Hlavní navigace

Joj rozšíří skryté titulky, má jich méně než české televize

8. 4. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
8. 4. 2009

Slovenská televize Joj plánuje zvýšit podíl pořadů se skrytými titulky nad průměrnou úroveň 10 procent ještě v tomto roce. Slovenská legislativa v souvislosti s přechodem na digitální vysílání přitom požaduje desetiprocentní hranici až od roku 2010. Do skrytých titulků ale slovenské televize příliš neinvestují. Slovenští neslyšící proto radši sleduji české televize, které mají výrazně širší nabídku titulkovaných pořadů.

Televize Joj spustila pilotní projekt skrytých titulků teprve před měsícem. Server Mediálne.sk upozorňuje, že testovací provoz nyní přešel do další fáze a Joj upozorňuje na skryté titulky u svých pořadů i v tištěných programových magazínech. Nyní titulkuje přibližně 7,5 procenta pořadů, v průběhu nejbližších týdnů se chce dostat na hranici 10 procent, což je minimální hranice, kterou požaduje legislativa pro komerční televize, ale až od roku 2012.

DOPORUČUJEME: Skryté titulky na prahu digitální televizní éry

Joj se přitom už v minulosti proslavila otevřeným titulkováním česky dabovaných seriálů do slovenštiny. Ve svých začátcích totiž jako dceřina televize Novy vysílala téměř všechen obsah jen v češtině vyjma vlastní tvorby, které však bylo naprosté minimum. Slovenská legislativa přitom požadovala, aby televize se slovenskou licencí vysílaly alespoň 80% procent pořadů ve slovenštině, zbylých 20% mohla tvořit čeština. Joj proto začala do vysílání zařazovat právě otevřené titulky, aby formálně splnila tuto podmínku. I když česky dabované pořady se slovenskými titulky vyznívaly komicky, slovenská unie neslyšících poděkovala TV Joj za titulkovou službu. Po investicích do výroby slovenského dabingu ale titulky stejně rychle zrušila.

České televize nabízejí podstatně vyšší podíl skrytých titulků než ty slovenské. Podle dat z roku 2007 opatřovala Česká televize 75% pořadů skrytými nebo otevřenými titulky, což je pět procent nad zákonním limitem. Komerční televize mají podstatně nižší limit na úrovni 10 procent, ale výrazně ho překračují. Nova nabízí téměř 40 procent pořadů se skrytými titulky, Prima necelých 25 procent.

BRAND24

DOKUMENT: Průzkum u neslyšících na Slovensku [DOC, 209 kB]

Titulkování pořadů na českých televizích má díky tomu dosah i na slovenské diváky. Průzkum z roku 2006 na Slovensku ukázal, že všichni neslyšící Slováci, kteří mají signál České televize, Novy a Primy, sledují české televizní pořady opatřené skrytými titulky. „Někteří z nich si stěžují, že už umějí lépe česky než slovensky,“ komentovala data Věra Strnadová, předsedkyně Komise pro skryté titulky při Asociaci organizací neslyšících a nedoslýchavých – ASNEP.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).