Více

Znamení koně II: Jak tu situaci v tvorbě ČT řešit?

Chtěl bych být pozitivní, protože mě trápí to, že většinou píšu samá negativa. Jestliže má někdo psát kritiky a recenze, často mu nic jiného nezbývá. Budu tedy konstruktivní a objektivní.

Musím se zamyslet nad tím, v čem je tenhle seriál lepší, než ostatní z české televizní produkce a v čem je stejný? Především je třeba ocenit krásné záběry, hlavně koní, např. v paprscích slunce. Na tom je jasně patrné, že kameramanem je velice zkušený filmař. Jistěže i na záběrech krajiny, nakonec, celé snímání má vysoce kultivovanou podobu. Hudba k seriálu je příjemná, dalo by se říci něžná a nenápadně podtrhuje jakousi “tichost a utlumenost” díla. Režie je vedená s citem a absolutní znalostí řemesla. Výkony herců jsou mimořádně, někdy snad až příliš, civilní. Tedy s vyjímkou Vilmy Cibulkové, která zde “září jako sluníčko”. Možná, že by režii prospěla větší dramatičnost, rychlejší střih, více exprese. Jak se říká, “když nejde o život, jde o…”

Bohužel ale obrovskou bolestí seriálu je scénář. Po kolikáté již musím zdůraznit neštěstí ve formě neexistence dramaturgie jako takové? Nikoli formálně. Seriál samozřejmě v titulcích dramaturga má. Ale opravdu nevím, nedokážu si představit, jak jeho práce probíhala, když nedokázal upozornit scénáristu na zcela zásadní, natož na ty drobné chyby. Jistě je to zaviněno i kreativním producentem, který si takového dramaturga vybral. Je pouze otázka, zda pan Zigelbauer scénář četl a chyby nenašel nebo nechal plnou odpovědnost na dramaturgovi a sám scénář nečetl…?

Takový příklad drobné chyby: Mlynář (J. Zadražil) se s Horovou (T. Voříšková) potkají před veterinou. On ji pozve na kafe do kavárny, která je kousek odtud. Jedou tam auty. Následuje sekvence běhajících koní – jako předěl, potom překvapivě nejsme v té kavárně, ale ve stáji, kde proběhne dialog, následuje dialog v domácnosti Kaliny a pak teprve Mlynář s Horovou dojedou do kavárny. Ta kavárna, která je kousek odtud musela být hodně daleko. Jednoduchým řešením by bylo, kdyby Mlynář před veterinou upozornil třeba Horovou, že kavárna je trochu z ruky, ale kafe vaří tak vynikající, že stojí za to tam dojet. A takových drobností lze najít více.

Podstatné je ale to, že herci stále odněkud přicházejí, někam zase odcházejí nebo – to především – někde sedí. Scénář zabraňuje režisérovi a hercům, aby rozvinuli jakoukoliv výraznou akci v pohybu. Není tu jeden jediný silný bod. Jako, že by v každém dramatickém díle měly být určitě tři scény, které svou silou diváky vtáhnou naplno do příběhu, aby se nemohl od děje odtrhnout ani na chvilku. V 5. dílu seriálu “Znamení koně” není žádná taková situace.

Sebelepší režisér, s vynikajícím kameramanem, skvělými herci, se štábem, který funguje, nemůže ze špatného scénáře udělat dobrý film.

V případě “Znamení koně” se stalo to, že se ČT pokusila zachránit naprosto průměrný česko-televizní scénář (takže mizerný scénář) tím, že si najala zkušeného filmového režiséra, který si přivedl “své” lidi a všechno zachránil. To je jistě krok správným směrem. Ale vzešel od nesprávného výchozího bodu. Režisér by neměl zachraňovat, ale pozvedat scénář.

CIF16

Škoda je, že s režisérem nespolupracoval na scénáři např. jeho častý spolupracovník Vl. Körner (Krev zmizelého, Pramen života…). To bychom se potom asi všichni se zatajeným dechem dívali na špičkové televizní dílo. Takhle jsme se místy kochali dokonalostí práce profesionálů a místy nudili šedí scénáře.

“Znamení koně” – II. řada
“Malé výhry” – 5. díl
Námět: M. Turnovská, R. Kopřivík
Scénář: R. Kopřivík
Dramaturg: M. Horoščák
Hudba: D. Solař
Kamera: E. Sanders
Kreativní producent ČT: D. Ziegelbauer
Režie: M. Cieslar

39 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 2. 2015 0:03

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+