Fleischmann si je dobře vědom, že současný stav, kdy jeho Lagardere je "zdravá", je díky dominantnímu počtu kmitočtů napříč ČR. V čem lpí úspěch jeho stanic? Evropa 2 - rotace dvaceti aktuálních hitů, které uslyšíte na 95% stanic z téže kategorie "Top 40". Frekvence 1 - notoricky známé české "hity". Nic mne nepřesvědčí o opaku, že hudebním dramaturgem této stanice může být kdokoliv, kdo krom "Dlouhé noci" od Heleny, zná také třicet dalších nejohranějších "fláků". Mimochodem, nebýt jinglů s identem stanice, nepoznám, zda-li jde o F1 nebo Impuls. Stejně jako u televizí, je atraktivita silných značek dávno v odpadlišti dějin.
Tohle bohužel není specialita těch dvou stanic. Prakticky všechny komerční stanice mají svůj úzký playlist, který točí pořád dokola, a jen občas pro osvěžení zařadí něco neobvyklého. Od každého interpreta jsou tam přesně dvě písničky, jen od těch nejznámějších (Karel Gott) čtyři nebo pět. Takže kdykoli třeba na Blaníku zahlásili, že bude zpívat Karel Kryl, mohl jsem se spolehnout, že to bude buď Anděl nebo Král a Klaun. Před časem jsem v autě začal radši poslouchat Oldies, ale brzy jsem zjistil, že jejich playlist je jen jiný než u mainstreamových stanic, ne bohatší (nebo aspoň ne o moc). Na delší cesty si radši připojím MP3 přehrávač, protože výsledek je paradoxně pestřejší a jako bonus i lépe zní.
Mimochodem, zajímalo by mne, co je to "FM pásmo", o kterém pan Fleichmann mluví. :-)
Základní otázkou je proč od 80 let tj. kdy digitalizaci vyvíjeli to trvá tak dlouho... Ano lidem stačí VKV ač je už přeplácané a není kde brát volné místo pokud tedy nepočítáme ty násilnosti lokálně přebít vzdálené přítomné frekvence... Za druhé když stanice vysílají pořady jak vejce vejci podobné kolovrátky!!! tak není žádné tajemství, že jim velký kus ubraly jiné aktivity lidí jako je počítače, mobily a sledování velkého množství Tv programů atd. co též jsou už přeplácaný reprízami, takže hnát se za množstvím byť konkurenci též nikam nevede...
Ano jasně bylo uvedeno lidi si musí koupit nové tunerové přijímače na III kdysi televizní pásmo do něhož se třeba Poláci vrací díky tomu, že též už nemají kde brát kmitočty i kvůli LTE atd... Ať tedy zlevní ty DAB/+ na úrověň všade za pár "halířů" dostupných VKV mašinek a rozhodně nešetří na datových tocích... To co se šíří hlavně v Česku pokusně... neboť není jako i v jiných zemí dokončená legislativa je děs a bída !!!... Původní záměr digitalizace byl přinést jak v obraze tak i ve zvuku lepší kvalitu než měl - má analog... Realita? hmm prý budeme poslouchat i po kompresi zvuk jak z Cdéček ale ono to tomu vůbec tak není !!!... vracíme se do doby lampových "krystalek" plechárna k neposlouchání... Navíc je známý fakt, že tam kde FM aspoň ve stereu šumí, tak zmonujete a jede se dál ale u digitálu buďto máte vše... nebo jen "koktavé" výpadky až úplné ticho...
Pan Fleischmann je především byznysmen a zajímá ho na prvním místě zisk a z toho vyplývající co nejvyšší poslechovost a pokrytí při co nejnižších nákladech, tomu se vše podřizuje. Kvalita programu a úroveň technologie jsou až druhotné. DAB je pro něj obrovská konkurence, tak pochopitelně bude konat cokoliv, aby konkurenci zabránil. Proto argumenty p.Fleischmanna a jemu podobných lze přijmout jako zaujaté a jednostranné a v tomto duchu s nimi nakládat při jejich posuzování.
Je to trochu začarovaný kruh. Aby se obliba DABu zvýšila, je nutné mít kvalitní pokrytí, program a zvuk + přijatelná cena přijímačů. Ovšem poskytovatelé DAB vysílání argumentují tím, že vše je spíš testovací vysílání a zatím nemá cenu investovat do kvality vysílání a nízké ceny přijímačů, jelikož poslechovost a penetrace přístrojů jsou nízké. A jsem zas na začátku.
Je fakt, že stejně řeším problém i já. Používám miniaturní komp velikosti knížky, připojený k PC videovstupu TV a zvukový výstup připojený do receiveru, což mi mimo jiné využití umožňuje nejen přehrávání vlastni audioknihovny z disku, ale i přes wifi příjem streamovaných 11000 rádií z celého světa přinejhorším v kvalitě MP3. Klasický příjem VKV mám vlastně jen v autě a na chalupě, i v práci mi běží stream z netu z kompu do externích repro.
