Hlavní navigace

Philips končí s televizory (tak, jak je znáte). Dává novou podobu LCD panelům

1. 3. 2010
Doba čtení: 14 minut

Sdílet

 Autor: 115393
PŮVODNÍ REPORTÁŽ Z BARCELONY - Únor je tradičně obdobím, kdy světoví výrobci televizorů představují modelové řady pro nový rok. Philips při této příležitosti svolal setkání předlouhým názvem „Philips Consumer Lifestyle Winter Media Event 2010“ do prosluněné Barcelony, která se oděla do typicky středomořského zimního počasí. Podařilo se mi být jedním z pozvaných a tak vám mohu nabídnout pohled na novinky Philips z první ruky.

Slunečno, patnáct, dvacet stupňů nad nulou a lehce větrno. Po našich únorových „dvacítkách“ na opačném konce stupnice Celsia to bylo velice příjemné, třídenní vyrušení – i přes tradičně stávkující Francouze, kteří ovlivnili lety nad Evropou široko daleko. Příjemné to bylo ale i díky Philipsu. Nejen že se o nás firma starala jako o vlastní, což nebývá poslední dobou zvykem, ale byli jsme i svědky zásadních oznámení. Ta proběhla dokonce ve čtyřech oblastech: „Interactive Living“ (komunikační technologie), „Healthy Life“ („zdravá“ elektronika), „Home Living“ (elektronika do domácnosti) a „Personal Care“ (elektronika pro osobní použití).

Philips - modelové řady 2010

Philips s výjimkou modelu Cinema 21:9 vyměnil celé televizní portfolio. Na snímku po levé straně vidíte ve dvou sloupcích řadu 5000 (jednak s klasickým podsvícením, druhá s Direct LED), za ní pak – po jednom sloupci – televizory řad 7000, 8000 a naproti na stěně nejvyšší řadu 9000. Po levé straně je částečně vidět základní řada 3000, která je jako jediná provedena pouze s tradiční podsvícením trubicemi (CCFL). (Foto: autor)

Také Philips přichází s 3D ready televizemi

Nás pochopitelně zajímají televizory. V „Interactive Living“ představil Philips zejména nové přijímače řad 3000, 5000 a 7000 a tzv. 3D Ready přístroje, což je pojem, který budeme nyní slýchat čím dál tím častěji, řad 8000 a 9000. Jako jediná tak zůstává beze změny před nedávnem uvedená Cinema 21:9. Jinak opravdu nezůstal kámen na kameni. Televizory mají mít vylepšený zvuk, podporu multimédií, LED modely pak kvalitní podsvícení Direct LED a výrobky s osvětlením pozadí Ambilight přicházejí se systémem „wall adaptive“. U něj si můžete zadní osvětlení lépe přizpůsobit barvě vaší zdi. Philips to zkrátka vzal z jedné vody načisto.

Mimochodem v jinak špičkově vybaveném a atypicky řešeném barcelonském hotelu Hesperia, kde setkání s vybranými evropskými novináři konalo, fungoval televizní příjem opravdu mizerně (nehledě na typicky španělský přístup, tj. existuje španělština, pak dlouho nic a pak ostatní jazyky). Zkusil jsem tedy živé internetové vysílání sportovního kanálu ČT 4 a dozvěděl jsem se, že „Zvolený pořad lze přehrávat pouze na území ČR. Po dobu konání ZOH ve Vancouveru je živé vysílání ČT 24 a archiv některých pořadů omezen na území ČR. Děkujeme za pochopení.“ Nepochopil jsem. Není už konečně čas bouchnout do stolu a zavést evropská vysílací práva a udělat tak něco užitečného i pro obyčejné lidi?

Kulatý stůl DigiZone.cz 200

Zúčastněte se první konference o 3D televizi v Česku

Chcete se zúčastnit vůbec první konference na téma 3D televizorů a stereoskopického televizního vysílání v České republice. Server DigiZone.cz pořádá ve čtvrtek 22. dubna 2010 v hotelu Jalta na Václavském náměstí v Praze odborný kulatý stůl se zástupci světových výrobců televizorů, televizních stanic, operátorů vysílacích sítí i státních regulačních orgánů. Na místě si můžete vyzkoušet dva typy 3D televizorů, určených pro český trh. Podívejte se na program konference a registrujte se jako účastník prostřednictvím online formuláře.
Philips - design 2010

Co říkáte na design? Já mám jen jednu připomínku. Prakticky všechno je pouze v černé. Stříbrná se zcela vytratila, tu a tam byla vidět pouze bílá. (Foto: Philips)

