Hlavní navigace

Kuki: vlastní platforma nám umožňuje operativně reagovat na potřeby zákazníků

6. 10. 2016
Doba čtení: 21 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc
Dlouhé roky využívaly společnosti AIM a SMART Comp pro své IPTV zákazníky outsourcované řešení od nangu.TV. Co donutilo obě firmy začít pracovat na vývoji vlastní IPTV platformy Kuki?

Pražská telekomunikační společnost Planet A, vystupující pod obchodní značkou AIM, a brněnská telekomunikační společnost SMART Comp, poskytující své služby pod značkou netbox, společně nabízí domácnostem internetové připojení a televizní služby s využitím vlastní IPTV platformy Kuki. Rozmotat klubíčko společného projektu Kuki a představit výhody vlastního IPTV řešení nám pomohl předseda představenstva společnosti Planet A Martin Havrda a její obchodní ředitel Jakub Jánský.

Jak tedy funguje spolupráce mezi Prahou a Brnem, ve vašem případě mezi značkami AIM a netbox?

MH: Platformu Kuki vyvinuly dvě společnosti, pražská Planet A a brněnský SMART Comp. Obě tyto firmy fungují jako akciové společnosti, přičemž SMART Comp využívá pro telekomunikační služby poskytované v Brně a dalších městech Moravy značku netbox. Stejně tak my využíváme pro Prahu a okolí obchodní značku AIM. Naším základním produktem, kromě internetu, je právě televizní platforma Kuki, kterou jako IPTV službu poskytujeme našim zákazníkům.

Co přesně zkratka AIM znamená?

MH: Advanced Interactive Media, což je název, pod kterým na telekomunikačním trhu fungujeme už devátým rokem. Původně jsme se jako rodina zabývali podnikáním ve zdravotnictví a jeden z našich rodinných příslušníků podnikal v oblasti telekomunikací. Po rozhodnutí opustit sektor zdravotnictví, a s využitím prostředků z prodeje našich původních aktiv, jsme se naplno vrhli do telekomunikačního byznysu. A tak vznikla značka AIM. Již v roce 2008 jsme zahájili výstavbu prvních vlastních optických sítí.

A netbox?

MH: Netbox působí na trhu více než patnáct let a má své vlastní optické sítě prakticky po celém Brně. Z tohoto pohledu je netbox v oblasti optických sítí a souvisejících síťových technologií tím zkušenějším partnerem.

Takže jste zaregistrováni u Českého telekomunikačního úřadu?

JJ: Ano, obě společnosti jsou evidovány u ČTÚ a jako provozovatele převzatého vysílání nás samozřejmě registruje i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. IPTV služby poskytujeme na dvou úrovních, jednak pro zákazníky na našich optických sítích, kdy naprostá většina našich zákazníků má od nás nejen televizní služby, ale také internetové připojení. A pak jako OTT IPTV službu pro zákazníky mimo naše sítě. Tito zákazníci uzavírají pro zjednodušení celého procesu smlouvu se společností SMART Comp. Obě společnosti jsou padesátiprocentním vlastníkem produktu Kuki a souvisejícího duševního vlastnictví.


Autor: Karel Choc

Martin Havrda (vlevo) a Jakub Jánský

Proč jste se rozhodli vyvinout vlastní IPTV platformu Kuki?

MH: Nějakých sedm let jsme obě společnosti pro poskytování IPTV služeb používali platformu od externího dodavatele nangu.TV. Po dosažení kritické hranice počtu koncových zařízení v síti jsme se ale dostali do stavu, kdy jsme se potřebovali odlišit od jiných společností, jako je třeba O2 nebo T-Mobile, kteří využívají stejnou platformu. Subdodavatelsky nám prostě spolupráce s externím dodavatelem přestala dávat smysl.

A ekonomicky?

JJ: Ekonomicky to nebylo až tak zlé. Šlo tam především o to, že jsme vývoj našeho projektu nemohli takřka vůbec ovlivnit. Je to samozřejmě hlavně z důvodu, že společnost typu O2 je oproti nám mnohem větší klientem, a proto byla jejich vyjednávací pozice pochopitelně výrazně lepší. A protože už dnes sami víme, že samotné programování platformy je velice náročné, nebylo z pochopitelných důvodů na straně externího dodavatele možno plnit naše požadavky v takové šíři a tak rychle, jak bychom si představovali.

