Hlavní navigace

Dětská televize Tuty: Do DVB-T2 chceme vstoupit co nejdříve

24. 10. 2017
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Obchodní ředitel Pavel Bouček a programový ředitel Tom Kubizňák hodnotí prvních 100 dnů vysílání televize a přibližují jednotlivé nákladové položky jejího provozu.

Na úvod dvojrozhovoru se zástupci letos vzniklé dětské stanice Tuty, jejím obchodním ředitelem Pavlem Boučkem (PB) a programovým ředitelem Tomem Kubizňákem (TK), který je ve svých 23 letech možná nejmladším programovým ředitelem v historii tuzemského televizního vysílání, shrneme prvních sto dnů vysílání televize Tuty v několika číslech. 

PSALI JSME: Ve čtvrtek startuje dětská televize Tuty. Podívejte se na staniční grafiku a videoidenty

Od zahájení vysílání na letošní Den dětí, tedy k 1. červnu, dosáhla Tuty prostřednictvím satelitních, kabelových a IPTV operátorů penetrace 71 procent českých domácností. To v absolutních číslech znamená dosah zhruba dvou a půl milionu diváků. 

Díky regionální DVB-T síti s číselným označením 8, kterou provozují České Radiokomunikace, pak svým vysíláním pokrývá Tuty celkem 57 procent obyvatel České republiky. Podle interních zdrojů obchodního ředitele Boučka by měla regionální síť 8 vysílat do konce června roku 2019, i když možná přijde o některé z využívaných vysílačů.

Provoz? Dva miliony měsíčně…

Co se týče vstupních investic, vybudování televizního studia vyšlo podle Boučka na dva miliony korun. Akvizice pro letošní a příští roky nás stály deset milionů korun, do jejich dabingu jsme pak investovali dalších osm milionů korun, vyjmenovává další klíčové výdaje Bouček. 

PODROBNĚJI: Od června začne vysílat nová dětská stanice Tuty. Chystá i HbbTV

Jak dodává Kubizňák, na základě těchto investic disponuje Tuty v současnosti knihovnou čtyřiceti seriálových titulů, což celkem znamená devadesát seriálových řad. Kompletní provoz televize pak měsíčně spolkne další dva miliony korun. 

Letos chce Tuty podíl půl procenta

Pro letošní rok si Tuty jako sledovanostní cíl stanovila dosáhnout půlprocentního podílu v cílové skupině diváků ve věku čtyři až čtrnáct let, ke kterému se stanice aktuálně blíží. Obchodně stanici ve vztahu k mediálním agenturám zastupuje společnost Atmedia, díky které je také Tuty součástí peoplemetrového panelu.

V případě přímého prodeje ale využíváme i našich vlastních obchodníků, a to především pro nabídku product placementu, sponzoringu, nebo třeba nedávno představeného produktu nazvaného unboxing, který je známý z prostředí YouTube. Pro naše vysílání ale nabývá formy teleshoppingového sdělení, popisuje obchodní aktivity stanice Bouček.

Během celého podzimu také probíhá marketingová kampaň na podporu značky Tuty, jejího podzimního programového schématu a posílení penetrace. Kampaň využívá bigboardů v Praze, reklamních ploch na trasách pražského metra a LED obrazovek v ostatních regionech. Ve formě rozhlasových spotů se Tuty objevuje ve vysílání Evropy 2, dále využívá spotů na YouTube i dalších online formátů a public relations aktivit, například ve formě propojení s vybranými eventy.

Jak hodnotíte prvních sto dnů vysílání?

PB: Máme za sebou prázdniny, které jsou samozřejmě trochu výjimečné. Ale řekl bych, že postupujeme podle plánu. Během prvních čtyř měsíců jsme otestovali naše programové schéma a nasbírali hodně ohlasů od trhu i od diváků. A od prvního října najíždíme na podzimní programové schéma.

Televize cílená na děti se potýká se stejným propadem sledovanosti jako klasické kanály? Neměla by se sledovanost o prázdninách spíše zvýšit?

PB: Propad sledovanosti vykazují o prázdninách všechny divácké skupiny, i když je u dětí možná o trochu nižší. Ne všechny totiž tráví dovolenou u moře, ale dívají se na televizi u babiček nebo na chatě, a to i přes den.

V čem se bude podzimní program lišit?

TK: Povedlo se nám uzavřít smlouvy se zhruba dvacítkou českých youtuberů, jak jsme avizovali už na květnovém setkání s novináři.

Co slovenští youtubeři? Působí vlastně Tuty na slovenském trhu?

PB: Na Slovensku máme jistý, i když relativně skromný podíl.

