Hlavní navigace

Za atraktivní soutěže bychom byli ochotni platit, říká šéf O2 Sport

4. 8. 2015
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Stanice, která je dostupná pouze u operátora O2, bude vysílat minimum reklamy. Podle Marka Kindernaye jde o určitou exkluzivitu, za níž si divák rád zaplatí.

Novináři i veřejnost brala O2 Sport jako jeden sportovní kanál, a tak se o něm i hovořilo. Od vysílací rady jste získali ale licence hned pro pět stanic. Souvisí to nějak například s multikanálovou nabídkou Ligy mistrů UEFA?

V tuto chvíli máme pět licencí, ale v září by těchto kanálů mělo být celkem osm.

Souvisí to tedy nějak s tím, co jste naznačili na tiskové konferenci a co už propagujete v rámci reklamní kampaně, tedy multidimenze? Chtěla to po vás vysílací rada?

Množství kanálů znamená množství multidimenzí, tedy počet souběžně hraných přenosů, případně souběžně nabízených kamer. Jde sice o přepínání mezi jednotlivými zápasy, ale de facto si přepínáte mezi jednotlivými kanály. Každý kanál je počítán jako samostatný.

Počítáte, že byste na kanálech O2 Sport nabídli v jednu chvíli i jiné přenosy? Na zbytku by mohly běžet například záznamy.

Další kanály jsou v tuto chvíli pouze pro přímé přenosy, tedy ve chvíli, kdy běží více přímých přenosů současně. Mají celkem tři využití. Je to jednak při souběžně hraných přenosech jedné soutěže jako je například Liga mistrů, kde si vybíráte jednotlivé zápasy, nebo, že si v Synot lize vybíráte jednotlivé kamery, nebo situace, že se kříží dva různé přenosy, jako tenis a fotbal a vy si můžete zvolit přenos, který chcete sledovat.

Zmínil jste se až o osmi televizních kanálech, které byste chtěli vysílat od září. Dá se vůbec toto množství naplnit?

U Ligy mistrů se v základní části hraje až osm zápasů současně, takže v tu chvíli zaplníte osm kanálů. Je to maximum, co je. Větší souběh než osm kanálů, myslím si, nehrozí.

O2 Sport má za sebou první přímý přenos, kterým byl duel fotbalové Plzně se Slávií. Samotný šlágr Synot ligy hned na začátek. Jak ho hodnotíte?

Dělali jsme si naše interní měření. Je to další věc, kterou nabízí platforma O2TV. Jsme schopni změřit každou domácnost, která televizi sleduje. Těchto domácností máme dvě stě tisíc. Imaginárně máme de facto dvě stě tisíc peoplemetrů, takže jsme schopni velice přesně zjistit v naší platformě, kolik diváků přenos sleduje. Toto utkání sledovalo osm procent diváků, kteří se v tu chvíli dívali na televizi, takže to byl velmi slušný výsledek.

Kolik to tedy bylo lidí?

Neřeknu vám přesné číslo, ale jde o osm procent v tu chvíli dívajících se diváků. Zápas šel o půl šesté večer. Proti nám šlo spoustu jiných zajímavých pořadů na ostatních televizích. Myslím si, že pro začátek je to velmi slušné číslo.

Jaké číslo je to tedy z počtu dvou set tisíc domácností, které jsou k O2TV připojeny?

Je to osm procent z diváků, kteří měli v tu chvíli zapnutou televizi.

Tak vidím, že to číslo z vás asi nedostanu…

Nedostanete. Do budoucna ale určitě tato čísla zveřejňovat budeme a myslím, že je to další unikátnost té služby, že může i reklamním partnerům a sponzorům dát tu možnost, že budou mít velmi přesný přehled o tom, kdo se na přenos díval a kolik diváků ho sledovalo.

Počítáte, že Synot liga bude pro reklamní agentury, případně inzerenty, atraktivní, pokud je vysílána na placeném kanálu?

Náš kanál je cílený na určitou cílovou skupinu diváků. Jak už jsem řekl, víme přesně, kolik diváků daný přenos sleduje, což de facto žádná z kabelových televizí nemůže nabídnout, protože se do měření nedostanou. Další věcí je to, že nechceme zahlcovat program reklamou. Chceme ji prodávat velmi omezeně v balících exkluzivním partnerům. Bereme tento kanál jako exkluzivní, prémiový, jako je například HBO. Nemyslím si, že by měl být zahlcen reklamou. Reklama by tu měla být v omezené míře. Jde o exkluzivitu, kterou nabízíme klientům. Jejich spot se neztratí ve změti dalších dvaceti jiných spotů. Pokud seženeme exkluzivního partnera, bude spot vidět. Nebude ztracen v žádném reklamním bloku.

V prvních týdnech a měsících, které bychom mohli označit jako záběhovou fázi, bude ve vysílání reklama?

Určitě ano. Už teď je zájem klientů, kteří vědí, že kanál je kontentově velice atraktivní, takže je předpoklad, že ho diváci budou sledovat. I možnost, že zde budou omezené reklamní bloky, a že jejich spot se neztratí, je velmi zajímavá.