Nová strategie Philipsu pro televizory

Televizorům, jako nejprodávanější části spotřební elektroniky, Philips pochopitelně věnoval velkou pozornost i přes oznámení, že v USA minulý rok vykázaly nejvyšší nárůst prodejů BD přehrávače. Hodně se však také mluvilo o audiu a technologii FullSound vylepšující nahrávky a musím říci, že mě některé mikrověže a minivěže svým zvukem skutečně dostávaly (360Sound či SoundSphere). Zvuk se však má vylepšit i v televizorech a doufejme, že to bude rovněž výrazněji znát. U těch ultra tenkých pak firma doporučuje používat externí audio systém, což je určitě rozumné. Zvláště když by to nyní mělo jít s jedním dálkovým ovladačem (s tím televizním).

Philips si nechal od agentury GfK udělat několik rozsáhlých průzkumů, z nichž vyplynula strategie pro další období. Soustředí se tak především na tři oblasti:

  • Ambilight (podsvícení obrazu)
  • obraz
  • zvuk

O třetí oblasti jsem se již zmínil, v té druhé jde především o čtyři nové „pomocníky“ pro instalaci, propracovanější vyladění televizoru a úpravu parametrů podle zjištění, že pro většinu zákazníků je nejdůležitější ostrost obrazu. Té dávají v Philipsu přednost před kontrastem, barvami a dokonce i plynulostí pohybu. Alespoň podle zmiňovaného průzkumu. Pokud jde o Ambilight, k němu se dostanu v samostatné kapitole.

Philips - Net TV 1
Philips - Net TV 2

Net TV je na trhu už delší dobu a nabízí přístup na internet a nejrůznější přednastavené aplikace. Zadat a uložit si však můžete i libovolnou vlastní webovou adresu. Není tak potíž přednastavit si web pro zprávy, počasí, apod. (Foto: autor)

Jasné změny

Nově jsou zavedeny elektronické příručky s doplňujícím velice stručný manuálem, fyzické vypínače televizorů (0 W) a firma více hodlá podporovat technologie jako DLNA 1.5 pro napojení na domácí síť, WiFi pro přenos obrazu i zvuku a také zatím poslední verzi HDMI 1.4. Ta je navíc vybavena zpětným kanálem pro synchronizaci televizoru s domácím kinem, dovoluje sdílet internetové připojení s ostatními zařízeními napojenými přes HDMI a mj. definuje i dva oddělené obrazové toky pro přenos 3D obrazu.

Kdo zná doteď poněkud problematickou prezentaci televizorů Philips na prodejnách, kde často doplácely na nepříliš agresivní režim „Obchod“ (tzv. Shop mode), ten nejspíše bude rád, že v nové řadě je podstatně dotaženější. „Shop mode“ je tak nyní barevnější a má nesrovnatelně ostřejší obraz, takže mezi konkurencí už věřme nezapadne. Přesně tak, jak to mají – opět podle průzkumů Philipsu – zákazníci rádi. Dobrou zprávou pro ty z nás, kterým se televizory této značky líbí i kvůli často přirozeným barvám, je to, že na nich by se mnoho změnit nemělo. Netroufám si ovšem po krátkém setkání v řízeném prostředí a s pečlivě vybranými ukázkami posoudit, zda tomu tak je či není. Ukázky ale minimálně naznačovaly „lepší“ černou barvu.

Změn bylo jen na televizním poli podstatně více a započítat mezi ně můžete zcela přepracovaný dálkový ovladač (měl by sloužit i pro domácí kina), zavedení tunerů DVB-T/-C, včetně MPEG-4 verzí, a to i v nejnižších modelech řady 3000. Brzy si tedy budete moci zakoupit televizor Philips pro příjem digitální kabelové televize UPC bez nutnosti mít další krabičku či přepínat na Finsko a přijít tak o češtinu, apod. Mělo by se to týkat celé letošní kolekce, nicméně vše se teprve ve spolupráci s UPC dopracovává a firma zatím přesný termín uvedení nesděluje.

