Více

Milan Fridrich: Výpadek původní tvorby z let 2009 až 2011 už se nám povedlo vyrovnat

Česká televize necítí potřebu útočit na pozice komerčních televizí během všedních dnů, za důležitější považuje její programový ředitel vzájemnou kompatibilitu nabídek jednotlivých stanic.

Programový ředitel České televize Milan Fridrich už nejméně druhý rok netají spokojenost s výsledky, kterých jím připravované vysílání dosahuje. Jeho cílem proto není ani tak další růst, jako další navyšování kvalitativních parametrů, které posuzují jednotlivé faktory veřejnoprávního vysílání. Jasná programová strategie také pomohla vyrovnat výpadek tvorby, ke kterému došlo mezi lety 2009 a 2011.

Růst sám o sobě ale není podle Fridricha samoúčelný. Že Česká televize dosáhla loni podíl na sledovanosti 31 procent a u obecné divácké skupiny získala mezi televizními skupinami na trhu vedoucí postavení, je sice důležitý faktor pro relevanci veřejné služby, ale důležitější je hodnocení kvality vysílání a jednotlivých pořadů, tvrdí Fridrich.

Úspěchu napomáhá i vhodná kombinace kanálů

Podle analýzy Evropské vysílací unie EBU má Česká televize optimálně nastavený profil jednotlivých kanálů a může tak efektivněji oslovit různé divácké skupiny. ČT1 je sice rodinný integrační kanál s podílem 16,27 procenta na publiku, ale i další kanály – ČT2, ČT sport a ČT24 – mají z evropského hlediska nadprůměrný zásah přes čtyři procenta. Dětské Déčko je z hlediska Evropy rovněž premiantem – u diváků od čtyř do devíti let její podíl přesahuje třicet procent. ČT art dosahuje jednoho procenta, což je obvyklá sledovanost třeba i mnohem staršího kulturního německo-francouzského kanálu Arte.

 

Takto vyprofilované stanice podle Fridricha komplexně rozprostírají veřejnou službu podle rozličného vkusu, přání a potřeb diváků a pomáhají jim zorientovat se v nepřehledném a fragmentovaném světě současných médií. Co se tedy vlastně změnilo? Po pěti letech se Česká televize dokázala programově dostat do optimální pozice, kdy je pro diváky srozumitelná její programová skladba, nová tvorba je výrazně inovační a skutečně originální v českých poměrech, myslí si Fridrich.

Podle Fridricha hlavně program nesmí ustrnout na místě. Loni tak bylo uvedeno sedm nových originálních seriálů, pětadvacet dramatik a filmů, desítky dokumentárních cyklů, dokumentů, koncertů nebo přenosů. Taneční Stardance se dokázala propojit s mladými lidmi a dětmi v projektu Streetdance, což prý zaujalo televize z Británii nebo Itálie, které se chtějí podobným postupem inspirovat.

Kromě sledovanosti se sleduje i kvalita

Vedle zásahu u diváků měří Česká televize také kvalitativní parametry, a jak Fridrich upozorňuje, právě u nich nastal během loňského roku výrazný posun. Ze sledovaných parametrů se daří držet spokojenost s programem na nadprůměrné hodnotě 8,3, když se hodnotí na škále od 0 do 10. Výrazně narostly oproti minulému roku i parametr zaujetí, a to ze 63 na 66 procent, a také faktor originality, který stoupl ze 67 na 69 procent. Růst zaznamenalo i kritérium inovativnosti programu.

 

Čeho by se měly inovace týkat? Nedávná prezentace novinek, co jdou do výroby, ukázala široký záběr a ojedinělou tvorbu zaměřenou na historické osobnosti nebo události, autorské originální minisérie, mezinárodní koprodukce jako filmy Rašín, Balada o pilotovi, Defenestrace, minisérie Marie Terezie, Vodník a Živé terče nebo seriál Lynč. Letos vysíláme třeba seriály Svět pod hlavou, Trpaslíka, Četníky z Luhačovic, Bohému, Spravedlnost, Labyrint 2, dokumentární cykly Modrá krev, Doktoři, Národní klenoty nebo Provedu, Jauneráci a do budoucna to je třeba Život a doba soudce AK, První republika 2 a k tomu jen letos asi 150 původních dokumentů, vyjmenovává aktuální počiny Fridrich.

stul

Stejnou pozornost věnuje i zahraničním akvizicím. Aktuálně mohu zmínit třeba zahraniční seriály, jako jsou Okupace, Noční recepční nebo z produkce veřejnoprávní BBC nový Sherlock, který byl našim divákům dostupný pouhých 24 hodin po premiéře, láká diváky Fridrich. Program České televize podle něj stojí na dvou pilířích, které de facto odrážejí i dvě potřeby české společnosti. Ta první sleduje aktuální novinky a požaduje inovativní formáty, ta druhá je opřená o tradici – jak v nové tvorbě, tak ráda sleduje zlatý fond z archivu, popisuje Fridrich.

Pokračování rozhovoru najdete v prémiové sekci DigiZone.cz.

Tento článek patří do prémiového obsahu

Chcete-li mít přístup k exkluzivním informacím, zvolte prosím jednu z níže uvedených možností.

Jednorázová platba

30 Kč s DPH

Ztratili jste přístupový kód? Vyplňte stejnou emailovou adresu jako při původní objednávce a my vám kód znovu zašleme.

Předplatné

Předplatné pro soukromé osoby
785 Kč bez DPH za rok

Firemní předplatné
od 3 900 Kč bez DPH za rok

Proč číst premiový obsah?

Objednávka předplatného

Již máte předplatné?

Přihlaste se

Zaplatit můžete online pomocí některého z bohaté nabídky platebních kanálů od mobilních plateb až po platební karty. GoPay

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+