Hlavní navigace

Vladimír Rusnák: Satelit je pro nás základ, IPTV sázkou na budoucnost

30. 6. 2017
Doba čtení: 19 minut

Sdílet

Během tří měsíců dokázala satelitní Digi TV spustit OTT platformu Digi TV pod názvem DIGI2GO, jejíž technické řešení dodala pardubická firma 4NET.TV.

Partnerství při vývoji nové platformy se přelilo i do partnerství vlastnického, když DIGI koupila ve 4NET.TV menšinový podíl a zajistila si tak vliv na strategii a fungování společnosti, která pro ni vyvinula klíčovou technologii. 

Vyvinout a spustit televizi přes internet nebyl jediný naléhavý úkol pro DIGI TV. Od doby, kdy rumunskou pobočku satelitní televize získal český vlastník (holding LAMA vlastněný miliardářem Petrem Lamichem), proběhla také migrace kompletního zákaznického kmene ze standardu DVB-S na standard DVB-S2. Vedle toho byla podstatně rozšířena programová nabídka, která do značné míry staví na vysílacích právech k fotbalovým soutěžím Premier League a La Liga nebo tenisovým turnajům ATP.

Okolnosti dvouleté modernizace DIGI TV přibližuje její ředitel Vladimír Rusnák.

Vznik a vývoj DIGI2GO

DIGI2GO je spuštěna šest nebo sedm měsíců. Jak dlouho předtím se aplikace vyvíjela? Bylo to na základě zadání, které vzniklo přímo v Digi TV? A jak dlouho trvalo od samotného nápadu její reálné zprovoznění?

Když jsme jako Lama Energy Group do Digi TV v roce 2015 vstoupili, účastnil jsem jednání týmu due-diligence, kde jsme uvažovali, jestli Digi TV koupíme. A už tehdy jsme věděli, že nemůžeme zůstat pouze u satelitu, ale musíme najít něco, co nás posune dál. Musíme najít alternativu pro zákazníky, kteří chtějí přejít na modernější technologii. Takže už před dvěma lety nám bylo jasné, že něco podobného musíme udělat.

V té době už čeští IPTV operátoři standardně nabízeli své služby.

Ano. Jenom co se týče terminologie, my IPTV chápeme jako službu provozovanou na vlastní infrastruktuře a OTT pak na cizí infrastruktuře, a právě tou je Digi2Go. To nám bylo jasné už tehdy, ale primární otázkou, kterou jsme po vstupu do Digi TV museli vyřešit, bylo satelitní vysílání. Většina našich zákazníků využívá satelit a my jsme je potřebovali převést na DVB-S2.

Jak dlouho ten proces trval?

V hlavní fázi přes devět měsíců. V těch nejlepších měsících jsme migrovali přes patnáct tisíc lidí. Náš technik vždy přišel ke konkrétnímu zákazníkovi, kde vyměnil set-top box, zkontroloval infrastrukturu a zajistil tak opravdu kvalitní příjem.

Dají se řádově uvést náklady vašeho přechodu na DVB-S2?

Řádově to byly stovky milionů, nebyly to žádné malé investice. Na druhou stranu více než devadesát procent našich zákazníků bylo s přechodem spokojených a přes osmdesát procent by nás doporučilo svým známým. To je určitě dobrá vizitka a nakonec jsme s přechodem spokojeni, i když byl bolestivý. Trval skoro rok a skončil v září loňského roku.

Vím, že absolutní počet zákazníků mi neřeknete, ale dá se říct, kolik máte od září 2016 do teď nových zákazníků?

My zatím zákaznická čísla nekomunikujeme, což není způsobeno netransparentností, ale je to ovlivněno právními okolnostmi z dob koupě DIGI TV od rumunského zakladatele. Navíc veličina počtu zákazníků neříká nic o tom, jaké programové balíčky zákazníci mají a jaké tržby tedy pro placenou televizi generují.

Nemůžete prozradit počet zákazníků ani řádově?

Máme přes sto tisíc zákazníků a od září loňského roku rosteme. Konkrétní čísla zveřejníme, až dosáhneme dvě stě tisíc zákazníků.

Jaký je poměr zákazníků na satelitu (DIGI TV) a přes internet (DIGI2GO)?

