Více

Vysílací rada spolu s dalšími subjekty radí, jak korektně na sexistickou reklamu

UVNITŘ DOKUMENT – Manuál je podle RRTV určen nejen pro tvůrce těchto spotů, ale také pro širokou veřejnost, která by si měla uvědomit, jak na ni tato reklama působí.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) se stala jedním ze subjektů, které stály za vznikem manuálu týkajícího se erotické reklamy. Ve spolupráci s Otevřenou společností a hnutím Nesehnutí vydala několik desítek stran obsáhlý manuál pod názvem „Jak na sexistickou reklamu“ s podtitulem „Manuál pro posuzování sexistické reklamy“. Manuál si klade za cíl poskytnout praktická doporučení při tvorbě reklamy. Rovněž má ambici představit progresivní způsob posuzování sexistické reklamy. Je primárně určen osobám, které reklamu posuzují, a těm, kteří ji tvoří, uvádí tvůrci dokumentu.

Z ARCHIVU: Nevhodné scény v Kriminálce Las Vegas budou stát Novu přes půl milionu korun

Mezi doporučeními, která doporučují zúčastněné subjekty dodržovat, například figuruje vyvarování se ponižujících a urážlivých zobrazení žen a mužů; urážlivých, diskriminujících jazykových dvojsmyslů; zobrazování násilného chování a domácího násilí a zobrazování žen nebo mužů jako sexuálních objektů. Tvůrci reklam by se měli vyvarovat zobrazování obou pohlaví výhradně tak, aby byla redukována na stereotypní představy související právě se sexistickou prezentací. Žena ani muž by neměli být v reklamě zobrazováni tak, že navodí dojem manipulace a zbavení se svobodné vůle rozhodovat.

ČTĚTE TAKÉ: Nevidomí a slabozrací si stěžují vysílací radě na zpravodajství České televize

Tvůrci reklam by si měli dát taktéž pozor na pracování s odlišnými rasami. Velmi zřídka se vyskytují osoby jiné než bílé barvy pleti. A pokud ano, zpravidla se tak děje ve spojení se stereotypními představami (např. „černošská“ animalita) nebo jako předmět zkratkovitého „vtipu“, píše se v dokumentu. Jako závadné se mohou ukázat taktéž texty, které by pouze ve slovním provedení nebylo možné nazvat sexistickými, ovšem spolu s doplněním obrazovým motivem dostávají nový smysl. Jako příklad je uveden například slogan „Hlídejte svůj objekt odkudkoli“, kde je v rámci reklamy zobrazena žena sedící na WC.

Jak Na Sexistickou Reklamu by Lukáš Lucky Polák

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 12. 2013 11:59

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+