Více

Pot a slzy Pražského jara (Opus 2)

[Tisková zpráva] Dnes se veřejnost rozloučí s panem Pavlem Kouteckým, dokumentaristou, režisérem a pedagogem Katedry dokumentární tvorby FAMU, který zemřel nečekaně ve čtvrtek 13. dubna ve věku nedožitých 50 let.

Česká televize uvede v úterý 16. května na ČT2 od 20.40 hod. premiéru filmu Pot a slzy Pražského jara (Opus 2), dokončeného několik dní před tragickou smrtí této ojedinělé osobnosti české dokumentární tvorby.

Dokument Pot a slzy Pražského jara (Opus 2), natočený v koprodukci České televize a Asociace Film a sociologie, je druhým pokračováním výjimečného projektu, který bourá stereotypy prezentování světa vážné hudby v médiích. Jistá strnulost, nudnost, přehnaná oficiálnost – to vše vytváří často bariéry mezi tímto oborem a širší veřejností. V loňském prvním opusu jsme se podívali do zákulisí festivalu i na osobité přístupy některých protagonistů ke koncertům.

Snímek, zobrazující napětí mezi příběhem mladých začínajících hudebníků a příběhy, v nichž jsou hlavními postavami světově uznávaní mistři, se skládá ze čtyř linií – příběhů, které jejich tvůrčí tým popsal takto:

Dirigent – poslední koncert? Sir Charlers Mackerras připravuje s Českou filharmonií Janáčkova Tarase Bulbu. Sledujeme ho od první zkoušky až po koncert. Dirigent zápasí s časem, s jinou představou orchestru o skladbě. Řeší nejrůznější problémy: od celkového výrazu až po malé zvukové detaily, vše s noblesou anglického lorda. Protože jde o koncert k poctě Václava Talicha, staneme se svědky natáčení rozhovoru o Mackerrasově učiteli.

Na hranici hudby – čtvrttónový klavír. K festivalům patří exkluzivní a někdy trochu podivné experimenty. Sledujeme převoz klavíru a sestavení dvou křídel do jednoho nástroje, dozvíme se, jaká je to rarita a jaké jsou s ním problémy. Vojtěch Spurný zkouší a povídá o podivnosti vynálezu Aloise Háby – čtvrttónové hudby – i o úskalí hraní na tento speciální klavír, jediný na světě. Ačkoliv tvrdí, že tato hudba je téměř neposlouchatelná, publikum přijde a koncert vydrží.

Soutěž – na začátku cesty. Vybrali jsme mezinárodní soutěž ve hře na trombon a sledovali jsme asi deset vybraných mladých hudebníků. Dramatické je především první kolo – po půl roce cvičení rozhoduje dvacet minut. Do třetího kola postoupili z téměř padesáti čtyři. Natáčeli jsme je především v šatně a předsálí před a po jejich vystoupeních, ale také při zkouškách, při čekání na výsledky. Představujeme je jako normální mladé lidi, ale současně jako výrazné individuality: každý má jinou metodu přípravy, jinak reaguje na stres soutěžení. Sledujeme jejich vzájemné vztahy. Jsme s nimi ve chvílích koncentrace, nervozity, proher, úspěchu.

Sólista – na vrcholu. Garrick Ohlsson je hvězda první velikosti. Natáčeli jsme s ním před zkouškou, na zkoušce na koncertě i po něm. Povídání o vztahu interpreta k autorovi, o nekonečné cestě k dokonalosti. K nejsilnějším momentům materiálu patří dlouhý detailní záběr na Ohlssonovu tvář při koncertě. S ní překvapivě kontrastuje klukovská rozvernost při ohlašování přídavků.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+