Jaké byly vaše představy?

MH: Jedním z našich hlavních požadavků bylo, aby se zákazník, který využívá naši službu na různých zařízeních, pohyboval stále v jednom uživatelském prostředí. Aby byl zvyklý na stejné ovládání, ať už sleduje televizi, počítač, tablet nebo mobilní telefon. Toho se nám prostě dlouhodobě nedařilo dosáhnout. Primární vývoj byl zaměřen na aplikace pro set-top boxy a mobilní aplikace byly tak trochu odsunuty na druhou kolej. Toto byl asi ten hlavní důvod, proč jsme se rozhodli pro vývoj vlastní platformy. Kuki jsme začali vyvíjet v roce 2014 a během loňského a letošního roku jsme přemigrovali celou naši zákaznickou bázi z původní platformy na novou Kuki platformu. Nyní jsme také schopni Kuki nabízet kdekoliv, kde je internetové připojení splňující minimální technické parametry.

A ty jsou jaké?

MH: Minimální kapacita internetové přípojky by měla být dva megabity za sekundu. Na druhou stranu, dnes už připojení u spousty zákazníků přesahuje deset megabitů za sekundu. Takže kapacita linky už pomalu přestává být tím nejdůležitějším faktorem. Platforma funguje s využitím adaptivního streamingu a přizpůsobuje se tak kvalitě internetové přípojky dle aktuálních potřeb. Adaptivní streaming sice není naše know how, ale jeho současné nastavení a náš způsob implementace už za jistou formu know how považujeme.

Jak funguje adaptivní streaming v praxi?

MH: Pro jednotlivé kanály máme připraveno až pět profilů, které dokážou obsloužit zákazníka na jakémkoliv připojení, i kdyby kolísalo. Naše technologie kontinuálně sleduje parametry internetové linky a umí se jí plně přizpůsobit, jinak by se neustále obraz zadrhával či kostičkoval. Když budete mít dvoumegabitové připojení a my vám budeme posílat desetimegabitový snímek, tak byste nic neviděl. Nejen proto je adaptivní streaming pro internetové prostředí vhodným kandidátem.

Adaptivní streamy jsme probrali. Jaké jsou další výhody vlastní platformy?

MH: Hlavní výhodu vidíme v tom, že Kuki na všech zařízeních u zákazníků vypadá a ovládá se naprosto identicky. Ať zákazník sleduje Kuki na chytré televizi, set-top boxu, mobilním telefonu nebo v počítači, stále se pohybuje ve stejném prostředí a ovládá svoji televizi stejným způsobem. Dále jsou to samozřejmě klasické výhody IPTV technologie, jako je posun v čase, možnost nahrávání pořadů, VoD knihovna nebo nahrávání seriálů, filmových sérií či televizních pořadů, jejichž všechny odvysílané díly najdou naši zákazníci na jednom místě, a to několik týdnů až měsíců nazpět tak, jak si sami službu nastaví.

Kolik je potřeba diskové kapacity na TimeShift vašich zhruba sto šedesáti kanálů?

MH: Samotný TimeShift nezabírá mnoho, nahráváme celou nabídku 166 kanálů ve všech profilech po dobu dvou dnů, kdy výsledná kapacita dosahuje osmnácti terabajtů. Zajímavější číslo jsou nahrávky našich zákazníků, které ukládáme po dobu tří měsíců a zabírají kapacitu 190 terabajtů. Navíc veškerá data neukládáme jen jednou, ale kvůli zálohování minimálně dvakrát. Je to neuvěřitelný objem dat, která musíte skladovat. Ale když disková pole správně nastavíte, výkonově zoptimalizujete a naučíte se pracovat s tím, že každý týden odejde několik pevných disků, dá se to bez problémů zvládnout. Důležité je správně vyřešit rozložení dat na diskových polích, aby vás neohrozil případný výpadek pevného disku, diskového pole, serveru nebo celého datacentra. Dalším klíčovým parametrem je data dostat k zákazníkům, proto dnes ve špičkách odbavíme přes 120 gigabitů dat s neustálým růstem v čase. To jsou asi ta hlavní úskalí.


