Hlavní navigace

Zprávy nechystáme. Chceme se věnovat hlavně přenosům, říká šéf Slovak Sport.TV

10. 7. 2012
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Slovak Sport.TV je novým hráčem mezi sportovními kanály. Server DigiZone.cz se bavil s jeho šéfem Róbertem Gregušem, krom jiného, i o expanzi na český trh.

Na svém facebookovém profilu jste uvedli, že zkušební Slovak Sport.TV vysílání potrvá až do 15. září. Naskýtá se tedy jednoduchá otázka: proč tak dlouho?

Chceme doladit techniku a smlouvy s operátory. Nemůžeme se dohodnout se všemi za pár dnů nebo týdnů. Pokud nebudeme etablováni na celém Slovensku, nemá cenu kupovat ani drahá práva. Je potřeba také zaučit personál.

Jak jste už uvedl, zkušební vysílání chcete využít i na zaučení vašeho personálu. Jak se tedy bude lišit zkušební vysílání od ostrého?

Struktura nebude více méně pevná a budeme leckdy zařazovat přenosy také na poslední chvíli. V současné době nejsou žádné pravidelné soutěže, takže program se dost těžko vyrábí. Na poslední chvíli se v podstatě rozhodujeme, co se bude točit naživo.

Můžete už teď říci, které soutěže se vám případně podařilo získat?

Více méně jsme dohodnuti s basketbalem, házenou, florbalem a o dalších věcech jednáme. Chtěli bychom se orientovat především na palubové sporty, ale pokud se podaří dohodnout i s jinými sporty, určitě se jim nebudeme bránit. Jde o dlouhá a složitá jednání a připravit plnohodnotný sportovní kanál není jednoduché. Určitě se to nedá zvládnout za pár týdnů.

Mám možnost sledovat váš program na satelitu a některé přenosy mi nepřijdou po technické stránce příliš kvalitní. Nejde pouze o kvalitu obrazu, ale například při fotbalovém přenosu, tuším, že to byla Žilina se Slováckem, se objevil i velice trhaný pohyb. Řeknu-li to lidově, hráči se při švenknutí kamery pohybovali jako roboti. Kvalitní nebyl příliš ani zvuk. Čím to bylo způsobeno a co s tím hodláte dělat?

Šlo o problém s prokládáním řádků, který se později podařilo opravit. Záznam byl v pořádku, ale tím, že se nahrál do jiného formátu a nebylo to správně nastavené, se objevil tento problém. Je to běžná věc, která se stává i u jiných etablovaných televizí.

Čili právě zkušební vysílání by mělo těmto problémům později předejít.

Samozřejmě. Všichni lidé jsou noví. Mají sice nějaké zkušenosti s televizí, ale ne s takovýmto projektem, takže se takováhle věc může stát.

Kdo tedy dělá vaši televizi? Vaším zatím největším úlovkem, dá-li se to tak říci, je bývalý šéfredaktor kanálu Digi Sport a sportovní redakce Slovenské televize Jaroslav Šišolák, jak jste nedávno prozradil v rozhovoru pro Stratégii.sk. Kdo jsou ale běžní zaměstnanci?

Komentátoři jsou mladí kluci, kteří dělali například komentáře na stadionech, pokud mají možnost externí spolupráce, ani tomu se nevyhýbáme. Tím, že ještě nemáme strukturu napevno vytvořenou, tak v podstatě postupujeme případ od případu. V rámci testovacího vysílání se pochopitelně může stát, že máme něco naplánované a nevyjde to, tak to nakonec neodvysíláme.

Před svým startem jste uváděli, že budete všem operátorům k dispozici jak v SD, tak i HD kvalitě a bude tedy záležet pouze na nich, jaký stream si vyberou. Proč se satelitní služba Skylink nakonec rozhodla pro SD rozlišení, když v posledních měsících preferuje především stanice v HD?

Skylink musí nakupovat satelitní kapacitu od Astry a zatím nevěděli, co od našeho kanálu mohou čekat. Máme určitou obchodní dohodu, že zatím budeme šířeni v MPEG-4/SD. Nadále jednáme a máme od nich nějakou nabídku, ale vše je o penězích a o tom, jak se podaří zobchodovat reklamu. Záviset to bude pochopitelně i na tom, kolik budeme dostávat od operátorů. Většina operátorů, s nimiž jednáme, má zájem o naši SD verzi kvůli tomu, že nemají kapacity. Někteří jsou dokonce stále ještě v analogu. My máme k dispozici SD i HD verzi, takže záleží na operátorech, co kdo zařadí.

