Hlavní navigace

Reklama v seriálu i 5x za hodinu a značkové výrobky v pořadech

28. 2. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
28. 2. 2008

Českou republiku čeká řada změn týkajících se četnosti a formy reklamních sdělení. V seriálech a dokumentech bude moci být reklama třeba pětkrát za hodinu, ve filmech každou půlhodinu. A když vám reklamní přestávka přeruší zprávy, taky se už nebudete mít čemu divit. Kromě toho může i do seriálů a televizních filmů přijít tzv. product placement neboli umisťování produktů. To vše a mnohem více přináší Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/65/ES, kterou musí Česko nejpozději do 19. prosince 2009 zapracovat do svého právního řádu.

Směrnici o audiovizuálních službách se věnoval dnešní seminář Stálé komise pro sdělovací prostředky a České asociace elektronických komunikacíPoslanecké sněmovně. Dokument, na jehož transpozici do tuzemského práva má Česká republika už méně než dva roky, představila účastníkům vrchní ředitelka Ministerstva kultury Petra Smolíková. Téma product placemenentu si v následující diskusi získalo největší pozornost.

ČTĚTE TAKÉ: Videa na Stream.cz a spol. čeká státní regulace

Evropská komise se k umisťování značkových produktů do pořadů postavila šalamounsky. Na jednu stranu říká, že je to zakázaná praktika. Na druhou stanu ale všem členským státům Evropské unie dává pravidla, za kterých mohou product placement povolit. Že Česká republika povolení nového způsoby reklamy využije, to Petra Smolíková potvrdila: Absolutně nepředpokládáme, že bychom šli cestou zákazu (product placemenentu).

Značkové produkty mají zavřené dveře jen v pořadech pro děti. Naopak v televizních filmech, seriálech nebo zábavě je pro ně cesta volná. Pouze však v obrazové podobě, protože právě skrze obrazovou sekvenci definuje nová směrnice audiovizuální obchodní sdělení. Hlášky jako: Hele, Kinder Bueno! (Rafťáci) nebo Asi si vzal ArginMax (Účastníci zájezdu) by i nadále měly zůstat televizním dílům zapovězené, potvrdila serveru DigiZone.cz Petra Smolíková. Směrnice uvádí, že pořad nesmí produkt nepatřičně zdůrazňovat ani nesmí přímo nabádat k nákupu nebo pronájmu zboží a služeb.

BRAND24

Pro diváky může být dobrou zprávou alespoň to, že na to, že na pořad obsahující product placement budou upozorněni na jeho začátku, po reklamní přestávce, i po jeho konci neutrálním logem. Značkové produkty se mohou objevit také až v těch pořadech, jejichž výroba bude dokončená po 19. prosinci 2009. Televize je ale mohou začít chystat už dnes, což chtěla v diskusi slyšet JUDr. HavlováNovy. Žádný pořad by každopádně neměl být vyráběný jen s tím záměrem, aby se v něm mohl prezentovat konkrétní výrobek.

Limit pro klasickou reklamu (v součtu s teleshoppingem) zůstává komerčním televizím na současných 12 minutách za hodinu. Reklama ale bude moci být častější. Ve filmech a ve zprávách bude povolený jeden reklamní blok každých 30 minut – totéž v pořadech pro děti delších než půl hodiny. Skutečné „přestávkové peklo“ čeká na diváky seriálů, dokumentů a dalších pořadů, kde budou moci být reklamy libovolněkrát často. Jenom nesmí v součtu překročit zmíněných 12 minut v hodině.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracoval do ledna 2011 ve zpravodajství TV Z1. V redakci DigiZone.cz působil od startu v říjnu 2005 do dubna 2008 jako redaktor, pak i zástupce šéfredaktora.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).