Více

DIGImedia 2008 - on line z II. bloku konference

Druhý blok konference DIGImedia 2008 měl podtitul „Televize: ztráta ultimátního vlivu pokrytím?“. Zabýval se digitalizačním procesem v Německu, výhodami a nevýhodami pozemního a satelitního digitálního vysílání, konvergencí mediatypů jako obraně reklamních zadavatelů před chaosem, efektivitě zemského pokrytí digitálním signálem a také zkušenostem digitálních stanic Óčko a Z1.

Panelisté: Gerhard Schaas (předseda sdružení Deutschen TV-Plattform), Martin O. Kubacki (generální ředitel SES Astra CEE), Petr Dvořák (generální ředitel TV Nova), Marek Singer (generální ředitel Prima TV), Martin Janků (jednatel Media Vision), Martin Mrnka (generální ředitel televize Z1), Kamil Levinský (ředitel pro transformaci Českých Radiokomunikací), Jiří Balvín (generální ředitel televize Óčko), Pavel Hanuš (vedoucí projektu digitalizace ČT)

VIDEOZÁZNAM TOHOTO BLOKU, POŘÍZENÝ ČT 24

DIGImedia 2008 - 8

Panel druhého bloku konference. Zleva: Martin Veselovský, Jiří Balvín, překladatel, Martin Kubacki, Martin Mrnka, Marek Singer, Kamil Levinský, Martin Janků

KONFERENCE MINUTU PO MINUTĚ

11:07 – S mírným zpožděním začíná druhý blok konference, věnovaný především porovnání efektivity pozemního a satelitního digitálního televizního vysílání. Tuto část konference již nepřenáší ČT 24, ale živé vysílání by mělo být dostupné na jejím webu www.ct24.cz.

11:09 – Gerhard Schaas z německého sdružení Deutschen TV-Plattform (obdoby české Koalice pro digitální televizi) říká, že Německo si prošlo podobnými problémy se zaváděním digitálního vysílání jako Česká republika. Mám zkušenosti s dalšími zeměmi, jako je Korea nebo Japonsko, kde se k šancím spojeným s digitalizací stavějí mnohem příznivěji. V našich zemích máme dvě šance: buď budeme pokračovat rychle a budeme technologicky na špici, anebo máme šanci jít na konci davem a necháme se v technologickém vývoji řídit jinými, vyspělejšími národy, prohlásil Schaas.

DIGImedia 2008 - 9

Generální ředitelé Primy a Novy, Marek Singer a Petr Dvořák, naslouchají prezentaci Gerharda Schaase

11:10 – Digitalizace v Německu začala v roce 1996 zavedením první placené satelitní televize od skupiny Kirchgruppe. Některé mediální skupiny se ještě před pozemní digitalizací snažily získat určité výhody. Všechny tyto snahy vyšly nazmar, digitalizace se zpozdila a první nekódované programy se objevily až v roce 1999. Jakékoli snahy o zavedení restrikcí před zavedením digitálního vysílání vedou k jeho oddálení, říká Gerhard Schaas.

11:15 – Zatímco v České republice přijímá většina domácností televizi pozemně, v Německu touto cestou sleduje televizi pouze 10 procent domácností. Řešili jsme tedy otázku, zda vůbec digitalizovat pozemně a nespolehnout se jen na kabel a satelit. Dospěli jsme k názoru, že digitalizovat budeme, protože tato forma přináší nové možnosti, třeba příjem televize v autě a podobně, pokračuje Schaas.

11:20 – Rozhodli jsme se pro rychlý přechod. V letech 2002 až 2003 jsme v jednotlivých regionech vypnuli analogovou a zapnuli digitální zemskou televizi. Nenastal přitom žádný problém, dodává Schaas. Politici měli obavy, ale obyvatelé se často zachovali pokrokověji, než se od nich čekalo. V Německu dnes digitálně přijímá televizi v DVB-T 41 procent domácností. Satelitně dokonce 82 procent.