Protože Skylink působí jako česko-slovenská platforma…

PB: Samozřejmě Skylink, ale na Slovensku působí třeba i UPC.

Jaký je podíl slovenských diváků?

PB: Jednoznačně dominují Češi. Navýšení penetrace je samozřejmě jednou z našich priorit, postupně uzavíráme smlouvy s dalšími operátory. S těmi klíčovými jsme domluveni od začátku, i když třeba UPC přibylo o něco později.

To znamená UPC, Skylink, Digi TV, O2…

PB: S O2 zatím domluveni nejsme, jednání stále probíhají. Kompletní výčet smluvních partnerů najdete na našem webu, včetně menších operátorů. V každém případě přes zemskou platformu DVB-T aktuálně pokrýváme 57 procent dospělé populace a přes satelit, kabel a IPTV jsme schopni oslovit 72 procent obyvatel České republiky, což odpovídá dvěma a půl milionu domácností.

A na Slovensku?

PB: Slovenskému trhu se chceme více věnovat příští rok, primárně po obchodní stránce.

Na českém trhu vás obchodně zastupuje Atmedia. Ta ale na Slovensku nepůsobí, i když by asi chtěla.

PB: Přesně tak. Navíc na slovenském trhu nejsme součástí peoplemetrového měření. Postupně si ale chceme vybudovat portfolio vybraných slovenských inzerentů.

A vůči slovenskému trhu byste vystupovali samostatně, nebo se zkusíte domluvit třeba s Jojkou nebo někým podobným?

PB: Hledáme možné cesty, ale jednání zatím nejsou uzavřena. Ale protože máme na Slovensku poměrně dost diváků…

Dá se říci kolik?

PB: Osmdesát procent slovenské populace přijímá televizi skrze satelit nebo kabel, což je v případě pětimilionové populace slušný podíl.

Ale ne všichni využívají služeb Skylinku. Jste třeba u slovenské Digi TV?

PB: Nejsme, ale usilujeme o to.

FreeSat také působí na českém i slovenském trhu.

PB: S FreeSatem samozřejmě jednáme, ale není to úplně jednoduché, mimo jiné proto, že využívá družici Thor a my vysíláme na Astře.

Obchodní ředitel dětské televize Tuty Pavel Bouček.
Autor: Tuty

Obchodní ředitel dětské televize Tuty Pavel Bouček.

DVB-T2? Co nejdříve!

Avizovali jste i zájem o DVB-T2 multiplex. Jaká je současná situace?

PB: Jednáme s Českými Radiokomunikacemi o možnostech a podmínkách našeho přechodu do DVB-T2. Je jasné, že z mnoha různých důvodů je v našem zájmu vysílat v DVB-T2 co možná nejdříve.

Týkaly by se vás státem hrazené náklady na přechodné vysílání?

PB: Existují určité zvýhodněné podmínky pro přechod na DVB-T2 po období zhruba tří let a přesně o těchto záležitostech nyní jednáme. Řekl bych, že jednání jsou zhruba ve dvou třetinách.

A vztahovala by se na vás státní podpora?

PB: To je strašně individuální. Aktuálně mohu říci, že ano, jisté výhody pro naši stranu by měla z jednání vyplynout. Ale není to jednoduché, o pozici v DVB-T2 mají samozřejmě zájem i další hráči, mnohem větší než my.

V DVB-T2 je snad místa dost, ne?

PB: To možná ano, ale nemusí tomu tak být u požadovaných vysílačů a na některých vysílacích územích. Takto jednoznačně se to prostě říci nedá.

Vaším cílem je, aby v momentě, kdy skončí oprávnění pro regionální síť 8, jste mohli pokračovat v DVB-T2?

PB: Podle mých informací bude regionální síť 8 fungovat ještě poměrně dlouho, konkrétně do konce června roku 2019. Proto si myslím, že nedojde k ukončení jejího vysílání ke konci letošního roku, jak také někde zaznělo. Může se ale stát, že jí budou odebrány některé vysílače, celkem asi čtyři.

Jak moc je pro vás zemské vysílání důležité? Předpokládám, že jde o z vašeho pohledu klíčovou vysílací platformu. Přeci jen na satelitu nebo na kabelu jste pouze jedni z mnoha…

PB: Tuto otázku neustále podrobně analyzujeme, shromažďujeme všechna potřebná data a měření a průběžně je vyhodnocujeme. V tuto chvíli jsme přesvědčeni, že DVB-T platforma je pro nás důležitá.

