Nevím sice co to vychvalujete ale nevěřím že jakýkoliv středový repro co bylo kdysi dáváno do TV beden by se přiblížilo současným repro i z levnějšího 2+1 systému.
Perfektní vám to přišlo proto že jste neměli srovnání s ničím lepším odděleným.
Další věcí je že kvalita vysílaného audia byla triskní a sebelepší repro by ničemu nepomohlo. Takže vychvalovat co bylo dřív je stejný nesmysl jako že se dřív prodávali rohlíky za desetník.
Teď k tématu, už několikrát jsem v diskusi oponoval panu Herwigovi že je to jen utkvělá představa že by automaticky k lepší televizi měli být super reproduktory. Dle mého výrobci schválně vyšší třídu televizí podhodnocují a spoří na komponentech za audio. Cílová skupina lidí je majetnější a lze tedy předpokládat připojení na domácí AV zařízení. Naopak právě u levnějších TV je předpoklad využití vestavěných repro daleko více, tudíž je nutné ji osadit kvalitními. To je všechno, myslím že to je jasné. Doufám že v příštích recenzích televizí již recenzent nebude u televize za 50 tis. psát že obraz je úžasnej ale reproduktory hrajou hodně špatně a tak si ji raději nekupujte :-) To jsem zveličil ale vyznívá to tak.
Žádná televize nezvučí, zvučí pouze zvukaři...
V současných placatých TV nemuze hrát poradně nic, tedy v basech určitě. Fyzika se ošalit nedá. Televizor ma sloužit pouze jako videomonitor, audio ma chodit mimo, rovnou do příslušných zesilovačů(stereo, multikanalove).
Nedávno jsem ladit starou CRT Metz s DVB-T tunerem, tahrála moc pěkně i dole, ozvučnice byla vlastně celá skříňka televizoru, na to komprimované audio šířené vzduchem to bylo až až luxus.
je to nezmyselné - veď aj v "drevných dobách" sa obstarával reťazec postupne a jednotlivé časti sa menily ako peňaženka dovoľoala a vývoj pokračoval.
dnes je skoro nemožné kúpiť iba zobrazovací panel, pretože mnohí majú doma "prijímač" (stb), ktorý dá signál pre obraz i zvuk (ktorý pôjde do dávno obstaraného "rádia" (veže, zosilovača ku gramu, mgf a podobne).
Digitální výstup vyžaduje další zařízení. S tím pak problémy s dalším DO, hlasitost místo na TV ovládáte na tom zesilovači.
Přitom stereovýstup většině lidí bohatě stačí, zesilovač uvnitř TV je dostatečný na buzení externích reproduktorů. Celý problém by tak vyřešily 2 reprokonektory, ale to by pro výrobce znamenalo menší kšeft.
Co je opravdovým kšeftem pro výrobce, tomu opravdu nerozumím.
Mohli by si ale vzít příklad od jiných výrobců, třeba přijímačů pro DAB, nebo internet, kteří jako option nabízí satelitní reproduktor pro přece jen nějaký stereo zvuk, když samotný přijímač má jen jediný reproduktor, nebo 2 v těsné blízkosti. Tento satelit je vždy dražší, než libovolná solová reprobedýnka, protože má podobné parametry i design, jako repro v samotném rádiu. I přes zvýšenou cenu si nakonec druhé repro najde náročnější kupce a spokojený může být výrobce i zákazník.
Pokud by tedy výrobci TV doplnili přístroj konektory pro externí repra, ta by jako option měla i odpovídající design, jejich cena by byla asi přijatelná pro výrobce i kupující. Ostatně jisté značky TV už dnes nabízí externí zvukové měniče, ale zatím to s cenou dost přehání.