11:22 – Německo chce do konce letošního roku docílit stoprocentního pokrytí signálem zemské digitální televize, prohlásil Garhard Schaas. Soukromé televize se zatím rozhodly pokrývat v DVB-T pouze velká města a nevysílají digitálně z pozemních vysílačů na venkově. Nahrazuje je ale řada tematických kanálů veřejnoprávních televizí, takže programová nabídka je velká.

DIGImedia 2008 - 17

Celkový pohled na účastníky druhého panelu konference

11:24 – Pokud se podaří shodnout na jednom formátu vysílání, společném postupu a termínech zapínání digitálu a vypínání analogu, probíhá digitalizace velmi rychle, shrnuje Garhard Schaas.

11:27 – 54 procent německých domácností přijímá televizi prostřednictvím kabelu. Tyto domácnosti jsou rozděleny do několika skupin podle způsobu, jakým se dostává signál do kabelových rozvodů jejich operátora. Německo má tři velké kabelové operátory, a společně s operátory dalších plaforem vysílají prostřednictvím různých standardů. Místo toho, aby došlo ke sjednocení vysílacích standardů, došlo k jejich roztříštění, konstatuje Schaas.

11:31 – Klient musí rozpoznat výhody digitalizace, protože jenom potom ji přijme a dokáže využít toho, co mu nabízí, dodává na závěr svého vystoupení Gergard Schaas.

11:32 – V Německu rapidně přibývá domácností s širokoúhlými a HD ready televizory. Dosud převládají televizory s úhlopříčkou 31´´. Pro sledování HDTV je ale nutný přijímač s úhlopříčkou alespoň 46´´

11:35 – Nejrychleji v Německu proběhla digitalizace satelitu, nejpomaleji se prosazuje u kabelu, dodává ještě Gerhard Schaas. Na rozdíl od České republiky se na financování tohoto procesu nepodílí stát.

11:37 – Slova je ujímá Martin Janků, šéf společnosti Media Vision, držitele obchodní značky CS Link, stejnojmenné satelitní platformy.

DIGImedia 2008 - 10

Martin Janků, jednatel společnosti Media Vision, držitele značky satelitní služby CS Link

11:39 – Zavádění DVB-T je poněkud diskutabilní, protože není jasné, zda kapacita multiplexů bude stačit pro všechny televize, které budou chtít vysílat, říká Martin Janků. Kolik programů diváci uvidí, závisí na tom, jaké náklady na šíření signálu budou muset nové televize platit. Není tajemstvím, že prvních třicet procent území pokrytí stojí třicet procent nákladů, dalších třicet procent už více než dvakrát tolik, pokračuje Janků. Oproti tomu satelit je tu hned, nemusí se stavět sítě, a pokrytí je stoprocentní. Kvalita signálu je bez problémů a z hlediska nákladů je satelit mnohem levnější než terestrické vysílání, dodává šéf Media Vision.

11:44 – Na řadu přichází prezentace generálního ředitele televize Nova Petra Dvořáka. Možná trošku překvapím, protože moje vystoupení nebude úplně o tom, co jsem původně avizoval, říká Dvořák.

11:46 – Digitalizace přináší i kvalitativní posun, což znamená, že diváci chtějí využívat kvalitnější televizory, začíná svůj příspěvek ředitel TV Nova. Interaktivní platformy dosud nemají u televizního vysílání šanci, protože si našly k uživateli jiné cesty. Je otázka, zda se již teď vybavovat novou vysílací technologií pro HD vysílání, nebo ještě dva tři roky počkat. My za Novu jsme se rozhodli jít do risku a připravit se na HD vysílání už nyní, konstatuje Petr Dvořák.

11:49 – Konvergenci médií považuji za floskuli, žádné nové médium nezničilo to staré. Divák je schopen přijímat informace několika způsoby. Když surfuje na internetu, ve vedlejším okně sleduje streamovanou televizi nebo poslouchá rádio, pokračuje Dvořák. Nemyslím si, že vznikne jedno velké médium na Internetu, které vytlačí tisk, televizi nebo rádio, dodává. Chceme vytvořit několik těchto médií vedle sebe, která si budou spíš pomáhat než si odebírat uživatele.

