Více

Názory k článku
Teleko snížilo zvukovou kvalitu stanic ve svém multiplexu, má to však svůj důvod

MiPo77 aura:10
7. 8. 2015 14:30 Nový

Re: Teleko snížilo zvukovou kvalitu stanic ve svém multiplexu, má to však svůj důvod

celé vlákno

Je škoda, že nové paramtry nejsou uvedeny v článku včetně porovnání s původním stavem. Článek mohl být kompletní a přitom by to nebylo o moc víc práce... a to se přitom všechno už objevilo v diskuzním fóru.

Jaroslav Honzík aura:23
7. 8. 2015 15:18 Nový

Re: Teleko snížilo zvukovou kvalitu stanic ve svém multiplexu, má to však svůj důvod

celé vlákno

tak ještě to pořad testujou, třeba to potom bude jako v te praze, nemyslim 20kW ale o neco lepši vykon ale i ta kvalita aby se to dalo "skousnout".

Kukykuk aura:10
7. 8. 2015 15:27 Nový

Re: Teleko snížilo zvukovou kvalitu stanic ve svém multiplexu, má to však svůj důvod

celé vlákno

O té změněné kvalitě psal JuraBeat http://www.digizone.cz/clanky/fotogalerie-cesky-rozhlas-spustil-digitalni-vysilani-ze-zizkova/nazory/ Jinak já to říkám už delší dobu, že DAB/+ nepřinese lidem tak jako i v tom DVB-T kvalitu ale jen kvantitu podle pravidel - šetříme penězma aj. daty... Zlatej všade dostupnej aspoň ve VKV analog... a přijímače za pár halířů oproti hnusně nevzhledným a mizerně vybaveným předraženým mono křápům... co nemaj ani vstup na externí anténu natož výstup ke kvalitnímu zesíku se dobrými bednami po vzoru STB a už vůbec se nemyslí na to, že digitalizace je dělaná hlavně kvůli nabídnutí většího počtu stanic a přesto stále jen +- 10 předvoleb, vyjímečně 30 přestože v přeplácaném analogu i 40 předvoleb je málo...

Jirka Beat aura:82
BeatJ Login: Beat
7. 8. 2015 15:50 Nový

Re: Teleko snížilo zvukovou kvalitu stanic ve svém multiplexu, má to však svůj důvod

celé vlákno

Problém s kvalitou ma jen Teleko.
RTI a CRO nastesti touto cestou nejdou, takze není třeba ocernovat kvůli tomu DAB+ jako takový.

Jan Novák aura:75
7. 8. 2015 15:20 Nový

Re: Teleko snížilo zvukovou kvalitu stanic ve svém multiplexu, má to však svůj důvod

celé vlákno

Teleko samozřejmě mělo ještě jinou možnost - nemít v muxu tolik stanic. Přesně tento přístup DABu neprospívá, když je to již od začátku zvukově horší než analog.

Jirka Beat aura:82
BeatJ Login: Beat
7. 8. 2015 15:41 Nový

Re: Teleko snížilo zvukovou kvalitu stanic ve svém multiplexu, má to však svůj důvod

celé vlákno

Přesně tak, fajn, lepší robustnost beru, ale nemusí Teleko mít tak překrmeno co se do poctu stanic tyce, pak by mohla kvalita zustat na 96 jako u RTI ci Cro.Tohle je opravdu uboha kvalita.Na to chteji lakat lidi?To každý vyzkousi, naladi nedejboze jen Teleko a zase to vypne.

Praha Holešovice aura:98
Caraiman Login: malesice
7. 8. 2015 17:09 Nový

Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Teleku fandím. Zvýšit zabezpečení mi přijde u sítě s nižšími výkony jako chytrý krok. Sám jsem poznal rozdíl. Rádio mi stojí blízko wi-fi modemu. S nižším zabezpečením docházelo k výpadkům.

Příjem z Milešovky jsem včera vyzkoušel v Ústí nad Labem. Dřív mi to hrálo krásně bez výpadku. Teď je to na hranici příjmu. Teleko to ale určitě vyřeší. Jen to snad nebude trvat moc dlouho. Milešovka je, podle mého laického náhledu, ideální kóta pro pokrytí ústecké D8.

pajas2 aura:55
pajas2 Login: pajas2
7. 8. 2015 17:18 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Nejsmutnější na tom ale je to, že pokud chce posluchač získat co nejkvalitnější poslech rozhlasu pomocí digitální technologie, tak skončí u DVB-S a DVB-T a rozhodně ne u DABu. A to ani toho nejnovějšího od ČRa, natož od Teleka. Platí zejména pro programy Českého rozhlasu.

