Hlavní navigace

Sto dní Petra Dvořáka ve funkci ředitele České televize: sliby versus realita

3. 1. 2012
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Pověstných sto dní hájení v těchto dnech vyprší novému generálnímu řediteli České televize Petru Dvořákovi. Co se mu za tu dobu podařilo, a co ne? Jak naplňuje kandidátský projekt, s nímž loni 21. září přesvědčil většinu členů Rady ČT, aby jej zvolili nástupcem Jiřího Janečka? A jak se za tu krátkou dobu proměnila veřejnoprávní televize? Dvořákovo působení na Kavčích horách lze zatím hodnotit pozitivně, i když některé jeho kroky byly přinejmenším překvapivé. Zvlášť v personální oblasti.

„Protivníkům funkce nenabídnu“. A pak to bylo jinak

Ve finále výběrového řízení na generálního ředitele České televize se Petr Dvořák utkal se čtyřmi soupeři. Ani jednomu z nich podle svých slov nechtěl nabízet místo v managementu ČT, pokud by sám v konkurzu zvítězil (Dvořák to řekl v rozhovoru pro DigiZone.cz, který vyšel pouhý den před finální volbou ředitele). Realita je ovšem jiná: dva měsíce po nástupu na Kavčí hory oznámil, že si do funkce šéfa obchodu a marketingu vybral svého protikandidáta Jana Svobodu (bývalého marketingového ředitele Primy a později i pražského dopravního podniku). Později na neformálním setkání s novináři řekl, že do stejné funkce uvažoval i o dalším svém protikandidátovi: někdejším výkonném šéfovi hudební televize Óčko Hynku Chudárkovi.

Svobodu si prý Dvořák vybral proto, že je mu jeví „dravější“ než Chudárek, s nímž prý nadále počítá (údajně pro vedení některé z obnovených tvůrčích skupin ČT). Sám Chudárek ovšem na dotaz DigiZone.cz, zda skutečně dostal od Petra Dvořáka nabídku šéfovat obchodu a marketingu a poté některé z tvůrčích skupin, nereagoval. Mnohem peprnější však byl Dvořákův výběr ředitelky vývoje nových formátů. Dosavadní šéfku tohoto úseku ČT Andreu Majstorovičovou nahradil od prosince někdejší programovou ředitelkou Primy Janou Kasalovou, která v minulosti dvakrát kandidovala na generální ředitelku ČT a dostala se až do finále. Tehdy proti ní mohutně protestovaly odbory, tentokrát však bylo ze strany odborářů dusné ticho.

Petr Dvořák, Jan Svoboda

Čerstvě zvolený generální ředitel ČT Petr Dvořák (vpravo) přijímá gratulaci od protikandidáta Jana Svobody, z něhož o dva měsíce později udělá obchodního a marketingového ředitele ČT. V pozadí další kandidát Hynek Chudárek, o němž Dvořák podle svých slov rovněž uvažoval pro vedení obchodního a marketingového oddělení. (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)

Management měl mít osm členů. Je jich deset

Petr Dvořák ve svém kandidátském projektu slibuje, že nejužší vedení ČT zúží na pouhých osm ředitelů na prvním stupni řízení, ale to se mu zatím nepodařilo. Původně chtěl sloučit funkce finančního, provozního a technického ředitele do jediné, ve skutečnosti ale každou zastává někdo jiný: provozním ředitelem zůstává Vladimír Karmazín z dob Jiřího Janečka, který vedl ČT v mezidobí od Janečkova odchodu do Dvořákova zvolení, technickým ředitelem je nadále Rudolf Pop a finančním ředitelem se stal Milan Cimirot, kterého si Dvořák přivedl z televize Nova. Ostatní funkce obsadil tak, jak si předsevzal: včetně podřízení programů ČT 1 a ČT 2 přímo programovému řediteli, kterým je od Nového roku Milan Fridrich (do konce loňského roku byl ředitelem programových okruhů).