U placených služeb funguje úplně jiný obchodní model než u zemského vysílání. Ale zase vám vyšší pokrytí díky DVB-T umožňuje být součástí peoplemetrového měření a prodávat reklamu standardně na GRPs skrze zastoupení Atmedia. Převáží tyto výhody oněch pár set tisíc korun, které musíte měsíčně platit Českým Radiokomunikacím za zemské vysílání?

PB: Všechny tyto faktory máme samozřejmě perfektně zanalyzované a propočítané. Ale asi by nebylo úplně košer zveřejňovat konkrétní čísla s ohledem na naše obchodní partnery.

Spíš mi šlo o srovnání s reálnými příjmy.

PB: Je nutno zdůraznit, že máme vypracovaný jasný byznys plán na horizont tří až pěti let a v něm je samozřejmě započítána i návratnost celého projektu. Naplnění tohoto plánu je naším primárním obchodním cílem, kterému se podřizuje vše ostatní. Co mohu říct konkrétně, je, že měsíční provoz nás vyjde na dva až tři miliony korun.

Je dražší produkce, investice do vlastní tvorby a mzdy vašich zaměstnanců, nebo jsou největší provozní položkou náklady na vysílání?

PB: Nejnákladnější položkou je určitě zemské vysílání, ale pozadu nezůstávají ani nákupy akvizic a výdaje za dabing. Do akvizic, které tvoří naši knihovnu pro tento a příští rok, jsme už celkem investovali zhruba deset milionů korun.

Na kolik vás vyšel zmiňovaný dabing?

PB: Do dabingu pro letošní a příští rok jsme investovali kolem osmi milionů korun. Aktuálně tak disponujeme knihovnou nějakých čtyř desítek titulů, což je kolem devadesáti seriálových řad.

A náklady na vlastní tvorbu?

PB: Produkce našich vlastních pořadů nás stojí řádově kolem sto padesáti až dvou set tisíc korun měsíčně.

Ta částka se asi celkem přibližuje nákladům na zemské vysílání, které budou v ceníkových cenách činit také pár set tisíc korun…

PB: Ano, řádově to odpovídá.


Autor: Karel Choc

Pavel Bouček na květnovém představení projektu Tuty.

Sledovanostní cíle pro letošní rok plníme

Jste součástí peoplemetrového panelu. Jaké dosahujete sledovanosti?

PB: U největších programových taháků se nám dařilo dosahovat i čtyřicetiprocentního podílu u cílové skupiny diváků od čtyř do čtrnácti let.

A průměrně má Tuty jakou sledovanost?

PB: V průměru se postupně blížíme k půlprocentní hranici, několikrát jsme dosáhli i dvouprocentního podílu, ale naším aktuálním cílem je podíl půl procenta u cílové skupiny diváků ve věku čtyři až čtrnáct let. Jako naši cílovku sice standardně uvádíme věkovou skupinu od čtyř do sedmnácti let, ale standardně se v rámci peoplemetrů měří uvedených čtyři až čtrnáct let. Naším cílem pro letošní rok je zmiňovaných půl procenta, čemuž podřizujeme naše kroky v rámci penetrace, vysílacího schématu a nabírání dalších diváků i operátorů.

Kolik lidí tvoří váš tým?

PB: Interně zaměstnáváme asi dvanáct lidí, ale pak samozřejmě využíváme řádově další desítky lidí, které najímáme na konkrétní činnosti. Celkem tak Tuty tým tvoří kolem padesáti spolupracovníků.

Kdo vám připravuje dabing?

PB: Vytvořili jsme vlastní dabingový tým a navíc spolupracujeme se čtyřmi většími studii, protože potřebný objem práce je obrovský.

Jaký je zájem inzerentů?

Musím říct, že spolupráce s Atmedia funguje skvěle, v podstatě máme reklamní breaky vyprodané. Postupně zařazujeme do vysílání sponzoring nebo product placement a v říjnu chceme rozjet jako speciální reklamní formát unboxing, tedy rozbalování nových produktů. Jde o formát, který výborně funguje na YouTube.

Všechny vaše příjmy z reklamy a marketingu přicházejí přes Atmedii? Nebo máte i vlastní obchodní tým, který navrhuje různé speciální aktivity, jako je product placement nebo sponzoring?

PB: Máme exkluzivní smlouvu s Atmedia ohledně klientů zastupovaných mediálními agenturami. Speciální operace, které jste zmiňoval, jako sponzoring, product placement nebo soutěže, si zajišťujeme i napřímo skrze vlastní obchodní tým. Ale veškeré kontakty sdílíme s Atmedia, protože dostupný reklamní prostor bohužel není nafukovací.

Podzimní schéma doplní dětské VIP zprávy

Kdy nasadíte podzimní programové schéma?

