Hlavní navigace

Evropské televize mají z remasteringu do HD byznys. Pro Čechy je to stále luxus

20. 4. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Zatímco některé placené televize v Evropě objevily v remasteringu starých filmů do HD kvality nový zdroj příjmů, u nás se občas snaží jen Česká televize.

TV Barrandov čerpá ze spolupráce s Barrandovskými studii

Digitální plnoformátová televize Barrandov může spoléhat při remasteringu, tedy přepisu starých filmů z původních pásů do digitální podoby v HD kvalitě, na spolupráci s Filmovými laboratořemi Barrandov Studia. Tady je k dispozici zařízení v hodnotě několik desítek milionů korun, kterému se říká Telecina, a umožňuje, pokud je k dispozici celuloidový materiál, snímat tento pás buďto ve standardním nebo vysokém rozlišení. Záleží na tom, kterou konkrétně má daný subjekt k dispozici. Výsledkem pak může být nejen Full HD, ale klidně i rozlišení 4K. Z materiálu se musí pochopitelně chemickou cestou odstranit nejprve veškeré nectnosti. Během digitalizace se dají ještě dalšími softwarovými řešeními odstranit vady materiálu, které zůstaly i po chemické cestě. S něčím podobným se mohli diváci setkat v pondělních Událostech, kdy Česká televize informovala o remasteringu klasického českého filmu Hoří, má panenko. Tento odraz, můžeme-li to tak nazvat, se pokud možno snaží dostat na kvalitu původní, tedy takovou, jakou měl materiál (celuloid) v době svého vzniku. Jaká bude výsledná kvalita, pak pochopitelně záleží na tom, jak kvalitní je celý proces digitalizace.


Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Technický ředitel TV Barrandov Michal Kratochvíl DigiZone.cz popsal základní výhody i úskalí remasteringu.

Šéf techniky Barrandova: Největším problémem jsou finance

Technický ředitel digitální televize Barrandov Michal Kratochvíl říká, že kvalita výsledného materiálu záleží také na tom, k jak kvalitnímu materiálu se subjekt, který digitalizovat chce, dostane. Podle toho se jde hlouběji, nebo naopak méně hlouběji. Nejhlubší cesta je, pokud máte k dispozici negativ a sólo zvukových pasů. V tomto případě vás ale čeká třetina postprodukce původního materiálu. Materiál dáváte v podstatě znovu do kupy. Znovu ho synchronizujete a odrazí se to pochopitelně na výsledné ceně digitalizace, popisuje čtenářům DigiZone.cz problematiku digitalizace Kratochvíl. Čeští diváci se nemohou divit, že na obrazovkách zvláště komerčních stanic příliš mnoho restaurovaných filmů neuvidí. Jak je patrné, vše je otázkou peněz a nejde zrovna o malé částky. Televize musí počítat, zda se jim vůbec případná výroba takovéto kopie vyplatí. Bavíme se o statisícových částkách za jeden film. Na každý takovýto film si navíc musíte udělat zvlášť rozpočet, přibližuje šéf techniky TV Barrandov.

Remasteringem prošly i májovky s Vinnetouem a Old Shaterhandem. Vysílala je TV Barrandov. Toto video na YouTube bohužel plné možnosti remasteringu neukazuje. Škoda…

Nejjednodušší řešení? Akvizice

Televize mohou mít pochopitelně štěstí a k pořadům ve vysokém rozlišení staršího data se mohou dostat poměrně jednoduchou cestou, a to díky akvizicím. My u této cesty nemusíme zapojovat do hry například Barrandovské laboratoře. Ideální je, když ten, kdo vlastní práva k filmu nebo pořadu, vezme tento pořad, udělá z něj kvalitní digitální kopii a tu vám v rámci práv poskytne, řekl DigiZone.cz Michal Kratochvíl. Kvalitativně vyšší verzi pak subjekt pochopitelně může nabídnout i dalším subjektům. Zahraniční společnosti si pak na ni mohou udělat dabing, případně, pokud ho mají, stačí pouze sesynchronizovat audio a video složku. Barrandov tímto způsobem nabídl konkrétně májovky. Když to tímto způsobem získáte širokoúhle a ve vyšší kvalitě, tak je to samozřejmě pro diváka úplně jiný požitek. U indiánek navíc zjistíte, že například u verze, která byla v televizi 4:3, byli tři jezdci na koních. U širokoúhlé verze jich je ale pět,přiblížil Kratochvíl.