DIGImedia 2008 - 11

Generální ředitel televize Nova Petr Dvořák

11:51 – Pro inzerenty znamená tento rozvoj médií trošku problém. Některá nová média časem zaniknou, jiná se budou muset vzdát některých typů výstupů. O to více posílí pozice velkých značek, a inzerenti se budou muset snažit rozprostřít své reklamy na několik typů médií, míní ředitel Novy.

11:52 – Chystáme řadu nových kanálů, ale současná legislativa nám bohužel neumožňuje vysílat je na pozicích v současných multiplexech. Uvidíme, co se stane – zda všichni, co k tomu mají oprávnění, využijí svého práva a požádají o kompenzační licence. Potom by se mohlo uvažovat o nějaké legislativní změně, díky které bychom tyto programy mohli dostat do éteru, dodal Dvořák.

11:53 – Zpravodajský kanál je ten poslední, o který bychom stáli a rozjížděli ho, prohlásil šéf televize Nova v narážce na přítomného generálního ředitele zpravodajské televize Z1 Martina Mrnku.

11:54 – Zkuste se mě zeptat 14. srpna, reagoval Petr Dvořák na otázku Martina Veselovského, zda televize Nova přistoupí k TPP.

11:57 – Zpravodajský portál tn.cz splnil očekávání TV Nova, byť podle Petra Dvořáka odstartoval zhruba o rok později, než měl. Denně ho navštěvuje 80 až 100 tisíc unikátních uživatelů a za květen jsme měli 1,5 milionů uživatelů, uvedl Dvořák.

11:59 – Koncem června budeme mít výsledek analýzy, podle kterého doporučíme investorům, zda máme přistoupit k TPP, prohlásil generální ředitel televize Prima Marek Singer.

DIGImedia 2008 - 12

Generální ředitel televize Prima Marek Singer

12:00 – Vývoj situace s digitalizací ve Švédsku dává za pravdu těm, kteří říkají, že silné televize budou posilovat a malé televize budou mít problémy s přežitím. Televize Prima nebude stát na místě, bude se připravovat na další vývoj a spolupracovat s dalšími typy médií. Dokážu si představit nejen Internet, dokonce i tisk a rádia, dodal Singer.

12:02 – Slova se ujímá generální ředitel nové zpravodajské televize Z1 Martin Mrnka. Jeho příspěvku předcházel minutový reklamní klip Z1, v němž defilují i bývalí moderátoři České televize Veronika Sedláčková a Jan Němec.

12:06 – Přesto že se dosavadní systém televizního vysílání v České republice snažil zadusit nástup nových digitálních televizí, ty vznikají a budou vznikat, začíná svůj příspěvek Martin Mrnka. Rekapituluje, kolik zpravodajských televizí vysílá v jednotlivých evropských zemích.

12:08 – Hlavní důvod, proč se J&T rozhodla rozjet zpravodajskou televizi v České republice, je prázdné místo. Chápu, že se ji nepokusila rozjet Nova, protože nemá ten typ obsahu, který očekávají naši diváci, prohlásil Mrnka.

DIGImedia 2008 - 13

Generální ředitel televize Z1 Martin Mrnka

12:11 – Martin Mrnka představuje televizi Z1 a její programové schéma, čímž jeho prezentace končí.

12:13 – Proč je v České republice tak malá penetrace satelitní televize, ptá se Martina Kubackého, ředitele satelitní společnosti SES Astra CEE, moderátor Martin Veselovský. V Německu je Astra od začátku a existuje tam mnoho kanálů, které vysílají volně. Němečtí diváci se zajímali o širokou nabídku kvalitních programů, které by vysílaly plošně. Napomohlo tomu také nastartování komerčních kanálů jako Sat1, Pro7 a RTL, které od začátku vysílaly přes satelity Astra. Naše firma si od začátku uvědomovala, jak je německý trh důležitý. Proto jsme se na něj zaměřili podrobněji, vysvětluje Kubacki.