Autor: Karel Choc

Martin Havrda

Kolik zákazníků aktuálně obsluhujete?

JJ: V současné době evidujeme v platformě IPTV téměř šedesát tisíc zaregistrovaných koncových zařízení, skládajících se ze set-top boxů, chytrých televizí a mobilních zařízení. Každý uživatel má možnost registrovat maximálně tři fixní zařízení, jako jsou set-top box nebo chytrá televize, a k nim pak čtyři mobilní zařízení s tím, že současně může sledovat obsah maximálně na dvou mobilních zařízeních. Samozřejmě ne každý uživatel využije možnosti sledování na více zařízeních. V průměru se můžeme bavit o dvou až třech koncových zařízeních na jednu domácnost, kdy každá domácnost má v průměru 1,25 fixních zařízení. Z pohledu počtu velkoobchodních partnerů poskytujeme naše virtuální služby více než stovce menších a středně velkých internetových providerů.

Ale primárně se zaměřujete na své sítě a své klienty?

MH: Obě společnosti mají do vlastních sítí nainvestováno velké množství finančních prostředků, a je tedy logické, že se zaměřujeme hlavně na poskytování služeb na našich sítích. Je ale nutno zdůraznit, že náš nástup směrem k OTT technologii začíná reálně až nyní. V letech 2014 a 2015 probíhal vývoj nové platformy a od loňského roku zhruba do poloviny toho letošního probíhala migrace zákazníků. Ta letos v květnu úspěšně skončila. V rámci migračního procesu jsme nejprve převáděli naše zákazníky, to trvalo zhruba do konce roku 2015, a pak teprve klienty z partnerských velkoobchodních sítí. U těch už muselo být vše perfektně odladěné. V květnu celý proces migrace skončil a bylo možné původní platformu vypnout. A nyní se už intenzivně věnujeme projektu OTT, tedy jak dostat Kuki do každé domácnosti.

Jak dlouho trvalo překlopení vaší zákaznické báze?

JJ: Celý přechod trval dva roky včetně vývoje a testování. Samotná migrace pak zhruba rok i s odlaďováním souvisejících nedostatků.

Dá se nějak říci, kolik stojí vývoj takovéto platformy? Je výhodnější postavit ji na ,,zelené louce“, nebo přebírat hotový projekt jako nangu.TV?

JJ: Náklady na první etapu, tedy funkční IPTV platformu pro migraci stávající báze, jsme si původně spočítali na dvanáct milionů korun, nakonec se vyšplhalo celé řešení na patnáct milionů korun plus čas, který tomu naši lidé věnovali v rámci příprav. Některý hardware z původní platformy je sice využitelný i pro jiné části naší sítě, ale celkové investice dosáhly zhruba této výše. Ale tím to pochopitelně ani zdaleka nekončí, do vývoje neustále investujeme další a další peníze. A tento trend bude i nadále pokračovat. Platforma je poskládána ze dvou základních celků – software a související hardware a infrastruktura, na které všechno běží. Náklady na vývoj jsou rozděleny zhruba fifty fifty mezi tyto dva celky. Bavíme se však stále jen o první etapě.

Technologie znamená potřebné licence a zakoupení už hotových nástrojů?

MH: Největší část tvoří licenční transkodéry, které vytváří z lineárního televizního příjmu potřebné profily, a pak samozřejmě síťová a serverová zařízení od firem, jako je Cisco Systems, na kterých celý systém běží. Kdyby vývoj stál na jednom člověku, šlo by o roky práce, ale náš tým šesti lidí dokázal první etapu naprogramovat během devíti měsíců, a to včetně uživatelského testování.

Jaká je návratnost?