Vzhledem k tomu, že DIGI2GO je nová služba, tak zatím dominují zákazníci satelitní platformy. I u nově získaných zákazníků dvě třetiny žádají satelit, jedna třetina chce TV přes internet.

Pro OTT nemáte vlastní technologické řešení. To tedy znamená jeho outsourcing.

Uvažovali jsme i nad vlastním vývojem internetové platformy, ale podle mě to nedává smysl. Museli bychom začít úplně od začátku a na trhu se přitom nabízela hotová řešení. Námi vybraný 4NET.TV nabízel platformu, která podle nás tvořila dobrý základ, který se s jistou finanční injekcí mohl ještě zlepšit. O outsourcing se v pravém slova smyslu nejedná, protože 4NET.TV je pro nás nadstandardně blízký strategický partner, ve kterém jsme získali majetkový podíl.

A vstoupili jste do 4NET.TV majetkově až potom, co jste se domluvili na vývoji DIGI2GO, nebo už vám patřil předtím?

Ne, náš vstup nastal v momentu, když jsme se dohodli na spolupráci. Když s někým spolupracujete, tak je určitě dobré být i jeho spoluvlastníkem, protože pak se přirozeně podílíte na společných rozhodnutích.

Byla ve hře i jiná řešení?

Dívali jsme se pochopitelně na vícero firem. Můžete si buď vybrat obrovskou firmu, která má už léta svoje stálé zákazníky a její flexibilita je pak nepřímo úměrná její velikosti. Nebo si najdete partnera, který je menší, pro kterého jste důležití, a on je patřičně flexibilní. A s velkými firmami to pokaždé takhle jednoduše nejde. I my se nakonec považujeme za středně velkou firmu, která je stále poměrně dynamická.

Kolik máte jako Digi TV zaměstnanců?

Sto šedesát stálých zaměstnanců a všechny máme tady v Čechách. A potom dalších dvě stě až tři sta lidí, kteří jsou na nás přímo závislí. Typicky jsou to technici, dealeři nebo agentury, které s námi spolupracují.

Co přesně bylo obsahem dodávky 4NET.TV?

Celé softwarové řešení platformy DIGI2GO je postavené na jejich softwaru. Hardware pro nás zajišťuje společnost Itself sídlící v Brně, která dodala veškeré headendy a enkódovací profily. Tam máme i dohledové centrum.

Proč jste k DIGI2GO zvolili set-top box Arris 1113?

Dívali jsme se samozřejmě na vícero typů. Každopádně rozhodl poměr mezi cenou a výkonem, to jsou poměrně jednoduché počty. Potřebujete kvalitní set-top box za rozumnou cenu, protože zákazníci samozřejmě chtějí platit co nejméně.

Předpokládám, že se nedá upgradovat na Ultra HD a je potřeba ho vyměnit za jiný.

Nedá, výpočtově zvládne jen kodek H.264. Teoreticky se to samozřejmě dá udělat, ale výsledek by nebyl dostatečně responzivní a zabíral by takovou kapacitu, že by to nezvládlo internetové připojení. Takže odpověď je jednoduchá – ne, musíte mít nový set-top box.

Vladimír Rusnák

Vraťme se před DIGI2GO. Jak probíhala migrace satelitních zákazníků na DVB-S2?

Měla specifický průběh. Na začátku se lidé museli přesvědčovat, pak začalo migrovat stále více lidí, pak zase stále míň a míň, až nakonec zbyli zákazníci, kterým jsme se třeba nedokázali dovolat nebo jsme je nemohli najít a museli je oslovovat vícekrát. Na OTT aplikaci jsme začali pracovat v době, když už bylo méně práce s migrací. Nakonec to dopadlo tak, že jsme DIGI2GO společně s 4NET.TV vyvinuli i spustili během tří měsíců, i když jsme samozřejmě stavěli na základech, které už 4NET.TV měl.

Takže vyvinuto i spuštěno za tři měsíce?

Také jsme museli nocovat v kancelářích, ale spolupráce s 4NET.TV byla po lidské stránce perfektní. Mají stejnou mentalitu jako my: jsou menší flexibilní firma s osobním přístupem. S nějakým velkým developerem by to asi tak rychle nešlo.

