Více

Benzínka: Jak vyzrát na EET. A na vražedný pětiminutový formát

V první části přinesl nový seriál Benzínka naštvaného Vikiho Cabadaje, narážky na Babiše i nečekaně chytré momenty v dialozích.

V sobotu 1. července odvysílala TV Relax první díl nového sitcomu Benzínka. V poslední době stále oblíbenější formát krátkých skečů má klasické schéma: reálná situace, vtipný mikropříběh, dramatické ztvárnění. Děj se odehrává na benzínové stanici, kde vládne nerudný šéf Vít, terorizující prodavačku s mizerným platem. Šéf ignoruje EET, protože to údajně zákazníky zdržuje, kosa na kámen narazí v okamžiku, kdy si tam Margotku koupí jeden z kontrolorů finanční správy a prodavačka mu odmítne vydat účtenku.

My to EET máme, ale nepoužíváme ho. Novej zákon. Sorry jako. Kterej vůl tohle vymyslel?

Benzínka je sitcom, který v pěti minutách má divákům přinést příběh plný vtipných situací a snažíme se ukázat, co se na obyčejné benzínce může stát, řekl pro DigiZone producent Petr Mareček. Sám jsem pár dnů kdysi na jedné pracoval a arogantního šéfa jsem zažil též. Ale nebyl předobrazem Víta, kterého hraje Tonda Duchoslav. 

Osmnáctiletý režisér, patnáctiletý scénárista

Sitcom Benzínka je autorským dílem Jakuba Kose. Mareček spolupracoval na dalších dílech jako autor námětu. Kreativní tým tvoří extrémně mladí tvůrci: Režisér Dominik Zbořil má 18 let, scénárista Jakub Kos má 15 let, druhý scénárista Jan Zbořil 23 let. Mareček je se svými 28 lety nejstarší. 

Výhodou mladého týmu je, že si rozumíme, jak na mentální úrovni, tak té pracovní. Je pro nás snazší si vše vyříkat bez toho, aby to ovlivnilo naší práci, máme společné nápady a jedeme na společné vlně. Na druhou stranu, já jako nejstarší člen týmu jsem někdy takový ten otec, co diriguje a usměrňuje ostatní, dodává Mareček. 

Jak ale může zafungovat tvůrčí chemie v případě, kdy osmnáctiletý začínající filmař diriguje prakticky o 30 let starší herce? Kupodivu v pohodě. Jan Antonín Duchoslav je starý ostřílený praktik, Miloš Knor se svým maigretovským kamenným výrazem mu (prozatím) sekunduje a Dita Hořínková prostě dělá svou práci (z těch tří v prvním díle zřejmě nejlépe). 

Na malém prostoru není příliš místa na experimenty, navíc Jan Antonín Duchoslav se na scénáři prvního dílu podílel sám a i díky jeho nápadům je Benzínka údajně vtipnější, než původně měla být. A to je dobře, protože zbavit ji vtipu, nebylo by v pětiminutových skečích téměř nic. 

Příběh, nebo vtipy?

Na komických situacích je celý děj postaven, stejně jako v obdobném Vyšehradu nebo ve větším (nákladnějším, rozmáchlejším) rozměru například v Single Lady. Může být ale v tak krátkých sériích vůbec obsažen příběh? Spousta lidí, kteří pilot hodnotili, nepochopila, že se jedná o krátký sitcom. Byla nám vyčítána délka a diváci čekali, že to bude jen sestřih nějakých vtipných scének, říká Mareček. 

Podle prvního dílu se obtížně hodnotí, protože v něm nic jiného než pár vtipných scének s nejrůznější mírou sarkasmu není – takže uvidíme v dílech příštích. 

Náklady na produkci tohoto druhu seriálu jsou mizivé, což se může odrazit ať už v oblasti rozpočtu, nebo třeba personálního obsazení. Minimálně herce má ale Benzínka vynikající, co se příběhu týče, uvidíme. Je pravda, že náš sitcom má mnohem menší rozpočet, než by měl ve velké televizi. Snažíme se, aby divák nepoznal, že máme nižší rozpočet než třeba úspěšný Vyšehrad nebo Lajna, dodává Mareček. 

Rozhodne sledovanost

První řada má mít osm dílů, podle informací DigiZone zatím nemá TV Relax další seriál v záloze – kalkulačky a excelové tabulky manažerů stanice jsou již zajisté v netrpělivém očekávání prvních výsledků sledovanosti. Zdali bude tedy Benzínka pokračovat, není úplně jisté (a pokud ano, bude to na Relaxu?). 

To, že se ale objevují stále nové a nové klony identického modelu (již zmíněná Lajna, Vyšehrad, dále třeba Poprask nebo i přeci jen trochu jiná Pěstírna), je známkou jedné věci: producenti audiovizuálních děl mají v dobách, kdy se film dá natočit třeba i na iPhone, téměř nekonečné možnosti, jak své nápady zrealizovat. 

Daleko větší nároky jsou tedy kladeny na marketingové manažery, kteří musí daleko více poslouchat instinkt a pracovat na propagaci děl, která jim v budoucnu přinesou sledovanost a zisky, a také na dramaturgy stanic, kterým připadne obtížný úkol – škrtat a škrtat a škrtat, na základě výsledků sledovanosti

V Česku takhle skončil právě Poprask, na Netflixu třeba oblíbený Sense8 – rozměrově, budgetově i produkčně nesrovnatelná díla. Konec přišel ale ze stejného důvodu: nebyl o ně takový zájem, aby se vyplatilo v nich pokračovat. 

Starý model televizní produkce začíná být pro účely současného diváka poněkud neflexibilní – což se projevuje například také v tom, že sitcom s identickým názvem Benzínka vznikal v televizi Nova už někdy před pěti lety, ale pak se po něm slehla zem – a kdoví, jestli se kdy objeví.

Z 300 baget se prodaly jen 2. Aspoň jste měla starýmu co ukrást k večeři.

Kratičké seriály mají tu výhodu, že když vás přestanou bavit, nemusí vás těch pět minut zase tak mrzet. A pokud jste spokojeni, prostě to dáte příště zas. V Benzínce si na své přijdou jak příznivci jednoduchého humoru, tak sofistikovaných narážek. Osobně mě zajímají dvě věci: jak se autorům povede napasovat do seriálu dějovou linku a jak dlouho seriál na Relaxu vydrží.

Kam na nás Židy s novým zákonem?

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+