Více

Jack Nicholson, Meryl Streep a Stanley Kubrick v listopadu na kanálu Cinemax

[Tisková zpráva] Dvě velké herecké legendy a proslulý režisér perfekcionista se sejdou v listopadu na kanálu Cinemax. Jacka Nicholsona a Meryl Streepové si na obrazovkách mohou jejich příznivci užít hned dvakrát: věnován jim jsou totiž bloky Zaostřeno na…, které během jednoho večera nabízejí hned dva filmy jedné herecké, režisérské nebo autorské osobnosti. V nabídce jsou přitom filmy, které nepatří mezi v televizi často reprízované filmy a nenajdete je ani ve většině videopůjčoven: Jako nepoddajný plevel, Tělesné vztahy nebo Hořkost. Od Stanleyho Kubricka to budou nestárnoucí díla Olověná vesta a Eyes Wide Shut. Cinemax tak nabízí jedinečnou příležitost, jak si oprášit nebo obohatit filmové znalosti – a především zážitky.

Úterní bloky budou tentokrát zaostřeny na dva herecké velikány: Jacka Nicholsona a Meryl Streep. Nicholson hraje ve filmech Poslední magnát a Tělesné vztahy, ale i v obou filmech s Meryl Streep, tedy Hořkosti a dramatu Jako nepoddajný plevel. Je mu tedy sice věnován jen jeden večer, ale uvidíme jej hned čtyřikrát!

Poslední magnát – úterý 7. listopadu, 20:00 hodin
Geniální režisér Elia Kazan si jako námět ke svému poslednímu filmu vybral nedokončený román F. Scotta Fitzgeralda. V jeho středu stojí Monroe Starr (Robert De Niro), Irvinem Thalbergem inspirovaný geniální hollywoodský producent z třicátých let minulého století, z dob, kdy se ze „svatého háje“ začala stávat opravdová továrna na sny. Byla to éra nervózních herců a vzpurných režisérů, zákulisních intrik a výbušných lásek. Takovou prožil i Monroe Starr s nádhernou anglickou dívkou Kathleen Mooreovou (Ingrid Boulting). Snímek byl v roce 1977 nominován na Oscara za výpravu. V menší roli hraje Jack Nicholson.

Tělesné vztahy – úterý 7. listopadu, 22:00 hodin
„Možná nejste připraveni na to, že by se vám to mohlo líbit s někým, koho milujete.“ Scénář satirika a komiksového tvůrce Julese Feiffera se pod rukama režiséra Mikea Nicholse ve snímku Tělesné vztahy (1971) mění v nemilosrdně otevřenou výpověď o morálce a divoké sexualitě v časech příchodu květinových dětí.

Jonathana (Jack Nicholson) a Sandyho (Art Garfunkel) pojí přátelství již z poválečných let, kdy spolu studovali na univerzitě v Amherstu. Jsou rozdílní jako voda a oheň, přesto ale mají něco společného. Jejich snahy o navázání smysluplného trvalejšího vztahu vždy končí hořkým neúspěchem. Citlivý Sandy se zamiluje do půvabné spolužačky Susan (Candice Bergen), nicméně jejich soužití po letech manželství Sandyho jen dovede k pochopení, jak snadno a brzy rezignoval na nalezení té pravé lásky. Jonathan oproti němu vede nespoutaný sexuální život bez pravidel, plný svádění a dobývání, který sice končí svatbou se smyslnou Bobbie (Ann-Margret byla za tuto roli nominována na Oscara), nicméně je to sňatek více ze soucitu než z lásky – Jonathan doufá, že tím dívce zabrání v dalším pokusu o sebevraždu. Po jistém čase Sandy odchází za mladou nymfou (Carol Kane), vyznávající volnou lásku a sexuální revoluci, ale zjišťuje, že s generací květinových dětí už neudrží krok. Stejně jako Jonathan, který se musí vyrovnávat s pro něj dvojnásobně potupnou impotencí…

