Hlavní navigace

DIGImedia 2009 - on line z I. bloku konference

  • První blok konference nesl název "Digitální vysílání po roce: plány vs. realita". Diskutující se v něm vrátili k dubnovému vypínání zemského analogového televizního vysílání na hlavní městském vysílači v Praze na Žižkově, předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Pavel Dvořák a techničtí ředitelé televizí zhodnotili celý proces přechodu na digitální vysílání a také státní informační kampaň pod taktovkou Národní koordinační skupiny pro digitalizaci.

Sdílet

DIGImedia 2009 logo velké

09:07 – Předseda Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec slavnostně zahájil konferenci DIGImedia 2009. Konferenci moderuje Martin Veselovský.

09:09 – Slova se jako první ujal technický ředitel ČT Rudolf Pop, který přivítal hosty, např. Martina Pecinu, ministra vnitra ČR. Stejně jako loni, i letos Rudolf Pop omluvil generálního ředitele ČT Jiřího Janečka, který se kvůli jiným pracovním povinnostem konference nemůže zúčastnit.

DIGImedia 2009 - I. blok - 1

Moderátor konference DIGImedia 2009 Martin Veselovský a technický ředitel České televize Rudolf Pop (Foto: DIGImedia 2009)

09:11 – Pop připomněl, že se letos bude spouštět digitální vysílání např. na Černé hoře a Kojálu a významně pokročí proces digitalizace.

09:15 – Slova se ujal ministr vnitra Martin Pecina, který řekl, že považuje tuto konferenci za velmi důležitý počin a významný krok v digitalizaci. Podle Peciny je nová technologie klíčovým aspektem na straně poskytovatelů i zákazníků. Je třeba si říci, co je nutné udělat. Nezanedbatelným aspektem digitalizace je trh reklamy, který byl podroben značné kritice. Pecina si myslí, že tato otázka bude vyřešena. Cílem digitalizace by měl být spokojený divák a z pohledu legislativy občan. Pecina popřál úspěch a spoustu zajímavých informací z konference.

09:17 – Účastníci konference sledují televizní šot, který shrnuje události okolo digitalizace televizního vysílání v tuzemsku za poslední rok.

09:22 – Začíná první blok konference, moderátor Martin Veselovský představuje hosty. Jako první vystupuje Jan Tuček, ředitel výzkumné agentury STEM/MARK.

09:24 – Jan Tuček prezentuje výsledky průzkumu STEM/MARK, podle něhož digitalizace není pro občany České republiky tak důležitým tématem. Je však pro ně důležitější než třeba Mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci nebo volby do Evropského parlamentu. Digitalizaci televizního vysílání považuje za důležité téma zhruba 30 procent dotázaných. Průzkum probíhal na začátku letošního roku, zúčastnilo se ho 700 respondentů s připojením k internetu.

09:27 – Přímý přenos z konference DIGImedia 2009 probíhá na webu zpravodajského kanálu ČT 24 zde.

09:30 – Na základě výzkumu, který si zadala Asociace televizních organizací (ATO), vyšlo najevo, že 70% občanů se o digitalizaci dozvědělo z televizní obrazovky, a přitom v televizi žádná oficiální kampaň neprobíhala. V televizi běželo jenom to, co si samy televize připravily. Nova například odvysílala 150 vlastních informačních spotů. Z tištěných Diginovin se o digitalizaci dozvědělo zhruba 20% občanů, prohlásil technický ředitel televize Nova Ivo Ferkl. Vrátil se ke kampani v Domažlicích, na které si podle něj Nova vyzkoušela, jak by měla správná státní informační kampaň k přechodu na digitální vysílání vypadat.

DIGImedia 2009 - I. blok - 2

Technický ředitel televize Nova Ivo Ferkl (Foto: DIGImedia 2009)

09:32 – Souběžné analogové a digitální vysílání znamená pro Novu vícenáklady 150 až 200 milionů korun, prohlásil technický šéf Novy Ivo Ferkl.

09:33 – Očekávali jsme, že peníze, které se vloží do informační kampaně, se nějakým způsobem vrátí do televizí, řekl Ivo Ferkl. Nově vadí, že se nestala nosičem státní informační kampaně, již zadává Národní koordinační skupina pro digitalizaci.

