Hlavní navigace

Nova i Prima licitují o přesný termín konce digitalizace. Mají své důvody

16. 5. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Začne jeden z jedenácti možných nových tematických kanálů televize Nova vysílat ještě letos, nebo až v příštím roce? A jak dlouho bude trvat Primě, než spustí svůj čtvrtý program Prima family? To nezáleží úplně tak na těchto dvou komerčních televizích, ale také na jasném rozhodnutí státu, kdy přesně skončí proces přechodu ze zemského analogového na zemské digitální televizní vysílání. Ono magické datum, které může znít 11.11.2011 nebo 30.6.2012, totiž znamená celkem převratné změny na českém televizním trhu.

Proč je termín konce digitalizace tak důležitý

Mohlo by se zdát, že sedm a půl měsíce, které dělí dva možné termíny dokončení televizní digitalizace v Česku, nejsou zase tak moc dlouhou dobou, takže je vlastně úplně jedno, zda tento proces skončí letos v listopadu nebo příští rok v červnu. Chyba lávky. K termínu konce digitalizace se váže hned několik důležitých změn na televizním trhu. Předně by se měla uvolnit cesta všem zájemcům o zemské digitální televizní vysílání. Do doby, než skončí digitalizace, mohou na základě licence pro DVB-T vysílat v pozemních multiplexech jen vybrané společnosti. Ostatní dostanou šanci právě až po dokončení digitalizace (nebo mohou vysílat v multiplexech jako programy převzaté z kabelu a satelitu, ale to je riskantní).

Ke konci digitalizace se také váže ustanovení o konci reklamy ve vysílání České televize. Poslanecká sněmovna sice má v dohledné době definitivně schválit senátní návrh novely zákona o ČT, která reklamu ve veřejnoprávní televizi ponechává a výnosy z prodeje reklamních časů na všech čtyřech programech ČT přisuzuje fondu na podporu kinematografie, fondu kultury, na digitalizaci archivu ČT a radiokomunikačnímu účtu Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), projednávání této novely se ale v parlamentu „zadrhlo“. Komerční televize by se velmi rády podělily o onu půlmiliardu korun, kterou ČT „vydělá“ ročně z prodeje reklamních časů. A dokonce slibují, že na oplátku budou financovat fond na podporu kinematografie.

Česká televize - reklamní znělka

Česká televize by měla měsíc po ukončení digitalizace přestat vysílat reklamu. To se líbí komerčním televizím, ale zákonodárci chtějí reklamu v ČT udržet i nadále. Zatím ale neschválili novelu zákona, která to umožňuje.

Skončí kompenzační licence pro digitální vysílání

Pro televizi Barrandov, Novu Cinema, Primu Cool a Primu love je termín dokončení digitalizace důležitý i z dalšího důvodu: k tomuto dni totiž podle zákona skončí platnost jejich kompenzačních licencí pro celoplošné zemské digitální vysílání. Nejpozději k tomuto dni tedy musí získat licenci novou, řádnou. Na stránkách Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) se sice u televize Barrandov píše, že má licenci platnou do roku 2020, podle zákona jde ale o kompenzační licenci, kterou získala na základě novely, která dala šestici vítězů prvního licenčního řízení na digitální televize v Česku šanci tyto licence po soudním sporu, který vyvolali neúspěšní žadatelé (včetně Novy a Primy) znovu automaticky získat. A s tím i přednostní právo vysílat digitálně ještě v době, kdy jiní zájemci nemohli.

V podstatě jde jen o formalitu, kterou by televize mohly pominout, a také by se nic nestalo. Pokud totiž zároveň mají licenci pro satelitní a kabelové vysílání, krátkodobou ztrátu licence pro DVB-T by mohly vyřešit tzv. převzatým vysíláním. Pokračovaly by v multiplexu, v kterém vysílají už nyní, jenom by nevysílaly na svoji licenci, ale operátor multiplexu by musel požádat RRTV o registraci pro převzaté vysílání daného programu z kabelu či satelitu. Důležitější je ale další výhoda, která dnem ukončení procesu digitalizace skončí: původní šestice držitelů prvních digitálních licencí ztratí výhodu zahájení vysílání na uzavřeném trhu. A ztratí také právo na automatické získání licence, kterou již jednou vysoutěžily v licenčním řízení.

