Zrovna u Počasí si myslím, že se moc nepovedlo. Grafika je udělaná jako klasická stěna na pozadí, meteorolog je zabírán ale tak, že je vidět celý, takže "chodí po stěně". Nejspíš si umělci vzpomněli na to, co se za jejich časů vysílalo na Nově. Jenže tam to navrhoval někdo jiný a věděl, že pokud má postava po mapě chodit, musí být grafika navržená tak, aby vypadala prostorově - mapa je sklopená dole "na zemi" a tabulky už se pak můžou psát na "oblohu" - stěnu. Navíc to mají ještě technicky špatně navržené, takže meteorolog zakrývá i lištu s titulkem, čímž iluzi prostoru ruší úplně. K nápravě stačí jediné - vrátit se k původnímu záběru meteorologa, kdy mu nebudou vidět nohy, takže bude opět stát jako u tabule.
Ne všechny titluky jsou větší, uzavírky na Dopravě byly ráno na menší TV skoro k nepřečtení, což v původní verzi nebylo.
S tím opravdu nemohu souhlasit. CRT 4:3 stále tvoří cca. polovinu všech tlevizorů v populaci a zejména veřejnoprávní televize, kterou si platí všichni koncesionáři, tedy i ti se 4:3 CRT, by na to měla brát ohled. Ale tento problém není jen u CRT. Sledoval jsem to dnes na 42" plazmě a LCD 32" a 26" a na všech bylo písmo menší.
Stejně tak i hudba, ať ji pustím na vestavěných reprácích, do zvukového systému nebo na sluchátka, prostě je to siréna a nejsem v okolí sám, kdo si to myslí.
Problém těžko může být technického rázu, ze dne na den se parametry obvykle nemění. Jde totiž o to, jaké písmo máte na mysli - hlavní titulek je větší, až mi připomíná titulky Novy podle vzoru Blesku. Ovšem některé další titulky se zmenšily nebo jsou méně kontrastní. Jejich písmo je neostré, protože je na něj použit nějaký soft efekt, což k jeho čitelnosti moc nepřispívá. Také jeho kontrast je nižší, protože nyní je položeno bílé písmo na světlemodrý, poloprůhledný pruh, dříve bylo na černém, u Událostí je na tmavě modrém podkladu. I původní lišta je o něco menší: http://img13.imagevenue.com/img.php?image=554169403_ct24_122_197lo.jpg
Ráno, když jsem zde psal příspěvek a chválil změny v grafice jsem ještě neviděl studio ČT24. Celkový záběr studia (obrazovka newsroom s moderátorem a opět obrazovka) působí značně uboze. Navíc to vypadá jakobych se díval na zarámovaný obraz 4 : 3. Obraz, kde je přesně uprostřed moderátor je šílenost. Osa musí být posunuta mimo střed. Studio je sice malé, nejsmě v BBC, ale snad s tím půjde ještě něco udělat.
Na červené to vypadá možná ještě hůř. Rozmazané je i velké písmo stejně jako titulek "ilustrační záběry" v pravém horním rohu:
http://img285.imagevenue.com/img.php?image=555181891_ct24cc00_122_502lo.jpg
http://img105.imagevenue.com/img.php?image=055518242_ct24c00_122_61lo.jpg
Už před měsícem nová grafika ČT Sport výrazně zmenšila písmo, nyní se toho bohužel dočkala i ČT24. Přitom koncesionářské poplatky neplatí jen bystrozrací s veklou úhlopříčkou, ale i my krátkozrací a ti s menšími úhlopříčkami. Navíc je ta grafika plná extrémů, zatímco titulek hlavní události je zbytečně velký, vše ostatní je nečitelně malé. Navíc mi v infoliště chybí dosavadní rozdělení zpráv podle kategorií, které ji dále zpřehledňovalo. Toto vše bohužel kazí jinak dobrý dojem z celkem povedené moderní grafiky a doufám, že ČT si to brzy uvědomí a písmo zvětší na čitelnou velikost.