09:34 – Divákům chybí v kampani spíše konkrétní informace o tom, kdy se v jejich regionu bude vypínat analogové vysílání. Proto jsme vložili do obrazu u vypínaného vysílače informační lišty, prohlásil technický ředitel televize Prima Patrik Slavík. K podobnému kroku se nakonec odhodlala i Nova, dodal.

09:36 – Kdybych si měl stěžovat, co zatěžuje ČT při digitalizaci, řekl bych, že musíme předčasně vypínat analogové vysílání ČT 2 a tím přicházíme o diváky, a také že musíme naším prostřednictvím vypisovat soutěže na jednotlivé složky státní informační kampaně, protože Národní koordinační skupina pro digitalizaci nemá právní subjektivitu, uvedl vedoucí projektu digitalizace ČT Pavel Hanuš.

09:38 – Podle průzkumu uskutečněném ve Středočeském kraji získává 47% diváků informace o digitalizaci z televize, prohlásil Hanuš. Další informační zdroje jsou roztříštěné a nezasahují více než 10% populace. Nejvíce má tisk (právě 10%).

09:40 – Jaroslava Nováková z Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) prezentuje, jak se vypínáním analogových vysílačů snížilo pokrytí jednotlivých analogově šířených televizních stanic. Televizi Nova paradoxně analogové pokrytí posílilo (z 97,7% na 98,3%), protože došlo k vypnutí některých vysílačů, které analogovou Novu rušily.

09:43 – Podle ČTÚ se podařilo spuštěním některých vysílačů multiplexu 1 nad rámec Technického plánu přechodu efektivně dokrýt pohraniční oblasti, zejména v západních a severních Čechách. Jde například o vysílače Cheb – Zelená hora, Jáchymov – Klínovec nebo Chomutov – Jedlová hora.

09:45 – ČTÚ provede do 30. června aktualizaci webových stránek http://dtv.ctu­.cz, na které jsou mapy pokrytí jednotlivých digitálních sítí i celoplošných analogových televizních stanic, a také tabulek s daty na tomto webu, sdělila Jaroslava Nováková.

DIGImedia 2009 - I. blok - 3

Pohled do kongresového sálu České televize v Praze na Kavčích horách, kde se odehrává konference DIGImedia 2009 (Foto: DIGImedia 2009)

09:48 – To podstatné, co se událo od minulého ročníku této konference je fakt, že digitalizace probíhá, prohlásil Pavel Hanuš z ČT. V České republice nyní vysílá 70 televizních programů v češtině, z toho 53 komerčních.

09:50 – Podíl placených satelitních platforem bude podle Pavla Hanuše stoupat. Půjde především o placené programy, protože získat práva na některé sportovní přenosy je pro volně šířené televize problém.

09:50 – Účinnost internetu ve státní informační kampani pro přechod na digitální vysáílání je malá. Lidé na internetu nehledají tyto informace, míní Pavel Hanuš. Je to podle něj vidět i na tom, jaká je návštěvnost oficiálních digitálních webů, které byly propagované v informační kampani před vypnutím analogového vysílání v Praze.

09:51 – Digitální vysílání ČT bude na konci letošního roku pokrývat 93% obyvatel České republiky, konstatoval Pavel Hanuš. Analogová ČT 2 bude koncem roku vysílat jen ve východních Čechách a na Moravě.

09:53 – V momentě vypínání analogu v dané oblasti neřešíme malé analogové dokrývače, necháváme je dál vysílat. Dává nám to možnost později postavit zcela novou sekundární síť digitálních vysílačů a nevyužívat úplně všechny vysílače jako v analogu. Je to efektivnější, vysvětlil Pavel Hanuš.

09:54 – Ke konci letošního roku bude mít multiplex 1 takové pokrytí, že bude možné zahájit restrukturalizaci profilů jednotlivých kanálů ČT.

09:57 – Pouze dvě procenta diváků mají výrazné problémy s digitálním příjmem televize, ale 14% zaznamenává například kostičkování a zamrzání obrazu, citoval výsledky aktuálního průzkumu Pavel Hanuš.

