Více

Archiv – silný příběh a herecký koncert v České televizi – neděle 22. 11.

[Tisková zpráva] Dvě oběti jednoho archivního záznamu – vynikající herecké výkony Františka Němce a Emílie Vášáryové v dramatu charakterů, zatížených různou mírou viny. Premiéra původního televizního filmu Archiv scenáristů Ivy Tajovské a Miroslava Sovjáka a režisérky Lucie Bělohradské – ČT1 v neděli 22. listopadu ve 20:00 hodin.

Původní televizní film v režii Lucie Bělohradské odhaluje stíny naší totalitní minulosti i jejich dozvuky v současnosti. Stárnoucí filozof Josef Brzek (František Němec), který se zabývá překladem Aristotela, chce zjistit, kdo způsobil jeho vyhazov z fakulty během normalizace. Se svým dospělým synem Petrem (Jan Šťastný) navštíví pardubický archiv StB, kde se dozví šokující fakta. Ověří si, že dva jeho kolegové na něj donášeli, zároveň však odhalí i další skutečnost, která jej bolestně zasáhne. Zoufalý muž se uzavře do samoty a pokouší se vzít spravedlnost do vlastních rukou. Jeho žena Věra (Emília Vášáryová) svého partnera zprvu nechápe a vůči jeho podivnému chování zůstává bezradná. Pak se dočasně odstěhuje ke svému synovi a jeho ženě (Klára Issová). Manželská krize ústředního páru se prohloubí v důsledku dalšího zdrcujícího podezření…

Příběh konfrontuje rozličné lidské postoje, související s komunistickým marasmem a hledáním jeho strůjců. Drama, jehož scénář podle stejnojmenné pětistránkové povídky napsala autorka Iva Tajovská ve spolupráci se scenáristou Miroslavem Sovjákem (autorem cyklu Oběti), je studií několika charakterů, zatížených různou mírou viny. Dalšími klíčovými postavami jsou manželé Přibylovi (Jan Vlasák a Dana Syslová), jež se s tvrdohlavým Josefem marně snaží o rozhovor. Jiný typ mravního selhání zosobňuje jeho bývalý kolega Křižák (Oldřich Vlach), který přežívá v domově důchodců… Kameramanem snímku je Josef Špelda.

„Jde o příběh člověka, kterému komunistický režim zničil život,“ říká režisérka. „V tom dramatu lze vystopovat i dějiny naší země v poválečném období, kdy předválečná inteligence byla komunistickým režimem zlikvidována a její představitelé i potomci byli diskriminováni. A na jejich místo nastoupila pseudointeligence, vytvořená z takzvaných dělnických kádrů, kteří rozhodovali o bytí a nebytí svých spoluobčanů,“ upřesňuje Lucie Bělohradská. „Kontrast osudů některých postav jsem se nenápadně pokusila ukázat i v prostředích, kde žijí. Hlavní postava žije v kultivovaném zázemí po svých rodičích, v domě z třicátých let s pečlivě udržovanou zahradou. Zatímco jeden z jeho protihráčů bydlí v typickém socialistickém pseudoblahobytu.“

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+