Více

Volné satelitní programy na pozici 23,5 st. východně

Poté, co jsme zmonitorovali na satelitní pozici 28,2 st. východně hudební, filmové, dokumentární, zpravodajské a dětské kanály, se poprvé přesouváme na jinou družici. V dnešním článku se budeme zabývat pro českého diváka velmi atraktivním "parkovištěm" 23,5 st. východně. Tato pozice je pro mnoho tuzemských diváků hlavní směr, kam mají natočenou svoji parabolu. Vysílají na ní platformy CS Link a Sky Link. Většina programů je ale kódována. Najde si zde tedy divák se zájmem o volné vysílání vůbec nějaké kanály?

Óčko

TV Óčko logo

Televize sídlí a vysílá od října 2002 z vily v pražské Vrchlického ulici. Už několikrát se hudebně-lifestylová stanice osvědčila jako líheň televizních celebrit pro konkurenci, příkladem je Eva Ajchmajerová, která je aktuálně moderátorkou Public TV. V čele televize zakotvil mediálně ostřílený Jiří Balvín. Bývalý ředitel České televize, který se za dobu svého televizního působení stihl ohřát i v televizi Nova, vede Óčko od 1. října 2003.

Na jaře roku 2004 zahájila televize Óčko jednání s mediálním koncernem Mafra Media, od dubna 2005 je jeho součástí jako společnost Stanice O. Mafra Media vstoupila do hudební stanice jako majoritní vlastník s podílem 80,9 procent akcií. V listopadu 2006 schválila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) převod zbylých akciových podílů, které do té doby patřily původním zakladatelům Óčka, na společnost Mafra Media. Ta se tak stala jediným vlastníkem hudební televize.

Podle výsledků sledovanosti je televize Óčko dlouhodobě nejúspěšnějším kabelovým a satelitním televizním programem v České republice. Televize se definuje zejména jako mladistvá, moderní a svěží. Tomu odpovídá i její cílová skupina, kterou tvoří zejména dospívající mládež a mladí lidé ve věku 12 až 35 let. Většina diváků pochází ze středních a větších měst (sídla nad 5000 obyvatel).

CS Link TV

CS Link TV logo

Cílem tohoto programu má být poskytování informací o digitálním televizním vysílání se zaměřením na satelitní příjem, přinášení novinek ze světa vysílání a příjmu programů ze satelitu a další informace o televizní technice. Jaký vlastně je televizní program zaměřený na propagaci digitalizace? Pozitiva tohoto kanálu jsou v tom, že se divák dozví něco o vysílání družic do vesmíru, jak fungují, a jak např. nainstalovat satelitní komplet. Tady ale kladný výčet pro program končí.

CS Link TV má přinášet také informace z vysokých škol a seznamovat s tvorbou mladých tvůrců, což jistě dělá. Pořady s touto tematikou jsou dělány takovou formou, že připomínají doby ještě nedávno minulé. Rozum zůstává stát i nad samotným teleshoppingem stanice. V něm se totiž objevují stále dokola pouze tři jména firem – Gital, Omko a TechniSat (Omko je exkluzivním zástupcem značky TechniSat pro Českou republiku). Člověka zběhlého na poli české satelitní televize však ihned napadne jedna věc. Kanál CS Link TV mohl vzniknout nejenom s dobrým úmyslem diváka informovat o digitálních novinkách, ale také pro propagaci patřičné firmy. Vše ostatní by pak bylo pouze povinnou omáčkou.

Firma Gital je jedním z distributorů karet pro satelitní platformu CS Link, a tak jistě bude mít zájem, aby se náležitě zviditelnila. Co na tom, že je tu ještě druhá společnost Trade&Technology, se kterou, z „neznámých“ důvodů, nechce provozovatel kanálu o možnosti inzerce vůbec jednat? Brněnská společnost Omko je známou prodejnou anténní a satelitní techniky a německá firma TechniSat s ní bohatě spolupracuje.

