Více

Názory k článku
Elektrické vedení jako počítačová síť

pepa novák aura:50
13. 9. 2013 9:54 Nový

kdo to v praxi dělá a co to stojí

celé vlákno

to, že pro telefon či internet lze využít elektrické sítě není přeci novinka.Pamatuju se, že vlastní telefonní síť měl (Elektrický podnik/elektrárny) už dávno někdy v 60. letech, v době, kdy se ještě volalo meziměstsky přes spojovatelku. Pamatuju se jak známý pracoval u elektrýrny a přes tuhle telefonní síť volal zadarmo z Prahy do Ostravy - tenkrát jsem obdivoval. Ale kdo takhle dnes internet provozuje a kolik tahle technologie stojí v porovnání s jinými ?

Kuba Melín aura:93
Kuba Melín Login: kuba.melin
13. 9. 2013 9:56 Nový

Re: kdo to v praxi dělá a co to stojí

celé vlákno

Nikdo takhle internet neprovozuje. Ta technologie je skoro nepoužitelná, leda na domácí rozvody, ale i tam je problematická, a to nejen z důvodu rušení jak píšu níže, ale i z důvodu problematické funkčnosti.

Tonda aura:21
Tonda Login: xtonda
13. 9. 2013 13:31 Nový

Re: kdo to v praxi dělá a co to stojí

celé vlákno

Ano, je to nejistý podnik, hodně záleží na kvalitě a vedení konkrétního rozvodu, ale kolega to má a pochvaluje si že nemusel sekat kabel. A pokud to šlape dobře, tak novější typy zvládnou větší rychlost než wifi. Na propojení odlehlých částí domácnosti to může být zajímavá volba.

Jiří Macich ml. aura:97
Jiří Macich ml. Login: jirka.macich
13. 9. 2013 18:34 Nový

Re: kdo to v praxi dělá a co to stojí

celé vlákno

Souhlasím. Jak píšu v článku, je to potřeba vyzkoušet. Pokud už to ale jednou funguje, tak je to relevantní alternativní síťové řešení.

J T aura:74
13. 9. 2013 14:39 Nový

Re: kdo to v praxi dělá a co to stojí

celé vlákno

Jste zcela mimo mísu s přirovnáním k technologii v článku. Tyto firmy totiž používaly a stále hojně používají část kapacity běžných telefonních a datových meziměstských vedení. Představa, že tlf. hovory po republice běží po silových kabelech a na koncích jsou nějaká oddělovací zařízení, je pouhý blud.

Jiří Macich ml. aura:97
Jiří Macich ml. Login: jirka.macich
13. 9. 2013 18:30 Nový

Re: kdo to v praxi dělá a co to stojí

celé vlákno

V článku popisovaná technologie a zmiňovaná zařízení nejsou určeny pro poskytování služeb, ale rozvedení vlastní domácí počítačové sítě v domácnosti.

Kuba Melín aura:93
Kuba Melín Login: kuba.melin
13. 9. 2013 9:54 Nový

Prosím NE!

celé vlákno

Nepropagujte prosím tuto nepoužitelnou technologii, která má víceméně pouze negativní stránky!

Elektrické rozvody NEJSOU uzpůsobeny k vedení rádiových kmitočtů v pásmu do 100-200 MHz, které tato technologie pro přenos využívá. Tím, že se tyto věci do sítě zapojí se z elektrických rozvodů stane defakto anténa vyzařující šum a pískání až na desítky metrů.

Výsledek? Totální zarušení nižších kmitočtových pásem DV, SV, KV, CB vysílaček a často i silné rušení VKV FM pásma nebo i pásma VHF (DAB). Tím pádem mimo jiné likvidace příjmu třeba ČRo Plus, který na SV vysílá (a jinde ne).
Toto rušení se projevuje až na desítky metrů, jestliže to tedy někdo nasadí v paneláku, zaruší skoro celý dům, jestliže v rodinném domku, rušení se projevuje i u mnoha sousedů.

V článku se o tomto vůbec autor nezmiňuje, přitom je to naprosto zásadní věc.

K fungování powerline: Ve většině případů to nefunguje ani polovinou ze slibované rychlosti (spíše je to mnohem méně), spojení vypadává a využitelné to tak příliš není.

