Více

Zákon č. 231/2001 (o provozování rozhlasového a televizního vysílání)

Zákon č. 231/2001 ze dne 17. května 2001 o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů.

                            231/2001 Sb.
                              ZÁKON
                     ze dne 17. května 2001
        o provozování rozhlasového a televizního vysílání
                    a o změně dalších zákonů
Změna: 274/2003 Sb.
Změna: 341/2004 Sb.
Změna: 626/2004 Sb.
Změna: 82/2005 Sb.
Změna: 127/2005 Sb.

     Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

                           ČÁST PRVNÍ
                        OBECNÁ USTANOVENÍ

                               § 1

                         Předmět úpravy

     Tento   zákon   upravuje   práva   a  povinnosti  právnických
a fyzických  osob  při   provozování  rozhlasového  a  televizního
vysílání.

                               § 2

                         Základní pojmy

     (1) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) rozhlasovým  a  televizním  vysíláním  prvotní šíření původních
   rozhlasových  a  televizních  programů  a  teletextu,  určených
   k příjmu   veřejností   v   kódované   nebo  nekódované  formě,
   prostřednictvím  zemských vysílacích  rádiových zařízení  (dále
   jen  "vysílač"), kabelových  systémů a  družic, a  to analogově
   i digitálně,
b) převzatým  rozhlasovým a  televizním vysíláním  příjem vysílání
   původních  rozhlasových  a  televizních  programů  nebo  jejich
   podstatných částí  a jejich současné, úplné  a nezměněné šíření
   pro  veřejnost  prostřednictvím  vysílačů,  kabelových  systémů
   a družic či jiných technických  prostředků; za nezměněné šíření
   se považuje  i šíření české verze  televizního programu prvotně
   vysílaného v cizím jazyce,
c) celoplošným  vysíláním rozhlasové  a televizní  vysílání, které
   může přijímat alespoň 70  % obyvatel České republiky počítaných
   podle  údajů vyplývajících  z posledního  sčítání lidu,1) pokud
   zvláštní právní předpis nestanoví jinak,1a)
d) programovou  sítí  společné  sestavování  programů  nebo jejich
   podstatných částí nebo vzájemné  přejímání programů nebo jejich
   podstatných částí a jejich současné šíření více provozovateli,
e) místním   vysíláním  vysílání   rozhlasového  nebo  televizního
   programu  určeného  svým  dosahem  pro  místně vymezenou oblast
   a pro tuto oblast vytvářeného,
f) provozovatelem  rozhlasového a  televizního vysílání  právnická
   nebo fyzická  osoba, která sestavuje  program, je odpovědná  za
   jeho obsah a pod zvukovým nebo obrazovým označením, jež program
   nezaměnitelně    identifikuje,   tento    program   šíří   nebo
   prostřednictvím   třetích   osob   nechává   šířit,  (dále  jen
   "provozovatel vysílání"),
g) provozovatelem  převzatého  vysílání   právnická  nebo  fyzická
   osoba, která  rozhoduje o skladbě  programů převzatého vysílání
   a která  tyto programy  šíří nebo  prostřednictvím třetích osob
   nechává   v  úplné   a   nezměněné   podobě  šířit   (dále  jen
   "provozovatel   převzatého  vysílání")   na  základě  oprávnění
   k provozování převzatého vysílání (dále jen "registrace") podle
   tohoto zákona,
h) základní  programovou specifikací  vymezení převažujících žánrů
   v celku programové skladby,
i) programem  záměrné časové  uspořádání jednotlivých rozhlasových
   nebo    televizních   pořadů    a   dalších    částí   vysílání
   a v  rozhlasovém vysílání  i  toku  programových prvků  v rámci
   jednoho vysílaného programu,
j) pořadem  obsahově souvislá,  celistvá a  časově ohraničená část
   rozhlasového nebo televizního  vysílání; v rozhlasovém vysílání
   se pořadem rozumí i programový prvek,
k) teletextem systém vysílání  textových nebo grafických informací
   souběžně   s  vysíláním   televizního  signálu,   přičemž  tyto
   informace lze  vyvolat jen na  obrazovce televizního přijímače,
   který je vybaven příslušným dekódovacím zařízením,
l) reklamou  jakékoliv veřejné  oznámení, vysílané  za úplatu nebo
   jinou  protihodnotu nebo  vysílané za  účelem vlastní propagace
   provozovatele vysílání,  určené k podpoře  prodeje, nákupu nebo
   pronájmu výrobků  nebo služeb, včetně  nemovitého majetku, práv
   a závazků,
m) skrytou reklamou slovní nebo obrazová prezentace zboží, služeb,
   obchodní  firmy, ochranné  známky nebo  činnosti výrobce  zboží
   nebo  poskytovatele  služeb,  uvedená  provozovatelem  vysílání
   v pořadu, který  nemá charakter reklamy  a teleshoppingu, pokud
   tato prezentace  záměrně sleduje reklamní cíl  a může veřejnost
   uvést  v omyl  o povaze  této prezentace;  taková prezentace je
   považována za  záměrnou zejména tehdy, dojde-li  k ní za úplatu
   nebo jinou protihodnotu,
n) teleshoppingem  přímá  nabídka  zboží,  a  to včetně nemovitého
   majetku,  práv  a  závazků,   nebo  služeb,  určená  veřejnosti
   a zařazená do rozhlasového či televizního vysílání za úplatu či
   jinou protihodnotu,
o) sponzorováním  jakýkoliv  příspěvek  poskytnutý  fyzickou  nebo
   právnickou  osobou, která  neprovozuje televizní  vysílání nebo
   produkci   audiovizuálních  děl,   k  přímému   nebo  nepřímému
   financování  rozhlasových  nebo  televizních  pořadů  za účelem
   propagace jména  a příjmení fyzické osoby  nebo názvu právnické
   osoby, obchodní firmy, obrazového  symbolu (loga) nebo ochranné
   známky, sponzora nebo jeho služby, výrobků nebo jiných výkonů,
p) podprahovým  sdělením zvuková,  obrazová nebo  zvukově-obrazová
   informace, která  je záměrně zpracována  tak, aby měla  vliv na
   podvědomí  posluchače  nebo  diváka,  aniž  by  ji  mohl vědomě
   vnímat,
r) nejnižší  programovou  nabídkou   soubor  programů  poskytovaný
   provozovatelem kabelového systému za nejnižší cenu,
s) kabelovým  systémem soubor  telekomunikačních zařízení, jejichž
   prostřednictvím   provozovatel   vysílání   nebo   provozovatel
   převzatého vysílání  šíří programy předplatitelům  za sjednanou
   cenu;  kabelový  systém  zahrnuje  televizní  kabelové rozvody,
   mikrovlnné systémy šíření  programů prostřednictvím vysílačů či
   jiných technických prostředků,
t) souborem  technických  parametrů  v  případě  zemského vysílání
   kmitočet, vyzářený výkon a vysílací stanoviště,
u) opakovaným  porušením  povinnosti  porušení  povinnosti, za níž
   byla více  než jednou uložena  pokuta ve dvou  po sobě jdoucích
   kalendářních letech.

     (2) Za rozhlasové a televizní vysílání se nepovažuje
a) zajišťování  komunikačních  služeb  zaměřených  na  poskytování
   informací  nebo   jiných  sdělení  na   základě  individuálních
   požadavků,
b) provozování    telekomunikačních    zařízení    a   poskytování
   telekomunikačních služeb podle zvláštního právního předpisu,2)
c) šíření  rozhlasových  a  televizních  programů  prostřednictvím
   družice, pokud  jsou šířeny provozovatelem  vysílání na základě
   oprávnění  k  provozování  rozhlasového  a televizního vysílání
   (dále  jen   "licence")  uděleného  podle  §   12  nebo  jde-li
   o provozovatele  vysílání podle  § 3  odst. 1  písm. a)  a toto
   vysílání slouží pouze k dopravě kódového signálu k vysílačům,
d) sdělování   informací  souvisejících   s  provozem  technických
   prostředků využívaných  k realizaci rozhlasového  a televizního
   vysílání.

     (3)  Za  převzaté  vysílání  se  nepovažuje  současné,  úplné
a nezměněné šíření přejímaných rozhlasových a televizních programů
určených  pro  veřejnost  prostřednictvím   kabelu,  do  něhož  je
zapojeno   nejvýše   100   účastníků   s  přijímači  podléhajícími
oznamovací  povinnosti; tento  počet může  být překročen, jestliže
účastníci  společného příjmu  jsou  umístěni  v jedné  budově nebo
v komplexu budov  k sobě prostorově  nebo funkčně přináležejících,
jestliže  přenos signálu  je  veden  tak, že  nepřekračuje pozemní
komunikaci,  a  jestliže  tento   společný  příjem  není  obchodně
využíván.

