Hlavní navigace

Historie a plány: Z 1

5. 1. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 118483
V našem seriálu o úspěšných žadatelích o digitální licence z minulého roku se tentokrát blíže podíváme na zpravodajskou televizi Z1. Kromě vlastnického zázemí slovenské finanční skupiny J & T by jí ve zdárném startu mohla dopomoci i její slovenská sestra. Tou je českému divákovi dobře známá stanice TA3, rovněž součást portfolia společnosti J & T. Svoje celodenní zpravodajství přináší TA3 i v rámci experimentálního vysílání multiplexu B. Z1 se může inspirovat jejími zkušenostmi a také přebírat část jejího vysílání.

Licenci opravňující digitálně vysílat obdržela vloni v dubnu společnost První zpravodajská. Jejím ředitelem je Martin Mrnka, který má za sebou kariéru reportéra TV Nova a šéfa redakce aktuální publicistiky v České televizi. A je to právě zpravodajský kanál ČT 24, kterému bude Z 1 nejvíce konkurovat.

Hlavní rozdíly oproti stanici České televize vymezil Martin Mrnka následovně: Systém ČT 24 je nastavený tak, že udělají jednou denně velké zprávy pro ČT 1, a to, co nabírají během dne, pouští na zpravodajském kanálu. Pro ně vlastně ČT 24 není prioritou, pro ně je důležité naplnit zprávy na ČT 1. Reflektují den prizmatem hlavní zpravodajské relace. My budeme fungovat jako klasická zpravodajská televize, která nemá žádnou hlavní zpravodajskou relaci. Když se něco stane, budeme mít snahu přinášet kvantum informací, nebudeme si je schovávat na později.

Zprávy aspoň 15 minut do hodiny

Martin Mrnka

V licenčních podmínkách se televize Z1 profiluje jako stanice, kde bude zpravodajství tvořit nejméně 25 procent vysílání, tedy celkem 360 minut denně a na zprávy připadne v průměru 15 minut z každé hodiny vysílání. Premiérové vysílání bude začínat v sedm hodin ráno a poběží do půlnoci, přes noc se budou vysílat reprízy z předchozího dne. Dle plánovaného programového schématu by zpravodajské bloky měly začínat každou celou hodinu, stopáží by neměly předstihnout bloky na ČT 24, spíše naopak. Počítá se i se zařazením zpravodajských bloků spřízněné TA 3. Dopoledne a brzké odpoledne bude vyplněno servisními informacemi (doprava), záběry z turistických center a reprízami, proložených aktuálním zpravodajstvím. O půl desáté vyhlásí Z 1 téma dne, které pak využije v dalších relacích během celého dne, včetně Interview dne. Premiéry budou zařazeny zejména po páté hodině odpoledne.

Z1 má s ohledem na zkušenosti slovenské TA 3 v úmyslu nebýt jen zpravodajskou televizí. Když jsme připravovali náš program, modelovali jsme situaci, do které se TA 3 teprve dostává. Ona si původně požádala o čistě zpravodajskou licenci a pak v průběhu čtyř – pěti let zjistila, že to v podmínkách relativně malého trhu, jakým je Slovensko, není možné. Že to má negativní dopady na ekonomické výsledky televize. Proto přidala do programu magazíny a dokumenty. My od začátku říkáme, že nejsme jenom zpravodajská, ale zpravodajsko-publicistická televize, a proto bude těch magazínů, dokumentů a pořadů jako reality show více, řekl DigiZone.cz ředitel Z 1 Martin Mrnka.

Ve svém vysílání televize už avizovala pořady typu reality show a docusoap (složenina z anglických výrazů document + soap opera, tedy dokument a mýdlová opera, tj. telenovela, pozn. red.), což je v podstatě dokument zaměřený na nějakou oblast s prvky reality show. Asi nejznámějším příkladem popsaného typu je pořad Jana Krause na ČT 1 Ze života zvířat.

