Více

DIGImedia 2009 - on line z II. bloku konference

Druhý blok konference nesl podtitul "Turbulence na mediálním trhu - ticho před bouří?" a zabýval se dopadem světové finanční krize na televizní trh v České republice. Zhodnotil situaci v zahraničí a její dopady na tuzemské provozovatele televizních stanic. Zaměřil se také na interaktivní služby, zhodnotil reklamní výnosy a nutné výdaje nových digitálních televizí a zabýval se také elektronickým měřením sledovanosti nových hráčů na trhu.

DIGImedia 2009 logo velké

10:44 – Začal II. blok konference Digimedia 2009.

10:45 – Jako první se ujala slova Lara Lerville z Farncombe Consulting Group. Ta se pohybovala v mediální oblasti např. ve Spojených státech a Francii.

DIGImedia 2009 - II. blok - 2

Lara Lerville z Farncombe Consulting Group (Foto: DIGImedia 2009)

10:49 – Lerville představila firmu, která čítá přibližně přes osmnáct zaměstnanců ve Velké Británii a dalších 25 v dalších zemích.

10:52 – Mezi klienty FCG patří např. BBC, ITV, HBO, Irdeto nebo Nokia. Zákazníky jsou tedy nejen jednotliví poskytovatelé obsahu, ale také telekomunikační firmy, uvedla Lerville. Lerville řekla, že důležitou součástí digitální televize jsou interaktivní aplikace. Kdo je podle ní nemá, nemůže se procesu digitalizace úspěšně účastnit.

10:58 – Problém uživatelského rozhraní je podle ní v midlewaru. Po světě jsou různé systémy a nejlépe z toho vychází HTML. Uživatele podle ní chtějí určité pohodlí. Je důležité mít relevantní data pro svůj marketing.

10:59 – Lerville řekla, že interaktivní televizi se nyní nejvíce daří ve Velké Británii. Přes 90 % lidí už má totiž nyní přístup do sítě. Set-top-boxy jsou ve Velké Británii dotovány, ovšem odpojení STB by bylo pokutováno.

11:02 – Lerville představila tzv. BBC iPlayer, který je dostupný nejen prostřednictvím interaktivních služeb, ale také na internetu, tedy on-line prostřednictvím webu. Dnes se podle ní ukazuje jako důležité mít platformu video-on-demand, protože bez ní není možné uspět.

DIGImedia 2009 - II. blok - 1

Celkový pohled na diskutující v druhém bloku konference (Foto: DIGImedia 2009)

11:05 – Už nyní je podle Lerville z FCG důležité se zaměřit na budoucí generaci uživatelů. Nutné je skloubení uživatelských zájmů i technologií. Role set-top-boxů se podle ní mění a stále důležitější je osobní počítač. Uživatelé chtějí mít do služeb přístup i prostřednictvím svých osobních zařízení. Nutné je tedy naplnit očekávání uživatelů.

11:08 – Zájem vzbudila služba U-verse, která umožňuje např. připojení až osmi televizorů v domácnosti nebo personalizaci obsahu.

11:11 – Vysílatelé a poskytovatelé obsahu by podle ní měli být schopni participovat na digitalizaci. Lidé by se měli podle ní zaměřit na obsah a jeho použitelnost v různých platformách. Důležité je podle Lerville nutné naučit se pracovat s více distribučních kanálech. To je tedy důležité poučení pro poskytovatele obsahu. Důležité je také snižovat pořizovací náklady na nová zařízení.

11:16 – Lara Lerville uvedla, že je důležité si zvolit u operátorů strategii. Zda např. nabízet pouze určité množství programů nebo je vybavit lepším hardwarem. Základem je podle Lerville uvědomnění si, co je cílem.

11:18 – Slova se ujal Štěpán Wolde z Media One.

DIGImedia 2009 - II. blok - 3

Štěpán Wolde z Media One (Foto: DIGImedia 2009)

11:20 – Podle Woldeho digitalizace probíhá z mnoha otazníky, např. jak se podaří zajistit televizím výnosy. Je také nutné si položit otázku, jak velký prostor vznikne novým hračům a jak dlouho těmto subjektům vydrží nadšení, odvaha, peníze a trpělivost. Další důležitou otázkou jsou nástroje prosazení na tru a know-how.

11:22 – Wolde řekl, že se musí změnit financování výzkumu (peoplemetrového měření). Musí dojít také ke změně kvality – připravit se na změny v potřebách trhu a jejich způsobu využívání.

