Hlavní navigace

Erika Luzsicza: Lokalizovaných kanálů bude přibývat

19. 10. 2017
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: Axocom
Ředitelka společnosti Axocom v rozhovoru přibližuje další plány své firmy, novinky v zastupovaném portfoliu stanic i vliv technologií, jako je DVB-T2, HbbTV nebo Ultra HD.

Jaké stanice aktuálně zastupujete a plánujete nějaké změny ve vašem portfoliu?

V současné době je naše portfolio tvořeno víc než čtyřmi desítkami televizních kanálů a jejich různé variace zastupujeme v jednotlivých zemích. Trochu jiné složení kanálů platí pro český trh, jiné pro Slovensko, Rumunsko nebo Bulharsko. Každopádně největší počet distribuovaných programů máme v Čechách a na Slovensku, to jsou naše primární trhy, na které se soustředíme. Za poslední rok jsme v Čechách do našeho distribučního portfolia přidali Joj Family a lokalizovanou verzi kanálu Nick Jr a také od června slovenské Senzi.

Lokalizace je československá?

Ne, stanice je lokalizována do češtiny, ale samozřejmě ji distribuujeme i na Slovensko.

O kolik narostla sledovanost Nick Jr.?

O tři sta až pět set procent, závisí na tom, na jaké období se díváte. Ale ve věkové kategorii od čtyř do čtrnácti let je meziroční nárůst opravdu výrazný.

Nick Jr. je součástí peoplemetrového měření?

Ano, Nick Jr. nově od září. Na Slovensku zatím v oficiálním peoplemetrovém měření není. Ale v Čechách je Nickelodeon s pochopitelnou výjimkou ČT:D z dětských kanálů již nejsledovanější. Věříme, že se na tato čísla sledovanosti tak brzy dostane i Nick Jr. Díky lokalizaci se mu podařilo významně předběhnout všechny ostatní placené dětské televizní kanály.

A vysílají separátně?

Ano, každý má svůj vlastní feed. Strategicky zastřešuje Nick Jr. nejmladší předškolní kategorii a soustředí se na zábavný, ale zároveň i edukativní obsah. Když naši diváci povyrostou, měli by automaticky přepnout na Nickelodeon, který je určen pro věkovou kategorii až do nějakých sedmnácti let. Proto také vysílá jak známé animované seriály, tak hrané pořady pro ty starší a teenagery. Na ty pak navazuje Prima Comedy Central, který byl spuštěn v roce 2015 a za necelé dva roky se dostal na podíl kolem jednoho procenta, rovněž MTV cílí na diváky od osmnácti do nějakých čtyřiceti let a pro starší diváky jsou pak určeny hudební stanice jako VH1 nebo VH Classic či hudebně tematicky zaměřené odnože MTV jako MTV Dance, MTV Hits či MTV Rocks. V celku pak tvoří ucelené portfolio společnosti Viacom, kterou zastupujeme z pohledu satelitních, kabelových a IPTV operátorů.

A nejsledovanějším placeným dětským kanálem je Nick Jr.?

Aktuálně je to Nickelodeon, ale věříme, že ho Nick Jr. brzy dožene, i když má trochu jinou cílovou skupinu.

Které ale využívá zemské vysílání.

Přesně tak.


Autor: Axocom

Erika Luzsicza

Zaujalo mě, že část vašeho portfolia obchodně zastupuje Atmedia, ale stanice Viacomu prodává Media Club.

Každá mediální skupina má svoji strategii a Viacom má momentálně strategickou dohodu s Media Clubem. Každopádně další novinkou v našem portfoliu je slovenský kanál Senzi, na který jsme se v posledních měsících z distribučního hlediska hodně zaměřili. Spolupráci s ním jsme původně zahájili na Slovensku, nicméně po jeho uvedení na Skylinku ho postupně nabízíme i českým kabelovým a IPTV operátorům.

Obchodně ale Atmedia na Slovensku nefunguje?

Ne.

Prodáváte tam tedy nějakým způsobem reklamu?

Jojka má vlastní zastoupení a Senzi si prodává rovněž reklamu samo.

A kanály Nickelodeon?