Moderátor přesně uprostřed je porušení všech kameramanských zásad. Když to zaberou z dálky, tak moderátor naprosto zapadá do pozadí, zvlášť když je v tmavém oblečení. Zpravodajská místnost v pozadí je příliš ostrá, měli na to sklo nalepit nějakou fólii a tím pozadí trochu rozmazat. Rušivé jsou i rámy mezi obrazovkami, čekal bych, že dneska už to jde vyřešit jedním velkým panelem, ne jak před lety na Nově.
rozdělil bych to:
ZNĚLKY
Tady moc velké zlepšení nevidím. Nejvíce mi vadí, že rytmus znělek ne vždy koresponduje s rytmem hudby. U zpráv je to úplně mimo. Také bych zde očekával trochu větší nápaditost. Ty „slupky“ mi evokují možná tak zprávy ze zemědělství a připomíná mi to staré spořiče obrazovky na PC.
GRAFIKA NA OBRAZOVCE
Tady vidím asi největší grafický přínos. Je tam pár drobností, které by bylo potřeba vychytat (např. nenápadnost jmenovky pod hlavním titulkem zprávy...) Jinak celkově to působí dobře, svěže a uspořádaně. Rovněž hodnotím kladně, že grafika nezatéká až do dolního okraje, ale je tam opět odkrytý obraz. Trochu hůře hodnotím používání lehkých průhledností. Na většině televizorů ta lehce průhledná plocha okolo písma „flekatí“. Stejně tak dělá nepříjemné efekty např. titulek „Ilustrační záběry“. Naopak se mi líbí ta verze u IZ v okně, kdy je titulek napsán bíle a pod ním je podbarvení tmavým přechodem. Možná někde tímto směrem by mohli grafici jít i u titulku IZ mimo okno.
NOVÉ STUDIO
To je asi to nejhorší, co změna přinesla. Kombinace obrazovky a průhledu do Velína je silně nepovedená. Většina pohledů kamery působí nevhodně. Vůbec si nemyslím, že je potřeba všude cpát obrazovky a projekční plochy. Je to taková mánie, která už nemá nic společného s dobrým výsledkem. Také si nemyslím, že je šťastné dělat studio symetrické. Myslím, že daleko praktičtější a lépe působící by bylo například „rohové“ studio, kde jedním směrem by byl využit reálný průhled do Velína a druhým směrem zobrazovací zařízení. Jednoznačným přínosem by bylo studio, kde by nebyl jeden velký stůl, ale byly by tam dva sousedící sektory, mezi kterými by moderátor přecházel podle toho, zda jen uvádí zprávy nebo vede rozhovor.
Ještě zmíním Počasí. Kvituji záměr ukázat celou postavu moderátora, ale měla by tomu být uzpůsobena grafika, tak aby „nechodil po zdi“.
Ať už je to CRT 4:3 nebo velká placka, ČT24 pořád vysílá komprimovaný mpeg2 v SD 576i. A z toho plynou zásadní omezení, byť si je grafici zjevně neuvědomují. Třeba to, že v původní grafice s menším písmem nebyl problém, protože bylo psáno bílou na černé, kde je k dispozici plné rozlišení. Ovšem když to samé písmo napíšu bílou na světle modrou, tak se kromě jasové složky začne projevovat i chrominanční a ta má poloviční rozlišení v obou směrech (vzorkuje se 4:2:0). Takže původně čitelné písmo se rychle změní v rozmazané, ale to by TV profesionálové měli vědět.
Celkem změnu vizuálu mého nejoblíbenějšího programu beru a kvituji, vadí mi jen dvě věci, které pro mě jsou celkem dost zásadní: Za prvé se na polovic oproti původnímu změnšila nesmyslně infolišta dole - hlavně mi jde o ukazatel času - dost mi to vadí, i když mám dobré oči, na ukazatel času prostě z větší dálky nevidím. Za druhé mi velmi vadí ty zvukové znělky, jsou příšerné, ty původní byly perfektní. Je to totiž jako u filmu, kde kvalitu pořadu z 50% dělá zvuk, naštěstí u zpravodajs.kanálu dělá zvuk dokonalost jen cca z 30%, ale i to je dost a velmi prosím dramaturgy o změnu zvukových předělů, aby byly víc moderní a dynamické. Děkuji
Jde o to, o kterém písmu se bavíme. Původní písmo infolišty a nové se liší jen velmi mírně - nové je o trochu menší. Jinak jsou podle mě psány stejným titulkovačem a je to nejostřejší písmo na obrazovce. Obrysy kolem písma v ukázce jsou důsledek mpeg2 komprese, ne chyby titulkovače a jsou vidět i nyní, jen záleží na zbylém obrazu a aktuálním datovém toku jak moc.