     (4) Za síť podle tohoto zákona se nepovažuje
a) dohoda  provozovatelů  vysílání  o  společném  vysílání reklamy
   a teleshoppingu,  společné sestavování  nebo vzájemné přejímání
   takových  částí  programů,  které  nejsou  významné  z hlediska
   jejich podílu na denní vysílací době v programu,
b) vysílání  programů dvěma  nebo více  provozovateli vysílání  na
   společně sdílených kmitočtech.
------------------------------------------------------------------
1) § 12  odst.  2  zákona  č.  89/1995  Sb.,  o státní statistické
   službě.
1a) § 3  odst.  3  zákona  č.  483/1991  Sb.,  ve znění pozdějších
    předpisů.
2) Zákon  č. 151/2000  Sb., o  telekomunikacích a  o změně dalších
   zákonů.

                               § 3

                        Působnost zákona

     (1) Tento zákon se vztahuje na
a) provozovatele  vysílání,  který   toto  vysílání  provozuje  na
   základě   zvláštních   právních    předpisů,3),4)   (dále   jen
   "provozovatel vysílání ze zákona"),
b) provozovatele  vysílání,  který   toto  vysílání  provozuje  na
   základě  licence   udělené  podle  tohoto   zákona,  (dále  jen
   "provozovatel vysílání s licencí"),
c) provozovatele   převzatého   vysílání,   který   toto  vysílání
   provozuje na základě registrace podle tohoto zákona.

     (2)  Na právnickou  nebo fyzickou  osobu, která  není uvedena
v odstavci  1   a  provozuje  televizní   vysílání  nebo  převzaté
televizní vysílání,  se tento zákon vztahuje,  lze-li ji považovat
za usazenou v České republice podle odstavců 3, 4, popřípadě 5.

     (3)  Právnická nebo  fyzická  osoba  se považuje  za usazenou
v České republice, pokud
a) má sídlo nebo místo podnikání4a)  v České republice a rozhoduje
   o skladbě televizního programu v České republice, nebo
b) má  sídlo nebo  místo podnikání  v České  republice a o skladbě
   televizního   programu   rozhoduje   v   jiném  členském  státě
   Evropských společenství nebo naopak, jestliže
   1. významná   část  jejích   zaměstnanců  uskutečňuje  činnosti
      související  s  provozováním  televizního  vysílání  v České
      republice, nebo
   2. významná   část  jejích   zaměstnanců  uskutečňuje  činnosti
      související s provozováním televizního  vysílání jak v České
      republice,  tak v  uvedeném jiném  členském státě Evropských
      společenství za  podmínky, že má sídlo  nebo místo podnikání
      v České republice, nebo
   3. provozování  televizního  vysílání  poprvé  zahájila v České
      republice podle českého právního  řádu a je schopna prokázat
      trvalé a  skutečné zapojení do hospodářského  života v České
      republice,   pokud   významná    část   jejích   zaměstnanců
      neuskutečňuje    činnosti    související    s   provozováním
      televizního vysílání v České republice, ani v uvedeném jiném
      členském státě Evropských společenství, anebo
c) má  sídlo nebo  místo podnikání  v České  republice a o skladbě
   televizního  programu rozhoduje  ve státě,  který není členským
   státem Evropských společenství nebo naopak, pokud významná část
   jejích    zaměstnanců    uskutečňuje    činnosti    související
   s provozováním televizního vysílání v České republice.

     (4)  Nelze-li  právnickou  nebo  fyzickou  osobu považovat za
usazenou v České republice nebo  v jiném členském státě Evropských
společenství  podle odstavce  3, tento  zákon se  na ni  vztahuje,
pokud  k  televiznímu  vysílání   nebo  k  převzatému  televiznímu
vysílání využívá
a) kmitočet přidělený Českou republikou, nebo
b) družici, jejíž pozice na oběžné dráze přísluší České republice,
   pokud nevyužívá kmitočet přidělený Českou republikou nebo jiným
   členským státem Evropských společenství, anebo
c) vzestupný signál  vysílaný k družici  z území České  republiky,
   pokud nevyužívá kmitočet přidělený Českou republikou nebo jiným
   členským  státem  Evropských  společenství,  ani družici, jejíž
   pozice  na oběžné  dráze přísluší  České republice  nebo jinému
   členskému státu Evropských společenství.

     (5)  Na  právnickou  nebo  fyzickou  osobu,  která  provozuje
televizní  vysílání nebo  převzaté televizní  vysílání a  nelze ji
považovat  za usazenou  v České  republice nebo  v jiném  členském
státě  Evropských  společenství  podle  odstavce  3, ani nesplňuje
v České   republice  nebo   v  jiném   členském  státě  Evropských
společenství některou z podmínek podle  odstavce 4, se tento zákon
vztahuje  jen  tehdy,  lze-li  ji  považovat  za  usazenou v České
republice podle Smlouvy o založení Evropského společenství.4b)
------------------------------------------------------------------
3) Zákon č.  483/1991 Sb., o  České televizi, ve  znění pozdějších
   předpisů.
4) Zákon č.  484/1991 Sb., o Českém  rozhlasu, ve znění pozdějších
   předpisů.
4a) § 2 odst. 3 obchodního zákoníku.
4b) Čl.   43   a   následující   Smlouvy   o  založení  Evropského
    společenství   vyhlášené   v   Úředním   věstníku   Evropských
    společenství č. C 340 dne 10. listopadu 1997.

                              § 3a


        Předpoklady pro účast v řízení o udělení licence
         k provozování vysílání a v řízení o registraci
                       převzatého vysílání

     (1) Předpokladem k tomu,  aby právnická osoba získala licenci
nebo registraci,  je, že splňuje podmínky  stanovené pro podnikání
v České republice zvláštním  právním předpisem.4c) Má-li právnická
osoba právní formu akciové společnosti,  její akcie musejí znít na
jméno.

     (2) Předpokladem  k tomu, aby  fyzická osoba získala  licenci
nebo  registraci, je,  že má  plnou způsobilost  k právním  úkonům
a splňuje  podmínky  stanovené  pro  podnikání  v  České republice
zvláštním právním předpisem.4c)

     (3) Je-li  osoba uvedená v  odstavci 2 zahraniční  osobou,4d)
která nemá v České republice organizační složku nebo trvalý pobyt,
je povinna  ustanovit si zástupce  v České republice,  oprávněného
jednat za ni ve věcech upravených tímto zákonem.
------------------------------------------------------------------
4c) Obchodní zákoník.
4d) § 21  odst.  1,  2,  4  a  5,  §  22  a následující obchodního
    zákoníku.

                           ČÁST DRUHÁ
            RADA PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ

                               § 4

       Postavení Rady pro rozhlasové a televizní vysílání

     (1) Zřizuje se Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále
jen "Rada") se sídlem v Praze.

     (2)  Rada  je  správní  úřad,  který  vykonává  státní správu
v oblasti  rozhlasového   a  televizního  vysílání   a  převzatého
vysílání a  dohlíží na zachovávání  a rozvoj plurality  programové
nabídky a informací v  oblasti rozhlasového a televizního vysílání
a převzatého vysílání,  dbá na jeho  obsahovou nezávislost a  plní
další  úkoly   stanovené  tímto  zákonem   a  zvláštními  právními
předpisy.