JJ: V podstatě všechny naše investice plánujeme s návratností do čtyř až pěti let. U tohoto projektu je však velmi těžké predikovat, jedná se spíše o prostou reprodukci a věříme, že nám naše platforma vydrží alespoň na dalších osm let. Zhruba každé dva roky počítáme s určitým faceliftem celé platformy, hlavně pak z důvodu měnícího se uživatelského chování, stejně jako se mění trendy v ovládání mobilů a tabletů, které musíme sledovat a včas na ně reagovat. To je také důvod, proč jsme šli do vývoje vlastního řešení. Třeba celou set-topboxovou aplikaci vyvíjíme interně našimi vývojáři. Externí dodavatele zase využíváme pro oblast mobilních aplikací nebo počítačů, ale zadání a řízení všech skupin je kompletně naše práce. Mobilní platformy jsou pro nás ale natolik klíčové, že na vývoj potřebných aplikací prostě musíte mít někoho, kdo jim opravdu rozumí.

Stolní počítač berete jako mobilní zařízení?

MH: Ano, kromě mobilů a tabletů počítáme mezi mobilní zařízení i počítače, ať už notebooky, nebo desktopy. Takže našim zákazníkům nabízíme kromě aplikací pro Android a iOS i aplikace pro Mac, Windows nebo Linux.

Jaká obchodní jména využívala stará platforma?

JJ: Byla prodávána buď pod značkou AIM, nebo netbox. Na tom se nic nemění. Na našich sítích i nadále používáme naše hlavní značky, v režimu OTT pak naše televize vystupuje právě pod obchodní značkou Kuki.


Autor: Karel Choc

Jakub Jánský

Jak reagovali zákazníci na změnu uživatelského rozhraní?

MH: Po přechodu na Kuki měli stávající zákazníci možnost porovnání obou platforem. V této souvislosti jsme řešili obrovské množství zvykových požadavků, protože ovládání u Kuki je v některých ohledech jiné než u původní platformy. Na druhou stranu se ukázalo, že nový zákazník, který nebyl dotčen původní platformou a uviděl první Kuki, byl většinou nadšený z jejího ovládání a žádné doplňující požadavky neměl. V rámci přechodu jsme tedy průběžně sbírali nejdůležitější připomínky od našich stávajících uživatelů a ty jsme následně naimplementovali. Výsledkem je tedy jakýsi kompromis využívající zkušenosti původních zákazníků a nových uživatelů platformy Kuki. Ale to byl také důvod, proč jsme se rozhodli vyvinout vlastní systém, protože dříve jsme podobné problémy nemohli zdaleka řešit tak operativně. Věříme, že se tato filosofie přemění v konkurenční výhodu. Je ale třeba myslet na to, že IPTV je velice náročná služba a ke všem řešením musíme přistupovat s maximální pečlivostí a pokorou.

Má cenu takto řešit stížnosti dvou, tří uživatelů?

JJ: Názor každého uživatele je pro nás přínosný. S ohledem na náročnost vývoje však musíme velmi dobře analyzovat jednotlivé požadavky a prioritně řešit ty, které mají podporu většího počtu koncových uživatelů. Stejný požadavek od několika stovek nebo tisíců uživatelů má samozřejmě vyšší prioritu pro hledání řešení a alokaci příslušných zdrojů. A upřímně, i naše interní předpoklady se pak mohou ukázat jako chybné. A je třeba si takovou věc přiznat a poučit se z ní. Nemůžeme si dovolit sedět ve skleněné kostce a myslet si, že máme patent na rozum. Je třeba najít ten nejlepší kompromis mezi naším pohledem na další vývoj a ergonomii systému a pohledem našich klientů. Protože právě naši klienti jsou tím jediným měřítkem našeho úspěchu.

Byla součástí migrace i výměna set-top boxů?

MH: Ne. Platformu jsme postavili tak, že jsme nemuseli u zákazníka měnit koncová zařízení.

Takže máte jednotný set-top box pro všechny?

MH: Ano, primárně využíváme Arris 1113.

Je to model s Wi-Fi připojením?

MH: Ne. Zatím jsme od klientů nezaznamenali požadavek, aby set-top box šel připojit pomocí Wi-Fi. Spíše se snažíme jít cestou, kdy bude set-top box úplně vyeliminován. Chceme se dostat do chytrých televizí pomocí takových řešení, která budou pro zákazníky jednoduchá, intuitivní a hlavně funkční.