Dan Rozsíval aura:45
8. 8. 2015 14:11 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Souhlas. Jelikož žádný mobilní příjem, jímž se tu každý druhý ohání nepotřebuji, tak DVB-S pro mě je jasná volba. Těžko jej někdy někdo předčí co se týče výběru stanic.

MiPo77 aura:10
7. 8. 2015 17:47 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

S pokrytím D8 z Milešovky se nedá než souhlasit. Ale pro samotné Ústí a dál na severovýchod směrem na Děčín už to tak výhodná kóta není.
Smůla je, že ke všemu je ten kanál 10A na Milešovce zkoordinován se směrovým diagramem - omezení ve směru na Ústí:

Velemin Milesovka 10A 209.936 CZE 836+25 1 kW V D 24.0 23.0 23.0 22.0 22.0 22.0 22.0 22.0 23.0 23.0 24.0 26.0 28.0 28.0 29.0 29.0 30.0 30.00 29.0 29.0 29.0 30.0 30.0 30.0 30.0 30.0 30.0 29.0 29.0 29.0 28.0 26.0

Jirka Beat aura:82
BeatJ Login: Beat
7. 8. 2015 18:12 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Teleku není jedninný důvod fandit, je to hrobař a prznitel DAB.

Pamětník aura:77
Pamětník Login: pametnik
7. 8. 2015 18:36 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Přestože jsem Pražák, Teleku jsem od začátku fandil. Byl to první zdroj DABu u nás, jako první nabízelo několik přijímačů. Nabízí se i otázka, kde by dnes byl DAB+ u nás, kdyby Teleko nezačalo? Na druhé straně, je to celkem malá firma a asi nemá na rozdávání, na gesta, proto jí tak razantně neodsuzuji.

Jirka Beat aura:82
BeatJ Login: Beat
7. 8. 2015 18:49 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

RTI je ještě menší firmou a hle jde to, vysílat kvalitně.Teleko akorát potencionální posluchače odradí.Tohle, když si někdo pustí a poslechne, tak už si to podruhe nenaladí a DAB nedoporučí ani dál a tato technologie zhyne.

munzar aura:10
8. 8. 2015 8:37 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Hezký den, Teleku jsem taky fandil a koupil jsem si v jejich eshopu DAB rádio až poté co jsem si signál z kóty Milešovka vyzkoušel, po měsíci signál vypnuly směrem na Litoměřice a Prahu a to dne 23.3.2015. Několikrát jsem urgoval TELEKO kdy signál obnoví. Odpovědi typu do měsíce pak do dvou, pak do tří. Nyní myslím, že mohu s jistotou říci, že žádný signál neobnový a lidem LŽOU jak když tiskne, protože kdyby chtěli tak už signál funguje. No a já trouba mám DAB rádio za 3k Kč pro FM příjem. Teleko má peníze a mě se směje. Kolik nás troubů asi je?? Takové nehorázné firmy jako TELEKO by neměli existovat!!!

Pamětník aura:77
Pamětník Login: pametnik
8. 8. 2015 13:08 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Hezký, parný, den, munzare. Teleko se musí řídit podmínkami povolení provozu jeho vysílačů a protože to není charitativní organizace, nemůže udělat cokoliv pro spokojenost všech posluchačů jeho vysílačů. Také není pravdou, že právě Teleko má odpovědnost za všeobecnou dostupnost DABu, ten je u nás zatím ve vývoji a i nynější zahájení vysílání ČRa ze Žižkova má příznak experimentu. Teleko přijímače nevyrábí, jen přeprodává. Je jen Vaší chybou, že jste si nevybral prodejce DAB přijímačů za pár stovek. Ale takový zatím neexistuje, čili není čeho litovat, jen je třeba se smířit s tím, že každá technologická novinka začíná na vysokých cenách. Proto je zbytečné psát o nehoráznosti Teleka, na DABu asi moc nevydělalo. A je jen dobře, že u nás někdo s DABem vůbec začal a příznivcům nové technologie poskytl možnost se s ní s předstihem seznámit. A o tom to je ....... :-)

munzar aura:10
8. 8. 2015 15:33 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Hezký den Pamětníku, nemohu s Vámi zcela souhlasit, nelituji ani peněz. V mém příspěvku jsem chtěl řící dvě věci za kterými si stojím. Za prvé DAB rádio jsem si koupil až poté co jsem si vyzkoušel kvalitu signálu v lokalitě kde ho poslouchat chci, signál jsem měl 100% po 23.3. 0%. Věřil jsem, že ať se stalo cokoli bude to firma Teleko nějak řešit (i když jak říkáte ji DAB asi neživý). Podívejte se na www stránky Teleka a na pokrytí z Milešovky, od 23.3. utopie, klamou další zákazníky. To je podle mě nehorázné!! Za druhé reakce Teleka na mé dotazy jak se bude situace řešit. Viz v mém předchozím příspěvku soustavné lži (za jeden dva, tři ...... měsíce). Myslím, že bych sice polknul, kdyby řekli nikdy, ale bylo by to fér. A to je také nehoráznost .

