Hlavní navigace

Novinky na Streamu: ze života hereček, cizinců i mentálně narušených

24. 9. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Karel Choc
Stream se letos na podzim tematicky rozkročil opravdu hodně zeširoka. A kvalitativně taky.

Kafe a cigárko je série situačních příběhů, které mají přiblížit divákům, jak to mají vlastně herečky hrozně těžké, a že herecké povolání není vlastně žádný med. Marie Doležalová, autorka stejnojmenného blogu, za který získala historicky první cenu Blog roku v soutěži Magnezia Litera, se evidentně chtěla jarmuschovsky inspirovat a věrna známé poučce se po knižní verzi historek z hereckého podsvětí pustila i do audiovizuální verze. 

Blog ano, video moc ne…

To, co působí na blogu mile a neotřele, je ale v seriálu jakože ne úplně trapné, ale prostě si říkáte, že do toho smíchu se nutit nebudete. Hlavní hrdinka se celou dobu tváří, jako by ve svém povolání de facto hrozně trpěla. Na to existuje prostá rada: pokud je to takové peklo a taková řehole, nedělej to. Ukázka, kde se popisuje natáčení erotické scény, je uvedena tím, že až příště něco podobného uvidíte, máte myslet na to, jak se při tom herci cítí trapně – jasně, přesně to si má člověk myslet, že jo. 

A ani jako nadsázka to nefunguje moc, trapné repliky a poukazování na získanou cenu vás nutí prostě odklápět občas zrak jinam. Celou sérii zachraňují epizodní vedlejší role – přirozená Hana Vagnerová působí vedle Doležalové mile a svěže, Petr Vančura, jakožto Doležalové partner, občas prostě jen nevěřícně kroutí hlavou, a fantastický štěk Milana Šteindlera ve stylu nejdrsnějších scének České Sody jsou důvody, proč nakonec přece jen stojí za to se na seriál podívat.

Od druhé republiky po padesátá léta

Krvavá léta jsou naprosto odlišný formát. Sérii minidokumentů natočil spisovatel Jiří Padevět a provádí diváky po místech, které jsou spojeny se zřejmě nejhorším obdobím dějin Česka dvacátého století – začíná v roce 1938 a končí v padesátých letech, kdy zemřeli Stalin a Gottwald. 

Připomíná tak trochu jiný, již dlouho běžící projekt Paměti národa Příběhy 20. století, který je de facto kronikou příběhů, jenž díky autorům (Adam Drda a Mikuláš Kroupa) nezůstanou zapomenuty. Padevět dělá to samé, jen v seriálové formě, bez zbytečného patosu. Obojí by se mělo ukazovat ve školách – tak moc je to dobré. A důležité.

Cizinci nebo blázni

Další dva seriály budou teprve uvedeny – obsah seriálu Cizinci v Česku je evidentní už z názvu. Popisuje život lidí, kteří se v Česku nenarodili, a přesto se rozhodli v něm žít. Tiran Hovakimyan ukazuje svět ruské enklávy, a jelikož je to úspěšný stand-up komik, propagandy se zřejmě obávat nemusíme. „Asijatka“ Trang Do Thu prokázala schopnost nadhledu už na svém vynikajícím blogu, a třetím do party je Slovák Blažej Čermák – pokud tedy stále považujete Slováky za cizince, já s tím mám pořád problém.

No a posledním seriálem, který byl tento týden představen, jsou Dělníci duše, ve kterém Jakub Klingohr popisuje něco, o čem se příliš nemluví – život lidí s duševními poruchami. A nemusí to být na první pohled vidět – až čtvrtina Evropanů má údajně nepřiznanou psychiatrickou diagnózu. Ano, tihle lidé mají opravdu problém, a těm se žije opravdu těžce – ne jako Marii Doležalové. Taky ze sebe na rozdíl od ní nedělají trpitele – oni to totiž na rozdíl od ní nemají jednoduché.

BRAND24

Stane se Stream českým Netflixem?

A televize Stream tvrdí, že tím to nekončí – že určitě přijdou další a další formáty. Bude tedy Stream následovat příkladu Netflixu, který si díky relativně levné dostupnosti může dovolit rušit show jako na běžícím pásu? Reed Hastings, zakladatel a výkonný ředitel streamovací služby, v rozhovoru pro CNBC řekl: Obsahovému týmu vždycky říkám: měli bychom více riskovat, měli byste dělat víc ulítlých věcí. Protože bychom měli mít celkově větší problém rušených pořadů. Stream má velice rozdílná témata a rozdílnou úroveň kvality, a také čísla sledovanosti (což s kvalitou ne vždy musí souviset).


Autor: Karel Choc

Šéfproducent Stream.cz Lukás Záhoř.

Největším hitem zůstává zřejmě Kancelář Blaník, Kazmova One Man Show nebo Autobazar Monte Karlo, jejichž díly mají vysoké statisíce zhlédnutí – rekordem je zřejmě Kazmovo odhalení skandálu v Prostřenu, které viděly skoro čtyři miliony diváků. Týdně máme až padesát premiérových dílů formátů s průměrnou dokoukaností sedmdesát procent, řekl Lukáš Záhoř, šéfproducent Stream.cz. Na čemž je pozitivní jedna věc – opravdu si vybere skoro každý.

 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Komentátor, fejetonista, milovník dobrého piva, reklamy a world music.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).