Původní kopie legendárního westernu (pouze upoutávka) Tenkrát na západě z roku 1968.

V této podobě vysílá western Tenkrát na západě například britský kanál Sky Cinema Classics HD. 

České televizi musí nyní stačit vlastní rozpočet

V souvislosti s digitalizací archivu a možného převedení některých materiálů do HD rozlišení, by bylo dobré zmínit také Českou televizi. Ta ještě loni mohla spoléhat na peníze z reklamy, jejichž část na fond digitalizace, tedy nejen na digitální vysílání, ale i samotný archiv, putovala. Nyní už jí však musí stačit pouze vlastní rozpočet. Digitalizace archivu ale pochopitelně nadále probíhá a nezastavila se. Jde o záchranu filmů a pořadů, které by už na stávajících páscích nepřežily, protože mají omezenou životnost, uvedl pro DigiZone.cz šéf techniky České televize Rudolf Pop. Veřejnoprávní médium z Kavčích hor konkrétně převedlo do HD formátu ty materiály, které měly jako primární zdroj filmový materiál. Pořady, které jsou vyrobeny elektronicky, se také digitalizují, jde například o Televarieté, ale vzhledem k tomu, že byly v SD rozlišení natočeny, nelze je převést do HD. Jejich primárním zdrojem byl magnetický pás. Pokud se však v minulosti pro televizní vysílání přepsal z filmového pásu pořad pouze do SD (PAL), pak není problém, pokud je originál ještě k dispozici, aby se materiál znovu zpracoval v HD. To je mimo jiné příklad Cirkusu Humberto. Jde o kvalitní materiál, ze kterého je možné získat převod do HD, zdůvodnil šéf techniky ČT Pop. Materiál navíc ale prochází ještě kroky, které jsou s tímto spojeny, to znamená čištění – odstranění škrábanců, nedostatků a podobně.

Na tomto videu je původní kopie filmu Most přes řeku Kwai z roku 1957.

BRAND24

Na tomto videu je remastering filmu Most přes řeku Kwai z roku 1957.

Remastering jako business? V Británii, Francii i Itálii

Ačkoliv televizní trh v České republice už nemá v oblasti nových televizních kanálů příliš moc co nabídnout, některé programy zde stále ještě chybí. Patří mezi ně konkrétně i stanice, které svým divákům přenášejí výhradně remasterované filmy v té nejvyšší možné kvalitě. Ve Velké Británii jde o Sky Cinema Classics HD, stejně jako v Itálii, ve Francii zase před nedávnem spustili kanál TCM HD, který znají někteří zákazníci kabelových operátorů u nás, ovšem pouze v SD kvalitě. Rozšířenou stanicí je také MGM HD, tematická stanice věhlasného hollywoodského studia Metro-Goldwyn-Mayer. K dispozici je například v Polsku nebo v již zmiňované Británii. O jejím vstupu se také hovořilo v souvislosti s Českou republikou. Její provozovatel však nakonec (a bohužel) plány přehodnotil a od expanze na další trhy ustoupil. Nezbývá proto doufat, že se tak stane někdy v budoucnu. Důvodem, proč například vidí v zahraničí staré snímky remasterované do HD a u nás se nevysílají, je také fakt, že daný subjekt, který materiál vlastní, ho nemá potřebu poskytovat nikomu dalšímu. To je právě příklad již jmenovaného MGM. Vlastník této kopie do toho investoval a je proto pochopitelné, že ji nechce dávat na trh, zdůvodnil technický ředitel TV Barrandov Michal Kratochvíl.

Uvítali byste vstup některého placeného kanálu s remsterovanými filmy do ČR?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).