Hlavní navigace

Jaký byl digitální rok 2009? Nejdůležitější události ve zkratce

31. 12. 2009
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Pokud bychom měli srovnávat právě končící rok a jeho události v oblasti digitálního vysílání s rokem 2008, můžeme směle konstatovat, že zatímco loni se definitivně stanovila pravidla pro digitalizaci, letošek se nesl v duchu jejich uplatňování a modelování nového televizního trhu. Stále jasněji se navíc ukazovalo, že zemské televizní vysílání si do budoucna neudrží „neotřesitelnou“ pozici dominantní vysílací platformy a brzy je dožene a předežene satelitní televize.

DVB-T je už všude kromě Jesenicka a Zlínska

Za bouřlivý vývoj zemské digitální televize letos může zejména Česká televize, jejíž veřejnoprávní multiplex zahájil vysílání na osmi silných vysílačích a na pěti převaděčích. Digitální signál všech čtyř programů ČT pokrývá ke konci letošního roku 93 procent populace České republiky. V některých případech ČT zahajovala digitální vysílání předčasně: jihomoravský vysílač Děvín původně plánovala spustit až na jaře 2010 a ostravské Hošťálkovice v červnu 2010. Oproti tomu multiplex 2 s nejsledova­nějšími komerčními televizemi striktně dodržel termíny spouštění vysílačů, určené Technickým plánem přechodu.

Digitální síť 2 letos zahájila vysílání na šesti nových vysílačích velkého a středního výkonu a je dostupná asi 70 procentům obyvatel České republiky. Pro dokrytí západních Čech navíc doplnila tři dokrývače. Kvůli náhradními vysílacímu kanálu pro vysílače Jáchymov – Klínovec a Cheb – Zelená hora se rozhořel spor mezi operátorem sítě, společností České Radiokomunikace, a televizí Nova. Návrh Novy, která se dohodla s Českou televizí na předčasném vypnutí analogového vysílání v severních Čechách, což by dovolilo na Jáchymovsku a Chebsku použít definitivní kmitočet pro multiplex 2, skrečovaly České Radiokomunikace, které trvají na dodržení termínů vypínání analogu.

Mux 1 - pokrytí ČR k 1.12.2009

Aktuální pokrytí veřejnoprávního multiplexu. Digitální vysílání České televize je půldruhého roku od startu její vlastní vysílací sítě dostupné více než 93 procentům obyvatel České republiky. (Zdroj: ČT; mapku kliknutím zvětšíte)

Óčko odešlo a neodešlo z pozemního vysílání

Nová obchodní politika společnosti Czech Digital Group (CDG), která je operátorem zemské digitální sítě 3, přinutila hudební televizi Óčko na přelomu července a srpna opustit tento multiplex a dočasně se úplně stáhnout ze zemského digitálního vysílání. Důvod? CDG se loni na podzim dohodla s Českými Radiokomunikacemi na využívání jejich páteřních vysílačů pro svoji síť a musela tomu uzpůsobit ceník za šíření digitálního signálu. Óčko zjistilo, že se mu takové vysílání nevyplatí a později se objevilo v zemské digitální síti 4 společnosti Telefónica O2 jako experiment, který pokrývá pouze Prahu, Brno a Ostravu. Multiplex 4 ještě před zařazením Óčka ukončil vysílání v Plzni, takže oproti loňskému roku vlastně letos snížil svoje pokrytí.

Multiplex 3, podobně jako digitální síť 3, postupovala při spouštění nových vysílačů přesně podle Technického plánu přechodu a zahájila vysílání na čtyřech nových vysílačích. Dostupná je nyní pro 54 procent obyvatel České republiky. CDG také uzavřela dlouhodobé smlouvy se dvěma televizemi, které vysílají v multiplexu 3 celoplošně: televize Public a zpravodajský kanál Z1 se operátorovi upsali na tři roky. Mimo to CDG nadále provozuje mírně pozměněný multiplex 3 na původních třech menších vysílačích v Praze, kde šíří křesťanskou televizi Noe a od letošního roku také televizi Prima ve vysokém rozlišení obrazu. Telefónica O2 podle očekávání nesplnila ani podruhé aktualizované termíny spouštění nových vysílačů multiplexu 4 a její digitální síť stagnuje.