Ano rozdělení je na VKV pásmo a v němž se používá frekvenční modulace a proto se to občas slovně i písemnou formou v názvech stanic zaměňuje i za skratku FM...
Jinak pak na druhé straně tj. v koncových tunerech ještě je frekvenční PPL syntéza kontra horší starší napěťová která v místech kde je stupnice extra přeplácaná stanicemi to pak dělá neplechu, že nelze vše mezi sebou čistě odladit a přesto se tam mají do toho cpát další regionální... No v tom DAB/+ aspoň pomineme li příšernou kompresi toto nehrozí...
K argumentaci posluchačů, že si zas budou muset kupovat nové přijímače a staré VKV stačí atd. bych nebral za bernou minci, protože pokud bychom respektovali tento laický přístup, ještě dnes by nám všude chcrchlalo pár stanic na SV a DV. Technologický vývoj nezadržitelně pokračuje ve všech oblastech našeho života, ať se nám to líbí nebo ne a s podobné konzervativní názory nikam nevedou. Řečeno slovy Járy Cimrmana, můžeme se o to přít, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak vše, co s tím můžeme dělat :-P
oprava PLL http://www.pira.cz/pll.htm
http://forum.valka.cz/topic/view/84604/Sirenie-radiovych-vln
http://belehradek.cz/2016/03/10/radiova-pasma/
http://elnika.sweb.cz/radia/monit.html
http://radio.ok1cjb.cz/PDF/pasma.pdf
https://www.ctu.cz/vyuzivani-vymezenych-radiovych-kmitoctu
http://fei1.vsb.cz/kat420/vyuka/FEI/sireni_vln/teze/otazka_02.pdf
http://dlabos.wz.cz/en/Rozdeleni_radiovych_vln_a_jejich_sireni.html
http://rescueinfo.org/trs/seznam-frekvenci/
http://home.tiscali.cz/iradio/technika.htm
Streamovat přes IP lze spolehlivě prakticky jen u pevných připojení. Mám v infotaimentu auta podporu tunein.com, je to fajn, poslouchat při jízdě svoje oblíbené americké stanice, ale bohužel dost často s výpadky. Normálně to nepostřehnete (nekoukáte pořád po mobilu, jak to má se signálem), ale při stálém streamování naleznete dost hluchých míst (i třeba jen stovky metrů), případně jsou problémy s přerušením datového toku při handoveru, kdy to už nepobere buffer.
Takže po čase jsem radši přešel na offline playlisty ze Spotify v mobilu.
Nechci zde opakovat důkazy do podrobna pro ty co zpochybňují rok 2025 tak snad nebude vadit http://www.digizone.cz/clanky/rti-bude-propagovat-digitalni-rozhlas-na-strednich-skolach/nazory/ tj. pro ty co nečetly vývoj technologie a problémy s tím spojené...
Jo už se skoro vše analogové v mnoha pásmech vyplo a přechází se do jiných technologií ale VKV bohužel u většiny obyčejných lidí má navrch cenovou i jednoduchou obsluhou a hlavně pokud nejsou výkyvy v atmosféře stabilitou tj. hraje úplně všade = i v železo betonových klecích atd. ten DAB/+ bohužel ne... ten vám jen ukáže, že našel kmitočet se složením stanic ale kvůli chybovosti nic neslyšíte nebo to brnká chvíli jo a pak zas nic tj. poslech i s těma kompresema k ničemu... Až příjdou s lepší cenou za digitál řetězec... nebudou kroutit hlavama proč sakra nemají ten obchodní úspěch... tj. nezájem lidí na celý planetě oproti očekávání zisků z prodeje... Dělaly se studie o poslechovosti rádií a bohužel trend je, že se přestávají poslouchat viz několik článků bylo i v časopise Stereo&video teď už neznám konkrétní jeho čísla vydání...
Jinak i ve VKV máte textové informace a cpát v digitálu na malých displejích k tomu ještě obrázky? když je to hlavně jako zvuková kulisa... to je fakt už pohodlnější pokud jste doma s pevnou linkou si zapnout počítač a vybrat si s nespočítatelného množství možností na větších monitorech pohodlně jak hudbu tak ty další obraz atd. informace... či si z toho udělat i zmíněnou Mp3 svůj výběr do autorádia bez otravných keců a duplikátů skladeb x krát za den až měsíců stejných...
FM? DAB? Takhle „akademická“ diskuse mi přijde jako vytržená z jiného času.
Internet = streaming, podcasting atd. Poslouchám, co opravdu chci. Hudbu i pořady. Bez trapných moderátorů. Bez otravných reklam i self-promo. Bez zpravodajství, které mele stále to samé každých 15 až 30 minut.
Přijde mi tedy přinejmenším zajímavé, že se „DAB vs. FM“ nezmění spíše na „DAB/FM vs. IP“. Protože nejde jenom o způsob distribuce obsahu (analog proti digitálu), nýbrž hlavně o způsob konzumace obsahu (tzv. content-on-demand).