Více

WorldDMB sleduje trendy rozvoje digitálního rozhlasu ve světě, u nás se průzkum zatím neprováděl

Nejnovější mezinárodní výzkum WorldDMB zaznamenal v poslední době oblíbenost a zvyšující se počet nových programů digitálního rozhlasového vysílání DAB.

Výzkum poukazuje také na závazek ze strany automobilového průmyslu, který se snaží, aby poskytoval lepší komfort při poslechu digitálního rozhlasu v automobilech. Výzkum probíhal v těchto státech: Austrálii, Dánsku, Francii, Německu, Itálii, Nizozemí, Norsku, Švýcarsku a ve Velké Británii.

Patrick Hannon, předseda WorldDMB, řekl: „Výzkumy jasně ukazují, že digitální rozhlas DAB je v Evropě platformou budoucnosti. Země podílející se již na digitálním vysílání chtějí společně s motoristy, kteří se řadí mezi příznivce digitálu, aby výrobci automobilů zahrnovaly digitální radiopřijímače jako standard do všech nových vozů.“ 

Nová auta se prodávají s digitálním rádiem

Digitální rádio v automobilu se rychle stává standardem na nejvyspělejších evropských digitálních rozhlasových trzích. Ve Velké Británii a Norsku je více než 60 % nových aut nyní prodáváno s DAB rádii (nárůst z méně než 5 % před čtyřmi lety), Švýcarsko těsně následuje s 45 %.

Politický závazek pro digitální rádio

Norsko a Švýcarsko jsou na světě pravděpodobně první ze zemí, kde nastavily pevné termíny pro přechod na digitální vysílání. Norsko pravděpodobně přejde na digitální vysílání v roce 2017 a očekává od vlády potvrzení tohoto data. Ve Švýcarsku je plánováno na rok 2020–2024 a očekává se konečné schválení v tomto roce. Ve Velké Británii se vládní politika zaměřuje na digitální budoucnost rádia a v Německu ARD potvrdila svůj dlouhodobý závazek pro DAB+.

Digitální rozhlas penetrace domácností je na vzestupu

Digitální rádio silně roste na klíčových trzích – v Norsku mají digitální rádio 53 % domácností, ve Velké Británii 49 %, v Dánsku 45 % a ve Švýcarsku 43 %. V Německu prodeje přijímačů rychle rostou – o 63 % meziročně ve 4. čtvrtletí 2014.

DAB / DAB + pokrytí hlavních silnic

Pokrytí silnic první třídy signálem ve Švýcarsku, Norsku, Dánsku a Holandsku přesahuje 90 % – Švýcarsko již nyní dosáhlo 100 % pokrytí. V Německu národní multiplex pokrývá 75 % silnic – s přídavným pokrytím regionálními ARD sítěmi. V Itálii pokrytí hlavních silnic již dosáhlo 65 %.

Zpracováno podle WorldDMB a dalších zahraničních pramenů

Jak u nás?

Podle Českého statistického úřadu žilo na konci roku 2013 v naší zemi 10 512 400 obyvatel. Penetrace všech DAB přijímačů u nás je podle střízlivého odhadu dnes asi 10 000 kusů, což je tedy asi 0,10 % populace.

Zatím se u nás vysílá v DABu pouze zkušebně společnostmi TELECO, RTI i Českými Radiokomunikacemi. Přesto signál již pokrývá přes 5 milionů domácností. Nadcházející nejnovější experiment, který poběží z vysílače Žižkov v Praze, bude dalším počinem k propagaci DAB vysílání.

Akce Lidl

Z únorového letáku Lidl

Německý řetězec Lidl dovezl do České republiky první týden v únoru internetové a DAB rádio SILVERCREST® Stereo-Internetradio SIRD 14 B1 v černé a bílé barvě za cenu 2790 korun. Vzbudil takovou pozornost, že celá dodávka (cca 2500ks) byla rozprodána během dvou dnů. Přijímač pracuje v normě DAB i DAB+, nabízí poslech internetových stanic prostřednictvím aplikace tuner a také ovládání pomocí mobilního telefonu. Má možnost bezdrátového připojení pomocí Wi-Fi. K dispozici je ale pochopitelně i klasické kabelové rozhraní LAN (RJ45). Přijímač taktéž umožňuje připojení externího přehrávače pomocí USB rozhraní.

Řetězec Lidl takovéto úspěšné výrobky za nějaký čas doveze opět, a tak se mohou těšit i ti, na které se v únoru nedostalo. Za dva dny se tak zvětšil počet DAB přijímačů v populaci o další čtvrtinu. To je ohromný úspěch, který byl také podpořen velice příznivou cenou.

Toto je představa o tom, jak by se v příštích letech mohlo postupně omezovat analogové vysílání na VKV (modrý graf) a rozvoj digitálního vysílání v DAB (zelený graf).

Na nedávném semináři o digitalizaci v Praze promluvil i norský specialista Jørn Erik Jensen z vedení Celosvětového fóra pro digitalizaci. Řekl větu, která byla určena pro politiky i soukromá rádia: „Na analogovém ostrově nemůžete zůstat navždy. Z určitého pohledu dává smysl dojit tuto krávu, dokud to jde, ale budoucnost je jinde, a to musí pochopit také politici,“ nastínil budoucnost radiového vysílání Jørn Erik Jensen.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 3. 2015 16:08

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+