi si nejlépe pamatují i čeští a slovenští diváci. Společně s francouzskou MCM byla MTV tehdy nejznámějším hudebním kanálem u nás a neměla žádnou srovnatelnou konkurenci. Dokonce tehdejší třetí programy bývalé Československé televize OK3 (v Čechách a na Moravě) a TA3 (na Slovensku) někdy přepínaly část svého vysílání právě na jeden z těchto hudebních kanálů, a tak značka MTV u nás zdomácněla ještě dříve, než oficiálně vstoupila na tuzemský trh kabelové a satelitní televize.

V průběhu 90. let se osamostatnila britská a evropská verze této stanice a sama MTV budovala své další pobočky v evropských zemích na základě frančízy. Již tehdy byly zaznamenány první pokusy o spuštění česko-slovenské verze MTV. Vážně se o této myšlence uvažovalo již před deseti lety, ale nikdy se na českém ani slovenském trhu nenašel dostatečně silný partner, který by vyhověl požadavkům Viacomu, majitele licence a značky MTV. Situace se změnila v posledních letech, kdy na českém trhu začala posilovat hudební televize Óčko. Ta následně jednala o zprovoznění české verze MTV, kterou by využila jako svůj druhý kanál. S majitelem licence se ale nedohodla, a iniciativu pak převzala společnost CET 21, která provozuje televizi Nova, a v minulém roce ohlásila, že právě ona přivede vlastní mutaci MTV na český a slovenský trh. Pro úplnost dodejme, že zájem o tuto lukrativní akvizici měla i Prima.

MTV screenshot

Evropská MTV bude pokračovat mimo území České a Slovenské republiky

Evropská verze v České republice brzy skončí

Spuštění české verze by pro MTV mohlo přinést nový impuls na zdejším trhu, protože evropská verze už není programově natolik atraktivní jako kdysi. V průběhu dne vysílá především hudební videoklipy, ve večerních hodinách pak specializované magazíny a reality shows z celosvětového archivu, případně žánrové relace. Ve srovnání s dřívější evropskou verzí MTV zde ale nejsou kontaktní a živé pořady, ani moc aktuálního obsahu. Jak postupně přibývají národní verze MTV v různých zemích, zmenšuje se i zásah původní evropské mutace, která dnes vysílá jen pro několik zbylých zemí, jež nemají vlastní verzi MTV.

I budoucí provozovatel české verze MTV si vymínil, že v momentě, kdy vstoupí MTV Czech na trh, evropská verze se z nabídek kabelových a satelitních operátorů stáhne. Zda se tak ale opravdu stane, se ukáže až v praxi. Někteří menší operátoři dodnes vysílají volnou německou mutaci MTV, drtivá většina z nich však šíří stanici MTV Europe.

Operátoři budou muset akceptovat vyšší cenu

U satelitních operátorů je zařazení nebo nezařazení nové verze MTV otázkou transponderové kapacity a rovněž i celkové ceny za šíření tohoto programu pro jednotlivé abonenty. Evropská verze je vyjde výrazně levněji než nová česká verze, a tak není samozřejmé, že se MTV Czech objeví ve všech platformách. Potvrzují to i slova výkonného ředitele satelitního Skylinku Jaromíra Glisníka, jehož společnost o zařazení některých programů z portfolia MTV dlouhodobě usiluje. S MTV se bavíme už delší dobu, měli jsme zájem o zařazení programu VH1 Classic, který si naši abonenti vyžádali v průzkumu. Jenže podmínkou bylo zařazení evropské verze, nebo dnes už české verze MTV. Když jsme ale dostali nabídku na českou verzi, náklady byly vyšší než jsme očekávali, a tak bychom nemohli zároveň zařadit i VH1 Classic, uvedl Glisník. Konkrétní cenu za tento program šéf Skylinku specifikovat nechtěl, ale připustil, že je vyšší, než cena za mutaci MTV Europe. Navíc mezi prodejci Skylinku není tak výrazná poptávka po značce MTV, tento program se v průzkumu umístil až na šestém místě v České republice, a na Slovensku dokonce na sedmém (v pořadí programů, které by prodejci žádali zařadit do nabídky balíčku placených kanálů MULTI na základě požadavků zákazníků). O mnoho žádanější je například již zmíněný program VH1 Classic, který ale nelze šířit samostatně.