Jiří Balvín

Generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín v červenci oznámil, že se tento program stáhne ze zemského digitálního vysílání. Necelé dva měsíce na to se Óčko do DVB-T vrátilo, ale místo multiplexu 3 se objevilo jako experiment v zemské digitální síti 4 s nízkým pokrytím a málo výkonnými vysílači. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Západní a střední Čechy vypnuly analog

Na přelomu dubna a května vypnula Praha jako vůbec první územní oblast v České republice zemské analogové televizní vysílání z hlavního vysílače na Žižkově. Posledního září následovala územní oblast Plzeň, kde se vypínalo analogové vysílání na vysílačích Krašov, Krkavec, Klínovec, Vraní vrch, Zelená hora a Dyleň. Televize Nova kvůli sporu s Českými Radiokomunikacemi o použitý náhradní vysílací kanál digitální sítě 2 nevypnula analogové vysílání na Klínovci, Zelené hoře a Vraním vrchu a chce v něm pokračovat až do konce srpna 2010, kdy se uvolní definitivní kanál určený pro multiplex 2 v těchto lokalitách.

Ke konci října pak skončilo analogové vysílání na hlavních televizních vysílačích ve středních Čechách: Cukráku, Mezivratech a vrchu Praha u Příbrami. Kromě velkých analogových vysílačů se Česká televize a Prima letos pustily do vypínání některých dokrývačů ve všech třech územních oblastech, kde došlo k vypnutí hlavních analogových dokrývačů. Program ČT 2 navíc musel bez náhrady ukončit analogové vysílání z libereckého Ještědu, trutnovské Černé hory a jihomoravského Kojálu, aby uvolnil vysílací kanál pro digitální síť České televize. Analogové dokrývače Dvojky, závislé na těchto hlavních vysílačích, ČT většinou přeladila na jiný zdroj signálu, takže v analogovém vysílání pokračují.

Digiboy v metru 2

Vypínání zemského analogového televizního vysílání v Praze provázela silná informační kampaň Národní koordinační skupiny pro přechod na digitální televizní vysílání. Informační plakáty se objevily i v pražském metru. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Vznikla TV Barrandov, Prima Cool a MTV Czech

V průběhu letošního roku zahájilo vysílání hned několik nových televizí, z nichž tři zaslouží zvýšenou pozornost. Nová plnoformátová televize Barrandov, která je součástí zemské digitální sítě 2, odstartovala 11. ledna a do konce roku dosáhla více než tříprocentního podílu na sledovanosti v cílové skupině diváků starších patnácti let. Koncem dubna pak televize Prima spustila svůj druhý program Prima Cool zaměřený na mladé diváky, který vysílání rovněž prostřednictvím multiplexu 2. Ke konci roku měl tento program průměrný podíl na sledovanosti okolo 1,5 procenta a Primě se pro něj podařilo získat kultovní seriál Simpsonovi, který začne vysílat od Nového roku 2010.

Aby Prima nepřišla o kompenzační licenci pro další celoplošně šířený digitální program, původně nazvaný Prima Klub (mělo jít o plnoformátovou televizi zaměřenou na ženy), zahájila v dopoledních časech na programové pozici Primy Cool vysílání televize R1. To se skládá z regionálních zpravodajských relací studií R1, majetkově ovládaných firmou Regio Media, kterou přímo vlastní majitel Primy. Jde o náhradní řešení do doby, než si Prima bude moci dovolit tři samostatné televizní stanice. A nakonec, 29. listopadu zahájila vysílání česká verze hudebního kanálu MTV pod taktovkou televize Nova. Program vysílá jako placený v nabídkách kabelových, satelitních a IPTV operátorů, i když není dostupný úplně u všech (dosud chybí například v sítích UPC). Aktuálně si jej může naladit asi 1,5 milionu diváků.

Návštěva TV Barrandov - 15

Sídlo plnoformátové digitální televize Barrandov, která zatím jako jediná z nových digitálních stanic dosáhla významnějšího podílu na sledovanosti (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Marné čekání na TV7, RTA, Febio a TV Pohoda

Obchodní spor o výši poplatků za šíření signálu v multiplexu 3 pozastavil start nové celoplošné digitální televize TV7, zaměřené na regionální zpravodajství a publicistiku. Televizní stanice vlastněná podnikatelem Jaroslavem Berkou z Českého Krumlova, majitelem Regionální televizní agentury (RTA) a jejích studií v pěti regionech České republiky, měla začít vysílat v květnu, protože však chtěla odstartovat pouze v části digitální sítě 3, operátor ji odmítl. Sporem se zabývá Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který jej označil za technickou překážku pro zahájení vysílání a TV7 tak nemusí přijít o licenci, i když neodstartovala v zákonem stanovené lhůtě.