Osobně bych 2 "prosté" externí reproduktory pro placaté TV také preferoval před "dokonalejšími" variantami, třeba i bezdrátovými a bez dalšího DO. Cena takového řešení podle mne stejně neodpovídá běžné úrovni sledovaného obrazu a pořadu. Procento času, kdy jsem před obrazovkou ochoten poslouchat kvalitní zvuk třeba z koncertu, nebo u někoho ze sportovní události, je mizivé a stejně 80% informací běžný člověk vnímá zrakem.
když už zmiňuješ "fyziku, která se ošálit nedá", uvědomuješ si, že podle stejných fyzikálních zákonů ta tvoje CRT z principu nemůže hrát "dole", a to co tam "slyšíš", si jen tvůj mozek vymyslel?
Kdybys chtěl znát pravdu (moc v to nedoufám) nastuduj si něco z Fyziky/Akustiky a Lékařství/Vnímání zvuku (Psychoakustika).
Pro plamenné zastánce klasického zvuku: vzpomínáte, že kvůli citlivosti na mg. pole musely být v CRT reproduktory z vysokoenergetických slitin (AlNiCo, např.), které měly sice vyšší citlivost, ale také nejen malý výkon, nýbrž i vysoký koeficient zkreslení (harm. i neharm.)?
A o kvalitním zvuku (z dnešního pohledu) z nízkozkreslujících reproduktorů si mohly nechat jen zdát?
Tehdy nám připadlo, že hrají přijatelně jen proto, že tvarové zkreslení bylo součást našeho života - byl takový zvuk v kině, byl takový obraz na CRT, byl takový zvuk z televize. A Gamma vládla.
Pamatuju si ty starý CRT hlavně teslácký, sice to byla kráve velká jako kráva, ale dunělo to že mi furt z ni padali věci, a dalo se tam připojit i další repráčky, akorad byla mono, ale jako zvuk byl luxus, pak sem měl ty novější a ty už jen "vřískali" žádný dunění, ale pak sem sehnal nějakou německou ted si nevzpomenu a ta už měla lepší ty basy, ale ty nový placky, ty jen hvízdaj, proto raději koukam na pc, u něj mam 5.1 repráčky a tam je zvuk luxusní.
A víte lidi co je fakt zajímavý? že z té Tesly Litovel nakupovaly i jiné světově uznávané špičkové firmy a když náhodou někdo otevřel reprobednu, našel tam přišroubované naše repráky... Dokonce se při testech prokazatelně dokázalo, že jsme uměli vyrábět kvalitu za kterou jsme se neměli stydět a schovávat jí... Ono se jen s oblibou nadává jak všechno bylo od nás špatný?... i gramofony jsme měli špičkové a i uznávané patenty jednoduchosti a přesto dokonalosti... proto taky jako jediný, či z mála ve světě vyrábíme pro celý svět černý kotouče ve velkých sériích v Loděnicích když jsme v divoký privatizaci za pomocí pár schopných lidí lis nenechali sešrotovat a schovali ho... No nic faktem je, že samozřejmě vývoj jde dopředu, takže k tomu rozkmitání membrány už nejsou zapotřebí takové magnety jako kdysi a tedy jsou dostupné i lepší materiály na ozvučení... Ty ploché křapadla ale je děs a z nouze cnost...
joo, starý repráky. S papírovým závěsem, ty se fakt povedly a chytly se i ve světě. Pak se inovovalo na gumový závěs a to byl začátek konce - nelineární poddajnost, stárnutí, to jsme nikdy neuměli. Asi nebyly devizy na slušnější suroviny. Proto bylo najednou u nás spousty řešení komerčních soustav. A málo pokusů do zahraničí.
A nákup těžkých kovů na magnety byl taky problém. Ještěže pak přišla sovětská technologie výroby feritů. Hezké nebyly, ale efektivní ano.
:) Budu se snažit...
Jen mějte na paměti že musím kvalitu zvuku zmínit.
Jinak co říkáte zní poměrně logicky. Až na jednu drobnost. Mě prostě vadí, když ve špičkové plazmě je zesilovač o výkonu 2x 4 watty. Nemůžu si pomoct
Ale jo. Nejspíš to je tak jak říkáte...
Proto v podstatě vznikl tenhle článek. Předpokládá se že si k drahé televizi prostě koupíte zvukovou lištu za desítku a hotovo.
Zvuk je řádově jinde a v podstatě bez potřeby dalšího ovladače.