                               § 5

                         Působnost Rady

     Rada
a) dohlíží na dodržování právních  předpisů v oblasti rozhlasového
   a televizního  vysílání  a  podmínek  stanovených  v rozhodnutí
   o udělení licence či v rozhodnutí o registraci,
b) uděluje,  mění  a  odnímá  licence  k  provozování rozhlasového
   a televizního vysílání,
c) vydává, mění  a zrušuje rozhodnutí  o registraci k  provozování
   převzatého vysílání,
d) vede evidenci provozovatelů vysílání a provozovatelů převzatého
   vysílání,
e) pravidelně  uveřejňuje  způsobem  umožňujícím  dálkový  přístup
   přehled  žádostí o  licenci  a  registraci a  přehled udělených
   licencí  a jejich  změn, registrací  a jejich  změn a  přehledy
   využívání kmitočtů kmitočtového spektra určeného pro rozhlasové
   a televizní vysílání,
f) ukládá sankce podle tohoto zákona,
g) monitoruje vysílání,
h) uděluje  souhlas  Českému  telekomunikačnímu  úřadu  k vydávání
   povolení  k  provozování  vysílačů  pro  jiné  radiokomunikační
   služby  v  části  kmitočtového  spektra  určené  pro rozhlasové
   a televizní vysílání,
i) zpracovává v součinnosti s  Českým telekomunikačním úřadem část
   plánu  přidělení kmitočtového  spektra určeného  pro rozhlasové
   a televizní vysílání,
j) stanoví  soubor  technických  parametrů,  které  jsou  součástí
   oprávnění  k  provozování  vysílání  pro provozovatele vysílání
   podle § 3 odst. 1 písm. a) a b),
k) podílí se  svými stanovisky a návrhy  na vytváření zásad státní
   politiky České  republiky ve vztahu k  vysílání a koncepci jeho
   rozvoje,
l) vydává statut a jednací řád Rady a organizační řád Úřadu Rady,
m) předkládá návrh svého rozpočtu  a závěrečného účtu Ministerstvu
   financí a příslušnému orgánu Poslanecké sněmovny,
n) zveřejňuje usnesení Rady, výroční zprávu Rady, zápisy z jednání
   Rady,  nebrání-li  tomu  zvláštní  právní  předpisy, a případně
   další informace způsobem umožňujícím dálkový přístup,
o) zveřejňuje  rozhodnutí  soudu  o  opravném  prostředku a žalobě
   proti rozhodnutí Rady. Tím nejsou dotčena ustanovení zvláštních
   právních předpisů,5)
p) plní další úkoly stanovené tímto zákonem.
------------------------------------------------------------------
5) Například  zákon  č.  101/2000  Sb.,  o  ochraně osobních údajů
   a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon
   č.  513/1991   Sb.,  obchodní  zákoník,   ve  znění  pozdějších
   předpisů.

                               § 6

                         Povinnosti Rady

     (1) Rada je povinna předkládat Poslanecké sněmovně každoročně
výroční  zprávu o  své činnosti  a o  stavu v oblasti rozhlasového
a televizního vysílání (dále jen "výroční zpráva"), která obsahuje
zejména
a) aktuální   seznam   provozovatelů   vysílání   a  provozovatelů
   převzatého vysílání,
b) informaci  o  situaci  v   rozhlasovém  a  televizním  vysílání
   a v převzatém rozhlasovém a televizním vysílání,
c) informaci o dodržování právních předpisů v oblasti rozhlasového
   a televizního vysílání a o uložených sankcích,
d) informaci   o   výsledcích    kontrol   dodržování   povinností
   stanovených tímto zákonem a podmínek stanovených provozovatelům
   vysílání a provozovatelům převzatého vysílání,
e) informaci  o  udělených  licencích  a  kritériích,  na  základě
   kterých byly  licence uděleny žadatelům  o licenci a  zamítnuty
   žádosti všech ostatních účastníků řízení,
f) informaci o změnách  licenčních podmínek provozovatelů vysílání
   s licencí,
g) informaci o podpoře evropské tvorby a evropské nezávislé tvorby
   v televizním  vysílání, plnění  podílu evropské  tvorby (§  42)
   a nezávislé tvorby (§ 43)  a o důvodech případného nedosahování
   stanovených podílů,
h) informaci  o   využívání  kmitočtového  spektra   určeného  pro
   rozhlasové a televizní vysílání,
i) návrhy  opatření  zohledňujících  nové  technologie  v  oblasti
   rozhlasového a televizního vysílání.

     (2)  Výroční  zprávu  je  Rada  povinna  předložit Poslanecké
sněmovně ke  schválení a současně  předsedovi vlády ke  stanovisku
nejpozději do  konce února každého kalendářního  roku. Současně je
povinna ji zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup. Výroční
zpráva je veřejná ode dne jejího  schválení Radou, jenž na ní musí
být vyznačen.  Poslanecká sněmovna je oprávněna  vyžadovat od Rady
vysvětlení a dodatečné informace k výroční zprávě. Rada je povinna
poskytnout  vysvětlení a  dodatečné informace  v přiměřené  lhůtě,
kterou stanoví Poslanecká sněmovna.

     (3)  Poslanecká  sněmovna  může  předsedovi  vlády  navrhnout
odvolání   Rady,  neplní-li   Rada  opakovaně   závažným  způsobem
povinnosti uvedené v § 5 a v  odstavcích 1 a 2 nebo pokud opětovně
neschválí pro závažné nedostatky výroční zprávu.

     (4)  Vláda a  orgány státní  správy spolupracují  s Radou  ve
věcech vysílání  a jsou zejména  povinny, jde-li o  věci vysílání,
vyžádat  si  vždy  stanovisko  Rady  a  v  mezích  své  působnosti
poskytnout Radě potřebnou součinnost.

                               § 7

                         Členství v Radě

     (1) Radu  tvoří 13 členů,  které jmenuje a  odvolává předseda
vlády na  návrh Poslanecké sněmovny,  a to neprodleně  po obdržení
návrhu.

     (2) Funkční období člena Rady je 6 let.

     (3) Do  funkce člena Rady  může být navržen  a jmenován občan
České republiky, který
a) je plně způsobilý k právním úkonům,
b) má trvalý pobyt na území České republiky,
c) dosáhl věku 25 let,
d) je  bezúhonný; za  bezúhonného se  nepovažuje občan,  který byl
   pravomocně odsouzen pro trestný čin,  který byl spáchán v přímé
   souvislosti   s  provozováním   rozhlasového  nebo  televizního
   vysílání nebo převzatého vysílání nebo s vydáváním periodického
   tisku anebo  pro jiný trestný čin  spáchaný úmyslně, pokud jeho
   odsouzení  pro trestné  činy nebylo  zahlazeno anebo  se na něj
   z jiného důvodu  hledí, jako by nebyl  odsouzen. Za bezúhonného
   se  dále nepovažuje  občan, který  nesplňuje podmínky stanovené
   zvláštním zákonem.6)

     (4)  Do funkce  člena Rady  nemůže být  navržena a  jmenována
osoba, která již  po dvě po sobě jdoucí  funkční období, popřípadě
jejich části vykonávala funkci člena Rady.

     (5)  Členství  v  Radě  vzniká  dnem  uvedeným  ve jmenovacím
dekretu.

     (6) Členství v Radě zaniká
a) uplynutím funkčního období člena Rady,
b) dnem  následujícím  po  doručení  vzdání  se  funkce předsedovi
   vlády,
c) dnem následujícím po dni doručení písemného rozhodnutí předsedy
   vlády o  odvolání člena Rady z  funkce, popřípadě dnem uvedeným
   v písemném rozhodnutí o odvolání člena Rady z funkce,
d) dnem  nabytí právní  moci rozsudku,  jímž byl  člen Rady zbaven
   způsobilosti k  právním úkonům nebo jímž  byla jeho způsobilost
   k právním úkonům omezena,
e) dnem nabytí právní moci rozsudku, kterým byl člen Rady odsouzen
   pro některý z trestných činů uvedených v odstavci 3 písm. d),
f) úmrtím nebo prohlášením za mrtvého.

     (7)  Poslanecká  sněmovna  může  navrhnout  předsedovi  vlády
odvolání člena Rady z funkce z těchto důvodů:
a) nevykonává-li řádně svoji funkci,
b) nesplňuje-li podmínky pro výkon funkce uvedené v tomto zákoně,
c) dopustil-li  se   takového  jednání,  které   zpochybňuje  jeho
   nestrannost, nezávislost nebo nestrannost Rady.

     (8) Členu  Rady, který byl v  souvislosti s trestním stíháním
vzat do vazby, pozastaví předseda vlády na dobu vazby výkon funkce
člena Rady, navrhne-li to Poslanecká sněmovna.

     (9)  S funkcí  člena Rady  je neslučitelná  funkce prezidenta
České republiky, poslance, senátora, člena vlády, soudce, státního
zástupce, člena Nejvyššího kontrolního  úřadu, člena bankovní rady
České národní  banky, funkce člena  Rady České tiskové  kanceláře,
člena Rady České televize, člena Rady Českého rozhlasu.

     (10) Členové  Rady vykonávají své funkce  osobně a pro jejich
výkon nesmějí přijímat žádné pokyny a instrukce.

