Hlavní navigace

Profily uchazečů o vedení ČT: Alena Dlabačová chce zlepšit kvalitu pořadů

5. 4. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Redaktorce a dramaturgyni Aleně Dlabačové se nelíbí úroveň vysílaných pořadů, ať už zpravodajských, zábavných nebo dramatických. Nevidí ale důvod zvyšovat koncesionářské poplatky.

V minulém týdnu oznámila Rada Česká televize jména dvanácti uchazečů, kteří postoupili do výběrového řízení na pozici generálního ředitele veřejnoprávní televize. První kolo volby by se mělo uskutečnit ve středu 12. dubna a jméno nového šéfa České televize by měli radní oznámit o čtrnáct dní později. Server DigiZone oslovil všechny kandidáty s prosbou o zodpovězení několika otázek, jejichž prostřednictvím jednotlivé uchazeče a uchazečky postupně představíme.

PODROBNOSTI: Na pozici generálního ředitele České televize se hlásí dvanáct kandidátů

Oceňovaná autorka dokumentárních pořadů

Redaktorka a dramaturgyně Alena Dlabačová získala doktorát na pražské Fakultě sociálních věd a publicistiky Univerzity Karlovy v oboru novinářství a se specializací na televizi. Může se pochlubit více než dvacetiletou praxí v Československé televizi, v Hlavní redakci tělovýchovy a motorismu odvysílala kolem dvou stovek pořadů, převážně publicistických a dokumentárních. Plánovala také přímé přenosy sportovních utkání a zpravodajství pro pořad Branky, body, vteřiny.

Doktorka Alena Dlabačová se během své televizní praxe podílela na přípravě více než dvou stovek pořadů.

Doktorka Alena Dlabačová se během své televizní praxe podílela na přípravě více než dvou stovek pořadů.

Dokumentární pořady, pod kterými je Dlabačová podepsána, se netýkají jen oblasti profesionálního sportu, věnovaly se například ochraně přírody a kulturního dědictví nebo propagaci zdravého životního stylu. Je držitelkou Ceny Josefa Laufera za dokumentární snímek Velká kunratická, přehlídka Tourfilm ocenila její film ze seriálu Cesty za krásou věnovaný Otavě.

Zlepšit zpravodajství, zábavu i dramatickou tvorbu

Sama o sobě říká, že Českou televizi jako instituci zná důkladně a do výběrového řízení se přihlásila, aby zúročila své dlouholeté praktické zkušenosti. Za klíčové považuje zlepšení úrovně vysílaných pořadů, zejména v oblasti zpravodajství, zábavy a dramatické tvorby, a ráda by také nově nadefinovala poslání jednotlivých veřejnoprávních kanálů. 

Za prioritu svého kandidátského projektu považuje Dlabačová důkladnou znalost fungování veřejnoprávní televize, stejně jako jejích programových, výrobních a technických útvarů. Chtěla bych se velmi podrobně seznámit s jednotlivými produkčními centry, jejich odbornou připraveností a s jejich dosavadními odvysílanými pořady s cílem zlepšit úroveň zejména v oblasti zábavy a dramatického a hudebního vysílání, rekapituluje své priority Dlabačová.

Po svém případném zvolení by si jako první chtěla udělat důkladný přehled o tom, kdo rozhoduje o hostech vystupujících ve zpravodajství a o tom, jaké obsahy zpravodajci vysílají. Poté bych chtěla navrhnout možné změny ke zlepšení úrovně zpravodajské práce tak, aby vysílaný obsah odpovídal faktům a nebyl manipulován, plánuje Dlabačová.

Není důvod zvyšovat poplatky

Za přednost České televize ve srovnání s komerčními televizemi považuje Dlabačová její programové schéma, které je určeno diváků ze všech věkových skupin. Toto poslání se podle ní veřejnoprávní televizi v současné době poměrně daří naplňovat.

Ekonomická situace České televize je nyní rozpočtově v kladných číslech, takže je zde rezerva pro zvyšování kvality programů, včetně honorování námětů a scénáře, tedy obecně tvůrčích pracovníků, myslí si Dlabačová. Naopak podle ní zatím není důvod ke zvyšování koncesionářských poplatků. Česká televize si podle Dlabačové vede dobře ve svých obchodních činnostech, ať už jde o prodej natočených pořadů, knižní produkci nebo příjmy z reklamy v zákonem povoleném rozsahu, sponzoringu a product placementu.

Všechnopárty zábavu nezachrání

Podle Dlabačové má veřejnoprávní televize zásadní problém v oblasti zábavné tvorby. Česká televize nemá dostatek opravdu zábavných pořadů a v její dramaturgii tak převažují naučně- zábavné kvízy. I pořad Zázraky přírody, využívající hosty ve studiu, je svou formou spíše naučný. Všechnopárty to nemůže zachránit. Úspěšný formát taneční soutěže Star Dance je sice divácky atraktivní, ale podle mého názoru se vysílal příliš dlouho, myslí si Dlabačová.


Autor: Česká televize

Všechnopárty jako etalon televizní zábavy.

Naopak investigativní žurnalistika nedosahuje podle ní úrovně, jakou má například na stanici Nova. Zde mám na mysli třeba pořad Reportéři, jehož redakční tým se systematicky nevrací k již avizovaným problémům, popisuje Dlabačová. Celkově je podle ní na obrazovce málo hudebních pořadů z oblasti popu, jazzu a klasické hudby. ČT art je vysílána digitálně a její příjem tak není dostupný na celém území České republiky, upozorňuje Dlabačová.

BRAND24

Dramatická tvorba nevybírá vhodné náměty

Seriály a sitcomy nemají dějovou stavbu a jejich témata jsou často jednoduchá a opakující se. Obecně bych řekla, že Českou televizi trápí špatný výběr látek a námětů,konstatuje Dlabačová. Problémy Dlabačová vnímá i při používání spisovné češtiny. V titulcích se občas vyskytují chyby. A špatná čeština se částečně týká i sportovních komentátorů a jejich šumlování, nejasných novotvarů a nevhodných příměrů, vyjmenovává Dlabačová. 

Sportovní komentátoři používají podle Dlabačové nejasné novotvary a nevhodné příměry.

Česká televize jako instituce je podle Dlabačové personálně předimenzovaná v oblasti administrativních pracovníků a současný generální ředitel Petr Dvořák se snaží Českou televizi připodobnit televizi Nova. Celkový dojem z jeho působení je spíše průměrný, úroveň vysílaných pořadů se nezvýšila, spíše naopak. Myslím si, že Petr Dvořák je určitě dobrý manažer a má technické vzdělání – v tomto směru považuji za přínosné jeho působení v oblasti digitalizace a využití sociálních sítí. Důvodně se ale domnívám, že příliš nerozumí dramaturgii a tvorbě programu ve veřejnoprávní televizi, hodnotí současné vedení Dlabačová. Jejím cílem by v případě zvolení bylo zatraktivnit program České televize tak, aby si k ní diváci našli opět cestu a nedávali přednost televizi Nova nebo jiným komerčním stanicím.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).