Jak často létáte aerolinkami Quantas? Mají přece Vaší plnou důvěru. Podobné je to i s nákupem potravin. Již se i v hypermarketech objevují malé pulty s BIO potravinami. Je to jen další podfuk, nebo u nich vídáváte fronty chtivých kupujících? Ne? Čím to tedy je? Pokud by se každý člověk jako kupující choval jen racionálně, vzhledem ke svému zdraví, šetrnosti k přírodě a ekologii, všichni ostatní výrobci by zkrachovali a nepomohla by jim ani žádná reklama. Ale účinek reklamy je na nás spotřebitelích dávno odzkoušen a funguje spolehlivě, bez ohledu na všechny důsledky. Běžného kupujícího nepředěláte. Některý na nic jiného ani nemá prostředky, u někoho zkrátka funguje psychologický účinek reklamy. Ani na tu se nedá vše svést. Na cigarety je reklamy minimum a klesá počet kuřáků? Pomáhá zvyšování daní na alkohol a cigarety? Možná tak v příjmu do státní pokladny. Proto považuji celý ten humbuk s "product placement" jen za novinářské téma, divákovi víc neuškodí, ani žádná další regulace kupujícího před jeho návyky neochrání.
Osobně mám u tohoto druhu reklamy smíšené pocity. Uznávám, že i podprahová reklama má své účinky a psychologové o ní ví své. Ironií osudu je fakt, že pokud některá TV, v některých typech pořadů (např. Ano, šéfe!), okatě rozostřuje právě "product placement" ve formě reklamní štítů pivovarů na restauračních podnicích, mne nutí si toho všimnout a díky technické nedokonalosti rozostření stejně nakonec poznám, co na té reklamě je. Toto podvědomé vyvolání pozornosti je u mne možná účinnější než skrytá reklama. Je proto možné, že u většiny diváků "product placement" bude mít menší účinnost, než jeho autocenzura. Ostatně reklama nás obklopuje na každém kroku a těžko se hledají reálné exteriery i nakonec interiéry, kde by žádná reklama nebyla v záběru kamery. Pokud by někdo uměle vytvářel prostředí bez reklam, neodpovídalo by to reálným podmínkám. Proto považuji celou tuto kauzu jen za další pokus dostat z inzerentů více peněz a o zahlcení podvědomí diváků tak silnou reklamní masáží, že to snad ani jejich mysl nevstřebá. Nejhorší na tom je ten fakt, že příjmy z reklamy jsou nejdůležitějším ekonomickým pohonem komerčních TV, ale prvotní prostředky do tohoto kolotoče nakonec vnáší ten standardní TV divák, který běžně nakupuje zboží, jehož ceny jsou povýšeny i o náklady na TV reklamu.
Proto osobně považuji ostrou reakci diváků na "product placement" za zbytečnou a kromě několika přecitlivělých jedinců, kteří pitvají každý pořad, i za neočekávanou.
Pokud to tak bylo, určitě šlo o porušení zákona a zpětně by se jistě dalo dohledat, jak s ním naložila RRTV. Ovšem někdy se televizím vyplatí porušit zákon a zaplatit desetitisíce pokuty, když od inzerenta inkasují statisíce.
Vzpomínám si na ještě začátek Rodinných pout (několik let nazpět) a Valérii Zawadskou, která se v seriálu pravidelně ukazovala s papírovou taškou Penny Market.
Byl to tehdy snad sponzor pořadu, tak se ty tašky možná braly jako nějaký sponzorský dar či to bylo stejné porušení zákona jakého se dopustila nyní Nova?
o maximalizáciu zisku ... ak má byť seriál realistický, musí sa odohrávať v reálnom prostredí, keby všetci nosili len biele igelitky dalo by sa, ale keby chodili po uliciach z obchodmi bez nápisov neviem, neviem ... vyzeralo by to ako nejaké sci-fi čo bežalo nedávno na Filmboxe. Nedávno mala JaT banka reklamu v ktorej sa preháňal bavorák s predkom od superba aby to nebola reklama na auto ale na banku a tiež to bola haluz. Jednoducho si televízie chcú nechať zaplatiť aj tú reálnosť seriálu.
souhlasím, u některých výrobků bylo podobné rozmazávání i docela směšné, např. sklenice od coca-coly nejde nijak zaměnit svým tvarem, stejně jako např. loga automobilů, to jako bez loga automobilky na kapotě nepoznám o jaké auto se jedná :D a takových případů je daleko víc
Na co si kdo chce hrát... Vždyť James Bond pije ten alkohol, nosí ty hodinky a řídí to auto, jejichž producenti zaplatí nejvíc. A je trapné, když akční Bondovka obsahuje 10 sekundový záběr na startující letadlo British Airways jen proto, že tahle firma zaplatila :-)
Z druhé strany, nejspolehlivější leteckou společností na světě je Quantas, těm ještě žádné letadlo nespadlo (jediná společnost s takovým renomé), a žádný product placement nepotřebuje.
Nakonec lidem dojde, že by si měli nejvíc všímat právě té kategorie výrobků, které nejsou ANI nejlevnější, ANI nejpropagovanější - to jsou totiž výrobky, u kterých je cena tvořena v drtivé většině náklady na kvalitu, a ne 40% reklama, 40% úplatky za prominentní umístění v regálu a 20% redukcí nákladů pomocí soje místo masa :-)