Hlavní navigace

Zveřejněné licenční podmínky odhalily plány digitálních televizí

17. 5. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 118483
Na internetových stránkách Rady pro rozhlasové a televizní vysílání se včera objevily licenční podmínky šesti nových digitálních televizních stanic. Hudební televize Óčko, zpravodajský kanál Z 1, regionální síť RTA, plnoformátové stanice Febio TV, TV Barrandov a dětská televize Pohoda tak poodkryly svoje programové plány. Součástí licenčních podmínek jsou totiž i zamýšlená programová schémata, která jednotlivé stanice dosud tajily.

Skoro veřejnoprávní TV Barrandov

Asi nejtajemnějším projektem je plnoformátová televize Barrandov, jejíž licenci získala společnost Barrandov Studio vlastněná skupinou Moravia Steel. Ta chce podle licence v prvních dvou letech vysílat šestnáct a půl hodiny denně (7:30 – 24:00) a poté přejít na celodenní vysílání, pokud její pokrytí přesáhne sedmdesát procent území České republiky. Žánrově se chce TV Barrandov zaměřit hlavně na kontaktní pořady (17 procent celkového programu), české hrané filmy (16 procent programu) a zpravodajství (13 procent programu). Počítá také ale například se sportovními pořady, studentskými filmy nebo vzdělávacími pořady.

Poměrně radikální má být podíl evropské tvorby na celkovém programu. Zatímco zákon vyžaduje, aby evropská tvorba tvořila alespoň 50 procent celkového programového schématu, TV Barrandov slibuje, že u ní to bude nejméně 80 procent. Zavázala se také, že její schéma bude obsahovat pořady z tvorby studentů AMU a konzervatoří, případně dalších uměleckých středních a vysokých škol, a to minimálně jednou týdně. Dost veřejnoprávně zní licenční podmínka, podle které má TV Barrandov mapovat život národnostních a etnických skupin v regionech a že podíl pořadů věnovaný těmto menšinám dosáhne devíti procent z celkového programového schématu.

Jak to bude s českými filmy?

Ačkoli Barrandov Studio nevlastní práva k českým filmům, jak původně tvrdil jeho majitel Tomáš Chrenek (ta patří Ateliérům Bonton Zlín), televize Barrandov slibuje na každý večer alespoň jeden český hraný film a jeden český dokument, případně obdobný slovenský pořad (a na druhý den jeho reprízu). Z ukázkového programového schématu vyplývá, že zprávy bude TV Barrandov vysílat dvakrát denně včetně regionálních informací. Stanice také nabídne speciální dopravní zpravodajství a kontaktní živé pořady z Prahy a krajských měst. Zpravodajské relace i celý prime time má ale TV Barrandov naplánovaný dost chaoticky. Zpravodajství nemá pevný čas (kromě ranních bloků), televize ho chce vysílat každý den jindy. A například v pondělí proti hlavním zprávám na Primě chtějí barrandovští vysílat Burzu práce.

Speciální bloky bude mít parlamentní zpravodajství. Velký prostor slibuje TV Barrandov tvorbě pro děti. Také mládež by si měla přijít na své: stanice slibuje speciální magazíny pro mladé o počítačových hrách, fitness magazín, hudební soutěže či amatérská videa. Ze sportu se TV Barrandov soustředí na box, karate, bojové sporty, kulečník a golf. Celkově by mělo jít o osm bloků týdně plus reprízy. Jedenkrát týdně nabídne TV Barrandov motoristický magazín Autosalon, pořad o cestování, magazín o bydlení a aktuální publicistiku. Barrandovští počítají také s erotikou, a to třikrát týdně (pondělí, středa a pátek) od půl dvanácté ve formě filmů, poradny, kontaktního pořadu a reportáží.

Slovenské pondělky na Febio TV

Televize Febio zatím veškeré podrobnosti o svém programu tajila. Zveřejnila pouze informaci, že v prvních letech bude vysílat šestnáct hodin denně a teprve po vypnutí analogového vysílání rozšíří program na 24 hodin denně. V první fázi by Febio vysílalo ve všední dny od 9:00 do půlnoci, o víkendu by program startoval už v 8:00. Všední dopoledne by zabral interaktivní blok zaměřený na lidi v domácnostech. Následovat mají reprízy publicistických magazínů z víkendu, v pondělí odpoledne od 14 hodin by pak běželo Okénko Febiofestu (rovněž v repríze), večer pak jako hlavní pořad Slovenské pondělí (něco na způsob slovenských podělků v Československé televizi). Celý pondělí večer pak chce Febio věnovat menšinám.