Takže cestou aplikace v chytrých televizích?

JJ: Přesně tak. Už jsme navázali spolupráci se Samsungem a rádi bychom se domluvili i s dalšími výrobci. Ale cokoliv chcete v této oblasti prosadit, stojí obrovské úsilí.

Co vlastně znamená název Kuki?

JJ: Původně jsme projektu interně říkali Kukačka, protože ji vlastně nasazujeme „do cizího hnízda“. Tím hnízdem je v tomto případě myšleno internetové připojení od jiného poskytovatele, to je ale samotný princip všech OTT služeb. Mezitím se trh hodně změnil, přidal se O2, T-Mobile a další, a OTT služby se staly běžnou součástí našeho života. Stejně tak se změnil pohled poskytovatelů televizních práv. Název Kuki pak vzešel po dlouhých interních sezeních jako nejlepší volba.

Uvažujete o vlastní aplikaci pro HbbTV?

JJ: Ta se právě teď nachází ve fázi testování.

Co si od vlastní hybridní aplikace slibujete?

JJ: Rádi bychom se s ní dostali do zemských multiplexů, ale ty celorepublikové jsou pro nás stále ještě strašně drahé. Hybridní vysílání máme otestované, funguje podobně jako hybridní televize od Seznam.cz, tedy v momentě, kdy přepnete na kanál Kuki, ocitnete se v plnohodnotném prostředí Kuki. Pokud je tedy vaše televize připojena k internetu a televize podporuje standard HbbTV.

Kolik máte zaměstnanců?

MH: Celkem je nás v Praze kolem sedmdesáti se všemi studenty a brigádníky a v Brně kolem sto dvaceti.


Autor: Karel Choc

Pražské kanceláře společnosti Planet A

Jaké jsou konkurenční výhody Kuki pro zákazníka oproti jiným IPTV službám?

MH: Myslíme si, že cesta neustálého navyšování počtu kanálů není správná. Z našeho pohledu neexistuje zákazník, který pravidelně sleduje víc než řekněme třicet kanálů. Většina nabídek tuzemských operátorů je postavena tak, že zákazník dostane určitý předem definovaný balíček, který se kvůli ceně jeho obsahu skládá z dobrých programů a celou řadou takových programů, na které se nikdy koukat nebude. Ale zákazník získá pocit, že dostal obrovský počet. My jsme zvolili opačný přístup. Řekli jsme si, že náš zákazník nedostane stovky kanálů, které sám ani nechce. U nás získá třicet nebo šedesát programů, z nichž polovina je pevně daná a vychází jednak z našich zákonných povinností a ze smluvních vztahů, které máme s poskytovateli obsahu. I mezi takto nadefinované stanice však dáváme pouze takové programy, které mají nejvyšší sledovanost. K nim pak zákazník dostane seznam kanálů, ze kterých si sám vybere dalších patnáct nebo třicet televizních stanic tak, aby finální sestava vyhovovala přesně jeho potřebám. Někdo preferuje sport, někdo dokumenty, dětské kanály apod. S Kuki si vybere úplně každý. V současné době máme celkově v nabídce přes sto šedesát televizních stanic, ze kterých si může zákazník svou nabídku sestavit, rozšiřovat a modifikovat podle vlastního uvážení.

Takže jdete cestou jasně daného balíčku, který si ale uživatel může libovolně modifikovat.

JJ: Ano. Jedinou podmínkou je, že zvolenou nabídku musí divák využívat minimálně po dobu jednoho měsíce. Po měsíci si může programy, které ho nezaujaly, ze seznamu opět vyřadit a vybrat si nové. Tato změna mu zabere pár minut a provede ji jednoduše prostřednictvím libovolného koncového zařízení nebo na svém zákaznickém účtu na internetu.

Nabízí podobnou možnost i nějaký jiný tuzemský IPTV operátor?

