Hlavní navigace

Ze zákulisí přímého přenosu. Co nasadil O2 Sport při nedělním derby?

27. 9. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Karel Choc
UVNITŘ GALERIE – Deset kamer, tři desítky techniků a čtyři vozy – tak vypadá armáda, kterou O2 Sport potřeboval pro bezproblémový přenos fotbalového utkání mezi Spartou a Slávií.

Nedělní přenos z derby pražských fotbalových klubů, letenské Sparty a vršovické Slávie, zajišťovala společnost Elastic Media Production. Ta je dceřinnou společností operátora O2 Česká republika, připravující přímé přenosy z vybraných sportovních akcí. Kromě mateřského O2 si služby techniků a přenosového vozu, který operátor označuje za nejmodernější v Evropě, může také kdokoliv pronajmout. Cenu za jeho služby ale zástupci O2 odmítli upřesnit. Částka, za kterou O2 přenosový vůz a doprovodný vůz spolu s veškerou technikou pořídila, přesáhla podle informací serveru DigiZone sto milionů korun.

PSALI JSME: O2 ukázalo nejmodernější přenosový vůz v Evropě. Nebo minimálně u nás


Autor: Karel Choc

Elastic Media Production je dceřinná společnost O2, odpovědná za bezproblémový průběh přímých přenosů.

Na nedělní derby připravili technici deset kamer, celkem pak přímý přenos zaměstnal za O2 na tři desítky lidí – deset techniků, deset kameramanů, dva zvukaře, režiséra, střihače, grafiky nebo zvukové inženýry. Vedoucím nedělního přímého přenosu byl Michal Král. Jeho tým vysílá pro diváky kanálu O2 Sport a jeho fotbalové mutace nekomprimovaný 2K signál v HD-SDI.

ROZHOVOR: Cílem O2 TV je oslovit domácnosti, které zatím služby placené televize nevyužívaly


Autor: Karel Choc

Modrý vůz vysílá signál do optické sítě O2. V případě absence potřebné přípojky pak technici využijí služby specialistů, schopných vysílat signál vzduchem až do vzdálenosti dvou a půl kilometru.

Šestnáctikanálový zvuk je embedován přímo do videostreamu v podobě hotového mixu, nahrané ruchy z pozadí jsou pak vysílány zvlášť. Kamery zabírají hřiště z jednoho směru a okrajů v podobě písmene U, na protější straně pak dvojice kamer zabírá hlavně trenéry obou hrajících týmů. U hřiště se pohybuje také kameraman se speciální konstrukcí na kameru.

K TÉMATU: Během srpna by měl odstartovat nový kanál O2 TV Fotbal


Autor: Karel Choc

Od doby nošení kamery na rameni se technika lehce posunula směrem vpřed.

Pro HD vysílání využívá O2 Sport komprese MPEG-4/H.264. Ve standartu STM-1 pak signál putuje do optické sítě O2 při rychlosti 150 megabitů za sekundu. V případě, že je přenosový vůz příliš vzdálen od optické přípojky, může povolat další přenosový vůz, který je schopen vysílat potřebný signál vzduchem, buď za pomoci rádiových vln, nebo laseru. Použité dráty jsou pak podle odpovědného technika čtyřikrát slabší než lidský vlas.

PODROBNĚJI: O2 Sport – podívejte se, jak vypadá multidimenze v praxi


Autor: Karel Choc

Použité dráty, které jsou podle techniků „čtyřikrát tenčí než lidský vlas“.

Kabely u přenosového vozu mají délku šedesát metrů, optické pak 180 metrů. Nastavení zvukové režie umožňuje využití až stovky monovýstupů a dvaceti stereovýstupů. Celkem zvládne přenosový vůz až čtyři stovky monovýstupů a podle nastavené konfigurace i deset výstupů ve formátu prostorového zvuku Dolby Surround 5.1.

AKTUÁLNĚ: O2 Sport zbrojí na derby, ke komentování přizval Suchařípu a Novotného

MINULÉ DERBY: Kompenzace za výpadky při derby? Pět voucherů do videotéky O2


Autor: Karel Choc

Grafické studio, kde se připravuje vizuální obal přenosu.

Součástí týmu je také grafické studio, které doplňuje vysílání o grafické prvky, jako je aktuální skóre, sestavy obou týmů, autory branek nebo statistiky rohových kopů a držení míče. Tyto údaje sice pomáhá zpracovat příslušná aplikace, konkrétní počty ale připravují sami grafici přímo v reálném čase během zápasu. Jisté rozdíly mezi jednotlivými sporovními médii a portály – například u procentuálního ztvárnění držení míče, plynou z leckdy rozdílně použité metodologie, počítá-li se například jako držení přihrávka útočícího celku směrem dopředu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Za atraktivní soutěže bychom byli ochotni platit, říká šéf O2 Sport

BRAND24

Je zřejmé, že z O2 se stává rutinér a porodní bolesti, které poznamenaly přenos z jarního derby, jsou už definitivně minulostí. Také je čím dál jasnější, že exkluzivní sportovní události, jako je například první fotbalová liga (toho času pojmenovaná po titulárním sponzorvi, portálu ePojištění.cz), budou do budoucna nabízet už asi jen placené platformy. Zdá se, že po technické stránce je O2 na budoucnost připraveno.

PSALI JSME: Pelta ohlásil nového titulárního sponzora první ligy. Stala se jím společnost ePojištění.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).