Více

Westworld: Zavraždit, znásilnit, zapomenout. A znovu!

„Obrazy Hieronyma Bosche budou proti téhle dějové lince vypadat jako roztomilá koťátka.“ Větu říká Lee Sizemore, šéf „oddělení příběhů“ ve Westworldu, umělém světě stvořeném proto, aby lidem plnil jejich nejtajnější přání.

Westworld není pro každého: vstupenka z reálného do umělého světa stojí 40 000 dolarů. Za své peníze ale dostanete absolutní svobodu, a když říkám absolutní, myslím to vážně. Chcete vyvraždit půlku města? Není problém. Chcete ojet půlku bordelu najednou? Proč ne. Chcete v kulisách divokého západu pronásledovat bandu padouchů a stát se tak oslavovaným hrdinou? Je to vaše! Stačí říct…

Business model takového zábavního parku je postavený na tom, že vyvražděné postavy (jsou to samozřejmě kyborgové) každý večer „usnou“, v laboratořích je opraví a druhý den se všechno spustí zase nanovo. Zní to jako selanka, prostě poskytnete návštěvníkům zábavu a přes noc všechno uvedete do původního stavu. Androidi jsou ale až přespříliš dokonale vyrobení, a protože návštěvníci parku se opravdu chovají tak, že i sebemenší stopy emočního vnímání by ve standardním lidském mozku zanechaly drsné stopy (například hlavní hrdinka Dolores prožívá každý den dokola a dokola věci, které opravdu nechcete ani zažít a ani na ně myslet), „to nejmenší, co pro ně – robotické postavy Westworldu – můžeme udělat, je nechat je zapomenout,“ říká doktor Ford, ředitel a šéf Westworldu (BTW, hraje ho Anthony Hopkins).

Problém spočívá v tom, že v dokonalých androidích mozcích (musí být dokonalí, aby byli návštěvníci ochotní tvrdě platit) se něco pokazí a roboti si začnou uvědomovat sami sebe. Není to ale hardcore osvícení typu Skynetu, kdy se zničehonic zrodí plné vědomí. Jsou to spíše plíživé nepříjemné a temné záblesky: tu si některý z androidů vzpomene na příběhy z minulé dějové linky (jsou zaznamenávány do jejich paměti a pravidelně upgradovány), jiný zase slyší hlasy nebo si přenese emoce z jednoho dne do druhého. Dokonalý svět hned od počátku získává trhliny – je to chyba v systému, nebo jsou to schválně vyvolané disrupce, aby roboti návštěvníkům parku více připomínali lidi, kteří sami o sobě nejsou dokonalí?

Westworld je novou vlajkovou lodí stanice HBO, která mu přikládá stejný potenciál jako Game of Thrones – alespoň co se sledovanosti týče. Což je jeden z důvodů, proč má HBO plány s Westworldem na dalších 5 let. Bude to mít ale těžké – kritika i reakce fanoušků jsou sice prozatím nadšené, Westworld je ale daleko komplikovanější svět a vyžaduje od diváků daleko více přemýšlení než několik sice navzájem propletených, ale zároveň přímých dějových linek Game of Thrones – oproti středověké, a tudíž vzdálené fantasy je nepříliš vzdálená budoucnost světa Westworldu až nepříjemně blízká. Ve Westworldu jsou kladeny daleko komplikovanější otázky. Má člověk právo hrát si na Boha a znovu a znovu provádět akt stvoření, jehož jediným cílem je trpět? Jaké pojistky je morální aplikovat na umělou inteligenci pro případ, kdy by se vymkla kontrole? Je člověk opravdu ušlechtilý tvor, když je ochoten platit obrovské sumy peněz jen proto, aby mohl beztrestně vraždit? Zabít rodiče mladé dívky a tu pak znásilnit, když vás už znudí robotické děvky ve špinavém saloonu? A jedna ze základních věcí, která každého diváka napadne: co bych v takové zemi neomezených možností dělal já?

Westworld přilákal k obrazovkám HBO už miliony diváků. Pirátská stahování se samozřejmě nepočítají, pokud by tomu tak bylo, číslo by bylo daleko vyšší (Westworld je jedním z nejdiskutovanějších seriálů na sociálních sítích). I tak ale sleduje temnou ságu z dystopické budoucnosti a Divokého Západu téměř stejné množství jako Game of Thrones (v dobách první série) nebo The Walking Dead. Čísla se liší, sama HBO uvádí, že Westworld je na tom co do sledovanosti lépe – jedná se o asi 3 miliony diváků na epizodu. Zásluhu na tom má samozřejmě casting skvělých herců. Anthony Hopkins se zde objevuje ve své první seriálové roli vůbec, Ed Harris coby Muž v černém, hledající „cestu do nitra Westworldu“, je ztělesněním nenávisti a nenáviděnosti, Evan Rachel Woodová je dokonalým ztělesněním čistoty, která se hroutí pod vlivem vnějších okolností, které nemá šanci ovládnout. Za seriálem stojí i tvůrci nejtěžšího kalibru: na scénáři se podílí například Jonathan Nolan (Temný rytíř), producentem je J. J. Abrams (nová série Star Wars).

Nic takového jako Westworld v televizní tvorbě neexistuje, pokud si samozřejmě odmyslíme původní film ze 70. let s Yulem Brynnerem. Je těžko odhadnout, kam se bude vývoj ubírat. Ale vsadím svůj zánovní klobouk oproti obnošený hučce, že žádného happyendu se nedočkáme.

Bohudík.

Hodnocení

Zábavnost: 8

Dialogy: 7

Herecké výkony: 9

Vybízí k dalšímu sledování: 7

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 12. 2016 10:41

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+