Více

Z multiplexu 3 se pomalu stává teleshoppingová síť

Hned dvě celoplošné teleshoppingové televize ohlásily brzký vstup do multiplexu 3. Ve stejné síti už vysílá Šlágr TV, která je de facto založena také na teleshoppingu.

Jan Potůček

Ilustrace: Nenad Vitas

Televizní diváci v dosahu celoplošného multiplexu 3 se v následujících týdnech dočkají hned dvou nových programů: lifestylové Active TV a nabídkové TiP TV. Obě televize spojuje hlavní programový prvek, kterým bude přímá nabídka zboží a služeb, kterou lze označit jediným slovem: teleshopping. Vzhledem k tomu, že v multiplexu 3 už vysílá lidová Šlágr TV, jejíž obchod je zatím založen především na přímé nabídce CD a DVD, budou v této televizní síti už tři teleshoppingové televize. Zásadní otázka zní: dokáží se uživit? Nebo budou mít stejně jepičí život jako někdejší Public TV, která teleshopping maskovala „tematickými magazíny“?

O obou chystaných televizích se toho zatím příliš neví. Active TV už má licenci, provozovat ji bude společnost TV CZ, kterou založila někdejší ředitelka zkrachovalé Public TV Renata Pešková, která poslední dva roky věnovala přípravě krajské televize v Ústí nad Labem, která však nikdy nezačala vysílat. Investorovi došly peníze. Pešková se spojila s maďarskou společností, která provozuje televizní věštírny Ezo TV, a přepustila jí i podíl v licencované společnosti, zároveň se ale brání tomu, aby Active TV byla označována na „věštitelskou televizi“.

Aniž bych chtěl hanit nový projekt ještě před jeho startem, nedá mi nezmínit pochybnost, kterou mám nad manažerskými schopnostmi Renaty Peškové. Tak nějak nechápu, jak člověk, který přivedl jednu televizi ke krachu a dodnes nejsou vypořádány všechny pohledávky, může zakládat televizi novou a ještě k tomu uzavřít smlouvu na šíření signálu s operátorem sítě, kterému předchozí zkrachovalá televize zůstala dlužit mnoho milionů korun. Možná operátor rozlišuje mezi najatou manažerkou (což Pešková v případě Public TV byla) a majitelkou (což je v případě Active TV), ale na jeho místě bych byl maximálně ostražitý.

Faktem je, že Public TV nasekala multiplexu 3 největší dluhy ještě v době, kdy jeho operátora, společnost Czech Digital Group, nevlastnily České Radiokomunikace. A že po téhle vlastnické změně Public TV v multiplexu 3 poměrně rychle skončila, a krátce na to vyhlásila úplný bankrot. Jestliže se za „staré“ CDG dalo v multiplexu 3 poměrně dlouho a bez potíží vysílat na dluh, jen aby v síti byl nějaký televizní program, dnes je situace úplně jiná. České Radiokomunikace si jistě smluvně pojistí, že v případě opakovaných pozdních plateb taková televize prostě v multiplexu 3 skončí (a teď hádejme, jak dlouho tam vlastně může vydržet?).

TiP TV je podobný případ. Teleshoppingový program, který jako by z oka vypadl někdejší Top TV (podobný název asi taky nebude úplně náhodný), chce hned od začátku vysílat pozemní cestou celoplošně. Zvolil tedy vůbec tu nejdražší cestu šíření signálu, jejímž prostřednictvím sice může oslovit největší počet diváků, ale ruku na srdce – kolik lidí bude ochotno sledovat teleshoppingový kanál a kam si ho uloží v předvolbách svého dálkového ovladače? Mezi prvními devíti televizemi, na které se dá přepnout zmáčknutím jediného tlačítka, asi ne. Rekordy sledovanosti tahle televize trhat nebude, což jí ale na druhou stranu jistě nebude vadit – jen když osloví dostatečný počet lidí ochotných si objednat nabízené zboží.

Představuji si, kdo by asi tak mohl být typickým divákem takových televizí. U Šlágru se to už celkem přesně ví, největší publikum jsou lidé z vesnic nad 55 let. U nových teleshoppingových kanálů to asi nebude jiné. V době internetu už prodeje přes teleshopping tolik neletí a obdobně zaměřené programy musí cílit na starší a méně vzdělané publikum. Jenže to je potom limituje v nabídce zboží. Divné je, že tyto televize nejdou nejdřív na satelit a do kabelu, kde by je distribuce signálu vyšla mnohem levněji. Vždyť kolik teleshoppingových kanálů vysílá v Německu nebo Rakousku přes satelit a můžeme je naladit i u nás!

Zájem o satelit ale v Česku díky servisnímu poplatku Skylinku a CS Linku stagnuje, lidé se hodně vrací k DVB-T. Terestricky u nás už naladíme okolo dvacítky televizních programů a další vznikají. Jenže situace na reklamním trhu není nakloněna plnohodnotným televizím se zajímavým obsahem, ale právě rádobytelevizím s nekonečným teleshoppingem, které postupně zaplevelí nejen celoplošné multiplexy, ale i nově vznikající regionální sítě DVB-T. Přichází doba, kdy si nebudeme na set-top-boxech a integrovaných digitálních televizorech přidávat stále nové programy, ale naopak umazávat ty, přes které se nám nebude chtít překlikávat při hledání, na co se se budeme večer dívat.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 7. 2013 21:19

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+