Hořkost – úterý 14. listopadu, 20:00 hodin
Autobiografický pohled Nory Ephronové na rozpad manželství s Carlem Bernsteinem, autorem veleslavného románu Všichni prezidentovi muži, byl po dlouhou dobu jednou z nejlépe prodávaných próz v Americe. Za svoje alter ego si autorka zvolila Rachel (Meryl Streep), newyorskou novinářku, píšící o vaření. Do cesty jí postavila washingtonského sloupkaře Marka (Jack Nicholson). Setkají se na svatbě a jejich intenzivní vzplanutí nakonec skončí též sňatkem. Mají dceru, krásný dům, rodinné štěstí. A mohli by až navěky žít jako v pohádce, kdyby Rachel nezjistila, že zatímco ona je v očekávání druhého dítěte, její muž udržuje poměr s jinou ženou…

Jako nepoddajný plevel – úterý 14. listopadu, 22:00 hodin
Albany, New York, Halloween, 1938. Francis Phelan (Jack Nicholson) a Helen Archem (Meryl Streep), dva bezdomovci bez naděje na lepší život, se vracejí do rodného města. Ona byla zpěvačka v rádiu, on prvoligový baseballový nadhazovač. Obchází je smrt – ona je těžce nemocná a jeho pronásleduje minulost s tváří dvou mrtvých, kterou se snaží zaplašit u hrobu svého syna, jehož opustil. Francis přichází za někdejší rodinou, manželkou, dětmi i vnukem. A mohl by i zůstat. Ale ví, že jeho místo je v chudobě, po boku Helen, která sní svůj věčný sen o kariéře a slávě. Jejich zchátralost a neschopnost postavit se osudu a začít znovu žít je spojila pevným, nerozlučným poutem…

1984 – čtvrtek 2. listopadu, 20:00 hodin
Kdy jindy měla být natočena adaptace možná nejslavnější moderní politické utopie George Orwella, než v roce, jenž zároveň stojí v jejím názvu? Režie a scenáristických úprav náročné látky, kterou román 1984 skýtá, se chopil Brit Michael Radford, a znovu tak oživil postkatastrofický Londýn, hlavní město totalitární Oceánie. Žije v něm i Winston Smith (John Hurt), vládní úředník, jehož úkolem je přetváření historie a vymazávání osob z paměti národa. Proti nelidskému útlaku a Velkému bratru, který každého sleduje skrze všudypřítomné obrazovky, se brání psaním deníku. Touha po svobodě a normálním životě mu dodává stále více odvahy. A po setkání s Julií (Suzanna Hamilton) z ministerstva pravdy konečně uvěří v návrat normálního života. V Oceánii se ale nevyplácí ani víra…

Nesmiřitelní – čtvrtek 16. listopadu, 20:00 hodin
Jako poctu Sergiu Leonemu a Donu Siegelovi, ale také jako rozloučení s dřívější žánrově zaškatulkovanou úlohou věčných kovbojů se rozhodl známý představitel drsňáků Clint Eastwood natočit western Nesmiřitelní. V roce 1993 za něj sklidil ovace po celém světě a hned čtyři sošky Oscara. Tváří v tvář proti sobě postavil šerifa „Malého Billa“ Daggeta (Gene Hackman) a bývalého psance, nyní farmáře Williama Munnyho (Clint Eastwood), který společně s přítelem Nedem Loganem (Morgan Freeman) a mladičkým Kidem (Jaimz Woolvett) přijíždějí do šerifova městečka Big Whiskey. Vědí totiž, že zdejší prostitutky, poté, co byla jedna z nich zohavena, vypsaly vysokou odměnu na hlavu násilníka. Šerif ovšem nic takového nehodlá dovolit a každého příchozího pistolníka automaticky vyhání z města. Nesmiřitelní Malý Bill a Will Munny se spolu brzy dostanou do křížku. Pak následuje už jen pomsta…

Zátiší Summit Bluff – čtvrtek 30. listopadu, 20:00 hodin
Známý režisér Carl Reiner, specializující se na komiku vycházející z rodinných vztahů, se v roce 1990 zaměřil na příběh zanedbávané manželky Marjorie (Kirstie Alley), již frustrace a nezájem ze strany manžela Harryho (Scott Bakula) dovedou až k první nevěře. V místním supermarketu si vyhlédne neznámého muže (Sam Elliot) a po nedlouhém seznamování spolu prožijí odpoledne plné vášně. Naneštěstí až příliš plné. Neznámý milenec totiž neustojí Marjoriin sexuální apetit a po pátém milování ho skolí infarkt. Marjorii přichází na pomoc sympatický obchodník Nicholas Meany (Bill Pullman). Společně se snaží vše zakamuflovat a vydávat náhlou smrt za sebevraždu. Každá další lež však Marjorii zatahuje do ještě větších potíží… Černá komedie vyniká především skvělým výkonem temperamentní Kirstie Alley.