MH: Vzhledem ke skutečnosti, že se trh neustále vyvíjí, bylo by arogantní říkat, že jsme stále jediní, kteří přemýšlí tímto směrem. V této souvislosti lze však říci, že jsme podobný model s netboxem představili českému trhu jako první. Ten nápad vznikl jako výsledek našich společných úvah a zkušeností našich zákazníků. A přesně takto fungujeme – máme marketingový a obchodní tým, který neustále analyzuje zákaznické potřeby. Dokonce nás poskytovatelé obsahu od takto koncipovaného výběru kanálů zpočátku odrazovali.

Tak ony jasně nadefinované tarify asi budou jednodušší na administraci…

JJ: Sami jsme dříve nabízeli pevně stanovené tarify a přechod na nový volitelný systém jsme našim zákazníkům nijak aktivně nevnucovali, stejně jako jsme neprováděli aktivní migraci zákazníků ze starých tarifů na nové. Ale dnes mohu říci, že osmdesát procent naší báze už přirozenou cestou přešlo na nově strukturované tarify. Což nám naznačuje, že jsme nešlápli úplně vedle.

Jak přesně tyto tarify fungují a jak na ně zákazníci reagují? Nemohu si nevzpomenout například na Burianova osla, který se nemohl rozhodnout, která ze dvou kopek sena bude lepší, až umřel hlady…

JJ: Zákazníkům se možnost výběru zamlouvá. To potvrzují statistiky. Samozřejmě, že když si není jistý, máme pro něj připravené doporučené sady, které pravidelně doplňujeme podle sledovanosti jednotlivých stanic. Zákazník dostane základní sadu třiceti nebo patnácti kanálů, jejíž skladba je koncipována co nejobecněji. A pro zákazníka není problém zadat, že ho zajímají třeba dokumentární stanice, ty se mu zvýrazní a může si pak jen vybrat kanály, které by chtěl sledovat. Jedinou podmínkou je onen zmíněný jednoměsíční limit. Věříme, že je to správná cesta, kdy zákazník dostává jen to, co on opravdu chce a za co je ochoten zaplatit.


Autor: Karel Choc

Pražské ústředí Planet A

Nabízíte třeba dálkové ovládání přes mobil?

MH: Samozřejmě.

Co koncept chytré domácnosti, ten vás neláká?

MH: To zatím neřešíme. Musíme být pokorní, řešit věci postupně a myslet především na koncového zákazníka ve vztahu k našim klíčovým službám. Od počátku byl projekt vlastní IPTV velice rizikový a jsme zatím rádi, že se podařilo většinu rizik eliminovat. Je však potřeba si tato rizika i dále uvědomovat. Pochopitelně portfolio našich služeb pro domácnosti hodláme i nadále rozšiřovat.

Co HD kanály? Jaký je o ně zájem mezi vašimi uživateli?

MH: Samozřejmě jdeme cestou trvalého zkvalitňování naší programové nabídky. Tím se nijak nelišíme od ostatních operátorů. Trendy jednoznačně směřují k dalšímu rozšiřování HD obsahu. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že využitelnost HD kvality závisí i na tempu obměny koncových zařízení v domácnostech.

Vy víte, jaký přijímač využívá který konkrétní divák?

MH: Pokud je přijímač připojen k set-top boxu, poznáme dle uživatelského nastavení, jaké preference, třeba ve formě rozlišení nebo zvětšení písma, si uživatel nastavil. Tak jsme schopni posoudit, kolik našich zákazníků preferuje HD proti SD. V případě aplikace pro chytré televizory je to samozřejmě jednodušší, všechny jsou dnes už v HD.

Víte tedy, kolik vašich zákazníků má HD televizor?

MH: V tomto ohledu vycházíme ze statistik, které říkají, že HD a HD Ready televizory má přibližně sedmdesát procent domácností. Poměr se ale neustále zvyšuje. Eliminovali jsme takzvané simulcasty. U všech programů, které mají dostupnou identickou HD verzi, jsme SD verzi vyřadili a nabízíme pouze HD mutaci. HD kanálů máme aktuálně k pěti desítkám. Ale rozhodně se slepě nehoníme za maximálním počtem HD kanálu jen proto, abychom mohli říct, že jich v nabídce máme nejvíc. Navíc někteří poskytovatelé obsahu stále nevnímají HD jako standard, ale považují ho za jakýsi nadstandard, za který si nechají dobře zaplatit.

