Hlavní navigace

Nůžky mezi zájmy výrobců televizorů a diváky se stále více rozevírají

25. 4. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Zaplať pánbůh už nežijeme v době, kdy televizor v domácnosti vydržel deset let, prohlásil tento týden na kulatém stolu DigiZone.cz manažer společnosti Panasonic Lukáš Holub. Zvykli jsme si na pravidelné nakupování nových mobilních telefonů nebo počítačů, zvykneme si i na častější kupování televizorů, dodal. Stává se z nich spotřební elektronika. Jenže budou Češi opravdu ochotní kupovat co druhý třetí rok novou televizi?

Je to teprve rok, co společnost Samsung začala prodávat svoje LED televizory. Špičkovou technologii za vysokou cenu. Jenže kdo si takový televizor loni koupil – a zřejmě půjde o technologické „pionýry“, kteří chtějí mít vždycky to nejnovější – si letos rve vlasy, protože jeho supermoderní LED televizor má jednu podstatnou chybu. Není 3D ready. Koupí si takový zákazník po roce nový televizor, který mu umožní sledovat 3D obraz, a zaplatí znovu desítky tisíc korun, jen aby zůstal technologicky na špici? A co udělá s tím loňským modelem LED TV?

Na podobnou otázku jsme se snažili najít odpověď právě na kulatém stolu DigiZone.cz. Výrobci televizorů pochopitelně nepřiznají, že vývoj nových technologií a dalších funkcí televizních přijímačů je příliš překotný a skupina zákazníků ochotných kupovat za vysokou cenu nejnovější modely je úzká, takže není těžké ji poměrně rychle nasytit. Jestliže si tito lidé loni nakoupili velmi drahé televizory, asi se jim nebude chtít letos platit podobně vysokou nebo vyšší částku za další. A pro masového diváka je 3D televizor něčím nepodstatným a příliš drahým.

Asi lze pochopit, že 3D televizory přicházejí na trh krátce poté, co 3D technologie přinesla renesanci provozovatelům multikin. Výrobci zkrátka cítí stimul a žádná důležitá značka u toho nechce chybět. Na druhou stranu představa, že si lidé skutečně budou kupovat každý druhý rok nový televizor, je v silně konzervativním Česku bláhová. V zemi, která má deset milionů obyvatel a valná většina lidí řeší přechod na digitální vysílání koupí set-top-boxu ke staré analogové televizi, nikoli nákupem již dost zlevněných širokoúhlých LCD nebo plazmových televizorů, se opravdu nedá čekat nějaká revoluce v myšlení diváků.

Nezapomínejme, že stále doznívá ekonomická krize. Představy produktových manažerů, podporované zkušenostmi z Prahy, nemají moc valný dopad na reálný život lidí v regionech. Domažlický prodejce televizní techniky David Rácz na kulatém stolu DigiZone.cz zmínil případ loňských modelů LED televizorů, kterých se na celém Domažlicku prodaly za uplynulý rok pouhé dva kusy. Kolik lidí v tomto regionu letos koupí 3D televizor – při kupní síle, jakou mohou mít obyvatelé Domažlicka, a vědomí, že žádná česká televizní stanice v 3D nevysílá a letos vysílat nebude?

BRAND24

Na čtvrteční konferenci DigiZone.cz zazněla velmi zajímavá informace, kolik peněz jsou Češi ochotní investovat do koupě nového televizoru. Podle manažera společnosti LG Electronics Romana Klačka průměrný Čech odmítá vydat za televizi více než 14 tisíc korun. To je hodnota, na kterou klesají ceny starších typů LCD a plazmových televizorů všech známějších značek. LED televizory a nyní už i 3D televizory začínají na troj- až čtyřnásobku této ceny. Samsung sice loni dokázal podle manažera Ondřeje Lukáče ukousnout z celkového počtu všech prodaných televizorů v Česku deset procent pro své LED modely, to však neznamená, že by se tento úspěch musel automaticky opakovat i letos.

Co když Samsung saturoval zájem těch, kteří si chtěli LED televizor pořídit, a nyní už je segment potenciálních kupců této technologie mnohem menší? Jistě, po slevě, která LED televizory čeká, protože loňské modely nejsou 3D ready a z pohledu náročnějších klientů tudíž nejsou „plnohodnotné“, by mohly zaujmout i ty diváky, kteří by si je dříve nemohli dovolit koupit. I tak se ale dá předpokládat, že televize se u nás ještě nějakou dobu spotřebním zbožím nestanou – rozhodně ne v masovém měřítku. Zkrátka na to nemáme.

Jak často jste ochotni kupovat si nový televizor?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).