10:00 – Digitalizace nikdy nebyla řízena médii, byla o digitální dividendě, o uvolnění kmitočtů pro další služby. Rozšíření programové nabídky je až sekundárním efektem tohoto procesu, prohlásil Pavel Hanuš.

10:04 – Pavel Hanuš kritizuje současný zákon o České televizi, který ČT ukládá, aby kromě digitálního vysílání provozovala i dva analogové programy. Zákon je třeba změnit, řekl.

10:06 – V budoucnu budeme řešit spíše otázky reklamy ve vysílání ČT a liberalizace televizního trhu, prohlásil na konferenci senátor Jiří Oberfalzer (ODS), předseda senátní komise pro sdělovací prostředky. Další otázkou, která je nasnadě, je částečná regulace internetu, zejména služeb s podmíněným přístupem, dodal.

10:07 – Čeští legislativci nemají k dispozici dostatek informací a analýz, aby mohli rozhodovat o změně mediálních zákonů, míní Pavel Hanuš. Například britský Ofcom, obdoba české Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, produkuje mnohem více analýz a průzkumů, jejichž závěry předává zákonodárcům. Jiří Oberfalzer namítá, že poslanci a senátoři nemají čas zabývat se nějakými průzkumy.

10:09 – Bývalý poslanec za ČSSD Miloslav Kučera varuje, že koncem roku 2010 by se mohl najít „nějaký vtipálek“, který by mohl zažalovat ČT za to, nešíří dva analogové programy, jak to říká zákon. Máme na to řešení, oponuje Pavel Hanuš.

DIGImedia 2009 - I. blok - 4

Na konferenci zavítal i ministr vnitra Martin Pecina, pod jehož záštitou se akce koná (Foto: DIGImedia 2009)

10:12 – ČT si na začátku digitalizace dělala analýzy, podle kterých by při zaplnění všech čtyř celoplošných multiplexů 16 televizními programy trvalo zhruba tři až čtyři roky, než by si nové televize vydělaly na svůj provoz, uvedl Pavel Hanuš. Všichni víme, že k tak pozitivnímu vývoji nedošlo, digitální sítě nejsou obsazené a ne všechny se rozvíjejí, dodal.

10:14 – Pavel Hanuš porovnává výše televizních poplatků za veřejnoprávní televizi v různých zemích Evropské unie. ČT podle něj nemá z hlediska vlastních fondů stejně silné postavení jako britská BBC nebo veřejnoprávní televize ve Finsku či Švédsku. Otázka zdrojů financování digitalizace bude do budoucna zásadní, míní Hanuš. Podle toho se bude vyvíjet pluralita vysílání, dodal.

10:20 – STEM/MARK se letos v květnu zeptal tisícovky respondentů, zda oproti loňskému květnu sledovala méně televizi, nebo ne. Z průzkumu vyplynulo, že zájem o televizi meziročně klesl, což může podle šéfa agentury Jana Tučka souviset s větším zájmem o internet, ale také další volnočasové aktivity.

10:22 – Starší lidé nadále pravidelně sledují televizní zprávy, mladší už méně. Mladší respondenti průzkumu STEM/MARK uvádějí, že filmy sledují především na DVD a méně v televizi, konstatuje Jan Tuček.

10:23 – Více než třetina respondentů STEM/MARK v průzkumu uvedla, že si nedokáže představit život bez televize.

10:28 – Exposlanec a poradce předsedy sněmovní mediální komise Vítězslava Jandáka Miloslav Kučera předčítá několik sporných bodů, které podle něj mohou zkomplikovat proces digitalizace, protože nejsou v souladu se současnými mediálními zákony.

10:32 – Co když Ústavní soud zruší tu část vysílacího zákona, která přímo uděluje licence šesti novým digitálním televizím, a co s tím udělá RRTV? ptá se Miloslav Kučera.

DIGImedia 2009 - I. blok - 5

Exposlanec Miloslav Kučera (ČSSD), nynější poradce předsedy stálé sněmovní komise pro sdělovací prostředky Vítězslava Jandáka (Foto: DIGImedia 2009)

10:34 – Končí první blok konference, kvůli zpoždění následuje hned druhý blok.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).