TV Febio perex

Fero Fenič o projektu televize Febio

Asi největší očekávání z šestice nových digitálních stanic, které 4. dubna obdržely licenci od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, vzbuzuje televize Febio. Její tým se má tento víkend sejít na prvním velkém zasedání, na kterém společně s investorem doladí programové schéma a rozhodne o dalším postupu při přípravách na start vysílání. Fero Fenič v rozhovoru pro DigiZone.cz nevylučuje, že by k němu mohlo dojít dříve než 21. března 2007.

Zbylé všední dny mají podobné schéma: po dopolední repríze publicistických magazínů následuje interaktivní pořad a současná evropská hraná tvorba, v brzkém odpoledni ve všední dny většinou v repríze. Premiérové pořady poběží až od páté hodiny odpoledne: nejprve evropská seriálová tvorba, magazín životního stylu, aktuální publicistika a politická publicistika (poslední dva jmenované pořady budou konkurovat hlavním zpravodajským relacím na Primě, ČT 1 a Nově). Hlavní zprávy na Febio TV půjdou od 19:45 a potrvají čtvrt hodiny. Večery chce Febio věnovat hlavně hrané tvorbě, a to jak filmům, tak především seriálům a televizním inscenacím. Své místo dostane i Okénko Febiofestu.

Kriminální pořad a dokumentárně zábavné pásmo

V úterý od 20 hodin chce Febio TV vysílat „český kriminální pořad“, ve středu „český rodinný pořad“, ve čtvrtek „zábavný komediální pořad“ a „politickou a společenskou satiru“, v pátek „Febiomat“ (výběr z pořadů, které vyrábí společnost Febio) a o víkendu „české dokumentárně zábavné pořady“. Od jedenácté hodiny večer bude Febio TV opět reprízovat, a to včetně hlavní zpravodajské relace, kterou televize zopakuje krátce před jednou hodinou ráno. Na úvod a závěr vysílání a pak téměř vždy před celou hodinou půjde „Minuta z Česka“ – aktuální reflexe, myšlenka, fakt a postřeh z České republiky. Po spuštění celodenního vysílání rapidně klesne počet repríz a rozšíří se například zpravodajství.

V této fázi chce Febio TV nabídnout každý den od 23:00 kromě soboty zpravodajský pořad Co den dal (v neděli Co týden dal). Každý všední den vpodvečer by také běželo půlhodinové talk show a seriál pro mládež. Televize Febio se v licenčních podmínkách zavazuje věnovat nejméně 55 procent vysílacího času evropské tvorbě, nezávislým producentům pak alespoň 15 procent vysílacího času. Zpravodajské a publicistické pořady postupně zaberou pětinu programu Febio TV. Menšinám chce stanice věnovat deset procent vysílacího času. Českým kriminálním a rodinným pořadem pak Febio TV míní „paradokumentární pořady s prvky reality show na různá témata“. V průběhu filmového festivalu Febiofest by televize vysílala s pozměněným programovým schématem.

BRAND24

Televize Óčko prakticky beze změny

Licenční podmínky hudební televize Óčko se oproti její licenci pro satelitní a kabelové vysílání takřka nemění, stejně jako její programové schéma. Óčko se zavázalo, že nejméně 66 procent vysílacího času věnuje evropské tvorbě (včetně domácí). Čtvrtinu programu chce televize naplnit pořady a klipy od nezávislých evropských producentů. Domácí tvorba má zpočátku tvořit 25 procent vysílání, její podíl se má ale postupně zvyšovat a nejpozději 1. ledna 2017 má dosáhnout 33 procent. Óčko se v licenčních podmínkách zavázalo, že nebude přebírat část programu od jiného provozovatele, s výjimkou přímých přenosů zahraničních koncertů. Podstatným prvkem většiny pořadů na Óčku má být jejich interaktivita a mezi moderátory mají být i lidé jiné než české národnosti a různého etnického původu. Óčko také slibuje postupné zavádění vícekanálového zvuku a systematické přenosy z českých hudebních festivalů.

Óčko perex

Jaký byl původní plán Óčka se startem 6. května

Mezi zkušebním a řádným vysíláním televize Óčko v multiplexu C nebude v podstatě žádný rozdíl. Tak si představoval Jiří Balvín, generální ředitel této hudební stanice, bezproblémový přechod digitální sítě C od experimentálního k „ostrému“ vysílání. Skutečnost je poněkud jiná: Óčko nyní vysílá „záložně“ v pražském multiplexu B, s jehož provozovatelem má podepsanou smlouvu do července letošního roku. Do té doby by televize měla podepsat smlouvu s Českým Telecomem o řádném vysílání v multiplexu C a také toto vysílání spustit. Přečtěte si rozhovor serveru DigiZone.cz s Jiřím Balvínem.

O licenčních podmínkách digitálních stanic Z 1, RTA a TV Pohoda se dočtete v zítřejším článku.

Která z těchto tří televizí má nejrealističtější licenční podmínky?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).