Více

Ochránce každé úterý na ČT2

[Tisková zpráva] Česká televize přichází s novým cyklem připravovaným s Kanceláří veřejného ochránce práv. Každý z dílů přináší tři tematicky podobné příběhy a pohled na ně očima ombudsmana. Aktuálně publicistický pořad Ochránce natáčí redakce zpravodajství brněnského studia České televize. Od 6. září 2011 vysílá ČT2 každé úterý v 17:20.

Na kancelář veřejného ochránce práv se obracejí tisíce lidí. Většina z nich tak činí v situaci, kdy už vyčerpala všechny jiné možnosti, jak vyřešit svůj problém na úřadech a nejrůznějších institucích. Cyklus má ambice nejen seznamovat diváky s těmito specifickými problémy lidí, ale zároveň nabízí zobecnění určitého postupu, návod, jak se zachovat v podobných situacích. A to srozumitelně, ústy ombudsmana Pavla Varvařovského jako nezávislého arbitra. Ten svým pohledem zhodnotí, jak postupovali účastníci konkrétního sporu či případu, v čem chybovali, a naopak, co udělali správně. Současně nabídne možnosti, jak podobné situace řešit. Vysvětlí, jak a proč se obrátit na určité úřady či instituce, a co lze od nich očekávat. Cyklus tak kombinuje přístup konkrétní a obecný.

„To, že pořad připravujeme v redakci zpravodajství, má svoje opodstatnění,“ říká šéfredaktor Televizního studia Brno České televize Roman Ondrůj. „Myslím, že se podařilo spojit jeho kvality a rychlost s hlubším pohledem do tématu, který je vlastní publicistice.“

Pořadem provázejí moderátoři Petr Malý a Michal Fila. Na přípravě scénářů a režii se střídají zkušení redaktoři. „Často se setkáváme s poměrně složitými kauzami, které musíme nejprve pochopit, následně rozplést, a potom zpracovat tak, aby byly srozumitelné pro diváky,“ vysvětluje jeden z členů týmu tvůrců Petr Kotrla. „Některé příběhy lidí, kteří museli o svá práva bojovat dlouhá léta, jsou jen těžce uvěřitelné,“ dodává jeho kolegyně Eva Lípová. „Jiné kauzy zase patří do kategorie těch, které se běžně dějí i mnoha dalším lidem. Ti ale nevědí, že se mohou bránit.“

Na výběru témat redakce úzce spolupracuje s kanceláří ombudsmana, která poskytuje, samozřejmě po dřívější domluvě se stěžovateli, popis jednotlivých kauz a pomáhá i s kontakty na účastníky sporu. "Některé případy, které točíme, jsou svou absurditou až neuvěřitelné, doplňuje Zdeněk Skokan. „Jeden úřad přehazuje své povinnosti na druhý, a tak to jde stále dokola. Až se z toho člověku zatočí hlava. Proto není divu, že lidé, kterým pomohl, považují ombudsmana za svého anděla strážného. Bohužel ale existuje i spousta kauz, ve kterých pomoci nemůže.“

Jednotlivé příběhy tvoří v každém dílu tři uzavřené celky, které představuje, komentuje a uzavírá postava moderátora v obraze i mimo něj. Ke všem případům se vyjadřuje ombudsman nebo jeho zástupkyně. Vyzdvihují správné jednání či pochybení všech aktérů sporu, tedy stěžovatelů, institucí či úřadů. Na konci každého dílu přichází ochránce se shrnujícím, obecnějším závěrem.

První zářijový díl nabídne příběhy lidí, kterým úředníci špatně spočítali důchody, a to nejen starobní, ale i sirotčí a invalidní. V dalším pokračování ombudsman nahlédne do spisů tří účastníků soudních sporů a řekne, zda jsou z jeho pohledu stížnosti na bezdůvodná prodlužování řízení oprávněná a jak se proti zbytečným průtahům bránit. Nutno dodat, že ombudsman nemůže vstupovat do soudních řízení, nezastupuje nikoho jako advokát, ani nemůže soudům doporučovat, jak mají rozhodnout. Má ale právo zabývat se průběhem soudního řízení. Spoustu cenných rad poskytne divákům také díl o exekucích. Jaké to je, když u dveří zazvoní exekutor a proč vymáhá dluhy, které způsobil někdo jiný? Jak postupovat, a jaké je životní minimum, na které exekuce nedosáhne? Tato a další témata nabízí cyklus Ochránce od září 2011 v nových šestnácti dílech.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+