Praha Malešice aura:98
Caraiman Login: malesice
13. 9. 2013 10:07 Nový

Re: Prosím NE!

celé vlákno

Mám štěstí. I když adaptéry používám, rádio mi hraje hezky. Snad i sousedům. Poptám se. :)

Je pravda, že útlum rychlosti internetu je dost velký. Z původních 60 tak na 15 až 20 Mb. Může to být i méně. Kolísání je opravdu velké.

Pro moje potřeby to bohatě stačí. Nijak se neomezuju. Sleduju po síti TV, poslouchám rádio. Zatím jsem nepřišel na nic, co by nešlapalo.

Nevidím větší rozdíl mezi tím, kdy jsem připojen přímo k modemu a kdy k wifi v druhém bytě.

Určitě ale existují lidé, kteří využívají internet víc než já, např. pro hraní her po síti.

Čestmír Polák aura:70
13. 9. 2013 11:57 Nový

Re: Prosím NE!

celé vlákno

Absolutně souhlasím s Kubou Melínem a jsem rád, že tuto technologii u nás v domě nikdo zatím nepoužívá. Občas, když čtu příspěvky pana Macicha mladšího, tak mám dojem, že publikuje na webech jen pro to, aby něco vydal.

Jiří Macich ml. aura:97
Jiří Macich ml. Login: jirka.macich
13. 9. 2013 19:27 Nový

Re: Prosím NE!

celé vlákno

Ano, psaním skutečně z části živím ;-) To ale není žádné tajemství a už vůbec to ale neznamená, že napíšu cokoliv, jen abych dostal zaplaceno, jak se zřejmě snažíte naznačit.

Kdybych tak činil, dlouho bych se jako nezávislý autor v oboru neudržel. Navíc bych těžko věnoval čas diskusím (raději bych přece napsal další honorovaný článek), publikoval pro bono atd.

spravne-cesky
spravne-cesky (neregistrovaný) 89.203.231.---
16. 9. 2013 17:56 Nový

Re: Prosím NE!

celé vlákno

Tak prosím pište o tom, čemu rozumíte. Kdybyste tomuto rozuměl, nikdy byste tento výplod nemohl napsat.

J T aura:74
13. 9. 2013 14:45 Nový

Re: Prosím NE!

celé vlákno

Bohužel v rámci propagace tohoto zařízení se nezdůrazňuje zásadní fakt, že tato technologie je pouze vysloveně krajně nouzové řešení, až když už skutečně není jiná možnost, ovšem rozhodně není určena k běžnému až masovému použití. Podobně byla zneužita wifi, která původně měla sloužit jen jako náhradní spojení v poslední části datového spojení ke koncovému zařízení výhradně v rámci objektu a nakonec se z toho stala technologie na datové spojení, pokrývající celé vesnice i města.

Jiří Macich ml. aura:97
Jiří Macich ml. Login: jirka.macich
13. 9. 2013 19:12 Nový

Re: Prosím NE!

celé vlákno

Ano, také technologii vnímám jako nouzové řešení. Optimální jsou z mého hlediska pro domácí sítě UTP kabely patřičné kategorie, ale když mě je zákazník nechce nebo nemůže nechat natáhnout, tak pokud mu na jeho vedení fungují home-plugy bez negativních vlivů, raději zvolím je, než Wi-Fi. Sám jste se tohoto tématu dotkl.

Někde se prostě Wi-Fi dá použít nanejvýš pro tablet nebo mobil, kde ty nároky nejsou tak velké jako na osobním počítači nebo multimediálním zařízení. Výrobci se teď snaží problém „řešit“ přesunem z 2,4GHz pásma do 5GHz pásma (IEEE 802.11n, IEEE 802.11ac), ale to je IMHO krok z bláta do louže, pokud mám být slušný.

Jiří Macich ml. aura:97
Jiří Macich ml. Login: jirka.macich
13. 9. 2013 18:57 Nový

Re: Prosím NE!

celé vlákno

Takový horor to rozhodně není. Při instalaci si na rušení dávám pozor. Vážně nemám zájem, aby mi zákazník začal nadávat, že mu nejde rádio nebo jiné zařízení. Sám jsem fanda do vysílaček, takže mám pochopení. Ale od teorie k praxi.

Těch instalací jsem dělal už více než stovku. Nikdy jsem nezaznamenal problém. Převážně spojení dvou až tří bodů, protože obvykle dokáži se zákazníkem prodiskutovat a najít nějaké řešení pro vedení UTP kabelů.