Fridrich tak postupně převzal kompetence po odvolaném výkonném řediteli ČT 1 Radanu Dolejšovi a Janu Mrzenovi, který vykonával stejnou funkci v ČT 2. Pod Fridricha také spadá výkonný šéf sportovní ČT 4 Jiří Ponikelský, zatímco obnovená funkce ředitele zpravodajství (dosud výkonný ředitel ČT 24) se vrátila na první stupeň řízení a tedy na stejnou úroveň jako programový ředitel. Od nástupu Petra Dvořáka na Kavčí hory ji zastává Zdeněk Šámal, zakladatel ČT 24. Ředitelem výroby zůstal Václav Myslík, který stejnou funkci zastával i v managementu Jiřího Janečka a nic se nezměnilo ani ve vedení brněnského a ostravského studia ČT: nadále je vedou Karel Burian a Ilja Racek.

Vedení ČT - k 1.1.2012

Útlejší management s maximálně osmi řediteli sliboval ve svém kandidátském projektu Petr Dvořák. Současné vedení ČT jich má deset. (Screenshot: web ČT)

„Události jsou ostudou ČT. Musíme to rychle změnit“

Kritikou hlavní zpravodajské relace ČT – Událostí – Petr Dvořák před volbou generálního ředitele nešetřil. Na proměně zpravodajství začal společně se Zdeňkem Šámalem pracovat prakticky okamžitě po svém nástupu na Kavčí hory. Šámal vyměnil šéfredaktora ČT 24 Karla Nováka za Petra Mrzenu, který stejnou funkci vykonával na Nově, ale předtím prošel redakcemi zpravodajství ČT, Primy a Z1. Tandem Šámal – Mrzena pak rozdělil redaktory zpravodajství do barevných týmů (vlastně kast) podle toho, jak moc se mají objevovat na obrazovce (a v jak prestižních pořadech). Po letech slibů se tak zpravodajci ČT dočkali základu kariérního řádu, i když se to v „ótéence“ (Objekt Televizních novin – dávný název budovy zpravodajství ČT) nesetkalo s příliš dobrou odezvou.

Na obrazovce se proměna zpravodajství zatím příliš neprojevila. S koncem reklamy na ČT 1 a ČT 24 došlo k postupnému prodlužování hlavních Událostí. Nejprve o tři minuty, potom o pět, aby od Nového roku měly o rovných 10 minut více než před Dvořákovým nástupem do ČT (nyní začínají v 18:59 a končí v 19:39). Proměna se dotkla i formy Událostí a jejich dynamiky. ČT se nebojí víc využívat redaktory ve studiu u velké dotykové plazmy, nabízí víc praktických informací. Hlavní změny si ale televize nechává až na jaro, kdy chce Události ponechat pouze na programu ČT 1, po letech změnit jejich moderátory i strukturu celé zpravodajské hodiny mezi sedmou a osmou hodinou večer. Dosavadní více méně kosmetické změny se zatím na sledovanosti Událostí projevily jen minimálně.

Zdeněk Šámal

Zdeněk Šámal se pod vedením Petra Dvořáka vrátil na Kavčí hory. Už podruhé. (Foto: archiv DigiZone.cz – Ivana Dvorská)

Posílení regionů a první „politická“ kauza Petra Dvořáka s hejtmany

Ještě před svým zvolením Petr Dvořák sliboval, že jako ředitel ČT posílí roli krajských redakcí zpravodajství. Ve svém projektu konkrétně píše, že by chtěl po vzoru malého olomouckého studia zřídit několik nákladově nenáročných regionálních center a dávat větší prostor kulturním a společenským akcím v regionech. V tomto smyslu Dvořák informoval hejtmany jednotlivých krajů na setkání jejich asociace a požádal je, aby mu poslali případné podněty, co by ČT mohla v regionech dělat. Jak tuto svoji nabídku přímo formuloval nevíme, v médiích z toho ale vznikl doslova poprask, protože mluvčí několika krajů potvrdili, že Dvořák po hejtmanech chtěl jakési zhodnocení práce krajských redakcí a co by se dalo „vylepšit“.

ČT sice informace o „hejtmanských vysvědčeních“ pro krajské redaktory popřela, pachuť nejasného podezření ale zůstala. Zvlášť když se Petr Dvořák, který se ještě před svým zvolením sešel na soukromé schůzce s premiérem Petrem Nečasem (ODS) na Úřadu vlády, ukazuje ve společnosti politiků více, než bylo u dosavadních ředitelů ČT obvyklé. Jihomoravský kraj si vyvěsil na svůj web fotografie Dvořáka s hejtmanem Michalem Haškem (ČSSD), sportovní ČT 4 zase vysílala živě víc než půlhodinou společnou tiskovou konferenci Petra Dvořáka s ministrem školství Josefem Dobešem (VV) o projektu Pohár ministra školství (věc dosud nebývalá, navíc se odehrála na půdě ČT a moderoval ji bývalý předseda Rady ČT Jiří Baumruk).

