Žádný kolaáč sledovanosti nemůže být trapný. Trapně si jen může připadat ta TV, která nakontraktovala a vyinkasovala fůru peněz od inzerentů a nyní není schopna reklamu vnutit to tolika domácností, za kolik dostala zaplaceno.
Koláč sledovanosti má vždy 100%. To je zkrátka fakt, ani hospodyně neumí upéct necelý koláč. Také považuji za normální, když při existenci desítek a stovek stanic, které v Česku stojí za zařazení do statistik sledovanosti, nemůže mít jedna, nebo 2 sledovanost 40% a ty zbývající jen téměř 0. Diváci mají různá hlediska, různé nálady, různé nároky a proto neočekávejme jejich nějakou velkou spořádanou stádovitost. Také je jen velmi málo pravděpodobné, že plnoformátová stanice dokáže zaujmout svým momentálním pořadem všechny diváky, kteří v tu chvíli sedí před obrazovkou. Ty kladné výkyvy sledovanosti dokáží vyvolat jen opravdu obecně zajímavé pořady, jako je úspěšná účast sportovců Česka na sportovním svátku a ještě ve sportu, který je všeobecně oblíben a kterému "všichni" rozumí. Podobné může platit o premiéře filmu, který má ale téměř vždy smůlu v tom, že část diváků ho již viděla na velkém plátně kina a nemalá část, pokoutně stažený z internetu. Pak už zbývají jen přímé přenosy z katastrof, ať už těch živelných, nebo třeba volebních.
Tady totiž nejde o hlad a chuť diváků, ale o to, z jakého mála, z jakých surovin, dokáže stanice vyrobit většině chutnající pořad. Někdo rád ostřejší jídla, někdo je vegetarián a proto ani šéfkuchař restaurace nedoufá, že si většina hostů u něj objedná a zkonzumuje jen jedno jídlo z celého jídelníčku. I ten pojem "kvalitní" zábava se obtížně definuje. Kdyby měl někdo takový recept, asi by byl schopen obstarat a zaplatit potřebné ingredience, ale chutě mají diváci tak rozdílné a svůj hlad si nenechají zahnat něčím vnuceným, ale tím, vyhovujícím jejich apetitu.
A mohl byste pane Zemane Vy definovat to, co by podle Vás "chutnalo" většině diváků? Čím byste nahradil telenovely, seriály a realityšou? Ale uvědomte si, že ani TV, ani její diváci, nejsou schopni zaplatit kaviár, pravou svíčkovou, vlaštovčí hnízda....
Trapnost koláče jsem napsal jako nadsázku. Poněvadž jsem chtěl poukázat na to, že většina programových ředitelů televizí se už vůbec nikdy neřídí zdravým SELSKÝM českým rozumem, nýbrž "nějakým" KOLÁČEM. Výsledkem toho je, že nám, divákům, předhazují vše možné, v poslední době vyloženě experimentují, vytištěné programy neplatí atd.... Přitom by stačilo (např. před uvedením 1000+1 noci v prime-timu), aby se podívali na některou z internetových diskusí. Rozumíte mi? Pak by TV mohli "stáhnout" pořad ještě před jeho uvedením na obrazovku.
Co by chutnalo většině diváků? Myslím si, že různé zábavné soutěže (jaký úspěch měl Videostop na Barrandově), zábavné pořady (nikoliv s P.Rychlým či Novotným), filmy (nejen americké či kanadské, nedávno dávali na ČT2 výborný něm. film Vlna; proč by i komerční televize nemohly občas uvést méně známy kvalitní film?).
Primetimů je v týdnu 7, že se vám dva z nich nelíbí ještě z toho nedělejte aféru. Je to jen váš dojem, divácky jsou sledované, tak nenuťte lidem svůj vkus.
Videostop měl sice pro Barrandov vysoce nadprůměrných 10%, ale jinak to vesměs nijak neohrozilo naše tři nejsilnější televize. Takže spíš budu vždycky radši za šílené reality show a nové seriály, než za recyklaci starých pořadů a nekonečné reprízy starých českých seriálů. Už mě to retro a neustálé návraty k zastaralým titulům začíná štvát, staví na tom ČT1 a Barrandov, avšak kdyby tyhle televize měly nabídnout něco nového, tak silně pohoří, protože už to ani neumí. Buďme rádi za Primu a Novu, které se aspoň pokouší nabízet něco nového, protože od toho televize je. Nemám nic proti občasným návratům k osvědčeným formátům a oblíbeným seriálům, ale ať se tomu tak děje jako na Slovensku, občasně. A ne že třetí nejsledovanější televize v Česku ČT1 bude svůj prime time stavět na nekonečných reprízách Četnických humoresek a přiblblých komediích s Donutilem nebo Bohdalovou. Je to trapné.
Milé televize, zřejmě nastává soumrak seriálů, telenovel i realitšou. Diváci dostali hlad a chuť na filmy a kvalitní zábavu. Měli byste se poptávce zavčasu přizpůsobit a ne jen hořekovat nad trapnými koláči (ne)sledovanosti.