Prima Cool

Také Primě Cool vyprší dnem ukončení digitalizace licence pro celoplošné zemské digitální vysílání

Televizi Pohoda a Febiu TV se krátí lhůty startu

Tuto výhodu by konkrétně ztratily televize Pohoda a televize Febio, které patří mezi onu šestici prvních digitálních televizí, jimž stát novelou vysílacího zákona, platnou od roku 2008, zajistil možnost automatického získání licence pro celoplošné vysílání v DVB-T a vstup na uzavřený trh, kde se pohybuje jen skupinka vyvolených digitálních televizí. Jak dětské televizi Pohoda, tak plnoformátové Febio TV vyprší dnem ukončení digitalizace možnost tuto licenci automaticky získat, navíc by v případě žádání o řádnou licenci vstupovaly už na trh, který by byl otevřený všem zájemcům o celoplošné zemské digitální vysílání. A mezi nimi jsou nadále i Nova s Primou, které čekají se svými dalšími tematickými programy na dobu, kdy se trh uvolní a ony nebudou limitovány vysílat v DVB-T pouze dva (Nova) nebo tři (Prima) programy.

Prima už dokonce jednu další licenci pro celoplošné digitální vysílání má, v březnu 2010 získala oprávnění pro vysílání rodinného programu Prima family. Ten se však může v některém z pozemních multiplexů (zřejmě třetím) objevit právě až po datu dokončení digitalizace. Respektive, od tohoto data mu začne běžet zákonná lhůta 360 dnů pro zahájení vysílání. Prima se proto už obrátila oficiálním dopisem na ministerstvo průmyslu a obchodu, které je nadřazené ČTÚ, tvůrce Technického plánu přechodu na digitální vysílání, s žádostí o upřesnění termínu dokončení digitalizace. Jinými slovy na to, zda lhůta pro zahájení vysílání Primy family začne běžet letos 11. listopadu nebo 30. června příštího roku. A také na to, kdy si má požádat o prodloužení licencí Primy Cool a Primy love.

Fero Fenič České milování - 1

Fero Fenič má právo požádat a automaticky získat licenci pro svoji digitální televizi Febio, ale jen do dne ukončení procesu digitalizace. Pak už bude ve stejné pozici jako jakýkoli jiný zájemce o digitální vysílání. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Nova vyčkává s novými programy na licence DVB-T

Také Nova má v záloze několik projektů nových tematických kanálů, které by chtěla „vypustit“ do DVB-T. Oproti Primě má nevýhodu v tom, že ze zákona takto zatím může vysílat jen dva programy (Novu a Novu Cinema), kdežto Prima díky tomu, že vlastní i regionální televize a ty vytvořily programovou síť, získala vedle jedné kompenzační licence pro Primu Cool také další licenci pro program R1, který nedávno přejmenovala na Primu love. Nova má u patentového úřadu registrováno jedenáct různých variant názvů nových tematických stanic. Generální ředitel Jan Andruško ale říká, že nejvíce připravený je jeden program. Může jít o ženský kanál Nova Doma (případně Nova Lady), ale také o akční televizi, pro niž si Nova registrovala hned několik variant názvů.

Akční kanál Novy by se mohl jmenovat Nova action, Nova aréna, Nova men, či Nova zone. Pro tři ze čtyř těchto názvů si Nova registrovala dokonce i loga, stejně jako u dvou výše zmíněných variant ženského kanálu. Kromě toho Nova uvažuje o hobby kanálu, dětské televizi (u té by se Nově hodilo, kdyby nevyšly plány s digitální TV Pohoda ostravského podnikatele Radima Pařízka), rodinném a hudebním programu (sice již provozuje MTV, ale pokud by se rozhodla nadále neplatit za používání značky MTV, mohla by tento program přejmenovat na Nova Music, což je značka, kterou si registrovala letos v lednu). Minimálně jednu televizi finalizujeme úplně do stavu, kdy je možno ji implementovat kdykoliv, to znamená nasadit do vysílání, řekl Andruško minulý týden Rádiu Impuls.