Pamětník aura:77
Pamětník Login: pametnik
8. 8. 2015 15:57 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Pokud máte munzare důkaz, že Teleko z Milešovky nevysílá Vašim směrem úmyslně, potom by ovšem bylo dobré hledat příčinu. Pokud mne paměť neklame, k tomuto omezení došlo až po té, co byla licence omezena kvůli kolizi s DAB vysíláním v Německu. Možná se Teleko snaží získat jiný, ještě volný, kanál pro Milešovku, ale jak je všeobecně u nás známo, ČTÚ si dává na čas a ne vždy je vstřícný, jak si to žadatel představuje. Zkuste si o tomto tématu zjistit něco konkrétního a nehledejte zbytečně nějakou schválnost a lež ze strany Teleka.

Malůvky pokrytí jsou ve většině případů jen počítačový produkt a v pásmu DABu ovlivní dosah a kvalitu vysílání mnoho maličkostí. Že to případný laik, nebo amatér, nedokáže posoudit, není sice jeho chyba, ale nic není až tak jednoduché, jak se mnohdy někomu zdá.

Jirka Beat aura:82
BeatJ Login: Beat
8. 8. 2015 16:06 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Omezeni Milesovky nemá vůbec nasvedomi nejake Nemecko, zkust Pametniku lepe zapátrat, schvalne te v tom necham samotného, at taky delas něco uzitecneho.

Pamětník aura:77
Pamětník Login: pametnik
8. 8. 2015 16:08 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Klidně to nechám přímo na munzarovi, ať to má z první ruky. :-))

Jirka Beat aura:82
BeatJ Login: Beat
8. 8. 2015 16:17 Nový

Re: Milešovka stále na půl plynu

celé vlákno

Munzar ten důvod ví a sliby Teleka, protože náprava je tentokrát na Teleku, nikoliv na ČTU.

Michal Toth aura:78
M BEAT Login: Martin79
8. 8. 2015 13:41 Nový

Teleko

celé vlákno

je průkopník digitálního rozhlasu u nás, proto je zvláštní když dělá vše proto, aby DAB zájemcům o toto vysílání zprotivilo extrémně nízkou kvalitou zvuku.

Pamětník aura:77
Pamětník Login: pametnik
8. 8. 2015 13:47 Nový

Re: Teleko

celé vlákno

Stačí si požadovanou kvalitu zaplatit a všichni budou spokojeni. Máte na to? :-))

Jirka Beat aura:82
BeatJ Login: Beat
8. 8. 2015 14:52 Nový

Re: Teleko

celé vlákno

Pamětník: Současná situace u Teleka nemá nic společného s penězi, jedná se o test a jelikož to má pomalu přilákat posluchače, tak tím humusem 64kbps přilákají akorát kulové a DAB v očích veřejnosti pěkně rozhodně nezíská na popularitě.Pří­kladně DAB přednáši RTI.Doufám, že Teleko se ve finálních sítích moc nechytne a přeji mu krach.

Pamětník aura:77
Pamětník Login: pametnik
8. 8. 2015 15:41 Nový

Re: Teleko

celé vlákno

BeatJ : Pokud máte důkazy o tom, že Teleko schválně kazí své vysílání DABu, aby zbrzdilo jeho zavádění u nás, Váš názor respektuji. Ale nevěřím, že vysílací technika, vysílací licence a samotné vysílání je finančně nenáročné a lze velkoryse provozovat v nejvyšší kvalitě jako dobročinný koníček.

Osobně je mi lhostejné, která firma mi zajistí příjem DABu, čili nijak zvlášť Teleku nefandím. Pokud její model financování digitálního vysílání neutáhne, klidně to oželím a nechám se hýčkat perfektním zvukem od kohokoliv v mém dosahu. :-)

Jirka Beat aura:82
BeatJ Login: Beat
8. 8. 2015 15:48 Nový

Re: Teleko

celé vlákno

Důkazem je jasny dnesni stav a ubohost audio kvality, kterou si nyní urcuje Teleko samo, stanice CRo tam mají navíc zadarmo, z vlastní vule a staci tyto stanice vyradit a i při soucasnem lepsim zabezpeceni mit kvalitni datovy tok u zbylých stanic.Timto nevhodnym experimentem poskozuje Teleko vnímání a přinos DAB.