Jak jste zmínil, v první řadě jde především o finance. Čtenářům asi není třeba dlouze vysvětlovat, proč náklady na šíření HD verze jsou větší než u SD. Předpokládám tedy, že i právě proto dopadlo jednání nakonec tak, že Skylink šíří pouze klasickou verzi.

Náš kanál je nabízen s variabilním datovým tokem od 2 do 3 Mbps, HD verze ale až 8 Mbps, čili jde o téměř trojnásobný nárůst ceny, což si na začátku vysílání nemůžeme dovolit. Dohodli jsme se tak, jak jsme se dohodli. Obraz v SD verzi není špatný, pokud se nevyskytne nějaký technický problém. Jde o standardní obraz jako u ostatních sportovních televizí, které vysílají v SD kvalitě.

Tím se v podstatě dostáváme k další otázce. Spoléháte na financování pouze od operátorů, kteří vás budou šířit jako placený kanál, nebo se budete snažit prostředky pro vaše fungování získat i jiným způsobem?

Samozřejmě se snažíme prodat reklamu, sponzorské odkazy a tak dále, ale tím, že je léto a nevysíláme ještě plnohodnotně na celém Slovensku, nejsme ve všech kabelovkách, reklama se těžko prodává. Máme zájem o potenciální partnery, kteří by s námi chtěli od podzimu spolupracovat.

Podařilo už se vám získat konkrétní inzerenty, nebo budete aktivně oslovovat firmy, které by o vás mohly mít zájem?

Máme obchodní oddělení, které na tom pracuje. Dnes se neprodává reklama tak, že zavolám někomu a zeptám se ho, jestli nechce reklamu a on mi odpoví, že ano. Jsou to dlouhotrvající jednání a přesvědčování. Musíme dokázat, že kanál budou lidi sledovat a člověk, který si u nás reklamu zadá, nevyhodí peníze komínem.

A některé firmy už vás tedy oslovily s tím, že by měly zájem u vás inzerovat?

Určitě.

Konkrétnější, předpokládám, nebudete.

Ne, ne, jde o obchodní záležitosti. Nechci předbíhat, a dokud nemáme vše podepsané, nebudu to komentovat.

Přejděme k tomu, kdy se vlastně plán na vznik vašeho kanálu zrodil. Bylo to okamžitě poté, co loni zanikl veřejnoprávní okruh Trojka?

Mělo to takový průběh, že jsme vytvořili technologii na přenosy, kterou jsme chtěli nabízet jiným sportovním televizím, ale ty o to v podstatě neprojevily zájem kvůli tomu, že stojí nějaké peníze. Když jsme to měli hotové, po nějakých úvahách, plánováních a průzkumech jsme se rozhodli, že tento kanál by se tu mohl uživit, pokud bude zaměřený na slovenský sport s tím, že sem tam se doplní nějakým zahraničním přenosem, pokud bude zajímavý.

A tohle období trvalo asi jak dlouho?

Myslím, že jsme na tom pracovali od února. V únoru jsme zhodnotili, že zkusíme vytvořit sportovní kanál.

A věděli jste tedy okamžitě, že budete cílit výhradně na slovenský sport?

V podstatě ano, protože na Slovensku žiju a vím, že se slovenským sportem to je takové, jaké to je. Je to o obchodě a o marketingu. Pokud chce slovenský sport dostat peníze od sponzorů, tak jim musí něco nabídnout. Sponzorům mohou nabídnout například to, že budou přenosy vysílat v televizi. Určitě je lepší, když přenos vidí deset dvacet tisíc lidí, než když na něj přijde pár set lidí na stadion. Začali jsme tedy nějaká jednání se sportovními svazy a ty z toho byly v podstatě pozitivně překvapeny, že něco takového by tu mohlo být. Budeme dělat například kvalifikační přenosy z basketbalu žen, před podpisem máme smlouvu na basketbalovou kvalifikaci mužů, která se bude hrát v srpnu.

Co se týká zahraničních soutěží, které by pro vás byly atraktivní, případně, které by připadaly v úvahu i co se týká po finanční stránce?

To je těžká otázka. Nechci teď hovořit o konkrétních věcech. Máme nabídky od agentur, které nám nabízejí různé věci od magazínu až po přímé přenosy, případně záznamy různých soutěží. Uvidíme.

Ale vy se netajíte tím, že chcete nakupovat vysílací práva i pro české území, alespoň v rozhovoru pro slovenský týdeník Stratégie jste uvedl, že uvažuje o rozšíření do této oblasti, čím vás láká?