     (11)  Členové  Rady  nesmějí  zastávat  funkce  v politických
stranách nebo hnutích a vystupovat v jejich prospěch.

     (12) Členové  Rady ani osoby jim  blízké nesmějí zastávat ani
neplacené  funkce   v  jakýchkoliv  orgánech   společností,  které
podnikají v  oblasti hromadných sdělovacích  prostředků, audiovize
a reklamy.  Členové  Rady  ani  osoby  jim  blízké se dále nesmějí
podílet   na  podnikání   obchodních  společností,   které  působí
v oblasti  hromadných   sdělovacích  prostředků  nebo   v  oblasti
audiovize a  reklamy, a poskytovat  přímo nebo zprostředkovaně  za
úplatu  poradenskou  nebo  obdobnou  pomoc provozovatelům vysílání
a provozovatelům převzatého vysílání.

     (13)  Pokud vykonávají  vedle své  funkce výdělečnou činnost,
jsou povinni činit tak způsobem, který neohrozí řádný výkon funkce
člena   Rady.  Členové   Rady  nesmějí   vykonávat  ani  vědeckou,
pedagogickou,   literární,  publicistickou   a  uměleckou  činnost
způsobem, jímž by mohli narušit  nebo ohrozit důvěru v nezávislost
a nestrannost Rady.
------------------------------------------------------------------
6) Zákon  č.  451/1991  Sb.,   kterým  se  stanoví  některé  další
   předpoklady  pro výkon  některých funkcí  ve státních  orgánech
   a organizacích České  a Slovenské Federativní  Republiky, České
   republiky a Slovenské republiky, ve znění pozdějších předpisů.

                               § 8

                          Jednání Rady

     (1)  Pokud  zákon  nestanoví  jinak  (odstavec  2),  je  Rada
způsobilá se  usnášet, je-li přítomna  nadpoloviční většina jejích
členů  a  je-li  současně  přítomen  předseda  Rady  nebo  některý
z místopředsedů.

     (2) Rada  rozhoduje nadpoloviční většinou  hlasů svých členů,
s výjimkou rozhodnutí  o udělení licence  podle § 18,  prodloužení
licence podle § 12 odst. 8 až  12 nebo o odnětí licence podle § 63
nebo o  zrušení registrace podle §  64, kdy je k  rozhodnutí třeba
9 hlasů členů Rady.

     (3) Z  rozhodování Rady jsou vyloučeni  členové Rady, u nichž
se zřetelem na  jejich poměr k věci nebo  k účastníkům řízení nebo
jejich  zástupcům jsou  důvodné pochybnosti  o jejich  podjatosti.
Člen Rady  je povinen oznámit Radě  skutečnosti nasvědčující svému
vyloučení  z projednávání  a rozhodování  věci, jakmile  se o nich
dozví. O námitce podjatosti rozhoduje Rada bez zbytečného odkladu.

     (4)  Při  jednání  se  Rada  řídí  svým jednacím řádem, který
stanoví   zejména   způsob   hlasování   a   způsob  zaznamenávání
a zveřejňování  rozdílných  stanovisek  členů  Rady,  způsob volby
a odvolávání předsedy Rady a  místopředsedů Rady, jakož i pravidla
zastupování předsedy.

     (5) O hlasování se vede  protokol, do kterého se zaznamenává,
jak jednotliví členové Rady hlasovali.

                               § 9

              Předseda Rady a místopředsedové Rady

     (1)  Rada  volí  a  odvolává  ze  svých  členů  předsedu  a 3
místopředsedy.

     (2) Předseda Rady řídí činnost Rady a jedná jejím jménem.

     (3) Rada předsedu z funkce odvolá,
a) nevykonával-li funkci po dobu delší než 3 měsíce, nebo
b) nesplňuje-li podmínky pro výkon funkce člena Rady, nebo
c) vyskytují-li   se  ve   výkonu  jeho   funkce  opětovně   vážné
   nedostatky.

     (4) Výkon funkce předsedy Rady zaniká
a) dnem zániku jeho členství v Radě, nebo
b) uplynutím období, na které byl Radou zvolen, nebo
c) dnem následujícím  po doručení písemného  rozhodnutí o odvolání
   z funkce, nebo
d) dnem následujícím po doručení  písemného vzdání se funkce Radě,
   nebo
e) úmrtím nebo prohlášením za mrtvého.

     (5)  Po  dobu,  kdy  předseda  Rady  nevykonává  funkci,  jej
zastupuje  jím  pověřený  místopředseda  Rady;  odstavce  3 a 4 se
přiměřeně použijí i na odvolání a zánik funkce místopředsedy.

     (6) Byl-li předseda Rady  nebo místopředseda Rady odvolán, je
Rada povinna nového předsedu Rady  nebo místopředsedu zvolit do 30
dnů ode dne odvolání.

     (7) Obdobně  je Rada povinna  učinit v případě  odstoupení či
ukončení    funkčního   období    předsedy   nebo    některého   z
místopředsedů.

                              § 10

                 Pracovněprávní vztah člena Rady

     (1) Pokud  tento zákon nestanoví jinak,  vztahují se na členy
Rady ustanovení zákoníku práce.


     (2) Předseda  Rady, místopředsedové Rady a  členové Rady mají
nárok na plat a odchodné podle zvláštního právního předpisu.7)
------------------------------------------------------------------
7) Zákon  č.  236/1995  Sb.,   o  platu  a  dalších  náležitostech
   spojených   s   výkonem   funkce   představitelů   státní  moci
   a některých  státních  orgánů  a  soudců,  ve  znění pozdějších
   předpisů.

                              § 11

                    Zabezpečení činnosti Rady

     (1)  Rada  hospodaří  s  vlastním  rozpočtem podle zvláštního
právního  předpisu8)  a  její  činnost  je  hrazena  ze samostatné
kapitoly státního rozpočtu České republiky.

     (2)  Úkoly  spojené  s  odborným,  organizačním  a technickým
zabezpečením činnosti  Rady zajišťuje Úřad Rady,  který je orgánem
Rady, a jeho činnost je hrazena z rozpočtu Rady.

     (3)  Vedoucího Úřadu  Rady jmenuje  a odvolává  Rada. Vedoucí
Úřadu Rady je podřízen předsedovi Rady.

     (4)  Ostatní  zaměstnance  Úřadu  Rady  přijímá do pracovního
poměru vedoucí Úřadu Rady.

     (5) Plat  a odměna za  pracovní pohotovost zaměstnanců  Úřadu
Rady se řídí zvláštním právním předpisem.9)

     (6)  Podrobnosti  a  organizaci  činnosti  Rady  a Úřadu Rady
upravuje jednací řád Rady a organizační řád Úřadu Rady.
------------------------------------------------------------------
 8) Zákon  č. 218/2000  Sb., o  rozpočtových pravidlech  a o změně
    některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění
    pozdějších předpisů.
 9) Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost
    v rozpočtových a v některých  dalších organizacích a orgánech,
    ve znění pozdějších předpisů.

                           ČÁST TŘETÍ
                             LICENCE

                             HLAVA I
      ŘÍZENÍ O UDĚLENÍ LICENCE K PROVOZOVÁNÍ ROZHLASOVÉHO A
     TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ ŠÍŘENÉHO PROSTŘEDNICTVÍM VYSÍLAČŮ

                              § 12

                             Licence

     (1) Licenci uděluje Rada v řízení o udělení licence (dále jen
"licenční  řízení").  Licence   opravňuje  provozovatele  vysílání
k rozhlasovému  a  televiznímu  vysílání   a  k  šíření  teletextu
v rozsahu  a  za  podmínek  stanovených  tímto  zákonem  a  jinými
právními   předpisy.  Licence   vstupuje  v   platnost  dnem,  kdy
rozhodnutí Rady nabylo  právní moci s výjimkou případu  podle § 18
odst. 2.

     (2) Samostatnou licenci k vysílání teletextu nelze udělit bez
souhlasu provozovatele vysílání.

     (3)  Rada  je  oprávněna  vydat  licenci  k vysílání šířenému
prostřednictvím
a) vysílačů,
b) družic a kabelových systémů.

     (4)  Na udělení  licence není  právní nárok,  pokud není dále
stanoveno jinak.

     (5) Licence se uděluje na dobu určitou, a to nejdéle na dobu
a) 8 let k rozhlasovému vysílání,
b) 12 let k televiznímu vysílání.

     (6) Provozovatel  rozhlasového vysílání s  licencí je povinen
zahájit  vysílání nejdéle  do 180  dnů a  provozovatel televizního
vysílání  s licencí  do 360  dnů od  nabytí právní moci rozhodnutí
o udělení licence.

