Hlavní navigace

Ulice, Televizní noviny, Ordinace. Tři pořady, které drží Novu nad vodou

31. 10. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
A o víkendu, kdy Nova nedává Ulici, také Občanské judo. Bez těchto pořadů by se průměrná sledovanost Novy sesypala jako domeček z karet. Pokud se podíváte na jednotlivé dny v týdnu, Nova kraluje v podstatě jen úterkům a čtvrtkům, kdy vysílá svoji Ordinaci v růžové zahradě s dvoumilionovým publikem. Všechny ostatní dny tvrdě zápasí o pozici lídra s konkurenční Primou, případně s prvním programem České televize.

Prima by měla ještě víc riskovat, má šanci

Stačilo přitom málo, a Nova by mohla mít problémy i o útercích a čtvrtcích. Kdyby se Prima dopředu nezalekla velmi úspěšné Ordinace v růžové zahradě a postavila proti ní svůj nový vztahový seriál Cesty domů, jak původně plánovala, sice by nad Novou nezvítězila, ale rozhodně by narušila její sledovanost. Vždyť to byla právě Prima, kdo začal s těmito nekonečnými vztahovými seriály a úspěchem Rodinných pout, později přejmenovaných na Velmi křehké vztahy, donutila Novu přijít s vlastním seriálem tohoto typu.

Rodinná pouta a poté Velmi křehké vztahy vysílala Prima v úterý a ve čtvrtek, oslovovala jimi skoro půldruhého milionu diváků a jakmile proti nim Nova nasadila svoji Ordinaci, jejich sledovanost neklesla pod milion diváků. Rozhodnutím zrušit Velmi křehké vztahy a dlouhým hledáním jejich náhrady ztratila Prima řadu měsíců, po které příznivcům původní rodinné ságy této televize nezbylo nic jiného, než přesedlat na nováckou Ordinaci v růžové zahradě. Prima tím promrhala šanci, jak udržet Novu na uzdě, a díky tomu si dnes Nova drží jasnou pozici lídra, byť klesajícího.

Ordinace přitahuje k televizním obrazovkám pravidelně okolo 50 procent publika, a to je pro Novu, jejíž celodenní výsledky se pohybují těsně nad hranicí 30 procent, číslo z říše snů. Ordinace pomalu atakuje i neotřesitelné Televizní noviny, vůbec nejúspěšnější pořad televize Nova všech dob. Hlavní zpravodajskou relaci Novy denně sleduje okolo 70 procent dospělého publika, tedy každý sedmý z deseti, co mezi půl osmou a osmou večer sedí u televizní obrazovky. Pouze tímto půlhodinovým pořadem si Nova denně vylepšuje celodenní skóre a bůh ví, co by se stalo, kdyby o takový úspěch svých zpráv přišla.

Jak rozdrolit sledovanost Televizních novin

Za celou dobu šestnáctileté existence Novy se o útok na Televizní noviny pokusila pouze jediná televize: Prima. Zkusila proti Nově nasadit stejné zbraně, původní moderátory, někdejšího šéfredaktora zpravodajství Novy Pavla Zunu i řadu stejných reportérů. Nepodařilo se. Divák Novy nechce mezi půl osmou a osmou sledovat kopii Televizních novin na nějaké jiné televizi. Chce pravé Televizní noviny nebo nějakou alternativu. Tou alternativou můžou být jedině pořady pro užší cílové skupiny. Skvěle to pochopila třeba televize Barrandov, která mezi sedmou a osmou večer vysílá Animáček, hodinu animovaných pohádek pro děti.

Animáček je mezi dětmi od čtyř do čtrnácti let nejsledovanějším pořadem mezi sedmou a osmou večer na všech českých televizích. Poráží tedy i Televizní noviny na Nově. Nezřídka se na něj dívají i diváci starší patnácti let, které už zprávy omrzely, nebo si zkrátka informace o událostech dne zjistili jinde, zpravidla na internetu. Prima ve stejnou dobu dává Krimi zprávy a VIP zprávy, což je svého druhu také alternativa a ukazuje se, že to je lepší řešení než zaplácnout půlhodinu proti Televizním novinám starým sitcomem Přátelé (jako to Prima ostatně stále dělá o víkendech, i když od toho hodlá od Nového roku upustit).

Porazit Televizní noviny není možné, rozmělnit pozornost jejich diváků mezi více televizí a různých televizních žánrů už tak těžké nebude. Je to sice trochu namáhavější cesta a nezáleží jen na jediné konkurenční televizi, z efektu snižující se sledovanosti hlavních zpráv na Nově by ale mohli těžit všichni. Nova stále ještě čerpá z celkového koláče reklamních výdajů na televizní reklamu v Česku větší díl, než by jí měl podle dosažené sledovanosti náležet. To by se mohlo změnit.

BRAND24

Ulici úspěšně sekunduje Prostřeno! na Primě

A pak už zbývá už jen nekonečný denní seriál Ulice. Když jej Nova přes letní prázdniny nevysílá, klesá její průměrný denní podíl na publiku o nějakých pět až šest procentních bodů. Ulici sleduje denně od půl sedmé do půl osmé v průměru přes milion diváků. Nova si u nich vytvořila návyk, kterému lze jen těžko konkurovat. Lze se na něm ale dobře přiživit, což ukazuje nenadálý úspěch Primy s kuchařskou soutěží Prostřeno! Tento pořad začíná každý všední den v šest hodin večer, tedy půl hodiny před Ulicí a průměrně přitahuje pozornost na 800 tisíc diváků. Je velmi pravděpodobné, že značnou část z nich tvoří diváci Ulice, kteří poté přepínají z Primy na Novu a chtějí něčím vyplnit čas předtím, než začne jejich oblíbený seriál.

Takovou „sendvičovou“ metodou by mohla Prima postupovat i jinde: prostě si zvolit čas před nebo po velmi úspěšném formátu Novy a nabídnout v něm pořad, který je blízký cílové skupině onoho nováckého pořadu. Cílové skupiny pořadů Prostřeno! a Ulice se protínají poměrně dost, proč tedy nezkusit experiment se seriálem Cesty domů, který by v úterý a ve čtvrtek navazoval na nováckou Ordinaci v růžové zahradě? Dnes mají Cesty domů milion diváků, Ordinace jednou tolik. Startovat z pozice, kdy se dva miliony diváků budou rozhodovat, zda přepnout na Primu, nebo zůstat u pondělního a středečního prime timu a navazovat na zpravodajskou hodinu Primy, která má necelý milion diváků, to je sakramentský rozdíl.

Má podle vás Prima šanci stát se někdy lídrem televizního trhu v České republice?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).