Ovšem písmo dalších titulků méně ostré je. Kdyby pro nic jiného, tak kvůli tomu, že místo bílá na černé je použita kombinace bílá na modré nebo červené a rozlišení v barvě je poloviční než v jasu. To nelze okecat konzervativností diváků, vzorkování 4:2:0 je dané.
Naprosto tragická je pak doprava, kde čitelnost informací směrem od Aše k Ostravě klesá. Navíc nevím, kde udělali soudruzi chybu, ale jako už po několikáté použili jako základ víc než 15 let starou mapu, která obsahuje síť silnic 1. třídy před jejich přeznačením. Ani dálniční síť tam není dokreslena správně.
Člověče Vy jste neuvěřitelný. Vy prostě budete to písmo obhajovat, i když Vám tu bylo milionkrát ukázáno, o co horší to písmo je a i technicky Vám bylo vysvětleno, proč tomu tak je. Nu což, já to vzdávám, hlupáky nepřesvědčím. Jen doufám, že v ČT podobní hlupáci nejsou, pochopí, že udělali chybu a to písmo napraví.
S tou mapou máte pravdu, to jsem nikde nerozporoval, jen jsem se snažil vysvětlit, proč tomu tak je.
U barevného písma nad infolištou ale žádný problém s čitelností nemám. Je to lépe či příjemněji čitelné než dříve. Už vzhledem k velikosti písma. Rozhodně je to lepší než když jsou aktivovány různé "outline sharpening" možnosti, kdy pak sice písmo vypadá technicky ostřeji, ale příjemné to moc není.
Obrázky jsou přímý záznam streamu, těžko bude mít někdo lepší technické vybavení :-) Žádný zásadní rozdíl proti minulé liště tam vidět není, ostatně s tou není problém, stále je psána černou na bílé. Tam největší chyby způsobuje mpeg2 komprese a ta se nezměnila. To, že něco renderuji v HD a konvertuji to do SD rozhodně nemusí dávat z principu lepší výsledky, například ostrou hranu to vždy rozmaže. Zase to kreslí lépe detaily a šikmé hrany, ale to jde i v SD s antialiasingem.
Právě proto, že je už z principu jasné, že vzdálené písmo bude hůř čitelné, by s tím grafik měl počítat dopředu a ne aby se to zjistilo až při vysílání. Takového grafika lze těžko označit za profesionála, když mu obyčejná perspektiva nic neříká. Zastaralá mapa také není dobrou vizitkou. Řešit to lze jinou polohou kamery ale i větším fontem, na mapě je místa dost.
Samozřejmě, že i při uvažování s menším barevným rozlišením není třeba psát černobíle. PAL měl ještě nižší rozlišení a přesto se barevné titulky používaly. Jen s tím tehdy grafici uměli zacházet líp než dnes - ČT24 ještě ve 4:3 byla čitelná i v kompozitu.
Já tedy s barevným písmem problém mám. To velké je samozřejmě čitelné dobře, ale někdy se objevuje menší font (pro jména osob nebo pod hlavním titulkem) a ten už je výrazně horší než původní psaný na černém pozadí. Ale i velké písmo na mě působí příliš rozmazaně, buď je moc "softnuté" nebo se i na něm projevuje 4:2:0 vzorkování.
Také mi není jasné, proč jsou pomocné titulky typu "živě" umístěny tolik ve středu obrazu a ne hned za logem ČT24.
Původní infolišta byla dle mého názoru absolutní katastrofa. černé písmo v bílém poli bylo nepochopitelně neostré a příliš tučné, u názvu tématu se černé písmo doslova rozpíjelo v křiklavě barevném podkladu (například SPORT v zelené).