A já se zrovna chtěl zeptat na Ultra HD…

MH: Nad Ultra HD rozhodně přemýšlíme, ale prozatím je procento UHD televizí tak strašně malé, že se nám 4K vysílání nevyplatí implementovat. Zatím. Nicméně neříkáme, že to není v plánu, 4K řešíme, ale nyní není na pořadu dne.

Třeba olympijská aplikace pro Samsungy, dostupná na Slovensku, byla bezesporu povedeným počinem a naznačila možný distribuční model pro Ultra HD.

JJ: Vždy porovnáváme přínosy a nechceme se vydat cestou, kdy budeme mít nejnovější technologickou vychytávku, kterou si ale zákazníci nebudou moci dovolit. A také stále chybí dostatek 4K obsahu, respektive není téměř žádný. Jako operátor samozřejmě chceme být technologicky na výši, ale už jsme se také dostali do situace, kdy jsme si něco vysnili, ale nepřineslo nám to nic na oplátku. Testovali jsme třeba 3D vysílání, měli jsme v nabídce 3D kanály a ve výsledku vlastně úplně zbytečně. Za námi nestojí velcí zahraniční investoři, na vše si musíme vydělat, a proto všechny investované peníze musí být vynaloženy účelně a přinést zákazníkovi reálný užitek.


Autor: Karel Choc

Pražské kanceláře společnosti Planet A

Registrujete zájem o divácká data ze strany menších placených kanálů? Přeci jen jako IPTV operátor máte celkem přesný přehled toho, kdo a kdy na co kouká.

JJ: Obecně neradi pouštíme ven jakákoliv zákaznická data. Ať už je to kvůli ochraně osobních údajů, nebo jiným situacím. Je to naše know how a zároveň odpovědnost ke koncovému uživateli. Nechceme tyto údaje monetizovat, spíše se je snažíme využívat pro další vylepšování televizní nabídky. Dokážeme si představit spolupráci s některou ze společnosti, se kterou spolupracujeme dlouhodobě, ale určitě by to nemělo podobu prodeje dat o sledovanosti a diváckém chování. Pokud nám ale poskytovatel obsahu navrhne nějakou smysluplnou akci pro naše zákazníky, ale bude chtít nejprve změřit její možné dopady, nebudeme proti. Naše data bychom dali k dispozici jen za předpokladu, že tím získají naši uživatelé něco navíc. Zní to možná jako klišé, ale obě firmy jsou v podstatě rodinného charakteru a naše pověst je jednou z nejcennějších věcí, které máme. A na tom nehodláme nic měnit!

Upravujete nějak nabírané streamy?

MH: Televizní kanály upravujeme pouze na úrovni komprese, protože vše vysíláme v MPEG- 4, i ty programy, které nabíráme v MPEG-2. Současně pro účely adaptivního streamingu, již zmíněných pět profilů, má každý profil odpovídající datový tok.

Upravujete dodatečné zvukové stopy?

MH: Pokud poskytovatel nabízí více zvukových stop, tak je samozřejmě vysíláme také. Máme poměrně velkou zahraniční klientelu, takže potřebujeme vycházet vstříc i jí. Z pohledu technického zajištění dochází pouze k transkodingu vstupních audiokodeků na jednotný AAC pro stereo a AC3 pro Dolby Digital. Tyto kodeky jsou univerzální jak pro set-top box a chytré televize, tak i pro mobilní aplikace a počítače.

Jaké máte plány na podzim?

JJ: Základní společnou komunikační aktivitou je kampaň Nepropásni to, tedy promoakce na vyzkoušení Kuki TV po dobu jednoho měsíce zdarma. Využít chceme všechny kanály, ať už online, letáky, přímý prodej, nebo call centra. Tato akce by nám měla pomoci při sběru dat, abychom mohli oslovit potenciální zákazníky cílenou nabídkou. Chceme, aby si naši zákazníci mohli vyzkoušet nejen všechny technické možnosti IPTV, ale také atraktivní programovou nabídku, a pak se sami rozhodli, zda je po ně služba Kuki vhodná.

