Hlavní navigace

Patnáct hlasů pro Dvořáka. Za čtrnáct dní tak nejspíš obhájí mandát ředitele České televize

13. 4. 2017
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Do druhého a asi i posledního kola volby postoupili spolu s Dvořákem další čtyři zájemci o post ředitele. Dva mají zkušenosti z České televize, třetí šéfoval komerční Primě a čtvrtý je ekonom.

Včerejší zúžení kandidátů, na které stačilo jedno tajné hlasování, vcelku jasně naznačilo rozložení sil a šance jednotlivých uchazečů. Do druhého kola postoupila pětice kandidátů, kromě současného ředitele Petra Dvořáka to je z hlediska počtu získaných hlasů někdejší ředitel komerční Primy Martin Konrád a dramaturg zpravodajství České televize Karel Novák, dále ekonom Petr Vinklář a pětici uzavírá někdejší bruselský zpravodaj České televize Jiří F. Potužník.

PODROBNOSTI: Radní zúžili seznam kandidátů na ředitele České televize. Šanci má Dvořák, Konrád, Novák, Potužník a Vinklář

Je Rada antifeministická?

Absenci ženských kandidátek ve finálním výběru shodně kritizují obě uchazečky o vedoucí post ve veřejnoprávní televizi. Pan radní Zdeněk Šarapatka v úvodu včerejšího jednání důsledně říkal pouze výběrové řízení na generálního ředitele a podporoval tak v rozporu s právem jednoho kandidáta, dosavadního ředitele Petra Dvořáka, upozorňuje redaktorka a dramaturgyně Alena Dlabačová. Druhou kandidátkou byla PR manažerka Gabriela Froňková Dousková (na fotce nahoře). Obě dostaly shodně po jednom hlasu.

Do užšího výběru nepostoupila ani jedna kandidátka. Podle Aleny Dlabačové (dole) tak tato společnost pouze potvrdila, že je „antifeministická“.

Nad rámec výše uvedeného jsem při vší skromnosti jediná z kandidátů, která rozumí zpravodajství i dramaturgii a asi jako jediná z kandidátů mám 22 let praxe v této instituci. Nemám důvod zlehčovat tajnou volbu, ale podobně to bylo v době, kdy si pan Balvín ‚zajistil‘ podporu předem a nyní čelí trestnímu stíhání, uvedla ve svém vyjádření Dlabačová. Podle mě byla volba předem zmanipulována ve prospěch současného ředitele Dvořáka s cílem „zakonzervovat “ neútěšný stav programu, dodala pro DigiZone Dlabačová.

Novákovi se nelíbí programová práce ČT24

Slušnou televizní praxí se může pochlubit i po současném řediteli Petru Dvořákovi druhý nejúspěšnější uchazeč, dramaturg Karel Novák, který s Českou televizí spolupracuje od roku 1993. Za nejsilnější stránku veřejnoprávní televize považuje Novák její vyvážený program, schopnost oslovit téměř všechny divácké skupiny, která se nemusí týkat jen klasického lineárního vysílání, a zpravodajství jako celek. Naopak ale programování ČT24 považuji za jednu z nejslabších stránek veřejnoprávní televize, dodává Novák.


Autor: Česká televize

Karel Novák – 23 let v televizi a jedenáct hlasů od radních.

Pozitivně hodnotí Novák působení současného ředitele Dvořáka. Skvěle se povedlo Déčko, skutečně krásným způsobem zaplněná „díra na trhu“. Výborná je i sledovanost České televize jako celku – jsme lídr televizního trhu. O negativech už psát nechci, je třeba se dívat do budoucnosti, rekapituluje Novák. 

Konrád chce ukončit komercionalizaci

Bývalý ředitel komerční televize Prima Martin Konrád se naopak ve svém kandidátském projektu soustředil na kritiku sílících komerčních tlaků na program a vysílání veřejnoprávní televize. Úloha České televize by podle Konráda měla být primárně výchovná a právě takovou dnes postrádá. Česká televize by měla mimo jiné odkrývat lidem dějiny vlastní země a jejich souvislosti, posilovat národní hrdost, edukovat a přitom nebýt nudná. Má obrovský archiv, jehož využití si dovedu představit jako učební pomůcku pro výuku moderní historie na školách, chci vytvářet dokumenty typu hrané historie, jako dělá BBC, vysvětluje Konrád.

Martinu Konrádovi se nelíbí komercionalizace veřejnoprávní televize.

U současného vedení vidí Konrád celou řadu pozitivních kroků, zejména v oblasti sledovanosti, PR a image. Ale image není vše a je otázkou, jestli je sledovanost opravdu cílem pro veřejnoprávní médium. Navíc ji lze budovat i jinak než komercí. Pokud se skladba programů veřejnoprávní a komerční televize neliší, jaké pak má veřejnoprávní médium smysl? ptá se Konrád.