Jaké byly první ohlasy na DIGI2GO řešení a jaký byl prvotní zájem klientů?

Prvotní zájem nás překvapil, první měsíc byl fantastický. Mám pocit, že hodně lidí na podobné řešení vyloženě čekalo, možná i díky sportovnímu obsahu, na který sázíme. Jsou samozřejmě i diváci, kteří si ani kvůli fotbalu nebyli ochotni nainstalovat satelitní anténu nebo to udělat nemohli, třeba protože bydlí v památkové zóně. Víme, že většina našich zákazníků u OTT služeb jsou obyvatelé měst, a naopak satelitní zákazníci jsou spíše z menších měst a vesnic.

O jaký pořad byl třeba v rámci DIGI2GO největší zájem?

Při některých sportovních zápasech jsme zaznamenali obrovský peak v provozu platformy. Nejsledovanějším byl zápas mezi Manchesterem United a Liverpoolem. Další vrcholy přináší El Clásico, tedy nejsledovanější fotbalový zápas na světě mezi Realem Madrid a FC Barcelona.

Měl ten peak nějaký vliv na kvalitu přenosu?

Ne. Pečlivě jsme si ohlídali, aby byl přenos kvalitní.

O2TV, pro které je sport také primárním marketingovým tahákem, už muselo řešit několik výpadků.

Velký výpadek nás nepotkal, hlídáme si pečlivě potřebné kapacity. Samozřejmě drobné výpadky mohou nastat, ale já jsem všechny klíčové zápasy sledoval doma prostřednictvím DIGI2GO a žádný problém jsem nezaznamenal. Ani zákazníci nám, s výjimkou ojedinělých případů, nic nehlásili. Pokud někdo nějaký problém zaznamenal, nebyl nejspíš způsoben naším OTT řešením.

Je absence výpadků způsobena robustně nastavenou sítí, nebo jde spíše o to, že O2 má na své IPTV službě mnohem více klientů?

Podle mě to není o množství klientů, ale o tom, jak nastavíte potřebné kapacity. Když máte správně nastavený backend, pak by se nemělo nic stát. Samozřejmě pokud vám nějaká součástka neshoří nebo se nestane něco podobně nepředvídatelného. Závada může nastat i na zákazníkově internetovém připojení. Osobně si ale myslím, že pokud jako firma nastavíte a odhadnete všechny parametry správně, nemělo by k výpadku dojít.

Hledáte aktivně partnery, kteří by následně vaše OTT řešení nabízeli jako předprodejci ve formě virtuálních operátorů?

Přemýšlíme o tom a aktuálně řešíme tuto otázku s více firmami. Díky tomu, že je naše nabídka relativně komplexní a máme i jistý unikátní diferenciátor, registrujeme zájem různých poskytovatelů o spolupráci s námi. Ale nemohu uvést žádné další podrobnosti, protože vše je aktuálně ve fázi jednání.

Jak se vám osvědčila propagační videa, třeba s Jakubem Kohákem a Leošem Marešem?

Ty fungovaly až neskutečně. Přesné statistiky bych musel dohledat, protože po dosažení šedesáti tisíc diváků jsem je přestal sledovat.

Takže v nich chcete pokračovat?

Určitě bychom rádi. Jako formát se nám osvědčily, navíc se nám i líbily a perfektně zafungovaly. I přímo ve studiu, když Leoš Mareš s Jakubem Kohákem dělali alternativní komentář El Clásica, byla během přenosu výborná atmosféra.

Kolik lidí máte v plánu na platformu DIGI2GO získat?

Chtěli bychom se ideálně dostat na poměr satelitních a ‚internetových‘ diváků půl na půl. To je náš cíl a vše postupně míří tímto směrem. Zároveň chceme edukovat diváky a ukazovat jim možnosti OTT technologie. Naším cílem ale není preferovat jednu konkrétní technologii, chceme zákazníkovi prodávat to, co on sám chce. Někdy ale musíme zákazníkovi vysvětlit vše potřebné k tomu, aby pochopil, co vlastně chce, a to není vždy úplně jednoduché. Máme i další rozvojové plány, plánujeme například jít do přímých aplikací v televizích, které vnímáme jako možnost, jak obejít hardwarová zařízení, typicky set-top boxy.