Podobně je na tom i celoplošná televize RTA, jejíž licenci vlastní rovněž Jaroslav Berka, a jejích obsah by vytvářela stejná televizní studia jako v případě televize TV7. O kompenzační licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání, na kterou mají ze zákona nárok, ani letos nepožádaly televize Febio a Pohoda. První jmenovaná nemá investora a veškeré plány kvůli probíhající ekonomické krizi zmrazila, dětská televize Pohoda zase nejprve plánuje zkušební vysílání v kabelových rozvodech na Ostravsku. Hudební televize Óčko, která má rovněž právo na řádnou licenci pro zemské digitální televizní vysílání, o ni podle svých ředitelů ani nepožádá, protože ji fakticky nepotřebuje.

Fero Fenič České milování - 1

Režisér a dokumentarista Fero Fenič začal místo vlastní televize Febio pracovat pro konkurenční projekt televize Barrandov, pro který jeho studio vyrábí cyklus České milování (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

CS Link změnil majitele a vedení, UPC Direct oznámil stěhování

Převratné změny se děly také v oblasti satelitní televize. Satelitní služba CS Link, dříve Gital, změnila kvůli insolvenci původního majitele vlastníka i vedení. Novým šéfem platformy se stal Daniel Klička, který předtím vedl konkurenční satelitní službu UPC Direct. Přímým provozovatelem CS Linku se pak stala společnost Media Vision, která dříve plnila roli zprostředkovatele signálu televize Nova a placeného filmového kanálu HBO pro satelitní služby TaT a Gital (dnes Skylink a CS Link). CS Link na podzim představil nový ceník placených kanálů Mých 6, který umožňuje sestavit vlastní balíček zpoplatněných televizních programů.

Konkurenční Skylink oproti tomu pokračoval v doplňování nabídky programů ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). Letos zařadil pět nových HD kanálů, včetně ČT 1 HD (společně s Novou HD ji nabízí i CS Link) a Novou Sport HD. Jako zcela novou službu začal Skylink v České republice a na Slovensku nabízet také satelitní připojení k internetu Astra2Connect. Dlouho očekávaným „překvapením“ letošního roku bylo také oznámení společnosti UPC, že v příštím roce opustí družice společnosti Astra a přejde ke konkurenčnímu Telenoru. Služba UPC Direct tak bude vysílat na stejné pozici jako další satelitní služba Digi TV (1 stupeň západně místo dnešních 19,2 stupně východně).

Daniel Klička 500

Daniel Klička, nový šéf satelitní služby CS Link, která v letošním roce změnila majitele i obchodní strategii (Foto: Filip Singer)

Digi TV má problémy, UPC se potýká s odlivem zákazníků

Satelitní služba Digi TV se v letošním roce opakovaně potýkala s prolomením kódovacího systému Nagravision 2, ale především s pozdním vyplácením smluvních partnerů v tuzemsku, kteří zajišťují montování satelitních souprav jejím zákazníkům. Digi TV letos zařadila do své nabídky pouze pět nových programů ve standardním rozlišení, přičemž nenašla místo pro novou českou plnoformátovou televizi Barrandov (ale pro slovenskou TV Doma, druhý kanál Markízy, se našlo). S blížícím se přesunem UPC Direct na stejnou vysílací pozici sílí spekulace o vzájemné spolupráci a sdílení některých televizních programů s Digi TV, či dokonce o tom, že UPC tuto platformu odkoupí a sloučí s UPC Direct.