Z1 připravuje dvě relace docusoap: Záchranku a Patrolu. Mají to být příhody ze života doktorů a řidičů rychlé záchranné služby a policejních pochůzkářů. Dnes velmi populární žánr reality show plánuje stanice zařadit také, jak se ale vyjádřil Martin Mrnka, nebude se jednat o show typu VyVolení nebo Big Brother. Jedním z námětů by mohla být soutěž Náš tým, která byla uvedena ve Velké Británii. Vezmete venkovský fotbalový tým a nějakého super trenéra, který je během půl roku naučí hrát fotbal na úrovni první ligy. Celé to pak skončí utkáním se skutečným prvoligovým týmem. U nás by to mohlo být se Spartou, protože ta patří našemu majiteli, specifikoval nápad ředitel Z 1.

Další informace o programovém schématu naleznete v článku Co prozradily licenční podmínky na Z 1, RTA a TV Pohoda.

Televize si zatím netroufá na peoplemetry

Měření sledovanosti, na němž budou záviset příjmy televize, chce Z1 zatím řešit přes Mediaprojekt. Ceník reklamních spotů se tedy zatím nebude odvíjet bezprostředně od sledovanosti toho kterého pořadu, ale půjde spíše o časová pásma jako u kabelových televizí. Později plánuje vstup do peoplemetrového průzkumu.

Vysílání by Z1 ráda nabídla v co nejširším spektru. Již proběhla jednání s kabelovou společností UPC i se společností Telefónika O2, která provozuje IPTV. Chceme být dostupní ve všech platformách, včetně vysílání pro mobilní telefony. Jedině tak budeme zajímaví pro naše diváky, říká Mrnka.

Z důvodu konkurenčního boje i na poli personálním prosakují informace o případných zaměstnancích jen velmi opatrně. Otevřeně se mluvilo např. o Haně Vítkové, Anetě Procházkové, Markovi Vítkovi nebo o Petře Procházkové. Celé obsazení televize však může ve světle zářijového zablokování procesu digitalizace nakonec vypadat úplně jinak. Přijali jsme a zase propustili na 25 špičkových televizních manažerů a profesionálů, z nichž část se do projektu možná nevrátí, konstatuje ředitel Mrnka.

BRAND24

Mrnka: Chtěli jsme začít vysílat letos v únoru

Martina Mrnky jsme se dále zeptali, jak, a zda vůbec, lze v současnosti využít nedobrovolně získaný čas na další přípravu: Pokud jde o přípravu vysílání Z 1, nic se podnikat nedá, protože není jasné, kdy bude naše licence obnovena. Teprve až bude jasný termín, lze znovu začít pracovat na programu a nebo rozhodnout o pokračujícím nákupu technologií. Byli jsme připraveni vysílat v únoru 2007, a tak nás rozhodnutí soudu před čtyřmi měsíci zastavilo uprostřed vrcholících prací. Reakcí na právní nejistotu bylo zastavení financování projektu a propuštění drtivé většiny zaměstnanců. Přímé finanční ztráty společnosti J & T Finance Group, která je majitelem a investorem Z1, dosahují několika desítek milionů korun. Nepřímé a morální ztráty lze kvalifikovaně odhadnout na několik stovek milionů Kč. Nejhorší na celé situaci je, že jsme kvůli ní víceméně propásli nejvhodnější dobu startu, kterou pro nové projekty bezpochyby byl a je začátek roku 2007.

Pokud by televizi byla vysílací licence obnovena dnes, byla by podle Martina Mrnky schopna zahájit vysílání už za šest měsíců. Rád bych věřil tomu, že všechny odpovědné instituce budou pracovat tak, aby naše licence byly obnoveny do léta. Pak bychom naší programovou nabídkou mohli obohatit český televizní trh nejpozději do konce letošního roku, dodává.

Kolik ze svých plánů podle vás Z1 splní?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).