Hlavní navigace

Jaroslav Holota, architekt mobilního studia Primy: Chtěli jsme jít dál než slovenská Joj

9. 8. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Subdodavatelé měli jen pět týdnů na to, aby Primě dodali potřebné komponenty pro výrobu mobilního studia. „Byl to neskutečně šibeniční termín!,“ konstatuje jeho architekt.

Jak velký oříšek pro vás bylo vymýšlení prvního pojízdného zpravodajského studia v Česku?

Na tuto otázku se nedá odpovědět jen jednou větou či dvěma. Úvodem tedy spíš představím vznik samotného nápadu, který ve finále skončil jako pojízdné zpravodajské studio. Začalo to tak, že jsme se koncem března sešli v úzkém kruhu s Jitkou Obzinovou a Honzou Punčochářem a řešili otázku toho, jak dostat zpravodajství blíž k lidem. Na Slovensku řešila podobné téma televize JOJ a vznikl produkt „JOJ ve městě“, kdy byla část zpravodajského studia umístěna na pódiu při jedné velké akci.

My jsme však chtěli dosáhnout ještě bližšího propojení diváka a zpravodajství, chtěli jsme lidem dovolit nahlédnout až do samotné zpravodajské „kuchyně“, aby viděli, jak vznikají zprávy. Chceme jim ukázat, kolik lidí zprávy připravuje, řeší každičký detail, jaká technika je nezbytná, co zajišťuje tok informací, snímá obraz a zvuk, co všechno se ještě dále musí udělat pro to, aby diváci mohli z pohodlí svého křesla či sedačky sledovat zprávy.

Nejdříve jsme měli ideu skleněné kostky, která se rozloží na náměstí. Následně jsme tuto myšlenku více upřesňovali, optimalizovali logistiku, personální zajištění atd., až jsme se přes skleněnou kostku a posléze kontejner dostali k prosklenému návěsu.

Jaké technologie byly využity?

Použili jsme různé typy technologií, zohledňovali jsme především technologickou a časovou náročnost. Nedá se ani tak říct, že by byly použity netradiční technologie, netradiční je spíš jejich kombinace a aplikování na návěs. Existují ale firmy, které se věnují přestavbě návěsů, dokonce v Česku, v Opavě, je jedna firma, která má s tímto dlouholeté zkušenosti. S touto firmou jsme byli dlouho v kontaktu a zvažovali, že jim svěříme celou přestavbu. Nicméně mají zakázky minimálně na rok dopředu, a i když by nás upřednostnili, trvala by výroba nejméně pět měsíců. Rozhodli jsme se proto jít jinou cestou – začali jsme hledat návěs, který by byl po upravení vhodný pro naše účely. A po dvou týdnech intenzivního hledání jsme takový našli v Německu – a po schválení jeho nákupu se náš pomyslný vlak rozjel a už nebylo možné ho zastavit.

Na celou úpravu návěsu jsme měli neuvěřitelných pět týdnů! Na jednu stranu nás tlačil termín první akce, na druhé straně byly komplikace s termíny od subdodavatelů, byly dovolené apod. Už jenom když se subdodavatelé dozvěděli, že místo osmi týdnů mají na dodání jenom pět… Byl to neskutečně šibeniční termín!

Jinak tento zpravodajský návěs není prvním, který jsme upravovali. Začalo to roku 1999, kdy jsme připravovali návěs pro Coca Colu se zimní tematikou. Následoval další návěs, naopak s letním motivem, který měl velikánský úspěch především mezi mladými lidmi. Následoval prezentační návěs pro T-Com a náš předposlední návěs byl pro předního slovenského výrobce svítidel, firmu OMS. Všechny naše předchozí zkušenosti s úpravou návěsů jsme využili při úpravě mobilního televizního studia.

Po dobu přestavby se neustále objevovaly nové otázky a vznikaly problémy, které bylo nutné okamžitě řešit – protože jinak bychom se dostali do časového skluzu, který už bychom nevyrovnali. Jsem moc rád, že jsme společně s producentem vybrali ověřené výrobce a dodavatele, kteří pro TV Prima už i dříve dokázali zajistit dodávky a postavit studio v extrémně krátkém čase. Celkem se na tomto projektu podílelo sedm firem, bylo odpracováno více než 14 000 hodin, najezdilo se více než 20 000 km, pracovalo se sedm dní v týdnu od 6.30 do 21.00 a občas i déle. Já si nevzpomínám na jiný projekt, při kterém by byli architekti a projektanti v každodenním kontaktu s výrobci a dodavateli, a to po dobu pěti týdnů!

Má toto pojízdné studio nějaký váš typický „podpis“?

Myslím, že každé naše televizní studio nese náš podpis. V ateliéru jsme čtyři a do každého projektu, který u nás vzniká, každý samozřejmě promítneme kus sebe. Neustále diskutujeme, hledáme optimální řešení dané situace, ať už jde o problém týkající se designu nebo technického řešení.

Konkrétně v případě tohoto projektu jsme se snažili, aby mělo mobilní studio stejnou atmosféru či stejný pocit, jaké mají diváci při sledování Zpráv, které vznikají na Palmovce. Moderátorský pult není totožný s tím, jaký je ve velkém studiu v Praze – nás limitoval prostor a například i skládací podlaha návěsu. Museli jsme zohlednit to, že se návěs pohybuje, bude docházet k otřesům, a tak je interiér studia trochu jiný. Zachovali jsme ale transparentnost stěny za moderátory, která je typickým prvkem Zpráv FTV Prima.

Můžete trochu přiblížit technické specifikace – jaký materiál byl použit a jaké bylo jeho množství? Pro novináře to bývá vedle ceny nejdůležitější otázka.

Materiály, které jsme použili, zahrnují standardní ocelové a hliníkové profily, ale i složité materiály, jako je polykarbonát s obsahem křemíku apod. Bylo použito 6,5 tuny ocele, 500 kg hliníku, 66 m2 polykarbonátu, 100 m2 kompozitních desek, více než 1000 m kabeláže, 60 ks výsuvných mechanismů, 54 m vodivých profilů, 30 litrů barvy apod. Vždy se hledalo optimální termín pro to, aby byl dodržen termín.

Jaké nejnovější trendy jste při navrhování studia aplikoval?

Už při samotném návrhu a projekci jsme využívali digitálních technologií. Vznikl 3D model, na němž se ověřovala konstrukce, vzájemné pohyby výsuvů, únosnost, simulovalo se zatížení apod.

BRAND24

Návěs je možné rozdělit na dvě části: První tvoří samotné televizní studio, které je po obvodu prosklené a ve středu je umístěn moderátorský pult. Tento prostor je klimatizovaný, osvětlený, ozvučený – vlastně splňuje všechny podmínky jako standardní televizní studio, ve kterém vzniká jakákoli televizní relace. Ve druhé části návěsu, kterou bychom mohli nazvat technologickou, je osvětlovačský a zvukařský pult a další technologie, které jsou nezbytné pro funkčnost studia. Na konci návěsu je ještě prostor pro maskérnu, produkci, tiskárnu a LED obrazovky, které jsou viditelné zvenku. Tato druhá část je taktéž klimatizovaná a větraná.

Nejdůležitější pro nás bylo najít takové řešení, které minimalizuje počet lidí potřebných k rozložení a přípravě samotného mobilního studia.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).