11:25 – Je nutné, aby se nové televize dostaly do výzkumu, je nutné změnit to, co jde k agenturám a inzerentům. Data se musí také uvést na trh. Na data musí také zareagovat agentury. Podle Woldeho mohou teprve po přibližně roce dostat nové subjekty odpovídající čísla jako odezvu trhu.

11:28 – Martin Mrnka, generální ředitel televize Z1 řekl, že je zatím velmi brzo na to hodnotit úspěšnost stanice. Připomněl, že kanálu ČT 24 se zabydlení na trhu předpovídalo na horizont dvou až tří let.

DIGImedia 2009 - II. blok - 5

Generální ředitel zpravodajsko televize Z1 Martin Mrnka a jeho kolega z Primy Marek Singer (Foto: DIGImedia 2009)

11:31 – Podle Mrnky na trhu je poptávka po nových stanicích, ale skutečně je otázkou času, až se nové televize etablují. Situace, která vládne na trhu nyní, nutí subjekty více přemýšlet. Znamená to dle jeho slov také nutnost být inovativní v oblasti programu. Snažíme se dělat pořady levně a zároveň divácky atraktivně, uvedl Mrnka.

11:34 – Jan Řehák z Novy uvedl, že Nova a Nova Cinema získávají na sledovanosti. Co se týče podílu obchodně, je podle něj také brzo na hodnocení. Marek Singer z Primy řekl, že v současné době má na reklamní trh skutečně největší vliv ekonomická krize. Všechny televize se podle něj snaží najít zajímavá místa na trhu a zaujmout inzerenty.

11:38 – Na konferenci projevil ze záznamu také generální ředitel televize Nova Petr Dvořák. V současné době sledují diváci podle něj v prime-timu o osm minut televizi méně, než minulý rok.

11:44 – Podle Jiřího Balvína je dobře, že minulý rok si digitalizace stanovila jasná pravidla – veřejnoprávní multiplex, síť pro velké, multiplex pro větší a síť pro menší. To se však bohužel nepodařilo splnit. Na podzim se výrazně změnila pravidla. Je tu mnohem větší monopol, než tu byl za socialismu. Bez Radiokomunikací se zde nikdo nehne, konstatoval nespokojeně Balvín. Uvedl, že Óčku se dařilo dalších pět let pokrýt nejen náklady na vysílání ale i vydělat. V současné době se změnily podmínky a chybí nám určitá částka. O krizi se pouze šuškalo a nyní je v plném rozkvětu ke spokojenosti všech, řekl nespokojeně ředitel hudební televize.

11:49 – V dalším videovstupu vystoupil šéf projektu digitalizace ČT Pavel Hanuš, který uvedl, že je zásadně odlišena analogová a digitální generace. Televize má podle něj doplnit služby pro tu část obyvatelstva, které se lépe pracuje s počítačem než televizí.

DIGImedia 2009 - II. blok - 6

Vedoucí projektu digitalizace České televize Pavel Hanuš (Foto: DIGImedia 2009)

11:53 – Pavel Hanuš uvedl, že budou bojovat provozovatelé mezi sebou o zákazníky, ale vzhledem k televizím jde o jeden distribuční prostor. Volná interakce je podle něj důležitá pro minimum lidí. Interakce je nezastavitelný proces, ale není tak reálně vnímána. Připomněl, že je nutná orientace na nového diváka. S nadsázkou řekl, že i nedigitálnímu divákovi je nutné říci, že proběhne digitalizace. Podle Hanuše není možné, aby stát byl vyloženě pasivní a nenastavil pravidla a nezajistil podporu.

11:56 – Podle Larry Lerville z FCG je důležité při porovnání s Českou republikou zdůraznit, že ve Francii i Velké Británii existuje podpora koupě set-top-boxu od státu.

11:59 – Marek Singer, ředitel Primy, reagoval na Lerville a její požadavek interaktivity. Myslí si, že v tuto chvíli není možné tuto složku v multiplexu 2 nabídnout, protože kapacita už je naplněna.

12:01 – Pavel Hanuš, šéf projektu digitalizace ČT, uvedl, že přechod na interaktivní služby už probíhá, ale hlavním problémem je skutečně rozdíl mezi tzv. analogovou a digitální generací.

12:06 – Josef Hladík z Media Master uvedl, že do budoucna bude důležité, aby byla konkrétní data, která ověří efektivitu reklamní kampaně.

DIGImedia 2009 - II. blok - 4

Ředitel úseku vysílacích služeb Českých Radiokomunikací Martin Roztočil reaguje z publika na šéfa hudební televize Óčko Jiřího Balvína (Foto: DIGImedia 2009)

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+