Hlavní navigace

Majitel Primy by chtěl prodávat reklamu na různé cílové skupiny diváků

2. 11. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
2. 11. 2010

Prodej reklamy na různé cílové skupiny diváků, nejen na nejširší skupinu D15+, tedy lidí starších patnácti let, chce v České republice vyzkoušet spolumajitel televize Prima, švédská mediální skupina MTG. Podle Kristiana Arnaa, ředitele výzkumu dánské televize TV3, která rovněž patří skupině MTG, se tento způsob prodeje reklamy firmě osvědčil na dánském trhu. Arnaa to řekl v rozhovoru pro týdeník Marketing a Media u příležitosti své účasti na pražské konferenci Forum Media.

K TÉMATU: Primě se daří, dobrou sledovanost promítne do vyšších cen za reklamu

Prodej na TRP (target rating point) předpokládá, že klienti potřebují získat nějaký kontext pro konkrétní cílovou skupinu a televizní stanice jim ho vybere a zajistí. Je ale velmi důležité přemýšlet o tom, do jakého kontextu chci své sdělení vpravit. Klienti pak platí pouze za oslovení těch spotřebitelů, které požadují. Naproti tomu při nákupu na GRP (gross rating point) platí zadavatelé za všechny kontakty, dokonce i za ty, které pro ně nejsou relevantní, vysvětlil Arnaa.

ČTĚTE TAKÉ: Prima teď nepotřebuje víc diváků, říká její šéf. Reklamy je tak akorát

Prodej reklamních časů pro různé cílové skupiny se podle šéfa výzkumu dánské TV3 dá použít nejen u tematických kanálů, ale i u plnoformátových televizí, jakou je třeba Prima: Nemyslím si, že by plnoformátové stanice nemohly tento druh plánování uplatňovat. Naopak i z naší zkušenosti z Dánska je zřejmé, že i u plnoformátových televizních stanic je TRP plánování vhodné. Například naše stanice TV2 nabízí různě profilované pořady pro specifické divácké skupiny, takže systém může využívat.

NAPSALI JSME: Ředitelé Novy a Primy píší poslancům, nechtějí zachovat reklamu v ČT

Prodej reklamního prostoru na TRP je podle Arnaa dokonce levnější než podle klasických GRP, na které se televizní reklama prodává v České republice. Pokud využíváme pouze systému GRP, vycházíme v zásadě z jedné základní ceny, která se odvíjí od sezony, času vysílání atp. V případě nákupu na TRP vzniká více možností, jak definovat ceny pro jednotlivé cílové skupiny, uvedl pro Marketing a Media. V Dánsku je na tomto způsobu založeno 90 procent prodeje reklamních časů v televizích.

K VĚCI: Ředitel Novy: zachování reklamy v ČT pokřiví ceny na trhu

BRAND24

Na kolik cílových skupin by se dala televizní reklama prodávat? V Dánsku jich nabízíme přes 30. Ta nejužší jsou mladí lidé ve věku 12–20 let. Většina cílových skupin je definována podle věku a podle pohlaví. Další máme definované na základě kvalitativních aspektů. Zajímavou skupinou jsou také svobodní lidé, přiblížil Arnaa, podle něhož se tento způsob prodeje reklamy hodí i pro český trh. Samozřejmě ale ze začátku je vždy třeba překonat určité překážky. Existuje tu nějaký zaběhnutý systém, který se jen těžko opouští.

Televize Prima v současné době prodává reklamní časy výhradně na cílovou skupinu diváků starších patnácti let. Do konce loňského roku přitom cílila, stejně jako Nova, na diváky ve věku od 15 do 54 let. Zadavatelé reklamy na Primě musí část kampaně povinně umístit i na program Prima Cool. Pro příští rok chce Prima zdražit ceníky reklamy v průměru o deset procent, a podobné rozhodnutí připravuje i konkurenční Nova či televize Barrandov.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).