Více

Vstupu nových placených televizí na českých trh brání rozmach volně šířených stanic

Zástupci placených televizních služeb si před týdnem na konferenci Prague Business Breakfast posteskli nad rozšiřující se nabídkou neplacených kanálů

25 stanic v Praze zdarma a jinde v Česku většinou 17

Hlavním problémem, který trápí provozovatele placené televize, je bezpochyby rozmach volně šířených stanic. Na většině území České republiky je v tuto chvíli možné zachytit minimálně sedmnáct televizních stanic, a to ze čtyř zemských multiplexů, na území hlavního města je těchto stanic ale rovnou pětadvacet. Kromě multiplexu 4 si mohou připočítat další kanály i v Regionální síti 4, kterou v loňském roce zprovoznila společnost Prague Digital TV. Tou to ale nekončí. Svůj lokální multiplex s nižším výkonem chtějí provozovat v PrazeČeské Radiokomunikace. To vše ovlivňuje vstup nových placených stanic na český trh.

Placeným kanálům zatopila především FTV Prima po spuštění tematické stanice Prima Zoom. Ta sice po raketovém startu o diváky přišla, nicméně v porovnání s placenými kanály vykazuje nadále mnohem vyšší sledovanost. Už v tuto chvíli mohou nenároční diváci najít v zemském vysílání kromě stanice dokumentární například i televize hudební (Óčko, Šlágr TV, v Praze i Retro Music TV), pro ženy (Prima love), pro muže (Fanda, Prima Cool) a řadu dalších. Navíc, své poslední slovo ještě neřekla Česká televize, která na konci srpna přinese divákům hned dvě nové televizní stanice – dětskou ČT :D a kulturní a uměleckou ČT art.

Prima Zoom bude vítaným rozšířením základních programových nabídek operátorů Skylink a CS Link.
Autor: FTV Prima

Dokumenty zdarma v rámci pozemního vysílání = čára přes rozpočet těmto placeným tematickým stanicím.

Co bude s trhem placené televize? Těžko předvídat

Zástupci placených satelitních služeb v České republice a na Slovensku byli na konferenci Prague Business Breakfast, kterou minulý týden pořádal operátor Telenor Satellite Broadcasting ve spolupráci se serverem Broadband TV News, velice opatrní v možných prognózách dalšího vývoje na trhu placené televize. Vývoj v oblasti placené televize u nás je velmi těžké předvídat, uvedl Jaromír Glisník, člen představenstva skupiny M7, která je mimo jiné provozovatelem satelitních služeb CS Link a Skylink. Zároveň si však pochválil, že se operátorům podařilo přilákat zákazníky od jiných platforem.

Podařilo se nám přilákat zákazníky od konkurence a též jsme přilákali zákazníky kabelových společností. Například v Praze vidíte řadu panelových domů, na kterých jsou paraboly, řekl Glisník. Zákazníci operátorů, jakými jsou například freeSAT nebo Skylink, budou muset do budoucna sázet na kvalitní zákaznický servis a nabízet tak svým klientům přidanou hodnotu. Velkou neznámou však zůstává budoucnost satelitní televize Digi TV na našem trhu. Služba na tento trh vtrhla s velmi agresivní politikou, ale v dalších letech jsme v podstatě od ní neviděli žádnou aktivitu, konstatoval výkonný ředitel společnosti UPC DTH, provozovatele freeSATu, Magnus Ternsjö.

Přijímač Kaon NA 1000 HD, který bude Digi TV nabízet pro příjem HD kanálů. Zda i v Česku, to je zatím otázka.
Autor: www.rdi-board.com

Provozovatel satelitní televize Digi TV sliboval na Facebooku spuštění HD kanálů v rámci této služby do konce minulého měsíce, ani ve druhé polovině března se jich ale zatím zákaznici operátora nedočkali…

Zákazníkovi není jednoduché vyhovět

Problémem placených televizních služeb je také odhad, čím se trefit do zájmu potenciálních zákazníků. Každý divák má jiné preference a nelze se zalíbit každému. Jedněm divákům stačí bezplatná DVB-T nabídka, jiní požadují HD kvalitu pro své moderní zobrazovače. Někteří přechází k satelitu například proto, že zjistili, že pozemská nabídka nemá takovou kvalitu obrazu, jakou očekávali. Jiní k nám přejdou například proto, že jejich operátor nemá dobrou cenovou politiku, čili je tu důvod finanční a důvody mohou být různé pro různé rodiny, konstatoval šéf služeb CS Link a Skylink Jaromír Glisník.

Na trhu už není podle Glisníka příliš mnoho místa pro nové kanály, jelikož není tak velký, jako například v sousedním Polsku. Jako jeden z příkladů uvedl dětské pořady. Pusťte si například televizi v neděli, o víkendu. Každý vysílá pro děti. Opravdu je velice obtížné, extrémně obtížné, přijít s novým televizním kanálem, který divákům přinese něco nového, uvedl Glisník. S jeho slovy souhlasil i Magnus Ternsjö. Ten řekl: Nemyslím si, že je tu příliš místa na to, aby se podařilo přinést nový obsah. Vysílatelé, kteří už na trhu jsou, v podstatě opakují, co už nabídl někdo jiný.


Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Jaromír Glisník na českém a slovenském trhu stále ještě vidí místo pro nové neplacené kanály. Najít ho je ale podle jeho slov čím dál tím těžší.

Pohled zvenčí od redaktora britského serveru

Jednou z nejzajímavějších přednášek na konferenci Prague Business Breakfast bylo vystoupení redaktora Chrise Dziazula z britského serveru Broadband TV News. Ten přinesl jako nezávislý pozorovatel ze zahraničí pohled na českou televizní scénu, a to jak v oblasti placené televize, tak i stanic šířených bezplatně. Český televizní trh se posunul z fáze stability do pohybu, kde se změny dějí v podstatě každý den. Zaběhnuté pořádky padly a mediální branže se musí přizpůsobit novým trendům. Významným milníkem bylo podle jeho slov právě spuštění nových kanálů z rodiny Novy a Primy. Obtížné je naopak uspět pro nováčky, kde zmínil Dziadzul stanici Pětka.

Co bude s trhem satelitní televize? ptá se redaktor specializovaného webu, který sleduje dění v oblasti digitální televize po celé Evropě. Skylink a CS Link jsou sice v současné době vedoucími hráči, ale jaký je plán skupiny M7 do budoucna, to nikdo neví. Co se stane například se značkou CS Link? Má cenu provozovat satelitní televizi, která nenabízí placené kanály? Satelitní služba freeSAT (ex UPC Direct) byla dříve zahnána do rohu, ale za poslední měsíce se u ní po významných změnách konečně ukazuje potenciál růstu. Jak moc ale tento operátor může růst? Budoucnost Digi TV už byla nastíněna, je tu však i další hráč – virtuální operátor T-Mobile televize. Má šanci na trhu uspět? Je tu řada otázek, na které by rádi znali odpovědi nejen naši čtenáři, ale i zkušení manažeři pohybující se na poli pay TV.

Anketa

Jste toho názoru, že trh placené televize v České republice na Slovensku už je nasycen?

91 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 3. 2013 11:23

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+