TK: Postupně ho nasazujeme od začátku října, ale jeho vrcholem bude uvedení nového dvacetiminutového lifestyle pořadu ze světa dětského a teenage showbyznysu.

Takže českých hvězdiček? Kdo by to mohl třeba být?

TK: Ano, primárně se chceme věnovat dění na české scéně. A bude se jednat třeba o zmiňované youtubery. Pořad bude uvádět Filip Kynych, syn Hanky Kynychové, který bude doprovázet diváky na akce, jako jsou premiéry filmů nebo otvírací párty různých podniků. Mapovat chceme i sportovní události a další eventy.

Tedy takové VIP zprávy, ale zaměřené na nejmladší diváckou skupinu, která by měla tvořit i jejich protagonisty…

TK: Primárně chceme oslovit teenagery, cílovou skupinu pořadu by měli tvořit diváci ve věku od dvanácti do sedmnácti let a klidně i starší. Budeme sledovat trendy ze světa YouTube, uvádět nejnovější videa, komentovat je a zároveň zvát diváky k nám do studia.

Inspiraci budete hledat i u zahraničních tvůrců?

TK: Určitě. Chceme řešit dění na Instagramu a ostatních sociálních sítích.

Tom Kubizňák, možná nejmladší programový ředitel v historii tuzemského televizního vysílání.
Autor: Tuty

Tom Kubizňák, možná nejmladší programový ředitel v historii tuzemského televizního vysílání.

Věnovat se chceme i hudební dramaturgii

Co zahraniční akvizice?

TK: Pro úplně nejmenší diváky je určena naše další novinka, kreslený seriál Rat-a-Tat o dvou psech a třech myších, něco jako novodobý Tom a Jerry. Starším dětem nabídneme Kuu Kuu Harajuku, animovaný seriál o popové skupině tvořené teenagery, který pomáhala vytvářet zpěvačka Gwen Stefani. A pro teenagery máme druhou řadu anime Yu-Gi-Oh.

A vlastní tvorba?

TK: Zařadili jsme do schématu vlastní pořad, který vyrábíme spolu s Denisem Kubíkem, který má na YouTube kolem půl milionu odběratelů. Pořad se jmenuje Denisův svět a vypráví o tom, jak vychovává své psy a objíždí různé akce, protože je jedním z nejvlivnějších a nejžádanějších youtuberů u nás. Pokračujeme i v natáčení Tutyriálu, který pro nás vyrábí Johanka Krtičková. Ta je kromě zmiňovaného Filipa Kynycha jednou z našich hlavních tváří.

Kolik procent vysílání tvoří akvizice a kolik vlastní tvorba?

TK: Náš program je z téměř sedmdesáti procent složen z akvizic.

A kolik pořadů vlastní tvorby vlastně máte?

TK: V tuhle chvíli vytváříme nějakých devět vlastních pořadů. Aktuálně jsme angažovali schopného hudebního dramaturga a producenta Stano Šimona, který stál třeba u vzniku Luneticu. Bude se věnovat klipům, které vysíláme.

Jaký je jejich podíl?

TK: Do deseti procent. Vytvořili jsme několik dvacetiminutových bloků a denně zařazujeme tři až čtyři. Ale z následných feedbacků se ukázalo, že si je diváci velmi oblíbili. Proto jsme se je snažili trochu předělat, nechceme hrát mainstream, který vysílají hudební televize nebo nejposlouchanější rádia. Chceme z Tuty music vytvořit určitého trendsettera, který pomůže divákům rozšířit jejich hudební obzory.

Dojde i na písničky na přání?

TK: Ano, ale také třeba narozeninové písničky, kdy si diváci budou moci natočit vlastní video, které odvysíláme. Hudební dramaturg pak vybere písničky přímo pro daného oslavence.

Jak velkou knihovnou videoklipů disponujete?

PB: Světovou knihovnu máme neomezenou, v podstatě vše, co najdete na YouTube, můžeme odvysílat v televizi. Pokud jde o české tituly, jedná náš hudební dramaturg s vydavateli, jako je Warner nebo Sony, a postupně vytváří koncept, o kterém hovořil Tom. Konkrétně české hudbě se chceme po dramaturgické stránce hodně věnovat.

Zatím jsem ve vašem vysílání snad žádnou českou hudbu neviděl.

PB: Postupně se ve vysílání objevuje a bude dále přibývat.

Jaké další změny od podzimu chystáte?

BRAND24

TK: Nově jsme po osmnácté hodině zařadili hodinový blok pro nejmenší děti, aby je rodiče mohli zabavit před večeří.


Autor: Karel Choc

Tom Kubizňák na květnovém představení projektu Tuty.

Katalog aktuálních pořadů televize Tuty 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).