Co třeba nějaké HbbTV aplikace?

O tom samozřejmě také přemýšlíme, ale aktuálně nám dávají větší smysl zmíněné aplikace pro chytré televize.

A co zpřístupnit nabídku Digi TV prostřednictvím HbbTV programu, jako to dělá Seznam nebo plánuje dělat Kuki?

I nad tím uvažujeme.

Vladimír Rusnák

Síťová infrastruktura v plánu není

Disponuje Digi TV nějakou optickou sítí?

Ne a neuvažujeme, že bychom šli cestou budování nějaké síťové infrastruktury. My jsme televize, která nabízí příjem přes satelit, který využívá stále ještě převážná část našich zákazníků, a od loňského podzimu přes internet. Na televizní obsah se specializujeme a televize je pro nás core business. Ne pouhý přívěšek jako pro telekomunikační operátory. Takže zatím neplánujeme provozovat ani vlastní síť, ani vlastní satelity. Diváci u nás nejsou kvůli tomu, že od nás dříve brali internet, ale kvůli exkluzivnímu fotbalu (Premier League, La Liga), tenisu a vyvážené programové nabídce pro všechny členy rodiny. To je náš fokus.

Měl jsem za to, že infrastruktura je primárním předpokladem pro spuštění IPTV služby.

Dnes už to tak není a je otázka, zda tato teze vůbec někdy platila. Jsme placená televize a ani jiné televizní společnosti nemají ambici provozovat vlastní přenosovou síť. Příbuzným příkladem je koneckonců fungování terestricky šířených televizí. ČT nebo Nova využívají historicky budovanou terestrickou infrastrukturu, ale i pro ně mají rostoucí význam diváci na internetu. Žádné přenosové sítě budovat nechtějí, to není jejich byznys.

Vycházel jsem z předpokladu, že pro IPTV službu je ideální zasíťovat nějaké sídliště nebo město, kde pak může operátor za rozumnou cenu nabízet svoji IPTV nabídku.

U nás je situace jiná, protože jsme vyrostli jako celostátní satelitní televize, ne lokální internetový provider. Zákazníky pro DIGI2GO získáváme za prvé ze skupiny lidí, kteří zatím placenou televizi neměli, za druhé k nám přichází od konkurence, často právě kvůli naší exkluzivní sportovní nabídce, a za třetí pak čerpáme ze skupiny našich satelitních zákazníků, pro které je televize přes internet doplňkovou službou. My si myslíme, že v dnešní době je televize dynamickým nástrojem, kterému můžete říct, co chcete sledovat, kde a jak.

Tedy nelineární televize.

Lineární nebo nelineární – podle mě chtějí lidé kombinaci těchto dvou přístupů. Když se chtějí koukat na televizi doma, z našeho pohledu není problém. Stejně tak ale, když se chtějí dívat v autobuse nebo na chatě. My si zkrátka myslíme, že televizní vysílání využívající internetové připojení je tím, co bude do budoucna fungovat.

A mobilní sítě v současné době umožňují sledovat tyto služby na telefonech?

Nemluvíme jen o mobilních sítích, máte Wi-Fi, dostupný internet je takřka kdekoliv. Například když pojedete z Brna do Prahy, bude vám mobilní aplikace DIGI2GO fungovat. Máme to vyzkoušené, sám jsem dnes jel vlakem z Bratislavy do Prahy. Minimálně LTE sítě jsou dostatečně rychlé na její provoz.

Co se stane, když spadnu na 3G, nebo dokonce Edge?

I v 3G síti vám DIGI2GO poběží, Edge už je problematičtější. To je relativně pomalé připojení a nemusí stoprocentně fungovat. Ale nové sítě fungují bezvadně. Samozřejmě máte místa, která v Čechách pokrytá nejsou, ale my si prostě myslíme, že televize přes internet je věcí budoucnosti.

Jsou i území, která nedokážete pokrýt ani pevným připojením?