Petr Dvořák, Josef Dobeš

Živá půlhodinka s ministrem školství Josefem Dobešem (VV) na sportovní ČT 4, navíc z Kavčích hor (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)

Dětský kanál ČT 3 a zpřehlednění stávajících programů

Hlavním hitem Dvořákova kandidátského projektu byl bezesporu plán na zřízení pátého programu ČT, dětského kanálu ČT 3. Hned po volbě ředitele se ale ukázalo, že beze změny zákona, který by zrušil povinné vysílání Českého rozhlasu ve veřejnoprávním multiplexu, se do této sítě žádný další program ČT nevejde a že není jisté, zda by televize na další program měla peníze. Teprve nyní po Novém roce začne pracovat projektový tým, který má zjistit, kolik vlastního obsahu pro takový kanál ČT má a kolik by musela nakoupit, co by to stálo a na kolik peněz by vyšla distribuce signálu. Sám Dvořák mluví o třech alternativních verzích (levné, střední a drahé), s nimiž by chtěl v polovině roku předstoupit před Radu ČT.

Pokud dětská ČT 3 vznikne, mělo by se tak stát letos v prosinci. Kvůli „vyčištění“ programového schématu hlavního programu ČT 1 však už od Nového roku zmizela z Jedničky většina dětských pořadů včetně Večerníčka, aby vytvořily nové podvečerní pásmo Kavčí hnízdo na ČT 2. Pro Dvojku to je dost citelný zásah, poslední léta totiž žádné dětské pořady nevysílala a její diváci tak nejsou jejich cílovou skupinou. A jakmile vznikne dětský kanál ČT 3, mělo by se dětské pásmo po roce existence na ČT 2 znovu stěhovat tam. Programová schémata Jedničky a Dvojky jsou od Nového roku mnohem přehlednější, zmizela z nich nepřehledná skrumáž odpoledních magazínů a zavedly dopolední opakování pořadů z předchozího večera, jako to už delší dobu dělají komerční televize.

Milan Fridrich jako Večerníček

Mediálně nejpropíranější programovou změnou ČT je (zatím) přesun Večerníčka z Jedničky na Dvojku. Programový ředitel ČT Milan Fridrich pózuje v roli Večerníčka na vyhlašování cen českého internetu – Křišťálová lupa 2011. (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)

Schémata po vzoru komerčních televizí

Programování ČT 1 a ČT 2 nyní hodně připomíná Novu nebo Primu. Ve všední dny jsou jednotlivá programová okna stejná, divák v každou chvíli ví, co může od jednoho nebo druhého programu očekávat. Vedení ČT se netají tím, že by rádo výrazně zvýšilo sledovanost ČT 1. Podle programového ředitele Milana Fridricha by se celodenní podíl Jedničky na dospělém publiku měl do dvou let zvýšit na průměrných 20 procent z dnešních 15. Denní podíly dalších tří programů by měly oscilovat okolo pěti procent s tím, že u ČT 4 bude hodně záležet na tom, jaké sportovní události bude zrovna vysílat. Každopádně je vidět, že Česká televize bude hodně sázet na sledovanost, i když by nemusela.

Rada ČT totiž při sepisování podmínek manažerské smlouvy Petra Dvořáka odmítla zařadit mezi kritéria, podle jejichž plnění bude rozhodovat o ředitelových prémiích, minimální hranici souhrnné sledovanosti všech čtyř programů. Dodejme, že Jiří Janeček takové kritérium ve smlouvě měl. Zpočátku jej radní stanovili na 27 procent, ke konci Janečkova působení v ČT kleslo na 25 procent. Management Petra Dvořáka má ambici držet souhrnný celodenní podíl všech programů ČT nad 30 procenty (dnes to je okolo 27 procent, přičemž nejvíc oproti minulosti zaostávají programy ČT 1 a ČT 2). To, co nyní vysílá Jednička a Dvojka, však zatím nejsou výsledky práce nynějšího vedení. To pouze jinak seskládalo do vysílacích schémat pořady, které připravili jejich předchůdci. Programových novinek od managementu Petra Dvořáka se dočkáme až letos na podzim (s výjimkou nových Událostí).