Public TV

Public TV logo

Public TV není zase tolik originálním programem. Stanice, kterou provozuje společnost Totalpress z mediální divize Strojexportu, se může pochlubit vlastním studiem na Václavském náměstí v Praze. Část programu nakupuje od externích dodavatelů. Ať už jde o starší české i zahraniční filmy (ty jsou na satelitu kódované), které pro ni donedávna zajišťovala Československá filmová společnost, provozovatel placeného satelitního a kabelového kanálu CS Film, nebo regionální zpravodajství, publicistiku a diskusní pořady dodávané studii Regionální televizní agentury (RTA), které se objevují i v regionálních vstupech RTA do celostátního vysílání televize Prima. Od letošního roku se ve vysílání objevily i vlastní pořady.

ČT 24

ČT24 logo

Ke zpravodajskému kanálu ČT 24 toho asi není zapotřebí moc co psát. Odstartoval 2. května 2005 ve 13 hodin a zanedlouho tak oslaví již své třetí narozeniny. Vnímám to jako historický zlom, podobně jako byla v roce 1970 dvojka a v roce 1973 barva, uvedl při představení stanice generální ředitel České televize Jiří Janeček. Zpravodajský kanál ČT si vede dlouhodobě dobře ve sledovanosti, přesto, že jeho signál není možné zachytit v analogovém terestrickém vysílání, které přijímá většina obyvatel. Během volby prezidenta republiky se jeho sledovanost pohybovala stále okolo sta tisíc diváků.

TV Noe

TV Noe logo

Stanice, která se označuje za nositele dobrých zpráv, má stejného spolumajitele jako křesťanské rádio Proglas – Martina Holíka. Tomu patří čtvrtinový podíl v licencované společnosti Telepace. Zbylých pětasedmdesát procent firmy kontroluje ostravský páter Leoš Ryška. Stejně jako Proglas, který vysílá z Brna a v posledních letech se těšil značné přízni Rady pro rozhlasové a televizní vysílání při přidělování dokrývacích kmitočtů, chce i televize Noe vyžít z darů diváků, aniž by vysílala reklamu. Místo toho každému dárci nabízí čas pro jeho sponzorský vzkaz. Noe nabízí dokumentární i hrané filmy, publicistiku, duchovní, zábavné a soutěžní pořady.

TA3 logo

TA 3

Slovenská televize TA 3 vznikala jako projekt Martina Lengyela, bývalého mluvčího slovenského premiéra Mikuláše Dzurindy, a dvou dalších slovenských podnikatelů: Ivana Čekirdy a Jozefa Sedláka. Vysílací licenci získala tato kabelová a satelitní stanice v září 2000. Na jaře 2001 oslovil Martin Lengyel, který se stal generálním ředitelem nově vznikající TA 3, s nabídkou na spolupráci tehdejšího šéfreportéra časopisu Týden a bývalého šéfredaktora zpravodajství České televize Zdeňka Šámala.

Televize dlouho aspirovala na to, že bude prvním středoevropským zpravodajským kanálem. Nakonec ji asi o měsíc předběhla polská – rovněž komerční – televize TVN 24. Ostrý start plánovala TA 3 na 23. září 2001, ovšem teroristický útok na dvojčata v New Yorku tyto plány změnil: TA 3 mimořádně spustila vysílání už 11. září 2003, ovšem pouze v kabelových rozvodech společnosti UPC v Bratislavě, a ještě téhož dne ve 22 hodin toto vysílání ukončila. Poté se v nabídce kabelových společností a volně na satelitu objevila až avizovaného 23. září. Hlavně díky napjaté mezinárodní situaci slavila TA 3 hned od začátku velké úspěchy, byť ji diváci nemohli naladit přes klasickou anténu.

HD5 a Astra HDTV promo

HD5 logo

HD5 patří pod síť Euro1080, která jako první v Evropě odstartovala vysoké rozlišení na satelitu, a to 1. ledna 2004. Její jméno pochází od kvality obrazu 1080i. Kromě HD5 patří pod Euro1080 také kanály EXQI, HD1 a HD2. Pouze tento promo program je však nekódovaný, ale vysílá jen několikaminutovou smyčku. Stejný případ je i Astra HDTV promo. Její stále se opakující program je o něco delší a objevují se zde ukázky z vysílání ProSieben HD a Sat.1 HD, které však už na satelitu nevysílají, a také Premiere HD a Discovery HD. Tyto dva programy jsou ideální ukázkou vysokého rozlišení např. pro vaše návštěvy.

Anketa

Který z těchto kanálů podle vás dokáže oslovit diváka nejvíce?

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 3. 2008 13:57

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+