A jak je s výsledkem prvního přenosu Synot ligy spokojená Ligová fotbalové asociace? Máte nějakou odezvu například od předsedy Miroslava Pelty?

Společně s fotbalovou a ligovou asociací chceme pracovat na tom, abychom diváky naučili sledovat placený fotbal. Pro diváky je to něco nového a je potřeba k tomu diváky přivést a naučit je, že český fotbal se objevil za placenou bránou. Pro nás je to úkol. Věřím, že to českému fotbalu může pomoci, jako je to ve všech evropských zemích, protože televizní práva jsou jedním z hlavních finančních zdrojů pro ligové soutěže.

A co se týká odezvy od fotbalové asociace, byla už nějaká?

V tuto chvíli je to zatím brzo. Ostré vysílání začínáme 8. srpna, ale chceme fotbal dělat co nejkvalitněji. Chceme český fotbal ukázat z té pozitivní stránky. Věřím, že společně se svazem a s ligovou asociací dokážeme, že český fotbal je kvalitní, a že si zaslouží svou pozici v placené televizi.

Zmínil jste, že chcete diváky, respektive sportovní fandy, naučit dívat se na placenou televizi. Jakým způsobem to chcete udělat?

Divákům chceme představit především atraktivní kontent a hlavní cestou, jak toho dosáhnout, je pochopitelně reklamní kampaň. Tu jsme spustili minulý čtvrtek a z vytíženosti našich call center usuzujeme, že funguje. Nechceme budovat konkurenci jiným placeným kanálům. Nabízíme službu jako takovou.

Exkluzivní placený kanál je ale konkurencí pro ostatní stanice tohoto typu.

To je sice pravda, ale my máme v nabídce i všechny ostatní sportovní kanály, které na trhu jsou. Divák, který si tuto službu zakoupí, má vše v jednom, takže v tomto konkurence opravdu nejsme. Nevadí nám Sport 1, Eurosport nebo ČT sport. Pokud si divák pořídí náš set-top-box, tak získá všechny programy a navíc získá možnost multidimenze. To znamená, že si může vracet programy třicet hodin zpátky, může si je libovolně nahrávat, může si volit jednotlivé zápasy. Multidimenzi nabízíme v tuto chvíli jako jediní a chceme být propagátorem této funkcionality.

Jsou pro vás konkurencí portály Tipsportu nebo Blesku, které přenosy nabídnou také? Zejména Tipsport má zajímavý model, kdy duel je dostupný zdarma, pokud u sázkové kanceláře klient pravidelně sází určitou sázku.

Je to úplně jiný druh práv a jiný způsob sledování televize. Musíte být registrovaný hráč a musíte sázet. Druhá věc je, že nemáte možnost sledovat v nějakém komfortu, protože sázkové kanceláře mají velmi omezenou možnost rozlišení sledování televize. Ten zápas musí vysílat jen v malém okénku, s omezeným rozlišením a nikdy se nedostanou k tomu, aby se divák měl možnost dívat v klasickém televizním rozlišení, případně HD kvalitě.

Z rozhovoru Jaroslava Vacka, šéfa agentury Pragosport, která s vysílacími právy na českou soutěž obchoduje, pro server Aktuálně.cz jsem se dozvěděl, že Synot liga se bude vysílat díky satelitní televizi i pro diváky na Balkáně. To je poměrně kuriózní, ne? Je český fotbal natolik atraktivní, že by se dal označit vývozním artiklem?

Zakoupili jsme právo první volby. Z každého kola máme ten nejlepší zápas. Jsem přesvědčen o tom, že pokud tento zápas natočíte kvalitně, s kvalitní diváckou kulisou, ve vysokém rozlišení a v dostatečném počtu kamer, určitě je to vývozní artikl. Myslím si, že český fotbal na tom není tak špatně, že by nebyl divácky zajímavý. Zápasy typu Plzeň – Sparta, derby pražských „S“ nebo Sparta s Ostravou jsou velmi atraktivní zápasy, které mají  skvělou diváckou kulisu a potenciál k tomu, aby diváci znovu začali přenosy sledovat.

Jsou nějaké další sporty, o které byste se chtěli ucházet?

Máme nějaké plány do budoucna, o kterých bych ale nechtěl v tuto chvíli z pochopitelných důvodů mluvit. Podařilo se nám sestavit velmi kvalitní program, a pokud ho budeme držet a budeme obnovovat práva, která v současné době máme, nemám obavy o budoucnost tohoto kanálu.

Můžete prozradit, jaké prostředky jste investovali do nákupu vysílacích práv? Má O2 Sport nějaký rozpočet? V jakých řádech se pohybujete?

Nákup vysílacích práv se pohybuje v řádech desítek milionů. Konkrétní čísla pochopitelně sdělit nemůžu. Vaši čtenáři určitě sledují, že práva všude ve světě dosahují astronomických cifer, takže sportovní práva jsou velice drahý artikl.

Co na tomto kanálu bylo nejdražší? Osobně bych tipoval Premier League.