Tím, že je tu dalších deset milionů diváků.

Je to tedy možnost dostat se k dalším divákům, kteří vám budou rozumět, případně i šance získat inzerenty?

Jsou to spojené nádoby. Čím máte více diváků, tím jste lepší klient pro spolupracovníky pro další subjekty, které mají zájem u vás inzerovat.

Pokud ale budete chtít vysílat na českém trhu, je tu předpoklad, že budete muset určitým způsobem cílit i na českého diváka. Čím ho tedy chcete k vysílání přilákat? Předpokládám, že slovenský divák také nebude koukat na ČT 4, aby mohl sledovat například, přeženu-li to, školní ligu z Plzně.

Těžko říci, co chce divák sledovat. Chceme dělat různé soutěže například v česko-slovenské házené, případně pokud spolu budou hrát basketbalisti, takže není problém, pokud pojedou hrát basketbalisti do Čech, udělat přímý přenos, případně naopak. Bude pochopitelně záležet na tom, zda-li už nemá práva někdo jiný. Pokud budou hrát české týmy na Slovensku, tak i tohle určitě českého diváka zaujme. Netvrdíme, že budeme dělat nějaký oblastní sport u vás, vy máte televizí dost, ale pokud budeme mít co nabídnout, sem tam se na nás určitě divák podívá.

Jak se chystáte diváka oslovovat? Nemám na mysli pouze sportovní přenosy, ale například také pořady ze studia.

Testovací vysílání slouží k tomu, že budeme moci ve studiu udělat nové pozadí, technologii a tak dále. Nějakou dobu to tedy potrvá. Proto ve zkušebním vysílání nebudeme mít věci ze studia. Pokud budeme dělat například přenosy z basketbalu, případně jiných soutěží, určitě nabídneme rozhovory ze studia, případně nějaké analýzy. Na tomhle tedy pracujeme a myslím, že do konce léta to bude hotové.

Připravujete případně i nějaké zpravodajství?

Zpravodajství ne. Do toho jít nechceme. Chceme dělat nějakou publicistiku, pohled na určité sportovní události, případně osobnosti z jiného úhlu pohledu. Je tu dost zpravodajských televizí, které se tomu věnují a zbytečně bychom se s nimi naháněli. Vznikli jsme s tím, že chceme nabídnout hlavně přímé přenosy ze zápasů. To je naše priorita. Raději budeme věnovat finance tomuto než zpravodajství. V dolní části obrazovky nám bude běžet informační lišta, kde nebudou chybět výsledky. Tu možná časem zdokonalíme. Zpravodajství se budeme věnovat na naší internetové stránce.

Máte tedy nějakou strategii pro český trh, nebo ho berete pouze jako bonus k tomu slovenskému díky podobnosti obou jazyků?

Pro český trh nemáme strategii. Zatím ho bereme jako bonus a časem se uvidí. Možná se ukáže, že na nákup práv je výhodnější pouze Slovensko a dáme karty v Čechách zablokovat. Uvidíme. Na tuhle analýzu je ještě dost času.

Prozatím ale platí, že program bude dostupný jak na Slovensku, tak i v České republice?

Ano, zatím to platí. Pokud by se vyskytly problémy při některých přenosech na území Česka, tak bychom nechali karty zablokovat. Zatím vše, co děláme, jsou volné zápasy, takže je možné je bez problémů sledovat i v České republice.

Satelit bude jedinou platformou, ke které se k vám český divák dostane?

Ani ne. Zájem už mají některé kabelovky z Čech a počítáme také, že budeme dostupní prostřednictvím různých internetových platforem, například Topfun, který je v Česku populární, případně Voyo a samozřejmě si nás budou zájemci moci pustit i na našich webových stránkách. Chystáme různé aplikace pro mobilní platformy, ať už půjde o iPhony nebo Androidy. V současné době jsme šíření volně a uvidíme, kdy dojde k zakódování.

A volné šíření by mělo na satelitu fungovat jak dlouho? Původně se hovořilo o 1. červenci.

BRAND24

To záleží na Skylinku. Aktuálně to jde mimo nás. Počítali jsme s tím, že od 1. července budeme dostupní v základní nabídce Skylinku, ale zatím je to nekódované vysílání. Momentálně to neřešíme. Je to jejich záležitost.

Foto: archiv Slovak Sport.TV

Máte možnost sledovat Slovak Sport.TV?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).