Současný stav infolišty beru jako rozumný kompromis daný zejména omezeními SD vysílání. Je třeba také brát v úvahu, že barevná část infolišty je nyní nově transparentní. Přepnul jsem zkusmo na CNN, BBC World News, TA3 a nepřišlo mi, že by grafika byla ostřejší nebo čitelnější. CNN má obraz celkově ještě měkčí než ČT24.
Jediné skutečně funkční odstranění kompromisů, o kterých diskutujeme, je přechod na HD vysílání. Cokoliv jiného je jen nahrazení jednoho kompromisu jiným. Předesílám, že se bavím o infoliště. Nedokonalosti nové grafiky v jiných aspektech zatím nehodnotím.
http://img163.imagevenue.com/img.php?image=810015462_ct24r00_122_395lo.jpg
Je vidět, že to lze narendrovat dobře i špatně - spodní lišta je ostrá, horní ne.
Vy si zjevně vysvětlíte cokoliv, ale transparence s tím nemá co dělat a rozhodně nejde o subjektivní vjem - porovnejte mizernou čitelnost detailů písmen ve slově Klicpera a dobrou ve slově obrazy dole na liště.
Pokud se podíváte na levou část titulku, tak tam je položen na hnědou podlahu. Jedna transparentní barva na barevném podkladu dá ve výsledku dohromady jinou barvu, nic víc. Problém je v neostrosti samotného písma. Otevřte si ten obrázek v nějakém grafickém programu, zvětšte si náhled, aplikujte na infolištu jemný gaussovský blur a dostanete vrchní lištu.
Ale samozřejmě to dává smysl. Jak už jsem psal, transparence nic na ostrosti nemění, klidně si napište vzoreček, jak se to počítá (alfakanál jde vždy v plném rozlišení). Transparence jen vytvoří ze světle červené díky tmavšímu pozadí tmavě červenou, takže se naopak barva obou lišt k sobě ještě víc přiblížila. Písmo samotné transparentní není.
"A jednou z chyb je i způsob rendrování písma, který je zbytečně měkký."
Já vycházím z toho, že je to takto buď záměrně nebo že lepší řešení nebylo technicky dostupné (v rámci daných mantinelů). Proto se nažím najít nějaké odůvodnění Odmítám připustit, že toto je jen prostý výsledek fušeřiny či lajdáctví. Vždyť kde jinde by měl člověk hledat technickou excelenci, když ne v této instituci.
Vy pořád argumentujete ztrátovou kompresí při přenosu obrazových dat. Zcela ignorujete způsob zobrazení barev na LCD panelu. LCD panel standardně přímo zobrazí 256 barev, ostatní zobrazuje pomocí rastrování. Pokud je horní část lišty provedena v barvě, která nepatří do množiny 256 přímo zobrazitelných barev, pak samozřejmě je výsledek méně ostrý, protože rastrování=ztráta rozlišení. Čili problém je řešitelný jen změnou použité barvy, což už zase ovlivňuje estetiku.
Vycházím z toho, že novou grafiku dělali profíci. Všechno co tady diskutujeme je jistě výsledek dlouhých debat a pečlivě vážených kompromisů. Taky bych chtěl, aby výsledek byl bez kompromisů, ale pohybujeme se v SD rozlišení, používáme LCD technologii. Pokud bych měl volit mezi grafikou, která je dokonale ostrá, ale zároveň hnusná a grafikou esteticky pěknou, ale s mírně měkčím podáním, zvolím to druhé. Internetová mentalita, kdy každý druhý ví nejlépe jak co dělat a každému třetímu je jasné, že odpovědné osoby jsou diletanti, je mi cizí.
Jak jste k tomu nesmyslu s LCD přišel? LCD panel samozřejmě zobrazuje 8 bitů na složku, špičkové panely i 10 bitů. Jen levné TN panely mají 6 bitů na složku a zbytek dohánějí ditheringem, což je pořád o dost víc než vašich 256 barev. Jen pár základních úrovní se používá u plazmy, ale tam se to řeší PWM v rámci snímku, žádným rastrováním, takže ani tam ke snížení rozlišení nedochází. Zbytek úvah pak nedává žádný smysl - a mimochodem, stejně bl*bě to vypadá i na CRT.