Loga některých zamýšlených tematických kanálů Novy
TV Nova action logo 100
TV Nova arena logo 100
TV Nova zone logo 100
TV Nova Doma logo 100
TV Nova lady logo 100

Zdroj: Úřad průmyslového vlastnictví

Listopad 2011, nebo červen 2012? Rozhodování bude těžké

Jak vlastně vznikl problém s tím, zda česká televizní digitalizace skončí 11. listopadu 2011 nebo 30. června 2012? Jednoduše. Když ČTÚ vypracovával harmonogram digitalizace, jeho předseda Pavel Dvořák prosazoval lehce zapamatovatelný termín. Prosazoval 10. říjen 2010 nebo 11. listopad 2011. První termín neprošel jako časově nezvladatelný, na druhém se sice „dotčené subjekty“ shodly, České Radiokomunikace si ale prosadily výjimku pro pozdější vypínání analogového vysílání ve svou oblastech: na Jesenicku a Zlínsku. V těchto jsou regionech se bude analog vypínat 30. června 2012, ve zbytku republiky skončí k 11. listopadu 2011. Šalamounské řešení, které má nejednoznačný výklad i v samotném Technickém plánu přechodu ze zemského analogového na zemské digitální televizní vysílání.

V dokumentu se v paragrafu „Dokončení procesu přechodu“ přímo praví: Termín vypnutí zemského analogového televizního vysílání se stanoví na 11. listopad 2011 s výjimkou územních oblastí Jeseník a Zlín. V těchto oblastech bude zemské analogové televizní vysílání vypnuto 30. června 2012. K 11. lis­topadu 2011 musí být zajištěno vysílací sítí 1 pokrytí území zemským digitálním televizním vysíláním v rozsahu alespoň 95 % obyvatel, vysílacími sítěmi 2 a 3 pokrytí odpovídající pokrytí zemským analogovým televizním vysíláním a vysílací sítí 4 v rozsahu alespoň 70 % obyvatel. Čímž se dostáváme k další důležité události: pokud multiplex 4 nebude mít v době dokončení digitalizace celoplošné pokrytí, může o něj jeho provozovatel, Telefónica O2, přijít.

Zdeněk Duspiva 500

Národní koordinátor digitalizace Zdeněk Duspiva bude mít důležité slovo při určování, zda digitalizace končí 11. listopadu 2011 nebo 30. června 2012 (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Nova s Primou si paradoxně přejí dřívější termín

Nova, která do poslední chvíle digitalizaci zdržovala a dodnes si zachovává poměrně masivní analogové pokrytí, paradoxně tlačí na rychlejší dokončení digitalizace. Právě to by jí totiž umožnilo dříve odstartovat s novými programy, kterými chce zaplnit prostor pro případnou konkurenci a navíc i konkurovat dosavadním digitálním programům, zejména od Primy (akční kanál Novy by šel přímo proti úspěšné Primě Cool, ženský kanál Nova Doma či Nova lady zase proti Primě love). Počkám si, jak to vyloží státní orgány a samozřejmě pokud řeknou, že to je v listopadu, tak to bude v listopadu, říká šéf Novy Jan Andruško. Pokud dneska převažující výklad je, že to je v listopadu, tak my to podpoříme a bude to v listopadu tohoto roku, to není problém, ujišťuje.

BRAND24

Andruško ale upozorňuje i na další možné nevýhody, které sebou termín dokončení digitalizace přináší. Doposud platí, že každý pozemně šířený program, ať analogový nebo digitální, musí kabelové společnosti a poskytovatelé IPTV povinně a zdarma zařadit do nejnižší programové nabídky. Tato povinnost „must carry“ ale dnem dokončení digitalizace skončí. Myslím si, že zejména mediální rada má poměrně těžkou hlavu z toho, jak to vyložit, naznačil Andruško minulý čtvrtek v Impulsech Václava Moravce na Rádiu Impuls. Každopádně nás čeká horký podzim.

TK Nova jaro 2011 - Jan Andruško

Generálnímu řediteli Novy Janu Andruškovi by se paradoxně hodil dřívější termín dokončení digitalizace (Foto: TV Nova)

Která událost, spojená s termínem konce digitalizace televizního vysílání v Česku, je podle vás nejdůležitější?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).