Olověná vesta – pátek 10. listopadu, 22:00 hodin
Předposlední snímek Stanleyho Kubricka Olověná vesta (1987) patří k vlně filmů, které se v druhé polovině osmdesátých let vyjadřovaly k tématu vietnamské války (např. Četa a Narozen 4. července Olivera Stonea). Mistrovský snímek se odehrává ve dvou stejně dlouhých kapitolách, jejichž hlavním hrdinou je inteligentní voják s přezdívkou Vtipálek. První část se odehrává ve výcvikovém středisku námořní pěchoty v Jižní Karolíně, kde sadistický instruktor Hartman psychicky i fyzicky týrá svěřené nováčky. Ne každý je schopen takový dril přežít a zachovat si zdravé myšlení. Druhá část se již odehrává na vietnamské frontě, kde se i Vtipálek musí uchýlit k tomu nejhoršímu činu – vraždě.

Stanley Kubrick se ve svých dílech vždy zajímal o krajní stavy lidské psychiky a není tomu jinak ani v Olověné vestě. Film lze vnímat jako kritiku a odmítnutí válečné mašinérie. Autor však využil válečného tématu spíše k obecnější výpovědi o tom, do jakého stavu se může i humanisticky založený člověk dostat, ocitne-li se v nelidských podmínkách a beznadějných situacích.

Eyes Wide Shut – sobota 11. listopadu, 22:00 hodin
Poslední snímek, který stačil režisér a producent Stanley Kubrick dokončit před svou smrtí, je eroticky laděné psychologické drama Eyes Wide Shut (v překladu Široce zavřené oči), natočené volně podle Snových novel (1926) Arthura Schnitzlera. Věhlasný tvůrce jej realizoval dvanáct let po svém předchozím filmu Olověná vesta (1987), který Cinemax uvádí v bloku Cinemakult v sobotu 10. listopadu. Uvedení filmu do kin se už nedožil – zemřel tři měsíce před premiérou.

Zámožný newyorský lékař William Harford (Tom Cruise) začne žárlit na svou přitažlivou ženu Alici (Nicole Kidman) poté, co se mu svěří, že by kvůli erotickému zážitku s cizím mužem byla snad schopná opustit celý svůj dosavadní život. Muž využije příhodné situace a bez vědomí manželky prožije malou sexuální odyseu. Po odmítnutí zamilované dcery svého bývalého pacienta a po následné nezdařené návštěvě u prostitutky pronikne prostřednictvím svého přítele na tajnou orgii, jejíž účastníci v karnevalových maskách benátského stylu provozují záhadný sexuální rituál. Nezvaný návštěvník je však rychle odhalen a vypadá to, že Williamovi začne jít i život…

Kubrick předsadil freudovský příběh z Vídně počátku dvacátého století do současného New Yorku, pulzujícího předvánočním shonem. Navzdory obsazení prominentní herecké a tehdy ještě manželské dvojice Toma Cruise a Nicole Kidman a navzdory eroticky podbarvenému námětu ovšem nejde o komerční film. Tvůrce podnikl výpravu k „dračím slujím“, ukrytým v psychickém ústrojí člověka a vyjevujícím se obvykle prostřednictvím snů a představ; hlavní hrdina se několikrát ocitne na začátku erotického dobrodružství, jehož náplň a zejména zničující důsledky ovšem nikdy nestačí zažít. Ty již zůstávají předmětem brilantně naznačovaného tajemství.

Kubrick, známý posedlou důsledností a precizností v přípravě a realizaci svých děl, komponuje vyprávění s epickou rozmáchlostí, v pomalém rytmu a se suverénní filmařskou virtuozitou; dramatický půdorys erotického thrilleru, na němž je více než dvouapůlhodinový příběh vystavěn, a nabízející se atraktivní situace jsou pro něj zcela podružné. Uvedení snímku do distribuce provázely různé spekulace, týkající se zejména dodatečných zásahů do díla. Pro příznivce Kubrickova výlučného stylu je však opus důstojným odkazem klasika moderní kinematografie.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+