My jako operátor nabízíme satelitní vysílání a OTT aplikaci DIGI2GO, která vysílá přes internet. Satelitním vysíláním pokrýváme 99,9 procenta České republiky. Satelit si můžete umístit takřka všude, snad jen pokud nemáte před domem kostel nebo velký strom. Pro příjem na internetu potřebujete minimálně přípojku o rychlosti 2,5 MB/s pro nejnižší možný profil, který je ještě vhodný pro velkou televizi. Máme i profil, kterému stačí 0,6 MB/s, ale ten je určen primárně pro mobilní telefony. I pro tablety doporučujeme spíše vyšší rychlost. Každopádně i s horším internetovým připojením vám bude DIGI2GO fungovat korektně. Ideálně ale samozřejmě potřebujete těch 2,5 MB/s a více.

Co třeba státní strategie Digitální Česko? Neláká vás se nějakým způsobem zapojit do výstavby sítí? Nebo je pro vás prioritou satelitní vysílání a OTT službu vnímáte jako jeho nástavbu?

Naším základním byznysem je satelitní vysílání. A to dostupné kdekoliv i bez páteřní sítě, o které mluvíte. Nám jde primárně o to, aby naši zákazníci, kteří chtějí cestou na chalupu sledovat aktuální fotbalový zápas, tu možnost dostali. Službu DIGI2GO samozřejmě prodáváme i samostatně, protože pro nás je to jak doplňková služba k satelitu, tak i samostatná služba, která má veliký potenciál a které hodně věříme. Nicméně naší ambicí není budovat digitální sítě, my jsme služba, která je jen bude využívat. A i dnes, pro potřeby naší DIGI2GO, jsou stávající sítě dostatečně silné.

Předpokládám, že předplatitele vaší satelitní služby vyjde pořízení DIGI2GO levněji, než když si ji zákazník objedná samostatně.

Ano, tato logika zde je.

Neuvažujete o nabídce internetového připojení ze satelitní družice? Něco podobného jako nabízela služba Astra2Connect?

Internetová penetrace České republiky je poměrně vysoká. Navíc i ekonomicky je dost komplikované konkurovat DSL připojení a alternativním operátorům s nabídkou internetového připojení ze satelitu. Na to je satelit příliš drahá technologie.

Vladimír Rusnák

Český zákazník: Konzervativní satelitář

Kolik vašich zákazníků využívá čistě satelit, kolik DIGI2GO a kolik kombinaci obou služeb?

DIGI2GO nabízíme přibližně devět měsíců. Zajímavé je, že většina našich zákazníků využívá čistě satelitní příjem. Z našeho pohledu jsou Češi poměrně konzervativními zákazníky. Když se je snažíme přesvědčovat o výhodě nelineárních služeb a dalších služeb, narážíme často na to, že jsou prostě zvyklí na svůj satelit. Pro mě to je dost zásadní faktor, protože původně jsem předpokládal, že prodeje satelitních a OTT služeb budou zhruba padesát na padesát. Realita je ale 2:1. Dvě třetiny samozřejmě patří satelitu a jednu třetinu prodejů tvoří DIGI2GO. Ale jsme devět měsíců od jejího spuštění a nájezd je pochopitelně postupný. Je potřeba diváky edukovat a vysvětlovat jim výhody jednotlivých platforem.

Dokud uživatelům někdo jasně nevysvětlí výhody nelineární televize, bude to jako s chytrými telefony, ze kterých také většina uživatelů jen volá a píše textové zprávy.

Já už jsem ale bohužel zažil i situaci, kdy jsem vedle sebe položil satelitní komplet a výhody DIGI2GO a diváci se přesto rozhodli pro satelit. Sledují ho už patnáct let, jeho ovládání je jednoduché, a že nestihli nějaký pořad, jim až tak nevadí.

Satelit může těšit z jisté nostalgie, přeci jen byl asi první možností, jak ve vnitrozemí chytat zápaďácké programy.

Může to tak být. Ale primárně je to nástroj. Analogový příjem v minulosti nebyl ideální a satelit znamenal jisté vykoupení. Možná to tak zůstalo zakotveno i v divácké mentalitě.

Vladimír Rusnák

Problém zvaný pirátství

Nedávno vydal Skylink zprávu o rozhodnutí evropského Soudního dvora, který označil za nelegální přijímače s opensourcovým softwarem Kodi. Jak moc velký problém pro vás pirátství je?