Na druhou stranu řada zákazníků se ocitá v zoufalé situaci, kdy jsou v nájmu či podnájmu a nemohou si ani pověsit obrázek, natož provrtat zeď. Pokud jde natáhnout UTP kabely, tak vždy tuto možnost upřednostňuji, ale když není jiná cesta, home-plugy jsou relevantní řešení. Dle mých zkušeností často lepší než Wi-Fi.

Samozřejmě musí na dané elektroinstalaci fungovat, což neplatí vždy, jak v článku upozorňuji. O problémech s rychlostí v článku též píšu. Časté výpadky byly problémy snad první nebo druhé generace. Dnes zaznamenávám problémy jen, když se jeden z adaptérů často odpojuje a zapojuje. Na to v článku upozorňuji. .

Praha Malešice aura:98
Caraiman Login: malesice
13. 9. 2013 9:57 Nový

Internet nově přes nulák

celé vlákno

Rozvod internetu po elektrické síti využívám a jsem celkem spokojen. Samozřejmě je nutné počítat se snížením rychlosti. Máme rozvod z bytu do bytu (ob byt), tedy přes elektrické hodiny. Máme 2 adaptéry TP-LINK, které mají v sobě i zásuvku na jiný přístroj, a jeden adaptér s wifi.

Jako největší zdroj rušení funguje počítač sám. Proto je dobré zapojit počítač do jiné (vzdálené) zásuvky než adaptér. K tomu se výborně hodí adaptér s wifi.

Tento týden jsem objevil novinku. Alespoň já jsem o takovém řešení ještě neslyšel. Adaptéry Conrad Powerline PL300D Plus využívají pro přenos i tzv. nulák. Údajně jsou jejich adaptéry vhodné pro domy se starými rozvody a nevadí jim ani elektrohodiny. Zajímalo by mě, jestli někdo nemáte s těmito nebo podobnými adaptéry zkušenost.

Přikládám odkaz. Ne jako reklamu, ale třeba to bude někoho zajímat:

http://www.conrad.de/ce/de/product/405218/Conrad-Powerline-PL300D-Plus-Starter-Kit-mit-Diversity-Technologie?queryFromSuggest=true

Zdenda F. aura:91
Zdenda F. Login: ZFucik
13. 9. 2013 12:29 Nový

Re: Internet nově přes nulák

celé vlákno

Asi jste to nepochopil. Zmiňovaná revoluční technologie používá k přenosu i zemnící vodič. Takže používá všechny tři dráty v zásuvce (neplést si to s třífázovým rozvodem), údajně to umožňuje vícekanálový přenos a snížení chybovosti přenosu.
V našich podmínkách "guláše" v zapojení ochranou nulováním a zemněním si živě představuji, jak tu skvěle funguje.

Praha Malešice aura:98
Caraiman Login: malesice
13. 9. 2013 12:36 Nový

Re: Internet nově přes nulák

celé vlákno

Děkuju za vysvětlení. Opravdu nejsem odborník, jen nebohý uživatel. :-)

Každopádně by mě zajímalo, jestli to někdo už vyzkoušel v praxi.

Jan Novák aura:75
13. 9. 2013 13:00 Nový

Re: Internet nově přes nulák

celé vlákno

Právě proto nechápu tu poznámku, že jsou ty adaptéry vhodné pro domy se staršími rozvody, když u nás se dříve nejčastěji používal dvojdrátový rozvod, kde zemnící a nulový vodič byl společný.

spravne-cesky
spravne-cesky (neregistrovaný) ---.opera-mini.net
13. 9. 2013 12:27 Nový

fuj !!!

celé vlákno

clovek, co napise takovyto propagandisticky clanek bez toho, ze by znal hloubeji problematiku, by zaslouzil pres prsty.

J T aura:74
13. 9. 2013 14:50 Nový

Re: fuj !!!

celé vlákno

Inu "novináři". Hlavně něco vyplodit, zapsat si splněný úkol, realita je druhořadá.

zdenek stepanek aura:89
zdenek stepanek Login: zstepanek
13. 9. 2013 12:54 Nový

C NA

celé vlákno

Tyhle věci, to je fakt strašnej shit. Rozumě to funguje jen na měděných drátech z jedné zásuvky do sousední. Zkoušel jsem to doma na 40let starém rozvodu a byla to katastrofa - horší než wifina.

Má to smysl fakt jen tam, kde je to jako krátkodobé řešení a opravdu nelze táhnout kabel. Kolega to má v pronajatých prostorách historického zámku plného dlaždic. Tam dejme tomu...

Stokrát lepší a doporučenější a funkčnější je HCNA, to jest data po koaxu.