Něco podobného zkoušelo O2. Vy nabízíte mobilní aplikaci, O2 dávalo na zkoušku set-top box.

JJ: Set-top boxy rozdávat nechceme. Jít cestou mobilní aplikace je pro zákazníky významně jednodušší, téměř každý dnes chytrý mobil nebo tablet již má. Zákazníci si tak můžou vyzkoušet plnohodnotnou nabídku a volbu kanálů, zjistit, jak pohodlná je odložená sledovanost a jak lze jednoduše Kuki ovládat, to je pro nás klíčové. Zaregistrovat si naši službu je jednoduché, stačí si stáhnout aplikaci.


Autor: Karel Choc

Obchodní značka AIM, pod kterou společnost Planet A vystupuje

Vydáte se i do obchodů? Napadá mě třeba showroom Alzy…

JJ: Tak zrovna dostat se do Alzy není úplně jednoduché. Zatím jsme navázali spolupráci s partnery, jako je Comfor nebo AT Computers. V současnosti finalizujeme seznam partnerů a hledáme i lokální partnery, protože chceme jít za našimi zákazníky.

Lokální partneři jsou pro vás internetoví provideři?

JJ: Nejen oni. Chceme se také dostat tam, kde reálně jsou i naši zákazníci.

Takže třeba obecní úřady?

JJ: Přesně tak. Chceme potenciální zákazníky oslovit tam, kde se lidé scházejí, ať už jsou to třeba kadeřnictví, trafiky, pizzerie, restaurace nebo sportovní kluby.

A oslovovat formou řekněme roll-upů v místě prodeje?

JJ: Spíš chceme rozdávat kartu umožňující stažení naší aplikace. Zákazník si půjde koupit noviny a k nim dostane naši kartu, aby si přes QR kód nainstaloval Kuki aplikaci a službu si zdarma vyzkoušel. A když se mu bude líbit, tak není nic jednoduššího, než si ji objednat i na televizi v obýváku.

Ale to se musíte domluvit s vydavatelem toho tisku.

Určitě. A přesně na tom teď pracují naši obchodníci. Hledají potřebné partnery a snaží se s nimi domluvit patřičnou spolupráci.

Nabízí se i internetová kampaň…

JJ: Určitě využijeme PPC kampaně, remarketing, sociální sítě, prostě vše, co podle nás bude fungovat. Nejde nám teď primárně o to nabrat zákazníky, spíš chceme dostat naši službu mezi lidi a zvýšit povědomí o tom, co IPTV je a jaké nabízí přidané hodnoty.

Jaká je vlastně vaše pozice na trhu?

MH: Řekněme, že je tu tradiční první liga firem, jako je UPC a mobilní operátoři. A k nim přibývají stále rostoucí regionální a alternativní hráči, kde jsme spolu s netboxem mezi pěti největšími alternativními operátory na českém trhu.

Vnímáte tlak na vyřazení slovenských kanálů?

MH: Tlak je vyvíjen nejen na nás, ale na všechny hráče na trhu. Situaci se snažíme vyřešit ku prospěchu nás, poskytovatelů obsahu i zákazníků. Za sebe vnímám jako problém, že ze slovenské strany nedochází k plnohodnotné náhradě. Je to vynucená změna, která prochází napříč celým trhem, takže zákazník ji bude muset, ač se mu to líbí, či nelíbí, respektovat. Bohužel první vlna hněvu našich zákazníků se snese vždy na nás a naším úkolem je pak jen vysvětlovat a vysvětlovat, co se vlastně děje. Podobná situace čeká stávající uživatele DVB-T s přechodem na DVB-T2, ale tady bude Kuki naopak ve výhodě a nabídne alternativní řešení.

UX DAy - tip 2

Plánujete v nejbližší době nějaké rozšíření programové nabídky?

JJ: Ta se analyzuje každý měsíc. Vždy, když se objeví nové kanály, rozmýšlíme, jak je nasadit a jak přeskládat nabídku podle chování zákazníků. Přání našich zákazníků jsou pro nás jednoznačně klíčovým vodítkem!

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).