Jakékoliv pirátství je problémem. A obrovským problémem se stává tehdy, když platíte za obsah, který pak zákazníci konzumují zdarma. Za obsah je potřeba platit, aby mohl vznikat další.

Dá se nějak kvantifikovat, o kolik peněz ročně přicházíte? Nebo kolik lidí může využívat nelegální příjem?

To nechci odhadovat, nepřemýšlel jsem nad tím a z hlavy to nedokážu odhadnout. Samozřejmě, že je to problém, který my vnímáme například u nelegálního streamování fotbalových zápasů.

Takže spíše než třeba porno zajímají piráty sportovní přenosy?

Porno se dá shlédnout zadarmo legální formou, existují servery, které ho legálně nabízejí a byznys model mají postavený na příjmech z reklamy. To pro nás není problém. Problémem je, když někdo na Ukrajině nebo ve Velké Británii zprovozní vlastní server, ukradne obsah a zpřístupní jej na internetu.

Některé televizní přijímače už umí tyto pirátské přenosy samy naladit.

A to je přesně ten problém, protože ceny vysílacích práv se zásadně zvýšily. Když pak můžete sledovat tento exkluzivní obsah zadarmo, není to určitě fér. Zákazníci si kvalitní sport žádají a my jim to chceme nabídnout. Ale s nelegální free nabídkou se těžko bojuje.

Na druhou stranu staré židovské přísloví praví, že nic takového jako večeře zdarma neexistuje.

Já bych se spíš ještě vrátil k té předchozí otázce k poměrům internetových a satelitních diváků. My jsme spustili OTT službu, protože v ní cítíme velký potenciál. Stejně jako se pevné telefonní linky změnily na mobilní volání, tak věříme, že i pro televizní byznys a obecně problematiku přenosu obrazu a zvuku bude budoucí cestou vysílání přes internet. Proto jsme náš byznys postavili na dvě nohy, satelitní a internetovou, abychom do budoucna byli konkurenceschopní.

Dlouhodobě zvítězí televizní přenos přes internet

IPTV je z mého pohledu výborná záležitost, osobně ji považuji za nejdynamičtější televizní službu současnosti. Ale v momentě, kdy by na ni přešli všichni, tak podle mě ty dráty prostě shoří…

Přechod samozřejmě nemůže nastat ze dne na den. Síť by se samozřejmě okamžitě zhroutila, to je bez debaty. Na druhou stranu, když ten proces bude trvat deset, patnáct nebo dvacet let, budou sítě pochopitelně posilovat a v dlouhodobém horizontu je internetový přenos alternativou. Dnes ještě platí stav, že když vezmete všechny poskytovatele internetové televize a sečtete jejich zákazníky, tak satelit a kabel stále ještě válcuje televizi přes internet.

Podíl IPTV příjmu se udává kolem tří nebo čtyř procent.

Přesně tak. Ale my vnímáme jeho perspektivu, a proto jsme na něj vstoupili. Nejde o pouhý doplněk k naší stávající nabídce, ale o strategickou rozvojovou aktivitu.

Satelit je také aktuálně jedinou platformou, která reálně nabízí vysílání v Ultra HD (4K) rozlišení.

Je zajímavé, že když mám schůzku s novináři, pokaždé na toto téma dojde. Ale zákazníci u nás Ultra HD kanály nepoptávají. Opravdu jediní, koho toto téma zajímá, jsou novináři a samozřejmě hrstka technologických nadšenců.

Neuvažujete aspoň o nějakém testovacím vysílání ve 4K?

Uvažujeme a bedlivě sledujeme aktuální vývoj. Co se týče typu programu, tak by se asi mělo jednat o sportovní kanál.

On nějaký vysílá?

My už potřebný obsah vlastníme, nabíráme sportovní přenosy ve 4K.

Takže byste rozjeli vlastní demokanál.

Neříkám, že bychom ho rozjeli, jen říkám, jaké máme možnosti. Máme možnost obsahu v UltraHD.

Co takové klubové magazíny, i ty jsou natáčené v Ultra HD?

Předpokládám, že ano.

Myslel jsem, že by bylo jednodušší vypořádat autorská práva na klubový magazín než na samotný zápas.

Ale my máme autorská práva vypořádány. To pro nás není problém.

Ale asi nemůžete pustit zápas v režimu FTA. Případný Ultra HD přenos se bude týkat pouze vašich klientů?