Ty zatím na Slovensku nemají komerční zastoupení, ale co vím, tak probíhají související lokální jednání.

Asi s Jojkou…

Tento typ vyjednávání za námi zastupované mediální skupiny nevedeme.

A vy takové ambice nemáte? Nebo jste čistě broadcasteři?

Momentálně se opravdu zaměřujeme čistě na distribuci. Ale pracujeme i na jiných, konzultačních projektech.

To znamená co?

Pomáháme subjektům, které vlastní nějaký obsah a uvažují o spuštění nějakého televizního kanálu, nebo už ho dokonce mají a chtěli by s ním na teritoria, kde ještě nejsou. Už v minulosti jsme tak pro několik společností připravovali různé feasibility studie ohledně monetizace jejich obsahu nebo jeho zaměření.


Autor: Axocom

Erika Luzsicza

Jak se na zájmu operátorů projevila lokalizace Nicku Jr.?

Vyjednávali jsme už dlouho před spuštěním české verze zejména s největšími operátory, takže tyto dealy byly uzavřené ještě před samotnou lokalizací. Jde o proces, který se dojednává třeba i rok dopředu. Pak samozřejmě oslovujeme postupně i menší operátory, kteří předtím daný kanál nedistribuovali ani v nelokalizované podobě.

Kolik hodin českého dabingu bylo potřeba pro lokalizaci Nick Jr.?

Jde o kompletní dabing celého vysílání.

Jak vnímáte zablokování slovenských kanálů v Čechách a českých na Slovensku?

Naším byznysem je zajistit námi zastupovaným televizním kanálům co největší penetraci a distribuční revenue. Proto je z našeho pohledu správné vyloučit jakýkoliv obsah, který v daném teritoriu vysílá neoprávněně, ať už zdarma, nebo za peníze. A netýká se to jenom námi zastupovaných kanálů. I proto, že zastupujeme TV kanály Jojky, věřím, že zmiňované zablokování českých a slovenských kanálů pomohlo celému segmentu placené televize. Ať už chcete, nebo nechcete, televizní trh je už teď přesycený legálně vysílajícími Free to Air kanály z okolních zemí a zároveň je na druhé straně přetlak tematických placených kanálů. Proto nedává žádný smysl existence těchto kanálů, které nemají oprávnění vysílat.

Nemají vypořádaná autorská práva pro daný region.

Přesně tak. A operátorům, kteří je mají v nabídce, zabírají prostor v multiplexech. S tím souvisí i druhý problém, který je primárně finanční, protože operátor pak logicky nemá potřebný prostor, aby zařadil alternativní program, který má vypořádaná potřebná práva.

A vyplňuje prostor kanály, které má zadarmo.

Což je podle mě důležité i z pohledu diváků, i když je mi jasné, že někteří diváci nechápou, proč jim kanál zmizel z programu.

Nadšení z toho asi nejsou.

Tomu rozumím, ale podle mě jde o téma, o kterém je potřeba mluvit. Prostě není možné se donekonečna tvářit, že může fungovat něco, na co neexistuje pro daný subjekt oprávnění v daném teritoriu.

To je taková česká specialita…

Bohužel ne jenom česká, podobný přístup funguje podle mě všude. Ale protože jsou čeština a slovenština jako jazyky tak velmi blízké, je situace o něco víc vyhrocená než v jiných zemích.


Autor: Axocom

Erika Luzsicza

Když koukám na vaše portfolio, tak nejsledovanější stanicí asi bude Joj Family, vzhledem k tomu, že vysílá v zemské platformě.

Na českém trhu určitě. A dlouhodobě zajímavé sledovanosti dosahuje třeba i zmiňovaná Prima Comedy Central.

Kolik z vašich čtyř desítek kanálů je v peoplemetrovém měření?

Kromě těch, které jsme již zmínili, tedy Nick Jr., Nickelodeon, Prima Comedy Central a Joj family, je to ještě Joj Cinema a AXN.

Předpokládám, že třeba O2 by jako největší IPTV operátor dokázal sestavit reprezentativnější vzorek pro měření. K těmto údajům se nedostanete?

Rozhodně to není oficiální informace, kterou by operátoři byli schopni a ochotni, z mnoha různých důvodů včetně právních, nějak prezentovat.