Černý kůň v roli ekonoma

Tak trochu do role černého koně se v prvním kole konkurzu dostal ekonom Petr Vinklář, který se z hlediska počtu hlasů umístil na čtvrtém místě. V médiích ani ve státní sféře dosud tento absolvent pražské Vysoké školy ekonomické nepůsobil a právě zkušenost ze soukromého sektoru, mimo jiné z pozice auditora prestižní společnosti KPMG, chce nabídnout po svém případném zvolení. 

Petr Vinklář je absolventem pražské Vysoké školy ekonomické.

Petr Vinklář je absolventem pražské Vysoké školy ekonomické.

Za nejsilnější stránku současné České televize považuje Vinklář fakt, že zaznamenala neoddiskutovatelný posun nejen v oblasti ustálení programové nabídky a s ní související profilace jednotlivých televizních stanic, ale i v přesunu k novým komunikačním kanálům. Slabou stránkou České televize je podle Vinkláře v dnešní době zpravodajství. V současném nastavení postrádá prostředí, které dokáže zaručit vysokou míru objektivity a zároveň důvěryhodnosti, myslí si Vinklář. 

Dalším tématem, na které by se chtěl zaměřit, je zastaralý koncept financování České televize. Zde si dovolím tvrdit, že není spokojena žádná ze zúčastněných stran, tvrdí Vinklář. Prioritou v ekonomické oblasti je pro mě nastolení diskuse o restrukturalizaci financování České televize, což by v první fázi znamenalo především vypracování střednědobého plánu pro revizi koncepce koncesionářských poplatků s jejich následným nahrazením, respektive doplněním alternativními zdroji příjmů třeba o systém předplatného přes internet, plánuje Vinklář. 

Potužník se hlásí již potřetí

Již ostříleným harcovníkem výběrových řízení na Kavčích horách je někdejší bruselský zpravodaj Jiří František Potužník. Ve svém kandidátském projektu mimo jiné navrhuje zvýšení koncesionářských poplatků a návrat spotové reklamy na ČT1. Navrhuje proto rozložení příjmů veřejnoprávní televize na tři pilíře, tedy koncesionářské poplatky, podnikatelská činnost a příspěvek ze státního rozpočtu, které považuje za vhodnější a stabilnější řešení než to současné, které počítá jen se dvěma pilíři. 


Autor: Expo 2015

Potužník působil také jaké generální komisař české účasti na milánském Expu.

Návrat spotové reklamy do vysílání programu ČT1 je podle Potužníka nutný nejen s ohledem na poměr práv a povinností České televize, ale také s ohledem na obecný zájem a udržení konkurence. Zákaz reklamy považuje Potužník za smysluplný pouze v případě zpravodajského kanálu ČT24 a s ohledem na povahu dětského diváka samozřejmě také u programu ČT :D. 

PŘEČTĚTE SI: KANDIDÁTSKÝ PROJEKT JIŘÍHO F. POTUŽNÍKA

Zákaz reklamy na ČT1 nedává podle něj smysl už proto, že ta se stejně objevuje v pořadech, kde je její zařazení podmínkou pro získání práv k vysílání. Navíc pojem významné kulturní či sportovní události není nijak specifikován. Česká televize by tedy nadále měla usilovat o změnu zákona a o získání práva na prodej reklamy i na programu ČT1, argumentuje Potužník.

UX DAy - tip 2

Na Dvořáka sází i sázkaři

Největší favorit, současný ředitel Petr Dvořák, by v případě zvolení nastoupil do druhého funkčního období. Bookmakeři sázkové kanceláře Chance, která se zaměřuje také na vypisování společenských sázek, jsou s kurzem 1,40:1 prakticky přesvědčeni o tom, že patnáctičlenná Rada České televize potvrdí ve volbě nového generálního ředitele dosavadního šéfa Petra Dvořáka. 

Současný a pravděpodobně i budoucí ředitel České televize Petr Dvořák.

Dvořák během svého funkčního období několikrát potvrdil, že je ostříleným manažerem, který se navíc velmi dobře orientuje nejen v televizním prostředí, ale má i silný politický mandát. Je pro nás jasným favoritem, ostatní jména na seznamu kandidátů s ním budou jen těžko soupeřit. Situaci by mohl zdramatizovat snad jen bývalý ředitel FTV Prima Martin Konrád, komentuje na konci března vypsané kurzy na staronového generálního ředitele veřejnoprávní televize mluvčí Chance Markéta Světlíková. Sázky na to, že Petr Dvořák svůj mandát neobhájí, jsou vypsány v kurzu 2,60:1.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).