12:16 – Musí probíhat boj mezi pozemní a satelitní vysílací platformou? Pokračuje v otázkách moderátor Martin Veselovský. Podle Martina Kubackého je divákovi jedno, jak se k nim signál dostane, ale chtějí, aby byl kvalitní a aby to bylo levné. Viděl jsem plakát s otázkou, která z platforem se bude smát naposled. Myslím si, že smát se bude především divák. Nechceme bojovat proti DVB-T, je to na rozhodnutí diváků. Všichni zvítězí, nebude poražených, dodává Kubacki.

DIGImedia 2008 - 14

Generální ředitel SES Astra CEE Martin O. Kubacki s překladatelem

12:18 – Kubacki opakuje data z nedávného průzkumu společnosti Mediaresearch, podle nichž už 25 procent českých domácností přijímá televizi digitálně, a třináct procent prostřednictvím satelitu.

12:19 – Na řadu přichází prezentace Kamila Levinského, ředitele pro transformaci Českých Radiokomunikací, kterou uvádí „rýpnutím“ do Martina Janků a Martina Kubackého, že vysvětlí, proč není satelitní vysílání pro inzerenty tak zajímavé jako pozemní. Říkáme, že satelitní vysílání je levné, kvalitnější a rozšířené, ale co to znamená pro diváka? Musí si pořídit nový přijímač a parabolu, kdežto set-top-box pro pozemní příjem televize stojí od šesti set korun. Navíc na satelitu mívají televize mnohem menší datový tok než v pozemních sítích. Na satelitu je také větší časový posun ve vysílání oproti reálu, vypočítává Levinský.

12:22 – Terestrické vysílání je nezpoplatněné, a to je jeho největší výhoda. U satelitu musí ještě platit. Pozemní příjem digitální televize je nejlevnější ze všech způsobů příjmu, říká Levinský.

12:23 – Všechny čtyři pozemní digitální multiplexy v České republice pokryjí od sedmdesáti pro pětadevadesát procent populace, konstatuje Levinský. Multiplexy 1 a 2 budou mít pokrytí pětadevadesát procent obyvatel ČR, multiplex 3 nejméně pětaosmdesát procent populace a multiplex 4 alespoň sedmdesáti procent obyvatel.

12:25 – Multiplex 2 provozovaný Českými Radiokomunikacemi bude mít 26 vysílačů, a nepočítá s dalšími dokrývači, informuje Kamil Levinský. Síť bude kopírovat veřejnoprávní multiplex České televize a může využívat stejné vysílače.

12:27 – Pro analogovou celoplošnou televizní síť využívají televize třicet kmitočtů, pro digitální síť o stejném pokrytí je třeba jen jedenáct kmitočtů. To povede k úspoře kmitočtového spektra, konstatuje Kamil Levinský.

12:28 – Tvrzení o vysokých nákladech spojených s pozemním šířením digitálního televizního vysílání je mýtus, prohlásil Kamil Levinský. Diváci odcházejí od analogového příjmu televize ke kabelu a satelitu jenom kvůli nízké programové nabídce. IPTV dnes saturuje potřeby diváků, kteří čekají na DVB-T. Dá se očekávat, že po jeho spuštění část diváků odejde od placených služeb k pozemními příjmu televize. Satelitní příjem je minoritní a takový také zůstane, dodává Levinský.

12:31 – Co se týká plateb za satelitní příjem televize, tak s tím nesouhlasím, reaguje na tvrzení Kamila Levinského ředitel SES Astra CEE Martin Kubacki. Každý divák má šanci si vybrat, kterou satelitní službu si vybere, jestli CS Link nebo UPC Direct, a za co bude platit. Nejlevnější satelitní set-top-box přijde na dvacet euro. Proto si stále myslím, že satelit má jisté výhody oproti DVB-T.

DIGImedia 2008 - 15

Ředitel pro transformaci Českých Radiokomunikací Kamil Levinský

12:33 – Řekněte mi, které HDTV programy u vás vysílají v pozemních digitálních sítích, obrací se Martin Kubacki na Kamila Levinského. Já jsem vždycky říkal, že v HDTV mají satelitní platformy určitý náskok, který ale bude smazán po přechodu na zemské digitální vysílání ve formátu DVB-T2 a MPEG-4, reaguje Levinský.