Chybí vám v portfoliu nějaký typ kanálů a poohlížíte se po některém určitém žánru?

Věřím tomu, že z hlediska cílových skupin a jednotlivých tematických zaměření máme pokryto víceméně vše, kromě nějakého obecněji zaměřeného sportovního kanálu. Osobně sice považuji kanál Fishing & Hunting za sportovní, ale zároveň také za lifestylový.

Co třeba Sport5 nebo jiný FTA kanál?

Nemám teď na mysli nic konkrétního, ale když se mě ptáte, co by se ještě hodilo do našeho portfolia, tak je zřejmé, že kromě zmiňovaného sportu máme všechny ostatní oblasti už nějakým způsobem pokryté.


Autor: Axocom

Erika Luzsicza

Jak se připravujete na přechod na DVB-T2? Už dříve proběhly testy Skylinku s placenou nabídkou, uvažujete tímto směrem?

Osobně si myslím, že aby měly podobné aktivity nějaký reálný efekt, musí se nejdřív stát na trhu ještě jiné změny.

To znamená dokončit přechod na DVB-T2 a prodat dostatek přijímačů.

Přesně tak. Myslím si, že český trh je specifický vysokým podílem zemského příjmu, a to ve srovnání se Slovenskem, ale i s Maďarskem, Rumunskem nebo Bulharskem. Penetrace DVB-T mezi českými domácnostmi je se zmíněnými trhy nejvyšší. Proto si také myslím, že před sebou máme ještě docela dlouhou cestu, a už několikrát jsem zmínila, že u příležitosti přechodu na DVB-T2 by k nějakým radikálnějším posunům mohlo dojít ve prospěch placených kanálů. Věřím, že časem většina těch skutečně velkých hráčů přesune, pokud ne celé portfolio, tak určitě aspoň jeho část právě do placené nabídky.

Kolik z vašich čtyřiceti kanálů je v HD?

Ne všechny kanály, které zastupujeme a které mají HD verzi, jsou skutečně simulcasty. V některých případech se SD a HD feedy prostě liší, i když ta odchylka je dneska už opravdu marginální. Přesto se stává, že má každý z nich mírně odlišný kontent, což má za následek…

Že musíte mít dva feedy…

Což je z obchodního hlediska poněkud trošku složitější. Navíc může nastat situace, že HD verze není lokalizovaná, protože ne veškerý HD obsah je zároveň vysílaný i v rámci komerčního SD feedu. A pokud není daný HD kanál v lokalizované podobě, zpomaluje se nám celý proces penetrace HD vysílání. V současnosti máme v HD rozlišení o něco více než třetinu našeho portfolia a samozřejmě stále máme na čem pracovat…

Co Ultra HD, nepřipravujete nějaký projekt ve 4K kvalitě?

Naším úkolem je spravovat portfolio námi zastupovaných stanic a zvětšovat jejich penetraci u jednotlivých operátorů. A velmi opatrné jsou i mediální skupiny, které je provozují. Než se do podobného projektu pustí, provedou řadu feasibility studií. Ve skutečnosti je dnes jen velmi málo projektů, které by dokázaly na menších trzích, jako jsou Čechy a Slovensko, ale i Rumunsko nebo Bulharsko, obhájit technicko-finanční náročnost Ultra HD vysílání.


Autor: Axocom

Erika Luzsicza

A co třeba hybridní aplikace, neuvažujete o HbbTV? Třeba pro Joj Family?

Předpokládám, že úvahy na téma hybridního vysílání probíhají, ale většinou bez nás. Jak jsem říkala, naším primárním cílem je zajištění patřičné penetrace. V případě placených kanálů se navíc domnívám, že spíše sledují, jak dopadnou HbbTV aktivity velkých stanic vysílajících FTA a co jim hybridní vysílání dokáže přinést.

Placeným stanicím zatím stačí provozovat vlastní videotéky…

Přesně tak. Jistou změnu by ale mohl znamenat chystaný přechod na DVB-T2.

V nejbližší době se tedy ohledně HbbTV nic nechystá?