Výkonný ředitel Skylinku v České republice nicméně připouští, že česká MTV by se mohla v platformě objevit, pokud provozovatel vzbudí výrazný zájem diváků. Pokud bude česká MTV výrazně žádaná, v takovém případě nebudeme mít problém ji zařadit a zaplatit cenu, kterou po nás požadují. V tuto chvíli ale není poptávka tak výrazná, dodal Jaromír Glisník. Zdůraznil ale, že jednání s Novou ještě nejsou u konce a je stále ve hře i možnost, že Skylink zařadí českou MTV do své nabídky již od prvního dne vysílání.

MTV - grafika 2009

Ukázka současné grafiky MTV Europe

CS Link začne testovat za dva týdny

Poměrně jednoznačně se k zařazení nového programu postavila platforma CS Link. Ta hodlá 23. listopadu spustit technické testy a od 29. listopadu bude vysílat tento kanál v rámci své placené nabídky. Zákazníci CS Linku tak budou moci určitě shlédnout již první okamžiky vysílání. Jelikož se v CS Linku neobjevovala původní evropská verze MTV, půjde o zcela nový kanál, který může vzbudit velká očekávání u diváků. Pokud by se ukázalo, že jej konkurenční Skylink nezařadil, může se značka MTV stát určitým tahákem pro nové abonenty CS Linku. Podobně jako v minulosti, i teď se ale očekává, že se nabídka obou platforem časem vyrovná a všechny programy z portfolia TV Nova budou dostupné v obou konkurenčních satelitních platformách na stejné vysílací pozici 23,5 stupně východně současně.

UPC Direct a Digi TV nahradí evropskou verzi MTV

Jiná situace je u dalších dvou placených satelitních služeb – UPC Direct a Digi TV. Tyto dvě společnosti šíří evropskou mutaci MTV prakticky od začátku svého působení na českém trhu, a tudíž se zařazení české verze očekává víceméně automaticky. Navíc tyto platformy vysílají ve svých nabídkách desítky jiných kanálů, a tak můžou hledat finanční nebo kapacitní rezervy například tak, že vyřadí některý z méně atraktivních placených programů. To je problém pro mladší satelitní platformy typu Skylink a CS Link, které nabízejí podstatně menší počet programů, a tudíž je obtížnější cokoliv vyřadit nebo nahradit.

V případě UPC Direct a Digi TV by ale situace měla být jednodušší. Původní evropskou verzi jen nahradí tou českou, a nemusí tak zatím hledat další rezervy v kapacitě ani vyřazovat jiný program. Mírně jim vzrostou náklady, ale nemělo by v těchto případech dojít k vyřazení žádného ze stávajících programů.

BRAND24

Portfolio hudebních kanálů MTV
TV MTV logo
TV2 MTV Two 2008
TV2 MTV Dance 2008
TV2 MTV Hits 2008
TV2 VH1 logo
TV2 VH1 Classic logo

Kabeloví operátoři si nemůžou ponechat MTV Europe

U kabelových operátorů bude situace jednodušší, protože většinou nemusí řešit problémy s datovou kapacitou. Celá řada z nich momentálně vysílá jednu ze zahraničních verzí MTV (většinou MTV Europe). Po startu MTV Czech ale budou muset povinně přejít na českou verzi, jinak by jim mohly hrozit sankce. Šíření dosavadní evropské verze totiž podléhá souhlasu vlastníka MTV, a pokud se ten rozhodl, že licencuje českou verzi, je zřejmé, že nepovolí souběžné vysílání evropské mutace, byť jsou na ni čeští diváci dlouhodobě zvyklí.

V případě, že by česká MTV byla pro kabelové operátory příliš drahá, není jejich povinností ji šířit za každou cenu. V případě vyřazení této značky z nabídky mohou sáhnout po kterémkoliv jiném hudebním kanálu – na různých satelitech jich vysílají tucty včetně českého Óčka nebo slovenského Music Boxu či Musiq1, a operátoři si můžou vybrat z různých jiných nabídek. Jenže vysílání programu MTV v sobě nese mnoho výhod – kromě notoricky známé značky totiž sama MTV nabízí operátorům i své další kanály – zejména MTV Two, MTV Dance, MTV Hits, VH1 nebo VH1 Classic. A díky podobně koncipované nabídce může operátor z těchto programů udělat samostatný balíček, aniž by se musel dohadovat s jinými provozovateli. Pokud by ale chtěl hlavní kanál z nabídky vyřadit, o výhodu balíčkování by přišel.

Upřednostňujete českou nebo původní evropskou verzi MTV?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl šéfredaktorem severu Digitálně.tv, oficiálního státního informačního webu k přechodu na digitální televizní vysílání. V minulosti vedl internetové deníky RadioTV.cz a RadioTV.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).