Kolega vyvíjí a prodává tohle řešení:

http://www.ethernetovercoax.eu/

Tonda aura:21
Tonda Login: xtonda
13. 9. 2013 13:51 Nový

Re: C NA

celé vlákno

Tak vyrábí se leccos, i zařízení pro protažení sítě po starém koaxiálním nebo telefonním vedení. Ale mít někde příhodně vedené staré vedení je dost klika, elektrické rozvody jsou všude.

Stefan Bukovan aura:77
buko1 Login: buko1
13. 9. 2013 17:04 Nový

A čo použitie rôznych fáz?

celé vlákno

Neplatí náhodou podmienka, že uvedené zariadenie je funkčné len v rámci jednoho fázového rozvodu? Teda ak sú v rodinnom dome použité v zásuvkovom rozvode rôzne fázy (prízemie - 1. fáza, poschodie 2. fáza), tak zariadenie nefunguje a prepojenie nie je možné?

J T aura:74
14. 9. 2013 20:54 Nový

Re: A čo použitie rôznych fáz?

celé vlákno

Ano, je to jedna z podmínek fungování, o níž se výrobci málokdy zmiňují, jelikož výrobce předpokládá nasazení této technologie na kratší vzdálenosti v rámci místnosti či místností, kde je v drtivé většině všude jedna a tatáž fáze, pokud to náhodou běží i na jiné fázi v rámci objektu, lze to brát jako bonus bez záruky. Právě předpokládané nasazení osvětluje určení této technologie jako náhradní krajně lokální řešení a ne použití z patra do patra či na delší vzdálenosti.

Jiří Macich ml. aura:97
Jiří Macich ml. Login: jirka.macich
14. 9. 2013 22:56 Nový

Re: A čo použitie rôznych fáz?

celé vlákno

Výrobci určitě nepočítají s použitím v rámci jedné místnosti. Na všech workshopech se demonstruje využití mezi místnostmi či patry (za jedním elektroměrem).

Sám jsem již několikrát úspěšně instalovat z přízemí do prvního patra či až do podkroví (třetí podlaží). Přiznávám se ale, že nad kolizí dvou fází jsem neuvažoval (vždy fungovalo, nebylo co řešit), ale při nejbližší příležitosti určitě vyzkouším, protože mě to teď vrtá hlavou ;-)

spravne-cesky
spravne-cesky (neregistrovaný) 89.203.231.---
16. 9. 2013 18:01 Nový

Re: A čo použitie rôznych fáz?

celé vlákno

Což jen dokládá, že toho o silnoproudu a přenosu dat po jeho vedeních, moc nevíte. Ale oháníte se tím jaký jste na to odborník jen kvuli tomu, že jste to nastrkal do zásuvek několika desítkám lidí (což zvládne i desetileté dítě).

Jiří Macich ml. aura:97
Jiří Macich ml. Login: jirka.macich
14. 9. 2013 22:49 Nový

Re: Elektrické vedení jako počítačová síť

celé vlákno

Záleží, jak který model. Startovací kity, kde jsou dva adaptéry, jsou pak pochopitelně dražší, než jednotlivě prodávaný adaptér. Zkuste si eventuálně prohnat názvy v článku zmiňovaných zařízení cenovými vyhledávači Zboží.cz nebo Heureka.cz.

oudrnicky1 aura:10
14. 9. 2013 6:24 Nový

Souhlasím je to naprosto

zvrhlá technologie. V době různých harmonických v síti je to velice nestabilní, velice to ruší krátkovlnné posluchače věnující se dx rozhlasu a krátkovlnné radioamatéry viz např: http://www.crk.cz/CZ/BULL_MB_PLC nebo tady: http://technet.idnes.cz/sw_internet.aspx?r=sw_internet&c=A051114_092709_sw_internet_psp

spravne-cesky
spravne-cesky (neregistrovaný) 89.203.231.---
16. 9. 2013 18:02 Nový

Druhý Michal Kolesa???

celé vlákno

http://goo.gl/MQaf8w

A kdy se dočkáme článků od Michala Kolesy?

Jiří Macich ml. aura:97
Jiří Macich ml. Login: jirka.macich
16. 9. 2013 18:49 Nový

Re: Druhý Michal Kolesa???

celé vlákno

Chtěl jsem věcně reagovat na Vaše další komentáře, ale vidím, že jste jen další anonymní diskusní troll, takže by to byla jen ztráta času.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+