     (7) Licence je nepřevoditelná na jinou osobu.

     (8)  Na žádost  provozovatele  vysílání  s licencí  Rada dobu
platnosti licence prodlouží. Dobu platnosti licence lze prodloužit
jedenkrát,   a  to   u  rozhlasového   vysílání  o   dobu  8   let
a u televizního  vysílání o dobu  12 let. Na  žádost provozovatele
vysílání  s licencí  může Rada  prodloužit dobu  platnosti licence
i o kratší dobu.

     (9)  V  žádosti  o   prodloužení  licence  může  provozovatel
vysílání  s licencí  zároveň požádat  o souhlas  se změnou  právní
formy  společnosti;  Rada  žádosti  vyhoví,  půjde-li  o  změnu na
akciovou společnost s akciemi znějícími na jméno.

     (10)  Provozovatel vysílání  s licencí  může písemně  požádat
Radu  o  prodloužení  doby  platnosti  licence,  na  základě které
vysílá. Tato žádost musí být Radě doručena
a) u celoplošného rozhlasového vysílání v období od počátku 36. do
   konce 30. měsíce před pozbytím platnosti stávající licence,
b) u celoplošného televizního vysílání v  období od počátku 48. do
   konce 42. měsíce před pozbytím platnosti stávající licence,
c) u místního rozhlasového  nebo televizního vysílání  v období od
   počátku  36.  do  konce  30.  měsíce  před  pozbytím  platnosti
   stávající licence.

     (11) Rada platnost licence  neprodlouží v případě, že žadatel
nesplňuje podmínky podle § 13 odst. 3 nebo došlo-li ke změně plánu
využití kmitočtového spektra určeného  pro rozhlasové či televizní
vysílání   z  důvodu   plnění  mezinárodní   smlouvy  týkající  se
koordinace kmitočtů a tato změna by podstatným způsobem znemožnila
vysílání  provozovatele  vysílání  s  licencí;  pokud  změna plánu
využití kmitočtového spektra není podstatná, Rada platnost licence
neprodlouží v této části.

     (12)  Rada dále  platnost licence  neprodlouží v  případě, že
provozovateli  vysílání  s   licencí  byla  opakovaně  pravomocným
rozhodnutím  uložena  sankce  za  závažné  porušení  následujících
povinností:
a) zařadil  do vysílání  pořady, které  propagují válku  nebo líčí
   krutá nebo  jinak nelidská jednání  takovým způsobem, který  je
   jejich zlehčováním, omlouváním nebo schvalováním,
b) zařadil  do  vysílání  pořady,  které  podněcovaly  k nenávisti
   z důvodu   rasy,   pohlaví,    náboženství,   národnosti   nebo
   příslušnosti k určité skupině obyvatelstva,
c) zařadil  do vysílání  pořady, které  bezdůvodně zobrazují osoby
   umírající  nebo  vystavené  těžkému  tělesnému  nebo  duševnímu
   utrpení způsobem snižujícím lidskou důstojnost,
d) zařadil do vysílání podprahová sdělení,
e) zařadil do vysílání pořady,  které mohou vážně narušit fyzický,
   psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých tím, že obsahují
   pornografii a hrubé samoúčelné násilí,
f) převedl bez  předchozího souhlasu Rady na  třetí osoby podíl ve
   společnosti  provozovatele vysílání  s licencí,  a porušil  tak
   povinnost uvedenou v § 21 odst. 6 a 7.

     (13) Prodloužení doby platnosti  licence Radou podle odstavce
8 má stejné právní účinky jako  rozhodnutí Rady o udělení licence.
Ustanovení odstavce 8 tím není dotčeno.

                              § 13

                   Účastníci licenčního řízení

     (1)  Účastníky   licenčního  řízení  jsou   všichni  žadatelé
o udělení  licence, jejichž  žádost  byla  doručena Radě  ve lhůtě
stanovené ve vyhlášení licenčního řízení (§ 15 odst. 2).

     (2) Podat žádost o licenci  může právnická osoba nebo fyzická
osoba uvedená v § 3 odst. 2 až 4.

     (3)   Žadatel  o   licenci  splňuje   předpoklady  pro  účast
v licenčním řízení, jestliže
a) na jeho  majetek nebyl prohlášen  konkurz nebo na  jeho majetek
   nebylo  zahájeno   řízení  o  vyrovnání   anebo  nevstoupil  do
   likvidace,
b) prokáže, že nemá v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky,
c) prokáže,  že  nemá  splatný  nedoplatek  pojistného  na veřejné
   zdravotní  pojištění, pojistného  na sociální  zabezpečení nebo
   příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,
d) mu  nebyla   v  posledních  5   letech  zrušena  licence   nebo
   registrace; tento  předpoklad neplatí v  případech, kdy licence
   nebo registrace byly zrušeny na žádost provozovatele,
e) nebyl  pravomocně odsouzen  pro trestný  čin spáchaný  úmyslně.
   Je-li  žadatelem o  licenci právnická  osoba, vztahuje  se tato
   podmínka  i  na  fyzické  osoby,  které  jsou jejím statutárním
   orgánem  nebo jsou  členy jejího  statutárního nebo kontrolního
   orgánu,
f) není   společníkem   provozovatele   vysílání   ze  zákona  ani
   obchodních  společností  zřízených  provozovatelem  vysílání ze
   zákona.

     (4) Účastník  licenčního řízení nemá právo  nahlížet do části
spisu týkající  se jiného účastníka.  Rada učiní vhodná  opatření,
aby  se  účastník  licenčního   řízení  nemohl  seznámit  s  údaji
o způsobu   technického,  organizačního   a  finančního  zajištění
vysílání jiného účastníka.

                              § 14

                        Žádost o licenci

     (1)  Žádost  o  licenci  musí  obsahovat následující základní
údaje:
a) u právnické   osoby  obchodní   firmu,  sídlo,   právní  formu,
   identifikační   číslo  (bylo-li   přiděleno),  jméno,  příjmení
   a rodné  číslo  osoby  oprávněné  za  ni  jednat. Je-li žadatel
   o licenci  zahraniční   právnickou  osobou,  uvede   též  údaje
   o umístění  a  označení  organizační   složky  na  území  České
   republiky, jméno,  příjmení a rodné  číslo nebo datum  narození
   vedoucího  organizační  složky  a   místo  jeho  pobytu;  je-li
   ustanoven  zástupce, musí  též obsahovat  jeho jméno,  příjmení
   a místo pobytu,
b) u fyzické   osoby   jméno,   příjmení,   rodné  číslo  (bylo-li
   přiděleno),  jinak datum  narození, bydliště,  doklad o trvalém
   pobytu   na  území   České  republiky,   dále  obchodní  firmu,
   identifikační číslo  (bylo-li přiděleno), jinak  datum zahájení
   podnikání a adresu bydliště. Je-li žadatel o licenci zahraniční
   fyzickou  osobou,  uvede  adresu   bydliště  mimo  území  České
   republiky a  adresu pobytu na  území České republiky,  pokud mu
   byl povolen,  údaje o umístění  a označení organizační  složky,
   která  se  zapisuje  do  obchodního  rejstříku podle zvláštního
   právního předpisu,9a) jméno, příjmení  a rodné číslo nebo datum
   narození  vedoucího organizační  složky a  místo pobytu;  je-li
   ustanoven  zástupce, musí  obsahovat též  jeho jméno,  příjmení
   a místo pobytu,
c) údaje podle písmene a) nebo  b) o všech společnících a osobách,
   které  jsou statutárním  orgánem nebo  členem statutárního nebo
   kontrolního orgánu, je-li žadatel o licenci právnickou osobou,
d) údaje  o výši  základního kapitálu,  o podílech  na hlasovacích
   právech  a vkladech  společníků, jsou-li  povinné, a  to včetně
   určení  druhu a  peněžního ocenění  nepeněžitých vkladů,  je-li
   žadatel o licenci právnickou osobou,
e) označení (název) programu,
f) časový a územní rozsah vysílání,
g) základní programovou specifikaci, včetně údaje o části programu
   převzatého od jiného provozovatele vysílání,
h) u žadatele o provozování  televizního vysílání navrhovaný podíl
   celkového vysílacího  času, který by měl  být vyhrazen vysílání
   evropských děl a evropských děl vyrobených nezávislými výrobci,
   týká-li se žádost provozování televizního vysílání,
i) údaje a doklady o výši  finančních prostředků, které je schopen
   vynaložit na provozování rozhlasového a televizního vysílání.