Jirka Beat aura:82
BeatJ Login: Beat
8. 8. 2015 14:46 Nový

Re: Teleko

celé vlákno

Teleko není průkopník, ale hrobař DAB a dělá DAB ostudu. Mel by být nastaven pevně i klidně zákony minimalní datový tok.

Pamětník aura:77
Pamětník Login: pametnik
8. 8. 2015 15:32 Nový

Re: Teleko

celé vlákno

Teleko je privátní společnost a protože jí nikdo nedotuje, ani nedostává koncesionářské poplatky, nejde jí, stejně jako některým televizním SD mazaninám, státem určovat, s jakým tokem budou vysílat. Mohu jen pochopit, že se někomu aktivita Teleka nemusí líbit, ale na věci se tím nic nezmění, i když se bude jeho vysílání zbytečně a opakovaně napadat.

Jirka Beat aura:82
BeatJ Login: Beat
8. 8. 2015 15:45 Nový

Re: Teleko

celé vlákno

Ale zmeni, dokaze to poskodit/narusit jejich image firmy a i jednotlici v tomto zmuzou mnoho.Je potřeba vest negativni kampan a rypat, jinak tu v budoucnu bude vyhravat humus zvuk v podobe Teleka.

Jan Novák aura:75
8. 8. 2015 15:54 Nový

Re: Teleko

celé vlákno

Přesně tak. Toto prasení už před 10 lety znechutilo mnohým DAB v Británii (tam dokonce vysílali mono), ale my musíme opakovat stejné chyby.

Pamětník aura:77
Pamětník Login: pametnik
8. 8. 2015 16:06 Nový

Re: Teleko

celé vlákno

Potom už mne napadá jediné řešení. Vzít propagaci a vysílání DABu do vlastních rukou a udělat vše pro ukázkovou propagaci digitálního rozhlasového vysílání, ve kterém je komprese zvuku základním principem, tak, že by svým zájmem příznivci HIFI zvrátili dosavadní pomalý vývoj DABu, nikdo by si ho nedokázal odepřít a všechna tuzemská komerční rádia by se do digitálu jen hrnula. ;-)

Jan Novák aura:75
8. 8. 2015 17:58 Nový

Re: Teleko

celé vlákno

Ale pomalé zavádění DABu je dané právě tím, že proti FM nic pořádného navíc nepřináší. Vždyť pokusy s DABem začaly už v 90. letech. U TV dokázalo DVB-T v SD přinést aspoň zásadní rozšíření nabídky. V FM je nabídka široká a zvuková kvalita dobrá, tomu lze těžko konkurovat. A už vůbec ne tím, že nabídnu něco horšího.

Ma Va aura:89
8. 8. 2015 18:24 Nový

Vraťme se na střední vlny

celé vlákno

Nechápu, pokud se snižuje datový tok, nebo zavádí mono FM kvůli dosahu, tak se rovnou můžeme vrátit ke střední a dlouhé vlně. Tam vítězi dosah nad kvalitou s principu

Pamětník aura:77
Pamětník Login: pametnik
8. 8. 2015 19:08 Nový

Re: Vraťme se na střední vlny

celé vlákno

Ono stačí pochopit, že získávání financí za šíření reklam je hlavním hnacím motorem privátních rádií a zde se nejvíce uplatní pokrytí a potenciální počet posluchačů. A vítězí pochopitelně nad kvalitou, stereem a snesitelnou digitální kompresí. Snad ani není nutné zas a zas opakovat, proč je prosazován digitál, který je schopen poskytnout takovou kapacitu, kterou střední a dlouhé vlny zkrátka nemohou nabídnout. A, dosah za hranice se stejně nepočítá, proto se ani nikdo do AM nehrne, bylo by to zbytečné a neekonomické.