Philips - Greener Ever Day

Konec s rozměrnými příručkami. S modelovou řadou 2010 dostanete jen stručný papírový manuálek a elektronickou příručku přímo v televizoru. Jenom tímto krokem firma ročně ušetřila zhruba 25 000 stromů. Tím, že navíc obaly vyrábí z recyklovaného papíru, pak šetří dalších zhruba 12 000. (Foto: autor)

Spotřeba jde stále dolů

A protože průzkum ukázal, že spotřeba elektrické energie je u televizorů zákazníky řazena mezi pět nejdůležitějších výběrových kritérií, provedla firma radikální změny i zde. Vedle zavedení fyzického vypnutí přístrojů (tedy 0 W) byla spotřeba za chodu snížena o skoro třetinu, přičemž ve spotřebě v pohotovostním režimu už Philips na špičce – s často méně než 0,3 W – byl i tak. Například model s úhlopříčkou 81 cm měl v roce 2009 avizovanou spotřebu 90 wattů, ten letošní ji má – pochopitelně s podsvícením LED – jen 70 wattů. V pohotovostním režimu pak ve vyšších třídách nastal skok ještě podstatně níže, až na 0,15 wattu! Výsledkem je, že prý přes 80 % televizorů firmy vyhoví standardu EU platnému ovšem až v roce 2014, a že například ve spotřebě v pohotovostním režimu nutnému pro dosažení ocenění Eco Flower je firma o 50 % níže. Dnes stále ještě špičkové spotřeby, méně než 0,3 W v pohotovostním režimu, dosahují už i základní modely Philipsu nejníže položené řady 3000.

Ambilight způsobuje návykovost

Jeden z dalších průzkumů Philipsu potvrdil zajímavou a pro firmu nesmírně důležitou věc. Totiž že 81 % zákazníků vlastnících televizor s osvětlením pozadí, tedy s Ambilight, se k němu hodlá při nákupu svého dalšího přístroje vrátit. Tato neuvěřitelně vysoká zákaznická loajalita přiměla Philips jednak k jeho zdokonalení (viz možnost jeho lepšího přizpůsobení barvě zdi) a jednak k jeho zavedení v ještě více televizorech. V praxi to znamená, že ho najdete u tří z pěti standardních řad – 7000, 8000 a 9000 (Cinema 21:9 ho už má). Výhodou pak je, že je zde opravdu ve všech úhlopříčkách, včetně těch nejnižších, tj. 81 cm. U nejvyšší řady je pak zabudován dokonce nejen po stranách, ale i na straně horní.

Potvrdilo se také, že díky vylepšenému „Shop mode“ (viz výše) je nyní na prodejně Ambilight lépe viditelný. Je sice pravdou, že si za něj připlatíte, ale ruku na srdce – kolikrát za deset, patnáct let kupujete novou televizi?

Philips - podsvícení Full LED - Direct LED

Plošné LED podsvícení Direct LED je základním použitým systémem Philipsu. Pouze v případech ultratenkých modelů řad 7000 a 8000 je z důvodu úspory místa použito podsvícení v rámu (Edge LED). Nejvyšší řada 9000 pak má Direct LED rozdělen do segmentů, s nimiž se pracuje jako s celkem. Tlumí či naopak rozzáří LE diody podle dané scény přímo v dané oblasti panelu. (Foto: autor)

Edge LED pouze v ultratenkých modelech

To, co je však nejzásadnější – vzhledem ke konkurenci, zejména Samsungu – je podpora podsvícení LED. Zapomeňte na Edge LED („ledky“ pouze v rámu televizoru), jehož jsme v poslední době všude – a dokonce i u velmi drahých přístrojů – svědky. Zkrátka si pamatujte, že Edge LED je dobrý tak leda pro nejnižší cenovou relaci a nevadí u malých úhlopříček. Výborné je, že u Philipsu si tohle uvědomili a vše udělali jinak, což jasně naznačuje konkurenci, že i po loňském odchodu z amerického televizního trhu musí s touhle holandskou firmou počítat. A je to jen dobře, protože je to poslední velký výrobce televizorů s globální centrálou na starém kontinentu.

A jak to tedy s podsvěcováním prostřednictvím LED u Philipsu vlastně bude? Musím říci, že jsem vskutku překvapen zvláště po posledním oznámení Samsungu, který hraje v LED prim, avšak který zatím sází jen na levnější a méně kvalitní Edge LED v rámu. Alespoň podle současných zpráv. Philips se však – podle posledního upřesnění z pondělka (8. března 2010) – vrací k původní myšlence, jíž jsme byli svědky před nějakými třemi, čtyřmi lety a od které prakticky všichni výrobci – kvůli nákladům – odešly. Vrací se k plošnému podsvícení zadní strany zvanému v jeho případě Direct LED (jinde se používá např. označení Full LED), a to dokonce i u řady 5000, kde LED – volitelně – začíná. Edge LED tak najdete pouze u ultratenkých modelů řad 7000 a 8000, kam by se podsvícení typu Direct LED nevešlo.