     (2)  Základní  údaje  uvedené  v  odstavci  1 dokládá žadatel
zakladatelskou  nebo společenskou  smlouvou, popř.  zakladatelskou
listinou,  stanovami,  seznamem  akcionářů,  výpisem  z obchodního
rejstříku  nebo  obdobného  rejstříku  ne  starším  než  3 měsíce,
dokladem o pobytu. K žádosti  o licenci žadatel současně připojuje
potvrzení  příslušného orgánu  ne starší  než 3  měsíce o  tom, že
žadatel o licenci nemá v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky
a že  nemá  splatný  nedoplatek  pojistného  na  veřejné zdravotní
pojištění,  pojistného na  sociální zabezpečení  nebo příspěvku na
státní politiku  zaměstnanosti, výpis z  evidence Rejstříku trestů
ne starší než 30 dnů žadatele  o licenci a členů jeho statutárního
a kontrolního orgánu.

     (3) Je-li žadatel provozovatelem vysílání nebo provozovatelem
převzatého  vysílání  v  České  republice  nebo  v  zahraničí nebo
vydavatelem periodického tisku v  České republice nebo v zahraničí
anebo  účastníkem společnosti  jiného provozovatele  vysílání nebo
společnosti  vydávající  periodický  tisk  v  České republice nebo
v zahraničí,  uvede  obdobné  údaje  uvedené  výše  též  o  těchto
aktivitách.

     (4) Žadatel je povinen v průběhu licenčního řízení neprodleně
ohlásit  Radě změny  údajů uváděných  v žádosti  o licenci,  které
nastaly po podání žádosti.

     (5) Pokud  žádost nemá předepsané  náležitosti, vyzve písemně
Rada účastníka, aby v přiměřené  lhůtě, která nesmí být kratší než
15  dnů, odstranil  nedostatky. V  případě, že  žadatel nedostatky
neodstraní ve stanovené lhůtě, Rada  žádost odmítne. Po dobu lhůty
k odstranění nedostatků se společné licenční řízení nepřerušuje.
------------------------------------------------------------------
9a) § 21 odst. 4 a 5 obchodního zákoníku.

                              § 15

                   Zahájení licenčního řízení

     (1)  Licenční řízení  se  zahajuje  z vlastního  podnětu Rady
vyhlášením licenčního řízení.

     (2) Rada ve vyhlášení licenčního řízení stanoví lhůtu a místo
podání  žádosti  o  licenci,  časový  a  územní  rozsah  a  soubor
technických  parametrů  předpokládaného   vysílání;  u  licenčního
řízení na  celoplošné vysílání Rada stanoví  požadavky na základní
programovou   specifikaci   celoplošného    vysílání   (dále   jen
"požadavky"). Rada oznámení o vyhlášení licenčního řízení zveřejní
na úřední desce, nejméně ve  dvou celostátních denících a způsobem
umožňujícím dálkový přístup.

     (3)  Rada odmítne  žádosti  o  licenci doručené  po stanovené
lhůtě a žádosti, které jsou v rozporu s vyhlášenými požadavky.

     (4) O žádostech doručených Radě  ve lhůtě podle odstavce 2 se
vede společné licenční řízení.

                              § 16

                         Veřejné slyšení

     (1) Ve lhůtě 90 dnů ode dne zahájení licenčního řízení nařídí
předseda Rady konání veřejného slyšení.

     (2) Veřejné slyšení je  určeno k projednání otázek týkajících
se programové skladby navrhované jednotlivými účastníky licenčního
řízení.

     (3)  Ve veřejném  slyšení konaném  v rámci  licenčního řízení
k jinému  než místnímu  televiznímu vysílání  musí být  projednána
otázka  zastoupení  evropských   děl,  evropských  děl  vyrobených
nezávislými výrobci  a děl současné  evropské tvorby v  navrhované
programové  skladbě  televizního  vysílání  jednotlivých účastníků
licenčního řízení k provozování televizního vysílání.

     (4) Ve veřejném slyšení  navrhnou účastníci licenčního řízení
znění  licenčních podmínek,  které  se  v případě  udělení licence
stanou  licenčními  podmínkami  podle  §  18  odst.  4, s výjimkou
podmínek  podle   písmene  c),  které   stanoví  Rada  po   dohodě
s účastníkem řízení.

     (5)  Pozvánka  na  veřejné  slyšení,  kterou  je Rada povinna
zaslat všem  účastníkům licenčního řízení  nejpozději 14 dnů  před
konáním veřejného slyšení, musí obsahovat
a) místo a termín konání veřejného slyšení,
b) označení  všech  účastníků  licenčního  řízení,  včetně  adresy
   jejich  sídla, jde-li  o právnické  osoby, anebo  adresy jejich
   bydliště nebo  místa pobytu, popřípadě  místa podnikání, jde-li
   o fyzické osoby,
c) předmět  jednání vymezený  ve vztahu  k jednotlivým  účastníkům
   licenčního řízení.

     (6) Konání veřejného slyšení oznamuje Rada vyvěšením pozvánky
na  své  úřední  desce  a  prostřednictvím  hromadných sdělovacích
prostředků  a způsobem  umožňujícím dálkový  přístup nejpozději 14
dnů před konáním veřejného slyšení.

     (7) Veřejné  slyšení zahajuje, řídí a  ukončuje předseda Rady
nebo jím pověřený člen Rady.

     (8)  Kromě pozvaných  účastníků licenčního  řízení mohou  při
veřejném  slyšení  k   projednávaným  otázkám  vystoupit,  podávat
písemné  návrhy a  vyjadřovat  svá  stanoviska pouze  osoby, které
k tomu  mají výslovné  svolení předsedy  Rady nebo  jím pověřeného
člena Rady.

     (9)  Předmětem  veřejného  slyšení  nemohou  být  skutečnosti
chráněné podle zvláštních právních předpisů.

     (10)  Za   nepřístojné  narušování  veřejného   slyšení  může
předseda  Rady nebo  jím  pověřený  člen Rady  zástupce veřejnosti
napomenout a za opakované nepřístojné narušování veřejného slyšení
vykázat z jednacích prostor nejdéle do konce jednacího dne, v němž
k vykázání došlo.

     (11)  Z   veřejného  slyšení  se   pořizuje  zvukový  záznam.
O veřejném  slyšení se  vyhotovuje protokol,  jehož součástí  jsou
údaje o jeho konání, účasti na něm, texty jednotlivých vystoupení,
písemně  podané  návrhy  a  stanoviska.  Protokol  je veřejný a od
třetího  dne  po  konání  veřejného  slyšení  musí být na vyžádání
předložen k nahlédnutí v sídle Rady.

                              § 17

              Skutečnosti významné pro rozhodování
                  o žádostech o udělení licencí

     (1) Při rozhodování o udělení licence Rada hodnotí
a) ekonomickou,  organizační  a  technickou  připravenost žadatele
   k zajištění  vysílání,  včetně  výsledků  dosavadního podnikání
   žadatele v  oblasti rozhlasového a  televizního vysílání, pokud
   v této oblasti podnikal,
b) transparentnost vlastnických vztahů ve společnosti žadatele,
c) přínos  programové  skladby   navrhované  žadatelem  o  licenci
   k rozmanitosti  stávající  nabídky  programů  rozhlasového nebo
   televizního vysílání  na území, které  by mělo být  rozhlasovým
   nebo televizním vysíláním pokryto,
d) zastoupení   evropské   tvorby   (§   42),   tvorby  evropských
   nezávislých producentů  a současné tvorby  (§ 43) v  navrhované
   programové  skladbě  televizního  vysílání,  jde-li  o  licenci
   k televiznímu vysílání,
e) přínos uchazeče pro rozvoj původní tvorby,
f) v televizním  vysílání  připravenost  žadatele  opatřit  určité
   procento vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro
   sluchově postižené,
g) přínos  žadatele  k  zajištění  rozvoje  kultury národnostních,
   etnických a jiných menšin v České republice.

     (2)  Licenci  nelze  udělit  uchazeči,  kterému  byla licence
odejmuta  nebo zrušena  registrace v  předcházejících pěti  letech
z důvodů porušení zákona a nebo pokud osoba, která předkládá výpis
z evidence Rejstříku trestů, byla pravomocně odsouzena pro úmyslný
trestný čin.