Trojice Synot liga, Liga mistrů a Premier League dělá dohromady velkou částku.

Tak Synot liga nebude určitě stát stejné peníze jako Champions League.

To určitě ne. Konkrétní čísla ze mě nicméně nedostanete. Pro nás je prvořadá investice do kontentu. Vše ostatní, jako jsou doprovodná studia nebo technické zázemí, je v menšině. Skutečně se snažíme investovat hlavně do obsahu a servis okolo už je, neříkám minimální, ale nutně potřebný. Nejde o žádný luxus jako u ostatních velkých televizí. Jde o správnou strategii. Pro placený kanál je skutečně zajímavý samotný obsah a nikoliv servis okolo.

Nákup práv se tedy pohybuje v řádu desítek milionů korun. Je nějaká finanční hranice, za kterou už byste pro zisk vysílacích práv nechtěli jít?

To pochopitelně je. Máme nějaký rozpočet a plány investic, které musíme dodržovat. Myslíme na to, co nám kontent přinese, a proto si vybíráme ten nejkvalitnější, aby to bylo hlavně zajímavé pro diváky.

Možná jsem tu otázku měl položit trochu jinak. Teoreticky, ta práva mít nemůžete, pokud by byla k dispozici olympiáda, byli byste ochotni je koupit?

Pokud by tam byly zápasy českých týmů, nebo českých sportovců, bylo by to pro nás velmi atraktivní a je to jeden z kontentů, který diváka láká, takže pokud by práva byla k dispozici, určitě bychom je koupili.

Takže pokud by byl takto atraktivní sport, pak byste zaplatili ty desítky milionů?

Opět se mě snažíte dostat k číslům. Ano, tady si to dokážu představit.

Připravujete pro O2 Sport nějaký zpravodajský portál? K stanicím tohoto typu bývají vždy přiřazené podobné projekty. Na Facebooku stanice O2 Sport jsem si všiml, že odkazujete prozatím na weby deníku Sport, Blesku nebo samotné Synot ligy.

Ano, tento portál připravujeme. Bude na adrese o2sport.cz, na kterém by měly být výsledkové servisy, rozhovory a články ke kontentu, který vysíláme.

Kdy byste ho chtěli spustit?

Rádi bychom ho spustili ke startu vysílání. Doufám, že se nám to podaří hned k 8. srpnu.

Předpokládám, že tam bude i nějaký videoservis.

Ano, bude tam videoservis, zajímavé blogy našich komentátorů. Portál je pro nás důležitým komunikačním prvkem s diváky. Je to jeden ze způsobů, jak naučit diváky sledovat placený program.

Počítáte nějakým způsobem se zapojením mobilních zařízení? Nechcete nabídnout nějaké aplikace?

Tímhle směrem určitě také uvažujeme. Vzhledem k tomu, že placená služba O2TV je dostupná i na mobilních zařízeních a tabletech, tak tento krok zvažujeme. Uvažujeme o tom, že bychom byli diváky schopni interaktivně zapojit do vysílání. Pomocí našeho webového prostředí by si například měli možnost volit zápas, který budou chtít sledovat, případně hlasovat o tom, co bychom měli vysílat a podobně. Interaktivita je tedy pro toto velmi důležitá.

Počítáte s tím, že byste do budoucna nabídli O2 Sport i jiným operátorům? Provozovatel satelitní služby Digi TV také nejprve tvrdil, že kanály Digi Sport budou exkluzivně pouze v jeho nabídce, a pak se objevily i u vás.

V tuto chvíli o tom určitě neuvažujeme. O2TV nám nabízí kompletní servis všech televizí a sportovních programů. Navíc tam máte program, který jinde nenajdete. Proto je to exkluzivně. Je to třešnička na dortu, kterou má předplatitel za to, že si celou službu předplatil a nikde jinde se k ní nedostane. Věřím, že báze poroste, a že počet diváků, kteří mají možnost sledovat O2 Sport, bude vzrůstat.

Sport.TV, Eurosport, Nova Sport, Slovak Sport, Sport 5. To jsou jen některé placené a z části i neplacené sportovní kanály na českém trhu. Nyní přichází i O2 Sport. Není těch sportovních kanálů už trošku moc? Uživí se podle vašeho názoru všechny?

Myslím, že prostor pro všechny kanály tu je. Na rozdíl od filmových nebo hudebních kanálů si tento obsah nemůžete stáhnout na internetu. Je spousta možností, jak se dostat k seriálům nebo filmům, kdežto, co se sportovních přenosů týká, takových možností už zde tolik není. Proto je sportovních kanálů tolik. Obecně je sportovních událostí hodně. Situace v Čechách je extrémní. Těchto kanálů je tu opravdu hodně, ale o to je to zajímavější pro diváka. Pokud si klient pořídí O2TV, má všechny tyto programy k dispozici.

Takže pro vás je to jedině dobře.

BRAND24

Divák má možnost volby a každý kanál je jiný. Určitě je dobře, že tu tato možnost je, a že vznikají další kanály.

Foto: Karel Choc, DigiZone.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).