Více

Zpravodajské televize na pozici 19,2 st. východně

Další družici, kterou jsme si vzali v putování po tematických kanálech tzv. na paškál, je Astra na pozici 19,2 st. východně. Jako první vám zde představíme zpravodajské programy. Vybrali jsme pro vás polskou televizi TVP Info, arabskou Al-Jazeeru, ruskou Russia Today, britské Sky News a BBC World, americkou CNN, panevropský Euronews, německé Phoenix, n-tv a N24 a pochopitelně také českou ČT 24.

TVP Info

TVP Info logo

TVP Info je polská zpravodajská televize, která nahradila 6. října loňského roku dosavadní regionální kanál TVP 3. Program spadá pod veřejnoprávní televizi a věnuje se jak zpravodajství v polských regionech, tak i důležitým událostem ve světě. Dřívější TVP 3 měla svoje pobočky ve většině významných měst v Polsku a TVP Info je bohatě využívá i v současnosti. Na satelitu je šířena varšavská verze, ale analogové vysílače nabízejí i jiná regionální studia. Každou hodinu v době od 7:30 do 22:30 je vysílaný celostátní přehled zpráv. TVP Info přináší také důležité informace z jednání Sejmu a další významnější politické události. Ústředí TVP sídli ve Varšavě. Kanál nabízí kromě pravidelných zpravodajských bloků také publicistické pořady, magazíny a dokumenty. Stanice je přímou konkurencí historicky prvního zpravodajského kanálu ve střední a východní Evropě, komerční televizi TVN 24, ale také ekonomicky zaměřenému programu TVN CNBC Biznes.

Al-Jazeera English

TV2 Al Jazeera International perex

Katarská zpravodajská televize Al-Jazeera English zahájila vysílání 15. listopadu 2006 ve 13 hodin středoevropského času. Centrálou stanice je katarské město Doha. Program využívají i další čtyři zpravodajská centra v Athénách, Londýně, Washingtonu a Kuala Lumpuru. Spolupracovníky má v dalších dvaceti městech světa. Značné zastoupení této stanice je i v Africe. Na černém kontinentu sídlí zpravodajové Al-Jazeery ve dvanácti metropolích, mj. v Káhiře, Nairobi, Johannesburgu či Harare. Jako jediná globální zpravodajská televize získala povolení zřídit stálou redakci v Zimbabwe. Zajímavostí je také to, že počáteční investici ve výši jedné miliardy dolarů poskytl katarský emír. Na Astře 19.2 najdeme také její arabskou verzi Al-Jazeera. Ta vysílá již od roku 1996.

Russia Today TV

TV2 Russia Today logo

Kanál je zajímavý tím, že přesto, že se jedná o program z Ruska, jeho vysílání je kompletně v angličtině. Televize je vlastněná a ovládaná TV Novosti, což je divize ruské státní tiskové kanceláře RIA Novosti. Russia Today zahájila vysílání 10. prosince 2005. Vzhledem k tomu, kým je kanál vlastněn, dá se očekávat také jeho záměrně zkreslený pohled na Rusko, který ho má v zahraničí propagovat. Program je silně prokremelský. Kromě událostí doma monitorují redaktoři pochopitelně také zprávy ze zahraničí. Russia Today dále přináší ve vysílání dokumentární filmy a pohled do ruské historie.

Sky News

TV2 Sky News perex

Sky News je další kanál, který patří do velkého mediálního domu. Zatímco CNN založil známý magnát Ted Turner, tento program nemá na starosti nikdo menší než samotný Rupert Murdoch. Plán spustit televizi byl oznámen Britské filmové a televizní akademii 8. června 1988, k realizaci došlo 5. února 1989 v 6 hodin ve­čer.

V prvních dnech operoval kanál pouze s malým rozpočtem, a to 40 milionů liber (plus 10 milionů režijní náklady). Murdoch však byl potěšen jeho úspěchy a nakonec ho později mnohonásobně navýšil. Pochválil ho např. i politik Vikomt Whitelaw, který ve Sněmovně lordů řekl, že Sky News má velmi vysokou reputaci také mezi odbornou veřejností, a že bude příkladem i pro ostatní televize, jako je např. samotná BBC.

Sky News byl do listopadu 1997 jediným britským čtyřiadvaceti­hodinovým zpravodajským kanálem. Tehdy začal vysílat program BBC News 24. V březnu 2000 spustila Sky službu Sky News Active, která je k dispozici 24 hodin denně. Jde o interaktivní produkt, poskytující doplňkové informace k dění na obrazovce (počasí, hlavní události dne a zábavní průmysl). Je v ní také obsažena služba videa na požádání (VoD – video on demand). Od 24. října 2005 vysílá Sky News z nového studia a v širokoúhlém formátu 16:9.

BBC World

TV2 BBC perex

BBC World je kanál BBC zaměřený na mezinárodní události a každodenní lokální události místního významu. Jde o program, který má z celé korporace nejvíce diváků. Byl založený v roce 1991 jako BBC World Service Television, do stávajícího názvu byl přejmenován v roce 1995. Program vysílá 24 hodin denně a kromě zpravodajství obsahuje také bulletiny, dokumentární filmy, pořady o životním stylu a rozhovory. Jeho hlavním globálním konkurentem je americký kanál CNN International. V době od šesti hodin ráno do půl jedné v noci vysílá vlastní program, po zbytek času pak přebírá zpravodajství BBC News 24. V roce 2006 byl BBC World oceněn jako nejlepší zpravodajský kanál.