12:36 – Rozhodování televizí o tom, v jakém multiplexu budou vysílat, se bude odvíjet jenom podle toho, na co budou mít peníze a co se jim vyplatí z hlediska jejich reklamních výnosů. Pokud dodatečné pokrytí na pětadevadesát procent populace bude dražší než příjem z reklamy za to, že televize pokryje takto velkou část populace, samozřejmě se jim nevyplatí, vypočítává Kamil Levinský.

12:38 – Počítáme s tím, že České Radiokomunikace přejdou k MPEG-4 až v systému DVB-T2. Bude muset dojít k celkovému upgrade celého multiplexu a k tomu budeme potřebovat dodatečnou vysílací síť pro HD programy, přiblížil Levinský. V síti DVB-T2 bude mix SD a HD kanálů podle toho, co se které televizi vyplatí.

12:40 – Nabízí se otázka, co s digitální dividendou. V Británii se tamní regulátor Ofcom ptal veřejnosti, a zájem je o broadbandové služby, končí své vystoupení Kamil Levinský.

12:42 – Štěpán Kotrba z Britských listů: Dozvěděl jsem se tady, že všichni budou mít nějaké výhody, ale nějak mi uniklo, kdo to zaplatí. Nemyslím si, že by čeští diváci měli stejné nároky a návyky jako němečtí, co se týká třeba HDTV. Kolik si pánové ze satelitu myslí, že pokryjí české populace?

12:43 – Mohu tady citovat pana Hanuše, pokud vám to nebude vadit, reaguje Martin Kubacki z Astry. Na jedné akci tady v České republice se pana Hanuše někdo zeptal na stejnou věc. Jestli si dobře pamatuji, odpověď zněla, že satelit může na konci přechodu k digitálnímu vysílání dosáhnout penetrace čtyřiceti procent domácností. To je podle mne velmi reálné číslo. Ale čeští diváci jsou nepředvídatelní. Velmi dobrým příkladem je platforma CS Link, která během velmi krátké doby získala půl milionu předplatitelů, aniž by měla nějakou velkou kampaň jako Telefónica O2 nebo jiné společnosti. Lidé si to mezi sebou řekli, uvedl Kubacki.

12:46 – V současné době má digitální satelit v Česku podle průzkumu Mediaresearch třináct procent domácností. Myslím si, že je toto číslo podhodnoceno. Jdeme rozhodně nahoru, doplnil Martin Kubacki.

12:48 – Pokračuje generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín. Rekapituluje, jakými všemi způsoby Óčko vysílá. Vstupem na satelit Astra jsme si zpočátku říkali, že je to tak trošku služba veřejnosti, ale vyřešili jsme tak distribuci signálu tak, aby se dostal ke všem, kdo o něj stojí, uvedl Balvín. Oddalováním pozemní digitalizace se skutečně může stát, že DVB-T pokrytí sice bude, ale bude ho využívat jen čtyřicet procent populace, varuje.

12:50 – Jiří Balvín je příznivcem myšlenky národní satelitní platformy, kde by museli povinně vysílat všichni s pozemní digitální licencí, jako je tomu ve Francii.

DIGImedia 2008 - 16

Generální ředitel televize Óčko Jiří Balvín

12:51 – Do konce roku 2008 jsem přesvědčen, že nezačne vysílat nikdo nový, reagoval Jiří Balvín na otázku Martina Veselovského, zda se do konce letošního roku dočkáme startu nějaké další nové digitální televize. Před několika lety jsem na jedné konferenci řekl, že tu už není místo pro další plnoformátové televize, ale pro nové tematické kanály jako je Z1, odpověděl Balvín s narážkou na projekty digitálních televizí Barrandov a Febio.

12:53 – Televizi Óčko trvalo tři roky, než se v nákladech a výnosech dostala na nulu, prozradil Jiří Balvín. Jestliže by někdo chtěl přijít s televizí, která by měla konkurovat dnešním velkým televizím, může očekávat mnohem delší časové období. Jestliže to stihne za pět let, klobouk dolů.

12:55 – Končí druhý blok konference, třetí bude následovat po polední přestávce ve 14:00.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+