Zda je účelem budoucího života udělat česká rádia smart, to opravdu netuším. Kolik procent populace bude představovat onen Honza? Nebo zlomků promile? Jak dlouhý produktivní život, i vzhledem k prodlužování termínu odchodu do důchodu, má Honza před sebou? Budou Honzové "ujetí" jen na rockové muzice? Budou opravdu desítky let života těchto Honzů tak nudné? To nebudou mít rodinu, děti, koníčky? Tyto přirozené součásti života totiž také potřebují svůj čas, úsilí a sebeobětování.
Jako radu pro přežití tuzemského rádia beru tento článeček jako scifi pokus. Snad to bude jinak. A rádia doufám přežijí i bez modelových Honzů.
Nevím, proč mají někteři autoři dojem, že existuje jen jediný funkční model. Vysílatelé se musí smířit s faktem, že jim už skončil monopol s nástupem digitálu a konzumenti mají na výběr z mnoha služeb. Ale...Tento model vidím jako jeden z mnoha. Vždy tu bude český Pepa, který možná v mládí pařil, co jiného by také dělal, když si chtěl užívat, protože mu to radili podobní odborníci a kamarádi zaměření na konzumní způsob života, ale časem si pořídil manželku, psa a světe div se i děti a rázem zjistil jak je pro něho důležité být offline a jedinou interaktivitou je pro něho hledání vhodného obsahu důležitého k zabavení dětí, vhodného jako ruchová kulisa před usnutím...Závěr...Změní se (už se mění) podíly poslechovosti, sledovanosti, ale nemyslím si, že by mělo dojít k zániku "klasických médií". Je občas fajn, když za mě vybírá (myslí) někdo jiný. :-)
DAB se nesmyslně démonizuje a je to jenom lobby prodejcům těch ošklivých krabiček. Mladší lidé rádio neposlouchají a poslouchat už nebudou. A ti starší, co ho berou hlavně jako kulisu se nezmění. A důchodci to ani nebudou umět ovládat. Anebo se miliony lidí najednou začnou chovat jinak, přilepí se k rádiu, displeji a webu a budou zkoumat počet, kvalitu a obsah? Mezi námi, nastane to samé jako po zavedení DVB-T - guláš.
ono pokud jde o ty futuristické vize, člověk nemusí být ani Sibyla, už dva roky mám doma krabici, která vypadá jako rádio, hraje jako rádio a přitom na ni "chytám" tisíce i-stanic a že by se můj přístup k té piksle nějak zásadně změnil? To ani náhodou. Ráno mne vzbudí a informuje kde zase co vybuchlo a druhá předvolba mne hodí do hudby, kterou mám rád. Nic víc od toho nechci. Tohle bude i DAB.
Vyšší level je až něco jako Spotify, to by mohlo rádia v delším horizontu úplně zabít.
myslím si, že reklama ve vysílání zůstane, časem se možná část přestěhuje na displeje rádií, ale nejlukrativnější pořád zůstane ta z reproduktorů. Pro mne už dlouho rádio funguje jen jako budíček, zpravodajské info při přípravě snídaně a pozadí při cestě autem, přičemž to pozadí při reklamních blocích jedním zmáčknutím tlačítka vyměním. Na tomto systému nemíním nic měnit ani po digitalizaci.
Od té si osobně slibuji jen čistší příjem, snad menší kompresi dynamiky a vyšší datové toky u vybraných stanic a lepší info na displeji (i v roce 2016 ještě na některých stanicích tápu, co to hraje za interpreta). Ale že bych po večerech lezl na jejich weby, to tedy vážně pochybuji ...
Jenže dnešní mladí právě tyto služby využívají, stejně tak jako sociální sítě, mobilní aplikace. Nevěřím, že by se nějáká výrazná část těchto mladých lidí v budoucnosti odklonila ke klasickému rádiu. Hovoříme o budoucnosti rádií a ačkoliv jsem víceméně nakloněn názoru autora, tak neznamená, že bych tvrdil, co je lepší a musí tak být automaticky přijato širší veřejností.
Nedávno měl někdo "skvělý" nápad dát do mobilu televizi v podobě DVB-H a dopadnul jak hubkař. To je pouze jeden z mnoha případů.
A ti mladí samozřejmě poslouchají rádio taky, protože kromě toho auta (jak tady už zaznělo) je i v tom mobilu pořád výhoda, že FM nežere data a i spotřeba je v případě FM nižší, než u zapnutého datového přenosu. Mluvit se dá pouze o tom, že doma a v práci už hodně lidí nahradilo FM nějakým internetovým rádiem, ovšem nezřídka jde o totožné stanice.
Přežije jen Rádio Contact Liberec, které se doposud úspěšně vyhýbá všemu, co přišlo po roce 1991. Ale vážně, myslím, že někteří (dle reakcí) mají problém se čtením mezi řádky. Je přeci logické, proč autor Michal udělal našemu Honzovi ze života peklo a nechal ho v tom "chytrém" světě vykoupat samotného. Myslím, že není ve svém (leč na první pohled přehnaném) verdiktu o osudu klasických rádií daleko od reality. Vždyť jen v současné době má Spotify v Česku více než mega uživatelů, kteří s touto službou tráví cca. 140 minut denně, A to podstatné je, že dvoum třetinám uživatelů Spotify je do 30.let. Ke Spotify neodmyslitelně patří tvorba vlastních playlistů a služba bude jistě brzy v lokální verzi nabízet také aktuální zpravodajské bloky (např. ve spolupráci s některým se zpravodajských webů), které se "chytře" implantují do vlastního hudebního programu. Pochopitelně, že se této realitě bude většina starších čtenářů DZ zuby nehty bránit, ale vzpomeňme holý fakt, co všechno dnes běžně ovládáme telefonem a o kolika dnes běžně používaných službách by si kdekdo ještě nedávno klepal na čelo.