Jan Andruško - 500

Pokud někomu dělají chystané změny ve vysílání ČT vrásky na čele, je to generální ředitel Novy Jan Andruško, který nastoupil po Petru Dvořákovi (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)

Nové studio v Brně bude levnější o čtvrt miliardy

Velmi překvapivé (v pozitivním slova smyslu) bylo oznámení Petra Dvořáka, že projekt nového studia ČT v Brně, který měl vyjít až na 750 milionů korun, dokáže zlevnit skoro o čtvrt miliardy. Dvořák v tomto případě nechal volné ruce svému finančnímu řediteli Milanu Cimirotovi (v podstatě jde o takového „Dvořákova Lamberta“ – tedy podobný typ manažera, jakým byl v počátcích ředitelování Jiřího Janečka finanční a později vrchní ředitel ČT František Lambert), a společně rozhodli o tom, že do nového brněnského studia se nepřestěhuje autopark ČT Brno, což by byla nejnákladnější část celého projektu. Peníze chce Dvořák ušetřit i v provozních nákladech ČT na tento rok. V návrhu rozpočtu zvýšil podíl peněz určených na tvorbu a výrobu.

Česká televize zatím návrh rozpočtu na tento rok tají (Rada ČT jej bude schvalovat příští středu 11. ledna), podle dosud zveřejněných informací by ale na výrobu mělo putovat o 150 milionů korun více než loni. Většinu těchto peněz ale „spolyká“ sportovní kanál ČT 4, který musí zajistit přenosy z letošních Letních olympijských her v Londýně, světového šampionátu v hokeji a fotbalového Eura. Právě tyto sportovní události, které významně ovlivní sledovanost všech televizí v Česku prakticky po celé jaro, budou významně hrát do karet ČT. Stejně jako fakt, že veřejnoprávní televize (takřka) oproštěná od vysílání reklamy a se stabilním příjmem z koncesionářských poplatků má jako jediná jisté, že si bude moci dovolit investovat do vývoje řady nových formátů i dramatické tvorby.

Bankovky, tisícikoruny

Také v České televizi platí, že o peníze jde „až“ v první řadě

BRAND24

Na vylepšení komunikace musí ČT ještě zapracovat

Za jeden ze svých největších úkolů si Petr Dvořák vytyčil zlepšení komunikace „uvnitř ČT i navenek“. V tomto jediném bodu bude muset ještě hodně přidat. Vnitřní komunikace na Kavčích horách totiž zatím vedla k vytvoření poměrně dusné atmosféry plné obav a nejistoty. A nejde jen o redakci zpravodajství nebo tvůrce, které šokoval nástup ředitelky vývoje nových formátů Jany Kasalové. Je opravdu divné, když mluvčí ČT (i když ve výpovědní lhůtě) není schopen novinářům ani za 20 hodin potvrdit nebo vyvrátit tak závažnou informaci, jako je odvolání šéfů druhého programu ČT. Na druhou stranu, sám Petr Dvořák to s novináři umí – na rozdíl od svého předchůdce jim před Vánoci ukázal vlídnější tvář a pozval je na neformální setkání do hospody (aby tam neřekl, co nemusí).

Česká televize si pod Dvořákovým vedením také poměrně rychle osvojila prezentaci výsledků sledovanosti, známou spíše od komerčních kanálů. Právě od komerčních televizí jsme totiž zvyklí na „čarování“ s čísly, kdy se směšují údaje o počtech diváků z různých cílových skupin s podíly na publiku tak, aby data pro televizi vypadala co nejpříznivěji (hezky to bylo vidět třeba o vánočních svátcích). Na vylepšení toho ostatního bude muset zapracovat nová manažerka komunikace ČT Daniela Němcová, bývalá mluvčí Českých aerolinií. Sečteno a podtrženo, i přes několik výtek není z profesního hlediska novému generálnímu řediteli ČT Petru Dvořákovi co vytknout. Není to špatné, dokonce je to dobré.

Nejdůležitějším činem Petra Dvořáka za 100 dní ve funkci generálního ředitele České televize je:

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).