Odpovím trochu zeširoka. Když jednáme ve Velké Británii se zástupci Premiere League, říkají nám, že potřebný záznam ve 4K kvalitě máme k dispozici. Ale jsou s ním spojené jisté distribuční náklady. Oni natočí fotbalový zápas v Ultra HD a jsou ochotni poslat nám ho na satelit, kde zabere určitou kapacitu. Pak nám vyčíslí náklady na satelitní přenos, které si mezi sebou rozdělí jistý počet zájemců. Těch ale zatím není tolik a ty náklady jsou pro nás enormní. V momentě, kdy se začne Ultra HD patřičně šířit, budou přenosy samozřejmě levnější, to je stejné u každé nové technologie. Takže my se umíme dostat k Ultra HD obsahu. Ale je to stále poměrně nákladná záležitost, primárně díky distribuci.

Navíc pro hodně málo diváků.

Velmi málo diváků má potřebné set-top boxy, televizory a tak dále. O Ultra HD určitě uvažujeme, ale zatím pro nás nemá logiku. Sledujeme vývoj infrastruktury a budeme muset nejspíš najít i jiný obchodní model. Vezměte si jen distribuci potřebných set-top boxů mezi naše zákazníky. To nevyřešíte za měsíc. Uvažujeme o streamování přes internet, ale tam jsou zase značné nároky na kapacitu. A set-top box schopný přijímat H.265 kodek moc našich zákazníků nemá, třeba i proto, že je o poznání dražší. Spuštění Ultra HD vysílání tedy není z našeho pohledu úplně jednoduché, a navíc mezi našimi zákazníky neregistrujeme potřebnou poptávku. Nedávno jsem seděl s našimi zaměstnanci, kteří vyřizují zákaznické dotazy. Ptali se, jestli je skutečně až takový velký rozdíl mezi fotbalem v HD a v Ultra HD. Podle mě je, ale lidi mají i opačný názor.

Minimálně může být člověk blíže obrazovce.

Mně se Ultra HD jeví jako úžasná a nádherná technologie.

Dá se říct, o kolik je Ultra HD vysílání dražší než HD?

To není tak jednoduchá otázka. Máte určitou kapacitu na satelitu, na kterou posíláte obsah v určitém kódovacím formátu. Ale když použijete jiný kodek, tyto počty se mění. Na druhou stranu je Ultra HD určitě náročnější a podle mě zabere tak padesát procent kapacity navíc při využití novějšího kompresního formátu. A jsou tam i další věci, které musíte zainvestovat.

Třeba nové headendy.

Ano, ale i další věci, které se v účetnictví rozloží až v momentě, kdy ta technologie začne fungovat. Samo o sobě Ultra HD dražší je, ale čím více firem do něj bude investovat, tím bude levnější.

Vaší velkou výhodou je, že máte nativní 4K obsah.

V tom jsme určitě specifičtí. Ale problémem je distribuční trasa a de facto celá obchodní logika případné nabídky.

Ta ale dřív nebo později přijde. Lepší než ve 4K provozovat třeba teleshoppingový kanál, který atraktivní obsah nikdy mít nebude.

Ale distribuci musí zaplatit tak jako tak.

Asi stačí ti, co volají do studia a kupují prezentované výrobky.

Ale je otázkou, jestli k tomu potřebují vysílat v Ultra HD.

Proto mi přijde lepší začít u obsahu a pak teprve řešit distribuci, než mít vyřešenou distribuci a nemít tam co vysílat.

My obsah máme. Ale ta otázka je komplexnější a kromě distribuce zahrnuje i koncová zařízení a televizory. A ve finále záleží pochopitelně na zákazníkovi, co on bude chtít a za co bude ochoten si připlatit. Za HD kanály už si diváci nejsou ochotni připlácet.

BRAND24

Protože HD už je dnes de facto standard.

Podle mě diváci nebyli nikdy ochotni si za HD připlácet. Všichni ho sice chtějí, ale nikdo nechce nic platit, tak to prostě je. Je proto otázkou, zda budou diváci ochotni v nějakém větším měřítku platit za Ultra HD vysílání. Osobně se domnívám, že spíše nebudou.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).