CNN International

TV2 CNN perex

Kabelová zpravodajská síť (Cable News Network) známá spíše pod svou zkratkou CNN, je jedna z nejvýznamnějších na světě a zároveň pod ni patří stejnojmenná zpravodajská televize, založená Tedem Turnerem v roce 1980. V současné době jí vlastní společnost Time Warner. CNN představila jako první myšlenku čtyřiadvaceti­hodinového zpravodajského vysílání. V roce 2005 oslavila své pětadvacáté narozeniny. Diváci v USA si jí cení do té míry, že jí považují za kabelový zpravodajský kanál číslo jedna.

Sídlo CNN byste našli v Atlantě, Time Warner působí v New York City a studia jsou pak ve Washingtonu, D.C. V USA má tento zpravodajský kanál k dispozici 88.2 milionu domácností, po celém světě se však její zásah odhaduje na více než jeden a půl miliardy lidi ve 212 zemích a teritoriích po celém světě. CNN začalo vysílat 1. června 1980 a o pět let později vznikla CNN International.

V současné době vysílají i její další odnože, např. CNN Türk na satelitu Türksat 1C, kterou je možné zachytit i v Česku. Bezesporu nejznámější tváří dnešní CNN je moderátor Larry King se svou uznávanou talk show. CNN se též zapsala do povědomí veřejnosti, která byla jako první a vůbec jediná západní televize, která informovala o událostech v Perském zálivu v roce 1991 a o deset let později byla také u útoku na World Trade Center.

EuroNews

TV2 Euronews perex

EuroNews je mnohojazyčná pan-evropská zpravodajská televize, která byla spuštěna 1. ledna 1993. Pokrývá všechny důležité světové události z evropské perspektivy. Poslední čísla hovoří o tom, že ve čtvrtém čtvrtletí roku 2005 byl EuroNews distribuovaný do 193 milionů domácností ve sto jednadvaceti zemích světa. CNN mělo v kabelu k dispozici pouze 119 milionů evropských domácnosti, 73 milionů BBC World a 69 milionů pro CNBC Europe. EuroNews používá u všech svých zpráv komentáře a nemá moderátory. Rubrika „Bez komentáře " je známá i českému divákovi. Inspirovala se jí zpravodajská ČT24. Jde o zpravodajství, které je zaměřené výhradně na vizuální obsah a není opatřeno doprovodným komentářem.

Kanál je také dotovaný z fondů Evropské unie a přijímá 5 milionů euro od EU ročně. Velká pozornost je proto ve vysílání věnována také významným událostem právě z tohoto regionu. Zpravodajství je vysíláno v třicetiminutových blocích. Obsahuje také informace z burzy, finanční zprávy, sport, umění a kulturu, vědu, počasí a monitoring nejuznávanějších evropských novin. EuroNews vysílá aktuálně v sedmi jazycích: angličtině, francouzštině, němčině, italštině, portugalštině, ruštině a španělštině.

Phoenix

Phoenix perex

Kanál je jednou z veřejnoprávních německých televizí patřící pod hlavičku ARD a ZDF. Jeho program se sestává z dokumentárních filmů, zpravodajství, významných události a diskusí. Kanál sídli v Bonnu a má dva šéfy, Markuse Schächtera (ZDF) a Fritze Pleitgena (ARD). Jde o vlajkovou zpravodajskou loď ARD a přední zpravodajský kanál ZDF. Phoenix má také pokryty veřejné přednášky známých osobností, tiskové konference a shromáždění Bundestagu a Bundesratu. Phoenix je možné přirovnat k britskému kanálu BBC Parliament.

ČT 24

ČT24 logo

Ke zpravodajskému kanálu ČT 24 toho asi není zapotřebí mnoho psát. Odstartoval 2. května 2005 ve 13 hodin a zanedlouho tak oslaví již své třetí narozeniny. Vnímám to jako historický zlom, podobně jako byla v roce 1970 dvojka a v roce 1973 barva, uvedl při představení stanice generální ředitel České televize Jiří Janeček. Zpravodajský kanál ČT si vede dlouhodobě dobře ve sledovanosti, přesto, že jeho signál není možné zachytit v analogovém terestrickém vysílání, které přijímá většina obyvatel. Během volby prezidenta republiky se jeho sledovanost pohybovala stále okolo sta tisíc diváků.

N24 logo

N24

N24 je německý zpravodajský kanál vlastněný a ovládaný mediální skupinou ProSiebenSat.1­. Televize byla spuštěna 24. ledna 2000 ze studia blízko Mnichova. N24 spolupracuje při tvorbě finančního zpravodajství s kanálem Bloomberg. V červenci 2001 otevřel kanál vysílací středisko v Berlíně. Další, kdo se podílí na tvorbě programu je televize CNBC Europe.

n-tv

N-TV logo

n-tv je německá televize vlastněná konsorciem RTL Group. Každou hodinu v celou a v půl vysílá aktuální zprávy, mezi pořady je pak umístěn informační program a reklama. Kanál byl původně zamýšlen jako hudební. Nejdříve byl vlastněn americkým zpravodajským programem CNN, pod křídla RTL Group přišel až v roce 2002, s područí CNN se však dostal až v roce 2006. n-tv se bohužel nedaří a jediným příznivým výsledkem byl pro něj rok 2000.

Anketa

Který kanál by byl pro vás kromě ČT24 atraktivní?

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+