Jde o to, že podsvětlovací diody systému Direct LED nejsou umístěny v rámu, odkud často nezvládnou podsvětlit celou plochu obrazovky, nýbrž jsou rozloženy na zadní ploše panelu, takže nabízejí nesrovnatelně vyrovnanější podsvícení bez hluchých míst. Sláva! Na tohle jsem totiž po testech několika rozměrných a drahých televizorů s Edge LED čekal přímo zoufale. U velké obrazovky pochopitelně nemohou LED v rámu rovnoměrně plochu podsvítit a obraz tím pádem dosti trpí. Zejména v detailech a jejich barevnosti.

Philips - 5000 Series 2010

Televizory řady 5000 přicházejí s možností vybrat si podsvícení (trubice CCFL či Direct LED), jsou už 100Hz, mají výrazně sníženou spotřebu a elegantní design s tenkým rámečkem, takže obrazovka vypadá větší. To je ostatně společné všem televizním novinkám. Zakoupíte je od zhruba března/května v cenách od 15 600 Kč za úhlopříčku 81 cm (32") v klasické, resp. s LED podsvícením za 18 200 Kč. Ceny jsou předběžné a přepočítané z euro. (Foto: Philips)

LED jen za 100 €. No nekupte to!

Tohle je klíčová zpráva pro všechny, kteří netouží po modelech vyšších tříd a nemusí mít Ambilight. Philips totiž na konkurenci vyplázl jazyk a udělal něco, co zajistí řadě 5000, věřím, že nehynoucí, slávu. Udělal ji totiž ve dvou verzích – jednu s klasickým podsvícením a druhou s LED šetřícími přírodu nejen úsporami energie, ale třeba i tím, že nepoužívá rtuť. Nejen že je řada 5000 už plně ve 100 Hz (v 50Hz se vyrábí pouze základní modely 3000), ale můžete si i vybrat, s jakým podsvícením si ji pořídíte. Nechci vás přemlouvat, ale připlatit si za LED – navíc za tzv. Direct LED, tedy zadní podsvícení (žádné obyčejné Edge LED v rámu) – pouhých 100 € navíc, mi přijde velmi, ale velmi rozumné. Zvláště když zvýšenou kvalitu obrazu podtrhuje i výrazně snížená spotřeba.

Jen pro srovnání: klasický model 32PFL5405H s úhlopříčkou 81 cm má typickou spotřebu 91 W (pohotovost – 0,15 W). Verze 32PFL5605H s LED podsvícením stačí k provozu jen 71 W. V tomto ohledu bych měl jen jedinou námitku – Philips měl viditelněji odlišit modely s LED podsvícením a bez něj. Kdo si má pamatovat čísla jako 5405 a 5605. Marketing v tomto ohledu podle mého zaspal a kam se hrabe na Samsung s jeho „LED TV“ i když to žádná „LED TV“ pochopitelně není. Má jen LED podsvícení…

A ceny? Ty jsou sice zatím známy jen v některých případech (modely budou postupně přicházet na trh od dubna či května), avšak u řady 5000 naštěstí ano. Zmiňovaná verze s úhlopříčkou 81 cm (32") vychází na 599 € (15 600 Kč bráno kursem 26 Kč/€), varianta s LED podsvícením pak na 699 €, což představuje kulantních 18 200 Kč. Poslední dobou velmi dobře prodávaná úhlopříčka 102 cm přijde na 799 (20 800), resp. 899 € (23 400 Kč) a konečných 117 cm na 1 099 € (28 600 Kč), resp. v LED na 1 199 € (31 200 Kč).

Philips - podstavec - i na zeď

Tak jako máte kávu 2 či 3 v 1, přichází nyní Philips s držákem 2 v 1. Poslouží totiž jako podstavec a zároveň – v případě potřeby – i jako držák na zeď. Obé je přitom v otočném provedení a takovéto aktivitě lze jen tleskat, protože firma se nejen chová rozumně k přírodě, ale i k vaší peněžence. (Foto: autor)

Jak se odlišují jednotlivé vyšší řady?