J T aura:74
9. 8. 2015 4:04 Nový

Masy a kvalita

celé vlákno

Ono to s tou kvalitou poslechu ve vztahu k poslechovosti nebude tak horké, jak soudí pár nadšenců. Pokud vezmeme laického běžného posluchače (který nyní ani neví, že nějaký DAB existuje) jedná se v drtivé většině o lidi, kteří neocení nebo je jim jedno, jaká zvuková kvalita se k nim line, hlavně že jim "něco" hraje jako kulisa. Jde o posluchačské masové stádo, kterému je drze předloženo i v analogu mono a vyjma pár remcalů se nic neděje, poslechovost onoho rádia díky tomu rozhodně nepoklesla. Pokud uvažuji posluchačskou úroveň běžného populačního vzorku, je servírování kvalitního zvuku jen sypání perel sviním. U stáda, odchovaného MP3 kvalitou z přehrávačů a přeřvanou zkomprimovanou modulací současných mainstreamových rádií, řešit datový tok DABu (až bude tato technologie standartní jako nyní DVB-T), bude celkem zbytečné, většině to zkrátka bude jedno a provozovatelé tak s klidným svědomím pojedou nízký datový tok, aniž by jim utrpěla poslechovost. Snad jen stanice typu ČRo Classic atd. pro náročné si zachovají vyšší standart.

Jirka Beat aura:82
BeatJ Login: Beat
9. 8. 2015 9:43 Nový

Re: Masy a kvalita

celé vlákno

To by jsi se divil, co k nam jezdi i zakazniku laiku a stezuji si, ze autoradio při DAB divne cinka.I ty laici nejsou tak hluchy, aby nepoznali zasadni rozdil.I ta mizerna mp3 zni lip, nez to co nyní nacvicuje Teleko.I RTI ma do budoucna zajem nabízet 96kbps jako nyní.

Kuba Melín aura:93
Kuba Melín Login: kuba.melin
9. 8. 2015 14:01 Nový

Re: Masy a kvalita

celé vlákno

Neni to uplne pravda. I u tech MP3 existoval nejaky prah, docela rozumne nastaveny a obecne prijimany, pod ktery nikdo nesel - zejmena v dobe, kdy se "grabovalo" z CD a podobne.

Tehdy to bylo 128 kbps, kdy to jeste hralo velmi dobre, ac ti s citlivejsim sluchem na to nadavali a opravdu tam uz komprese byla dost slyset. Nicmene na bezny poslech v aute, metru nebo jako kulisa to v pohode stacilo a i dnes to pouzivaji treba webova radia. Idealem, ktery se doporucoval, pak bylo 192 kbps, coz take hifista odhalil, zejmena u urciteho typu hudby, ale bezny konzument uz to nepoznal.
MP3 treba s bitrate 96 kbps, coz uz bylo opravdu hodne slyset, nikdo nedelal a kdyz jste si dali hledat skladbu na tehdy popularnich p2p sitich, tak z tech mraku souboru jich pod 128 kbps bylo mizive procento, nekdy tam ani zadne nebyly. A to v dobe, kdy byly bezne MP3 discmany nebo prehravace s pameti stovek MB, pameti pres 1 GB byly luxus.
Dnes, kdyz velikost pameti a disku sla vyrazne nahoru, pak uz i bezni laicti posluchaci preferuji MP3 o co nejvyssim bitrate, typicky >192 kbps, casto i 320 kbps.

U AAC+ jsou tyto hranice diky lepsi kompresi nize, a tak plati, ze ekvivalentem MP3 128 je cca. 88-96 kbps, ekvivalentem 192 je pak 112-128 kbps. Hifista to sice i pri 128 kbps AAC+ stale pozna, ale jak uz tu padlo, DAB neni vysilani pro hifisty.

Ale neni to ani vysilani pro hluche. Tedy snazit se cpat datovy tok pod rozumne poslouchatelnou hladinu tu technologii akorat pohrbi, coz by byla skoda. A ta rozumne poslouchatelna hladina je pro bezne hudebni stanice nekde kolem tech 88-96 kbps, pri primhoureni oboci i 80 kbps, ale v zadnem pripade 64 kbps.

ivovi . aura:78
ivovi Login: ivovi
17. 8. 2015 11:14 Nový

Re: Masy a kvalita

celé vlákno

Naprosty souhlas.

Jen dodam, ze u tech MP3 zalezelo taky na konkretnim koderu. Nektere spatne kodery (casto soucasti automatickych grabovacich programu) mrsily zvuk i pri 192 kbps.

ivovi . aura:78
ivovi Login: ivovi
17. 8. 2015 11:19 Nový

Re: Teleko snížilo zvukovou kvalitu stanic ve svém multiplexu, má to však svůj důvod

Ze to ma svuj duvod - lepsi zabezpeceni - se da pochopit i kdyz s tim nesouhlasim. Ale proc k tomu doslo prave ted nikdo neuvedl.

Bohuzel trend je stejny jako u DVB-T, mux se natlakuje tak, aby si vetsina jeste nestezovala na kvalitu zvuku (obrazu).

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+