                              § 18

                  Rozhodnutí o udělení licence

     (1)  O udělení  licence rozhoduje  Rada hlasováním. Hlasování
o udělení licence probíhá na neveřejném zasedání Rady.

     (2)  Na  žádost  zakladatelů,   popřípadě  orgánů  nebo  osob
oprávněných podat návrh na zápis právnické osoby se sídlem v České
republice do obchodního rejstříku,  lze vydat rozhodnutí o udělení
licence  před zápisem  do  tohoto  rejstříku, je-li  prokázáno, že
právnická  osoba  byla  založena.  Těmto  osobám  vzniká oprávnění
k vysílání  dnem  zápisu  do   obchodního  rejstříku.  Obdobně  se
postupuje i u osob, které nemají sídlo na území České republiky.

     (3)  Rozhodnutí o  udělení licence  obsahuje výrok  o udělení
licence  jednomu  ze  žadatelů  o  licenci  a  o zamítnutí žádostí
ostatních žadatelů, podrobné  odůvodnění, které obsahuje kritéria,
na  základě  kterých  byla  licence  udělena  žadateli  o  licenci
a zamítnuty  žádosti všech  ostatních účastníků  řízení, a poučení
o opravném prostředku.

     (4) Rozhodnutí o udělení licence dále obsahuje
a) označení provozovatele vysílání s licencí,
b) označení (název) programu,
c) časový a územní rozsah vysílání a soubor technických parametrů,
d) dobu, na kterou byla licence udělena,
e) základní programovou specifikaci a další programové podmínky,
f) územní rozsah vysílání u kabelových systémů,
(dále jen "licenční podmínky").

     (5)  V odůvodněných  případech Rada  rozhodne, že  licence se
neuděluje žádnému z žadatelů.

                              § 19

            Rozhodnutí o zamítnutí žádosti o licenci

     Proti výroku v rozhodnutí Rady  o zamítnutí žádosti o licenci
lze podat  ve lhůtě do 30  dnů ode dne doručení  rozhodnutí žalobu
podle zvláštního právního předpisu9b).
------------------------------------------------------------------
9b) § 65  a  následující  zákona   č.  150/2002  Sb.,  soudní  řád
    správní.

                              § 20

            Omezení a změna územního rozsahu vysílání

     (1)  Rada může  omezit územní  rozsah vysílání  provozovateli
vysílání s  licencí a provozovateli  vysílání ze zákona,  který po
zahájení vysílání v průběhu kalendářního  roku na této části území
nevysílal  více než  90  dnů  nebo efektivně  nevyužíval přidělený
kmitočet; do  této doby se  nezapočítává doba, po  kterou vysílání
nebo efektivnímu  využívání kmitočtu bránily  odůvodněné technické
překážky.

     (2) Rada rovněž může změnit  územní rozsah vysílání, pokud ji
k tomu  zavazuje mezinárodní  smlouva, kterou  je Česká  republika
vázána.

     (3)   Rada   může   v   nezbytných   případech  se  souhlasem
provozovatele  vysílání  s  licencí  a  provozovatele  vysílání ze
zákona  provést změnu  v souboru  technických parametrů  vysílání,
pokud se tím zásadním způsobem nezmění územní rozsah vysílání.

     (4) Rada může vyhovět  písemné žádosti provozovatelů vysílání
s licencí a provozovatelů vysílání  ze zákona o výměně technických
parametrů,  nedojde-li  výměnou  k  porušení  mezinárodní smlouvy,
kterou je Česká republika vázána, nebo zvláštního zákona.

     (5) Jiným způsobem nelze územní rozsah vysílání měnit.

                              § 21

     Změna některých skutečností a změna licenčních podmínek

     (1) Provozovatel vysílání s licencí je povinen předem požádat
Radu  o písemný  souhlas  se  změnou těchto  skutečností uvedených
v žádosti o licenci:
a) označení názvu programu,
b) změna   časového  a   územního  rozsahu   vysílání  a   souboru
   technických parametrů,
c) změna územního rozsahu vysílání u kabelových systémů,
d) změna licenčních podmínek,
e) změna výše  základního kapitálu, způsobu  rozdělení hlasovacích
   práv,   vkladu   jednotlivých   společníků   (včetně   obsahové
   specifikace a  finančního ohodnocení nepeněžitých  vkladů) nebo
   členů  a  výše  jejich   obchodních  podílů,  společenské  nebo
   zakladatelské  smlouvy,   stanov  a  seznamu   společníků  nebo
   akcionářů.

     (2)  Změnu  ostatních  skutečností  uváděných  v  §  14 odst.
1 a  2   s  výjimkou  změny   právní  formy  právnické   osoby  je
provozovatel vysílání s licencí povinen Radě oznámit do 15 dnů ode
dne, kdy k těmto změnám došlo.

     (3)  Rada je  povinna  rozhodnout  o změně  skutečností podle
odstavce  1  do  60  dnů  ode  dne,  kdy  jí  byla doručena žádost
provozovatele  vysílání  s  licencí.   Pokud  Rada  v  této  lhůtě
nerozhodne,  má se  za to,  že se  změnou vyslovila  souhlas. Rada
souhlas  neudělí pouze  tehdy, pokud  by změna  vedla k  neudělení
licence  na základě  veřejného slyšení.  Důvody neudělení souhlasu
musí  být shodné  s kritérii  uvedenými v  § 6  odst. 1  písm. e).
Základní  programovou specifikaci  nelze měnit.  Rada může  řízení
přerušit  v  případě,  že  je  třeba  odstranit ve stanovené lhůtě
nedostatky  v  žádosti  o  změnu  nebo  pokud bylo zahájeno řízení
o předběžné  otázce.9)   V  takovém  případě   Rada  v  rozhodnutí
o přerušení  řízení  uvede,  o  jakou  otázku  se  jedná;  po dobu
přerušení řízení lhůty neběží.

     (4)  Doklady o  schválených změnách  je provozovatel vysílání
s licencí povinen  předložit Radě do  30 dnů od  jejich provedení.
V případě změn,  které se zapisují do  obchodního rejstříku, do 30
dnů ode dne zapsání změn v obchodním rejstříku.

     (5) Rada může  podmínky licence změnit i v  případě, že je to
nezbytné  k   dodržení  mezinárodních  závazků,   jimiž  je  Česká
republika vázána.

     (6)  Provozovatel rozhlasového  vysílání s  licencí, který je
právnickou osobou, nebo jeho společník může po předchozím souhlasu
Rady převádět  na třetí osoby  podíl ve společnosti  provozovatele
rozhlasového vysílání s licencí; Rada souhlas neudělí pouze tehdy,
pokud  by došlo  k omezení  plurality informací  podle §  55 a 56.
Osobám,  které  byly  společníky  právnické  osoby  ke  dni vydání
rozhodnutí o udělení licence, musí  být zachován alespoň 66% podíl
nebo 66 % hlasovacích práv po dobu 2 roků od udělení licence.

     (7)  Provozovatel televizního  vysílání s  licencí, který  je
právnickou osobou, nebo jeho společník může po předchozím souhlasu
Rady převádět  na třetí osoby  podíl ve společnosti  provozovatele
televizního vysílání s licencí.  Rada souhlas neudělí pouze tehdy,
pokud  by došlo  k omezení  plurality informací  podle §  55 a 56.
Osobám,  které  byly  společníky  právnické  osoby  ke  dni vydání
rozhodnutí o udělení licence, musí  být zachován alespoň 66% podíl
nebo 66 % hlasovacích práv po dobu 2 roků od udělení licence.
------------------------------------------------------------------
 9) § 29 a  40 zákona č.  71/1967 Sb., o  správním řízení (správní
    řád).

                              § 22

                       Krátkodobá licence

     (1)  Rada může  svým rozhodnutím  udělit krátkodobou licenci,
včetně licence  ke zkušebnímu vysílání,  na dobu nepřesahující  60
dnů  v průběhu  jednoho  kalendářního  roku. Žádost  o krátkodobou
licenci musí obsahovat náležitosti uvedené v § 14.

     (2) Rada  je povinna rozhodnout o  udělení krátkodobé licence
do 60 dnů od doručení žádosti.

                              § 23

                         Zkrácené řízení

     (1) Na  základě žádosti bez vyhlášení  licenčního řízení Rada
rozhoduje ve zkráceném řízení
a) o prodloužení doby platnosti licence podle § 12 odst. 8 až 12,
b) o souhlasu se změnou právní formy společnosti,
c) o udělení krátkodobé licence jednomu žadateli.