A čím se liší vyšší řady 7000, 8000 a 9000, které už automaticky přicházejí s LED podsvícením a s Ambilight? Modely 7000 a 8000 pracují s Edge LED (LE diody v rámu), řada 9000 je pak má na zadní ploše (Direct LED, resp. Full LED). Zde jasně vidíte, za co vlastně vytahujete peníze z kapsy. Nemusím asi zdůrazňovat, že lokální výraznější prosvícení části obrazu s tmavou scénou a utlumení v části se světlou scénou blahodárně působí zejména na detaily obrazu, nemluvě o vašich očích. O tom se toho ale před pár lety napsalo opravdu hodně. A následně to výrobci prakticky zrušili… S vyššími cenami pak také přichází ethernetové napojení (Net TV), DLNA pro práci s multimédii na domácí počítačové síti, zmiňované lokální řízení jednotlivých polí LED a podpora 3D k níž se dostanu v následující kapitole.

Jak jsem říkal, koncové ceny známy zatím nejsou a tak mohu posloužit jen ještě odhadem pro dva výrobky řady 7000. U úhlopříčky 102 cm je to 1 199 € (31 200 Kč) a u 117 cm 1 499 €, resp. odhadem 39 000 Kč.

Philips - 9000 Series 2010

Vyšší řady 7000, 8000 a 9000 (na snímku) přicházejí vždy s osvětlením pozadí Ambilight, což je zde dobře vidět, a s LED podsvícením buď typu Edge LED nebo Direct LED. To druhé najdete v modelech 9000, kde je 1 792 plošných LED rozdělených do 224 segmentů, které jdou lokálně řídit (zhasínat a rozsvěcovat). Řady 8000 a 9000 jsou zároveň i „3D Ready“. (Foto: Philips)

„Brýlaté“ 3D v druhé polovině roku

K „pseudo 3D“ jsem sice skeptický, ale nejspíše nějakou zmínku očekáváte. Philips díky jasnému vyprofilování svých řad, což dnes ani zdaleka nebývá zvykem, dává zákazníkům jasně najevo, že když zaplatí větší peníze za televizor řady 8000 a 9000, budou mít doma „3D Ready“ a tudíž budou připraveni na nedalekou budoucnost (Snad pak bude na nějakých deset, možná patnáct let, pokoj, než „pseudo 3D“, byť ve Full HD, vystřídá opravdové „nebrýlaté“ 3D nebo nějaká projekce).

Philips se rozhodl pro prodej samostatného „3D upgrade pack“, který se bude skládat z dvojice aktivních brýlí a infračerveného vysílače, přičemž nejspíše – alespoň z počátku – bude nutné aktualizovat firmware. Z hlediska dalších zařízení schopných pracovat se 3D obrazem můžeme v nejbližší době očekávat domácí kino HCS9540 a Blu-ray přehrávač BDP9600. Přesné uvedení na trh ale Philips oznámí později.

Sledování televize - 200

Vyřešte digitální příjem televize na e-shopu DigiZone.cz!

Máte doma starý analogový televizor a potřebujete přejít na digitální příjem televize? Nebo jste se rozhodli pořídit satelit a nevíte, jak na to? Sledujte už satelitní programy a chtěli byste přijímač, který zvládne rozluštit televizi ve vysokém rozlišení obrazu (HD)? Řešíte potíž s televizní anténou nebo rozvody? Se vším vám poradí e-shop DigiZone.cz. Nejlevnější ceny, kvalitní zboží, zásilka až do domu nebo osobní převzetí na některé z kamenných prodejen. Vyberte si právě teď!

Philips ukázal, že stále umí

Philips v Barceloně novinářům – a potažmo i svým partnerům – předvedl, že je schopen naprosto zásadního a nebývale cíleného obratu (viz 3D a Direct LED). To, co doteď bylo trochu nemastné, neslané, se změnilo na šťavnaté a hutné. Firma se po loňském odchodu ze severoamerického trhu nehodlá vzdát bez boje, a to je jenom dobře. Je zřejmé, že si hodlá držet svou cenovou politiku a zaměřit se více na přemýšlivé zákazníky, kteří o svých investicích nerozhodují jen podle nejnižší nabízené ceny.

BRAND24

Philips mobilizoval síly a má zákazníkům co nabídnout. Pravdou je, že v některých věcech konkurenci předběhl či spíše jí utekl – viz plošné podsvícení prostřednictvím LED (Direct LED). Dvě řady určené pro 3D pak fungují jako ochrana investic a jsou – z pěti – naprosto dostačující. Výhodou nabídky Philipsu je i jasné vyprofilování jednotlivých řad a velice chytře navržená řada 5000. Uvidíme, jaká bude odezva trhu a jakou roli sehraje „efekt Avatar“. Philips ale rozhodně ukázal, že stále umí.

Stejně jako letošní novinky Philipsu postupně představíme letošní modelové řady televizorů dalších světových značek

Co vás zaujalo na letošních novinkách televizorů Philips?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).