Zatím rozhodně ne. Navíc když se podíváte na naše portfolio kanálů, většina z nich má centrálu v zemích, jako je Maďarsko, Slovensko nebo Anglie, a v těchto teritoriích zatím není hybridní platforma na pořadu dne. Třeba konkrétně v Maďarsku HbbTV neřeší vůbec nikdo.

Protože mají vysokou penetraci satelitního vysílání…

Také. A za těchto předpokladů se nějaké nové HbbTV projekty jen těžko prosazují. Obecně předpokládám, že větší mediální skupiny začnou řešit potenciál hybridní platformy v momentě, kdy jim začne dávat nějaký komerční smysl.

Možná se tak stane v momentě nástupu standardu HbbTV 2.0, který nabídne zabezpečenou komunikaci, možnosti platební brány nebo DRM ochrany vysílaného obsahu…

Vždy ale bude záležet hlavně na penězích.

Jaké jsou vaše nejbližší plány?

Během příštího rok určitě rozšíříme naše portfolio o několik nových televizních kanálů, buď úplně nových, nebo nově lokalizovaných do češtiny. Vzhledem k neustálým změnám a vývoji moderních technologií může rozhodnutí o spuštění nového kanálu nebo lokalizaci některého ze stávajících padnout velice rychle.

Lokalizovaných kanálů tedy bude přibývat.

Určitě.

Chystáte nějaké změny na zahraničních trzích, kde působíte?

Nově zastupujeme program Fishing & Hunting v Beneluxu a je skutečně velice zajímavé sledovat, jak je tamní trh rozdělen mezi operátory. A protože už dříve proběhla jejich konsolidace, funguje jich tam mnohem méně než v Čechách.

Třeba belgický trh je s Českou republikou poměrně dobře srovnatelný, ne?

Je to tak. Přitom je mnohem koncentrovanější a působí na něm mnohem méně operátorů. Jednání s nimi je ale úplně stejně komplexní a komplikované jako v Česku. Ale právě na specializované kanály, jako je Fishing & Hunting, získáváme pozitivní ohlasy a z pohledu penetrace se nám daří tento program posouvat směrem na západ.

Mám pocit, že Fishing and Hunting byl vždycky taková vaše srdcovka, je to tak?

Ano, protože jsem byla u jeho zrodu a ze začátku jsem byla i ten největší skeptik. Pamatuji si, jak mi volali z budapešťského vedení tehdejšího IKO Cable a já si říkala, co je to za hloupost a že podobný kanál nemůže mít v žádném případě úspěch. Ale pak jsem zjistila, že jen v Čechách a na Slovensku je přes půl milionu registrovaných rybářů a dalších přes sto tisíc myslivců, došlo mi, že by podobně orientovaný program mohl přece jenom vzbudit velký zájem. A dnes už nedám na Fishing & Hunting dopustit, protože si pamatuji jeho úplné začátky, kdy jsme obcházeli rybářské veletrhy a já se osobně angažovala a přemlouvala potenciální diváky, ať si zkusí tento program předplatit. Tehdy jsem také zjistila, že pro spoustu lidí je to koníček na celý život, což pro mě bylo zpočátku nepředstavitelné. Ale dnes vím, že mezi rybáři jsou spousty lidí, kteří vlastně po celý den nemyslí na nic jiného než na ryby.

Kolik má Fishing & Hunting předplatitelů?

Aktuálně máme v Čechách a na Slovensku penetraci přes 1,7 milionu domácností. Se spoustou operátorů se nám podařilo nastavit a udržet dlouhodobé smlouvy, a to už od roku 2008. Od té doby se nám dařilo navyšovat a následně udržovat tuto penetraci i díky jeho unikátnímu a jasně zaměřenému programu. Navíc disponuje opravdu silnou a poměrně dost hlasitou cílovou skupinou, která se okamžitě ozve, když dojde k výpadku ve vysílání, třeba na satelitu. Většinou se obecně u operátorů v případě výpadku jako první ozvou buď důchodci, nebo právě rybáři.

BRAND24

Že jim u rybníka přestala fungovat televize.

Dnes už mohou diváci díky mobilním aplikacím jednotlivých operátorů opravdu sledovat vysílání Fishing & Hunting i během chytání ryb. Pokrok zkrátka nejde zastavit.

 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).