Kdo se toho nebojí a ví kám sáhnout a má na to nářadí, tak je to v pohodě... ano jsme pověstný národ kutilů... Já už delší dobu uvažuju, že otevřu LCD a přidělám tam rozpojovací přepinatelné konektory tj. jedny drátky z televizního zesilovače do toho nového konektoru (dva kusy) na vnější vstup a pak ty vnitřní repráčky zapojit s tím konektorem paralelně tak aby při zásunu šly jen vnější lepší bedny... ale protože mám zesík s optickým propojením, tak to neřeším... Pravda když trochu víc zesílím, tak při nastavení ekvalizeru na basy a vejšky ty plocháče uvnitř LCD už zkreslují... v ten moment zapínám tedy externí zesík pokud mi na zvuku záleží... Dříve stačilo jen 2 x dvoužilové vedení pravý, levý přivedený do konektoru od beden a zasunout... což dnes nikdo ve fabrikách nedělá protože předpokládá, že si koupíte přídavné AV zařízení 5.1 domácí kino či Receiver...
Jen jedna věc se musí vůči zesilovačům hlídat a tj. impedance jsou různé... 4, 6, 8... ohmů do 4 když dáš vyšší tak bude hrát velmi slabě nebo vůbec... Obráceně zas musíš dávat bacha abys je ty repráky s nižším číslem neodpálil přetíženým přebuzením neboť i líp silněji hrajou ale opatrně s tím rámusením......
"Reproduktory" v dnešních TV ani dobře reprodukovat nemohou, protože jsou placaté jako ty v mobilech a proto budou jenom chrchlat. Při větší hlasitosti nestíhají. Sebelepší zesilovač jim nepomůže. Často navíc míří dospodu anebo dozadu. Škoda že výrobci nemontují přímý výstup na repro, jako to bylo dříve dobrým zvykem u všech audiozařízení. Stačilo by jen připojit bedny bez přídavných zařízení. Ale jednoduché řešení není v zájmu trhu, že ano.
Čím tenčí se dělají zobrazovací plochy, o to horší jsou vnitřní reproduktory ( většinou při větším zatížení zesílením dejchají a křapou) a je tedy nutno zapínat na dunící čistý zvuk vnější jiný zesilovače... protože tak jako kdysi v CRT vakuových kde bylo na klasické reproduktory dostatečné místo, může být vnitřní zesilovač dobrý ale dnes už nemá paralelní konekrtory pro připojení jiných ještě lepších pouze reproduktorů v jiných bedýnkách... To mají už jen AV Receivery a tzv. domácí kino pro 5.1. bedýnky dvoužilovými plochými kablíky a přípojka je přivedená do nich jedním optickým, či cinch kablíkem či lze i s obrazem přes HDMi verzi 1,4 digitálním nebo po staru analogový 2 x cinch či 3,5 jack = stereo ze zobrazovací bedny LCD, LED, Plasmy... Kdysi bylo fakt dobré vnitřní zesilovač připojit pouze k jiným reprákům bez nutnosti zvyšovat spotřebu zapnutím dalšího jinýho zesilovače jako je tomu dnes...
Jistě zajímavé, ale vše drahé....
Používám levnější řešení. Stačí pár metrů drátu, pájka, a nějaké ty lepší staré reprobedny má doma skoro z
každý. Otevřít zadní kryt TV, připájet k původním repráčkům, a máte doma parádní zvuk zdarma.
Všechny tv, co jsem kdy měl, skončily takto, a vždy bez problémů.
Pouze návštěvy se diví, co to mám za tv, že mi to tak pěkně basuje.
Nedávno jsem řešil podobný problém s tím, že jsem potřeboval propojit HTPC zároveň s televizí - digitál po optice z TV a analog z HTPC. Našel jsem jednoduchou stereo sestavu, která mi splnila moje potřeby.
Podle mně, úplně stačí jakýkoliv digitální výstup z TV přístroje, protože v době audia 5.1 nebo 7.1 (v budoucnu 10.2) stejně tyto placky na to nemají kapacitu a audio si každý řeší po svém...