Pro UPC by to nebylo špatné řešení, protože ani letos nedokázala zastavit odliv zákazníků UPC Direct. A to i přesto, že zavedla dlouho slibované set-top-boxy s pevným diskem pro nahrávání a příjem HD programů, i když žádné televizní kanály ve vysokém rozlišení zatím nenabízí (chystá se k tomu v příštím roce). Stejná odliv zákazníků prožívá UPC také u svojí kabelové televize. Zákazníků digitální kabelové televize sice přibývá, ale méně, než počet zákazníků, kteří UPC odhlásili analogovou kabelovou nabídku. Jedinými dvěma službami, u kterých si UPC v letošním roce polepšila, tak bylo vysokorychlostní připojení k internetu a pevná telefonní linka (kterou však poskytuje často zdarma k dalším službám).

Astra družice

Satelitní služby Digi TV a UPC Direct neměly zrovna nejlepší rok, ale v tom příštím by mohly úzce spolupracovat. Budou totiž obě vysílat na stejné pozici 1 stupeň západně.

Pokračuje sdružování menších kabelovek

Firmy Rio Media a BKS Capital letos pokračovaly ve skupování menších kabelových a IPTV operátorů a budování společných sítí. Rio Media se rozhodla vsadit především na optiku až domu, po které chce provozovat IPTV včetně HDTV, poskytovat vysokorychlostní připojení k internetu o vyšší kapacitě než ostatní velcí operátoři, domácí videopůjčovnu a hlasové služby. Přesto si nechává i kabelové sítě, včetně analogových, u kterých však výrazně omezuje programovou nabídku a zdražuje, takže postupně nutí své zákazníky přejít k digitálním nabídkám. V březnu zahájila v sedmi větších a středně velkých městech České republiky vysílání bezdrátová digitální kabelová služba Spray TV.

Za projektem Spray TV stojí jihomoravský kabelový „guru“ Jan Dašovský, majitel největší moravské kabelové společnosti Self servis a projektový manažer kabelové sítě Nej TV, která vznikla loni sloučením několika menších kabelových společností, jež skoupila společnost BKS Capital. O Spray TV se ale od jejího březnového startu neobjevily žádné nové informace, a to ani o počtu zákazníků. Oproti tomu jihomoravský Self servis ke konci roku spustil ve své síti projekt HD vysílání, v němž se objevuje celá řada českých a slovenských programů, které obvykle ve vysokém rozlišení ani nevysílají.

Jan Hlaváč Petr Opletal Petr Hechter Jiří Banáš

Společnost Rio Media letos pokračovala ve fúzi menších kabelových a IPTV operátorů a rozhodla se, že půjde cestou vlastní optické sítě až do domu se službami triple play. Omezování programové nabídky analogové kabelové televize a zvyšování cen se ale setkalo s odporem zákazníků. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Telefónice se už nedaří ani s O2TV

Letošní rok se v televizním byznysu rozhodně nevydařil Telefónice O2. Nejen že vypnula několik vysílačů svojí zemské digitální sítě 4, včetně jediného v Plzni, a snížila tak významně její pokrytí, ale také se výrazně zpomalila dynamika růstu počtu zákazníků její placené televizní služby O2TV. Zatímco koncem prvního čtvrtletí letošního roku měla 128 tisíc abonentů, koncem třetího kvartálu to bylo jen o osm tisíc více. Mezi druhým a třetím čtvrtletím činil nárůst počtu zákazníků jen tři tisíce. Další známý IPTV operátor, frýdecko-místecká společnost Mattes AD, přešel pod nového majitele Rio Media a postupně měnil svoje služby podle celostátní nabídky této firmy.

Brněnská společnost Smart Comp., která je provozovatelem IPTV služby Netbox, se letos v dubnu stala výhradním distributorem signálu programů televize Nova (včetně Novy Cinema, Novy Sport a MTV Czech) ve standardním i vysokém rozlišení pro ostatní operátory. Umožnila to nová páteřní optická síť, již Smart Comp. vybudoval a na níž letos v červenci začal testovat propustnost na kapacitu 1 Gb/s pro využití televizních služeb nové generace: Ultra HDTV a trojrozměrného vysílání.

BRAND24

Invex O2TV

O2TV získala v letošním roce jen nepatrný zlomek nových zákazníků. Jejímu provozovateli, Telefónice O2, se nedařilo ani v zemském digitálním vysílání: vypnula některé vysílače svého multiplexu 4, včetně jediného v Plzni.

V článku záměrně chybí personální změny v samotných televizích a rozhlasová digitalizace, které by vydaly na samostatný text

Co považujete za nejdůležitější "digitální" událost roku 2009?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).