     (2) O žádostech ve  zkráceném řízení Rada rozhodne nejpozději
do 60 dnů od jejich doručení.

                              § 24

                     Zánik platnosti licence

     Platnost licence zaniká
a) uplynutím doby, na kterou byla udělena,
b) dnem zániku právnické osoby, které byla licence udělena,
c) smrtí fyzické osoby, které byla licence udělena,
d) dnem  nabytí právní  moci  rozhodnutí  Rady o  odejmutí licence
   z důvodů uvedených v § 63,
e) dnem  nabytí  právní  moci  rozsudku,  kterým  byl provozovatel
   vysílání  s  licencí,  který  je  fyzickou  osobou,  pravomocně
   odsouzen pro  zvlášť závažný trestný  čin nebo pro  trestný čin
   hospodářský nebo trestný čin proti majetku,
f) dnem,  ke  kterému  provozovatel  vysílání  s  licencí  požádal
   o ukončení vysílání.

                              § 24a

     (1) Ustanovení tohoto zákona  týkající se souboru technických
parametrů se nevztahují na zemské digitální vysílání.

     (2) Územní rozsah zemského  digitálního vysílání Rada stanoví
v souladu  se stanoviskem  Českého telekomunikačního  úřadu výčtem
okresů, popřípadě  obvodů hlavního města Prahy  zcela anebo zčásti
pokrytých vysíláním.

                            HLAVA II
   LICENČNÍ ŘÍZENÍ K PROVOZOVÁNÍ ROZHLASOVÉHO NEBO TELEVIZNÍHO
  VYSÍLÁNÍ ŠÍŘENÉHO PROSTŘEDNICTVÍM DRUŽIC A KABELOVÝCH SYSTÉMŮ

                              § 25

     (1)   Licenční   řízení   k   provozování  vysílání  šířeného
prostřednictvím družic a kabelových  systémů se zahajuje z podnětu
žadatele o licenci. Účastníkem řízení je pouze žadatel o licenci.

     (2)  Žádost  o  licenci  musí  kromě  náležitostí stanovených
v § 14 obsahovat
a) písemný  souhlas osoby  oprávněné k  provozování kabelové  sítě
   podle  zvláštního   právního  předpisu  s   umístěním  programu
   žadatele o licenci do kabelové sítě, jde-li o vysílání programu
   prostřednictvím kabelové sítě a  účastník řízení nemá oprávnění
   ke zřízení a provozování kabelové sítě,
b) informaci  o  tom,  ve  kterých  státech  lze program přijímat,
   a specifikaci    družice,    jde-li    o    vysílání   programu
   prostřednictvím družice.

     (3) Rada je povinna nařídit ve  lhůtě 30 dnů ode dne zahájení
licenčního řízení ústní jednání s účastníkem licenčního řízení, ve
kterém účastník navrhuje programovou  skladbu. O ústním jednání se
vyhotovuje protokol.

     (4)  Rozhodnutí  o  udělení   licence  musí  obsahovat  výrok
o udělení licence, odůvodnění a poučení o opravném prostředku.

     (5)  Rada licenci  žadateli  o  licenci neudělí  pouze tehdy,
pokud  žadatel nesplňuje  podmínky podle  § 13  odst. 3 nebo pokud
navrhovaná  programová  skladba  nesplňuje  požadavky  podle  § 31
a § 32 odst. 1.

                           ČÁST ČTVRTÁ
                           REGISTRACE

                              § 26

                 Registrace převzatého vysílání

     (1) Registrace provozovatele  převzatého vysílání v kabelovém
systému   nebo  prostřednictvím   družic  opravňuje  provozovatele
k provozování   převzatého  vysílání   prostřednictvím  kabelového
systému nebo prostřednictvím družice.

     (2) Na  registraci je právní nárok,  jsou-li splněny podmínky
uvedené v § 27.

     (3) Registrace vzniká dnem,  kdy rozhodnutí Rady o registraci
nabylo právní moci.

                              § 27

                     Přihláška k registraci

     (1)  Přihláška k  registraci se  podává nejméně  60 dnů  před
zamýšleným zahájením převzatého vysílání.

     (2)  Přihláška k  registraci  obsahuje  údaje uvedené  v § 14
odst.  1 s  výjimkou písmen  g) a  h) a  dále způsob  technického,
organizačního   a   finančního   zajištění   vysílání,   informace
o programech,   které  přihlašovatel   zamýšlí  šířit,   popřípadě
plánované  obsazení  kanálů  a  technickou  specifikaci kabelového
systému.

                              § 28

            Některá ustanovení o řízení o registraci

     (1)  Řízení  o  registraci   se  zahajuje  doručením  písemné
přihlášky Radě.  Nemá-li přihláška náležitosti podle  § 27 odst. 2
nebo  jsou-li   údaje  neúplné,  poskytne   žadateli  bezodkladně,
nejpozději však do  15 dnů od jejího doručení,  lhůtu k odstranění
vad.

     (2)  Rada registraci  odmítne  v  případě, že  vady přihlášky
nebudou odstraněny ve stanovené lhůtě.

     (3) Rada rozhodne o přihlášce k  registraci do 30 dnů ode dne
jejího  doručení  Radě.  Jestliže   Rada  nerozhodne  o  přihlášce
k registraci  ve   lhůtě  podle  předcházející   věty,  platí,  že
přihlašovatel  je registrován  dnem následujícím  po uplynutí této
lhůty; o tom Rada vydá přihlašovateli potvrzení.

     (4) Rada zamítne přihlášku k registraci, jestliže
a) přihlašovateli  byla odejmuta  licence nebo  zrušena registrace
   v předcházejících pěti letech z důvodu porušování zákona, nebo
b) osoba, která předkládá výpis  z evidence Rejstříku trestů, byla
   pravomocně odsouzena pro úmyslný trestný čin, nebo
c) z přihlášky  vyplývá, že  převzatým vysíláním  dojde k porušení
   právních předpisů.

                              § 29

                        Změna registrace

     (1) Provozovatel převzatého vysílání  je povinen oznámit Radě
předem  změnu  následujících  skutečností  uváděných  v  přihlášce
o registraci:
a) vklady jednotlivých  společníků, výše jejich  obchodních podílů
   a způsob rozdělení hlasovacích práv,
b) seznam akcionářů (společníků),
c) změnu programové nabídky,
d) územní rozsah vysílání.

     (2)   Změna  může   být   provedena   poté,  co   Rada  změnu
zaregistrovala.

     (3)  Změnu   ostatních  skutečností  uvedených   v  přihlášce
k registraci je  provozovatel převzatého vysílání  povinen oznámit
Radě do 15 dnů ode dne, kdy k těmto změnám došlo.

     (4) Ustanovení § 28 odst. 1 až 3 se použijí obdobně.

                              § 30

                   Zánik platnosti registrace

     Registrace zaniká
a) dnem zániku právnické osoby, která byla registrována,
b) smrtí fyzické osoby, která byla registrována,
c) rozhodnutím  Rady  o  zrušení  registrace  z  důvodů  uvedených
   v § 64,
d) zrušením   registrace   na   žádost   provozovatele  převzatého
   vysílání,
e) dnem  nabytí  právní  moci  rozsudku,  kterým  byl provozovatel
   převzatého  vysílání,  který  je  fyzickou  osobou,  pravomocně
   odsouzen pro  zvlášť závažný trestný  čin nebo pro  trestný čin
   hospodářský nebo trestný čin proti majetku.

                            ČÁST PÁTÁ
            PRÁVA A POVINNOSTI PROVOZOVATELŮ VYSÍLÁNÍ
               A PROVOZOVATELŮ PŘEVZATÉHO VYSÍLÁNÍ

                             HLAVA I
            PRÁVA A POVINNOSTI PŘI VYSÍLÁNÍ PROGRAMU

                              § 31

                         Obsah programů

     (1) Provozovatel vysílání  a provozovatel převzatého vysílání
má právo  vysílat programy svobodně a  nezávisle. Do jejich obsahu
lze zasahovat pouze na základě zákona a v jeho mezích.

     (2)  Provozovatel  vysílání  poskytuje  objektivní a vyvážené
informace  nezbytné  pro  svobodné  vytváření  názorů. Názory nebo
hodnotící komentáře musí být  odděleny od informací zpravodajského
charakteru.

     (3)  Provozovatel  vysílání  je   povinen  zajistit,  aby  ve
zpravodaj
	

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+