Nevím, proč si myslíte, že vše, co dělají "profíci" je vždy dobře, zvlášť když poslední dobou profíky z ČT nahradila banda Dvořákových nohsledů z Novy. Chyby tam jsou - viz ta mapa na dopravě, kterou by každý amatér zvládl líp, meteorolog chodící "po stěně" nebo záběr na moderátora ztrácejícího se za masivním stolem a jeho umístění přesně do centra obrazu. A jednou z chyb je i způsob rendrování písma, který je zbytečně měkký.
Záměrné to zjevně je, ale to přece neznamená, že je to tak nejlepší. Technické omezení bych za tím neviděl, předešlá verze grafiky ho neměla, navíc rozmazanost je vidět i na velkém fontu, kde rozlišení není limitující. Nemusí to být ani fušeřina, prostě se to tak jen "umělci" líbilo, ale ve výsledku to čitelnost zhoršuje, což je u zpravodajské TV poněkud nešťastné. Je to podobné, jako když je při Počasí vidět celá postava, technicky je to v pořádku (no, ne vždy :-) ), ale graficky je to nesmysl, protože podkladová grafika nemá perpektivu, takže postava chodí po zdi. Ale není to nic nového, kdy grafik navrhne něco "hezké", ale nepraktické či rovnou nesmyslné. V architektuře je návrhů domů, které jsou "hezké", ale bydlet se v nich nedá, taky spousta.
Celkový dojem z nové grafiky je více jak dobrý. Moderní a kratší předěly, větší typ fontů u spodní lišty témat. Nejvíce bych hodnotil nové počasí. Konečně se v něm prezentuje celková animovaná mapa Evropy v dostatečné délce, aby si každý mohl představit celkový vývoj počasí a jeho další vývoj. Je to velký rozdíl v kvalitě, prezentování před velkoplošnou obrazovkou nebývalo dobré. Trochu vadí při klíčování pohybující se postava rosničky, která vždy zakrývá některá prezentovaná data. Jak to ale udělat jinak nevím.
Celkový dojem výborný.
Mně ten grafický minimalismus ala EuroNews, SkyNews... vyhovuje. Grafika jako taková už není roztažená na plný formát a končí před hranicí safe zóny, což má za následek, že je pod infolištou, narozdíl od minula, vidět část obrazu. Zmizely i zbytečnosti, jako nápisy SVĚT/DOMOV/POČASÍ.. v liště, nebo nápis s názvem právě vysílané relace v relativně širokém pruhu, jenž jsme vídali v levém spodním rohu. Font písma Avenir už je rovněž minulostí a používán je jednotně TV Sans.
Chápu, že se opět najde plno kritiků, jimž se na novém vizuálu nebude líbit vůbec nic, a i kdyby byl redesign ČT24 sebelepší, tak budou nadávat už jen tak ze zvyku.
Díval jsem se na vámi odkazované obrázky a jeví se mi zcela v pořádku. V pořádku nebylo původní písmo, které mělo nečisté obrysy a bylo méně ostré. Z celé nové grafiky je vidět, že byl použit nový hardware s podstatně lepšími obrazovými vlastnostmi. Nářky v této diskuzi jsou spíše otázka dlouholetého návyků a nezvykle na to nové. České divactvo je až patologicky konzervativní.
Je z principu jasné, že při snímání z boku bude vzdálenější text dopravní informace méně čitelný než bližší. Vidíme ho totiž z méně příznivého úhlu. To by platilo vždy bez ohledu na typ písma. Řešit to lze jen vhodnějším umístěním kamery.
Způsob komprimace barevného kanálu má pochopitelně na ostrov barevného písma vliv, ale to by pak všechno muselo být ČB. Navíc u takhle velkého písma to není ani na závadu. Hrany písma působí sice měkčeji, to ale může být vnímáno i jako pro oko příjemnější. Horší to bylo před změnou grafiky, kdy takto měkce působilo i malé písmo infolišty. U přijímačů se zapnutým inteligentním umělým doostřováním zase stará lišta nepůsobila měkce, ale pro změnu kostrbatě.